Techniek in de tuin Frisse lucht in huis Ook kinderen hebben baat bij mindfulness. Eline Snel (67), oprichter van de Internationale Academie voor Mindful Teaching, richt zich nu ook op de allerkleinsten vanaf 1,5 jaar. 21 EERSTE HULP BIJ ALLEDAAGSE KWESTIES De techniek rukt op in de tuin, schrijft Romke van der Kaa. Je kunt sproeien via je smartphone, maaien via bluetooth en mollen verjagen met zonne-energie. Maar of dat laatste nu werkt... c pagina 23 Vis eten goed voor je? Epidemioloog Tim Spector maakt in zijn nieuwe boek korte metten met voedselmythes. De vijf belangrijkste op een rij. c pagina 26 'Als je een tosti maakt, doe dat dan alsjeblieft onder de afzuig kap.' Het is een van de tips om de lucht in je huis schoon te houden. Een luchtreiniger kan daar zeker een handje bij helpen. c pagina 24 TIPS VAN DE EXPERT BEGIN DE DAG RUSTIG C App c Benoemen c Doe eens niets c Het gouden kwartiertje niet stoppen met wiebelen, blijven vingers bewegen of voelen ze de adem in hun buik. Leg je handen maar eens op je buik en voel je buik bewegen. De adem voelen bij je buik helpt, bijvoorbeeld als je bent geval len, als je boos of verdrietig bent of als je geen zin hebt om iets te doen. Doe zo'n oefening 's avonds voor dat je kind naar bed gaat. Druk dan niet op het knopje van de meditatie- cd en loop weg, maar blijf erbij of doe mee. Kinderen leren door te imiteren en voelen zo dat mediteren rust geeft.'' ,,Het belangrijkste is om het goede voorbeeld te geven, dus door zelf rus tig te blijven. Wil je kind niet in het fietszitje en begint hij te schreeuwen en te trappen, zeg dan kalm: 'Je blijft in het stoeltje zitten en ik wacht wel tot je rustig wordt.' Wacht tot het over is, blijf kalm en word niet boos. Kinderen die een driftbui hebben of heel druk zijn, zitten voor hun gevoel in een draaikolk. Wees dan als de strandwacht en help je kind eerst naar rustiger vaarwater te komen door afleiding te zoeken en vaste grond onder de voeten te voelen. Ze kunnen niet stoppen met iets voelen, maar ze kunnen wel leren te stoppen met schoppen, schreeuwen of slaan.'' „Stimuleer ze om dingen zelf te proberen. Mislukken is niet erg, daar leer je van. Laat ze, natuurlijk binnen een veilige omgeving, proberen hun jas aan te doen of een paar traptreden af te lo pen. We zeggen al snel: 'Zal ik het even doen?' We vertrouwen kinde ren vaak niet. En we hebben zo weinig tijd. We vergeten stil te staan bij het moment, een lach of een bloem, zoals een kind dat kan. Blijf gewoon even staan als je kind naar een bloem wil kijken terwijl je eigenlijk haast hebt. Vaak kost dat uiteindelijk minder tijd dan wanneer je snel doorloopt, omdat je er allebei blijer en rustiger van wordt. Lukt het eens niet om mindful te zijn, dan is er geen man overboord. Kinderen zijn ontzettend veerkrach tig. We maken ontelbare fouten en het weerhoudt kinderen er niet van ontzettend van je te houden.'' ,,Het is voor kinderen fijn om te weten hoe ze aandachtig kunnen zijn. Mijn dochter had vroeger concentratie problemen. Haar leerkrachten zeiden dat ze zich moest con centreren, maar ze wist helemaal niet hoe dat moest. Het ontwikkelen van bewuste, vriendelijke en niet- oordelende aandacht is de basis van mindfulness. Bewuste ademhaling hoort daarbij. Al vroeg kunnen kin deren leren dat adem je helpt als je bijvoorbeeld boos of bang bent. Als ouder mindful zijn, levert veel op. Kinderen worden het gelukkigst van gelukkige, ontspannen ouders. Ze hebben enorme antennes voor jouw aanwezigheid; ze voelen ofje aan- of uitstaat. Als je bewust aanwe zig bent, is dat de basis van hun zelf vertrouwen. Dat is moeilijk in een wereld waarin afleiding en een con stante digitale informatiestroom continu onze aandacht vragen. We leven te gejaagd, kijken voortdurend op onze telefoon en slapen niet goed. 'Blijf gewoon even staan als je kind naar een bloem wil kijken terwijl je eigenlijk haast hebt' We voelen dagelijks de schadelijke gevolgen van stress bij onszelf en onze kinderen. Mindful zijn is onmisbaar, juist nu.'' ,,Voor kinderen tot een jaar of 4 is het zelf uitvoeren van oefeningen nog niet nodig, maar je kunt zeker al din gen doen. Bewegen op muziek, voor lezen zonder haast en samen de tafel dekken. Het bekijken, ruiken, voelen en vooral proeven van voeding vin den peuters bijvoorbeeld erg leuk. Doe de dagelijkse dingen met aan dacht en laat je telefoon vaker liggen. Vanaf 4 a 5 jaar kun je met oefenin gen beginnen. Bijvoorbeeld de kin dermeditaties uit mijn boek Stilzitten als een kikker, zoals de kikkeroefe ning. Daarbij gaat het erom dat een kind rustig gaat zitten, stil als een kikker, en dan merkt wat er allemaal beweegt. Misschien kunnen de billen GO ZATERDAG 17 APRIL 2021 Download de app Stilzitten, die je als ouder helpt een eenvoudige aandachtsoefe ning te doen. Die duurt 5 minuten en is een goed begin van de dag. Ben je even met je gedachten elders, benoem dat dan. Zeg bijvoorbeeld: 'Ik ben even bezig'. Doe niet alsof je aanwezig bent terwijl je dat niet bent, dat geeft kinderen een verlaten gevoel. Laat het idee los dat je steeds iets met je kinderen moet doen. Ga even zitten en doe niets. Reik ze niets aan en los even niets op, maar laat je verrassen door wat er vanzelf ontstaat. Goede ideeën ontstaan altijd vanuit het niets. Sta eens een half uur of kwartier eerder op dan je kinderen en doe een ochtendmedi tatie. Of start gewoon rustig op. Als je de dag zelf rustig begint, heeft dat een enorm effect op je kinderen. ILLUSTRATIE MYRTHE EFFING FOTO ERIK VAN 'TWOUD 'Leer een peuter ook mediteren' De kleine kikker, mindfulness voor ouders en hun jonge kinderen (van 1,5 - 4 jaar) is verschenen bij Kosmos (€20). Hoe krijg je je kind rustig? Hoe geef je je kind zelfver trouwen? CARIN RÖST Wat levert mindfulness een kind op? Welke oefeningen kun je thuis doen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 69