Houd je aan de verkeersregels en heb respect voor Stop met momshaming en support elk 22 Gedragscode van de NTFU verschillende snelheden zitten elkaar nogal eens in de weg op het fietspad. Welke gedragsregels horen daarbij? Tijd voor goede afspraken. Al die fietsen met GA NAAR KEKMAMA.NL/MOMBRA II et is een doordeweekse I lentedag en ik rijd op 1 mijn racefiets over de I Utrechtse Heuvelrug. I Snelheid: zo'n 30 kilo meter per uur. Voor me, op het vrijliggende fietspad naast een N-weg, trapt een stel op een e-bike. Er is ruimte, maar het houdt niet over. Dus bel ik, om mijn inhaalmanoeuvre aan te kondigen. Geen reactie. Ook een tweede keer bellen heeft geen zin. Dan maar m'n mond gebruiken en toch een beetje in de remmen knijpen. 'Pardon!' Hij kijkt ver schrikt om, zwiept een tikkie naar links, om uiteindelijk ruimte te maken. 'Idioot!' schreeuwt hij. Wie vaak op de racefiets zit, herkent deze situatie ongetwij feld. Eigengereide wielrenners willen hierna nog weleens om draaien om, ietwat opgefokt, de discussie aan te gaan. De e-bikers uit bovenstaande scène hebben dus misschien een punt, want het imago van racefietsers is niet al te best: ze hebben vaak geen bel, schreeuwen, willen liefst geen snelheid minderen en denken soms inderdaad dat de weg van hen is. Kan het ook anders? Hoe komt er wederzijds begrip? Drie toverwoorden Fietsfanaat en etiquettedeskun- dige Reinildis van Ditzhuyzen, auteur van de klassieker Hoe hoort het eigenlijk?, schrikt zich ook vaak een hoedje wanneer wielrenners bijna geluidloos voorbijrazen. ,,Ze komen niet zelden uit het niets en hebben meestal niet door hoe hard ze eigenlijk gaan. Stel, ik pak even iets uit mijn tas en schiet een beetje naar links. Er zal op dat moment maar zo'n wielrenner voorbijkomen. Dan donder je dus tegen elkaar aan. Ik vind bellen een beetje dwingend, maar het is toch de beste manier om duidelijk te maken dat je er als wielrenner aan komt.'' De 73-jarige Van Ditzhuyzen trapt naar eigen zeggen zelf ook aardig door. Ze heeft vier fietsen: twee normale, een vouwfiets en een e-bike. Een auto heeft ze niet en wil ze niet. Afhankelijk van de fiets waar ze op zit, passeert Van Ditzhuyzen voortdurend andere fiet sers. ,,Dan bel ik of roep 'tingelinge- ling!' Als dat niet werkt, kun je het beste vaart minderen en rustig passe ren. Dat raad ik wielrenners ook aan, ze onderschatten hun snelheid en het schrikeffect bij andere wegge bruikers. Weet u wat het is? Vroeger bestond er maar één fiets: de normale. Dat was in alle opzichten overzichtelijk. Tegenwoordig heb je allerlei soorten, met verschillende snelheden. En het is drukker geworden. Stapelen kan niet en alle fietspaden verbreden evenmin. Regel 1 is wat mij betreft: houd rekening met elkaar. Regel 2: wees duidelijk, laat je horen. En dan heb je nog drie toverwoorden: 'dank jewel', 'alstublieft' en 'sorry'. Gebruik ze, wanneer het kan. Goed gedrag kost niks.'' Wegkapitein Wielrenners in grote groepen kun nen zelfs ronduit intimiderend zijn, weet ook de 70-jarige wielrenner Roelof de Jonge. Hij is fietstrainer en verzorgt meerdaagse fietsevenemen- ten in het buitenland. Namens de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) geeft hij als consulent veiligheid sinds 2015 de eendaagse cursus wegkapitein bij verschillende vereni gingen in Drenthe en Groningen. De NTFU raadt aan om bij groepen vanaf vijf personen een groepsleider aan te wijzen. Een wegkapitein draagt een gele aanvoerdersband om de linkerarm en is verantwoordelijk voor de groep. Ook wijst hij een assistent aan, die helemaal achteraan JEROEN KREULE DAT ZOU BIJ MIJ NOOIT GEBEUREN. JE KUNT OOK GEWOON NEE ZEGGEN. NIEUWE BAAN? GA JE EINDELIJK GEDRAAGT ZE ZICH WEL. WAT HEEFT JOUW KIND EEN OUDE MOEDER. IK VIND DAT MEER EEN NAAM VOOR WAS OP DIP I FFFTI ID WFI 7INDFI I JK WAAROM GEEF JE GEEN BORSTVOEDING^ WAT 7IFI IO VOOR IF KIND ZATERDAG 17 APRIL 2021 GO Fietsetiquette: zo houden we het leuk Houd je aan de verkeersregels. Houd zichtbaar rekening met anderen. Gebruik een fietsbel. Geef richting aan. Blijf altijd beleefd. Gebruik het aan gegeven fietspad. Passeer een ander op gepaste snelheid. MOM BRAC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 70