Techniek in de tuin
Frisse lucht in huis
Ook kinderen hebben baat
bij mindfulness. Eline
Snel (67), oprichter van
de Internationale
Academie voor
Mindful Teaching,
richt zich nu ook op
de allerkleinsten
vanaf 1,5 jaar.
21
EERSTE HULP BIJ ALLEDAAGSE KWESTIES
De techniek rukt op in de tuin,
schrijft Romke van der Kaa. Je
kunt sproeien via je smartphone,
maaien via bluetooth en mollen
verjagen met zonne-energie.
Maar of dat laatste nu werkt...
c pagina 23
Vis eten goed voor je?
Epidemioloog Tim
Spector maakt in zijn
nieuwe boek korte metten
met voedselmythes. De vijf
belangrijkste op een rij.
c pagina 26
'Als je een tosti maakt, doe dat
dan alsjeblieft onder de afzuig
kap.' Het is een van de tips om de
lucht in je huis schoon te houden.
Een luchtreiniger kan daar zeker
een handje bij helpen.
c pagina 24
TIPS VAN DE EXPERT
BEGIN
DE DAG
RUSTIG
C App
c Benoemen
c Doe eens
niets
c Het gouden
kwartiertje
niet stoppen met wiebelen, blijven
vingers bewegen of voelen ze de
adem in hun buik. Leg je handen
maar eens op je buik en voel je buik
bewegen. De adem voelen bij je buik
helpt, bijvoorbeeld als je bent geval
len, als je boos of verdrietig bent of
als je geen zin hebt om iets te doen.
Doe zo'n oefening 's avonds voor
dat je kind naar bed gaat. Druk dan
niet op het knopje van de meditatie-
cd en loop weg, maar blijf erbij of
doe mee. Kinderen leren door te
imiteren en voelen zo dat mediteren
rust geeft.''
,,Het belangrijkste is om het goede
voorbeeld te geven, dus door zelf rus
tig te blijven. Wil je kind niet in het
fietszitje en begint hij te schreeuwen
en te trappen, zeg dan kalm: 'Je blijft
in het stoeltje zitten en ik wacht wel
tot je rustig wordt.' Wacht tot het
over is, blijf kalm en word niet boos.
Kinderen die een
driftbui hebben of
heel druk zijn,
zitten voor hun gevoel
in een draaikolk. Wees dan
als de strandwacht en help
je kind eerst naar rustiger
vaarwater te komen door
afleiding te zoeken en vaste
grond onder de voeten te
voelen. Ze kunnen niet
stoppen met iets voelen,
maar ze kunnen wel leren
te stoppen met schoppen,
schreeuwen of slaan.''
„Stimuleer ze om dingen zelf
te proberen. Mislukken is niet
erg, daar leer je van. Laat ze,
natuurlijk binnen een veilige
omgeving, proberen hun jas aan te
doen of een paar traptreden af te lo
pen. We zeggen al snel: 'Zal ik het
even doen?' We vertrouwen kinde
ren vaak niet.
En we hebben zo weinig tijd. We
vergeten stil te staan bij het moment,
een lach of een bloem, zoals een kind
dat kan. Blijf gewoon even staan als
je kind naar een bloem wil kijken
terwijl je eigenlijk haast hebt. Vaak
kost dat uiteindelijk minder tijd dan
wanneer je snel doorloopt, omdat je
er allebei blijer en rustiger van wordt.
Lukt het eens niet om mindful te
zijn, dan is er geen man overboord.
Kinderen zijn ontzettend veerkrach
tig. We maken ontelbare fouten en
het weerhoudt kinderen er niet van
ontzettend van je te houden.''
,,Het is voor kinderen
fijn om te weten hoe
ze aandachtig kunnen
zijn. Mijn dochter had
vroeger concentratie
problemen. Haar
leerkrachten zeiden
dat ze zich moest con
centreren, maar ze wist
helemaal niet hoe dat
moest. Het ontwikkelen van
bewuste, vriendelijke en niet-
oordelende aandacht is de basis van
mindfulness. Bewuste ademhaling
hoort daarbij. Al vroeg kunnen kin
deren leren dat adem je helpt als je
bijvoorbeeld boos of bang bent.
Als ouder mindful zijn, levert veel
op. Kinderen worden het gelukkigst
van gelukkige, ontspannen ouders.
Ze hebben enorme antennes voor
jouw aanwezigheid; ze voelen ofje
aan- of uitstaat. Als je bewust aanwe
zig bent, is dat de basis van hun zelf
vertrouwen. Dat is moeilijk in een
wereld waarin afleiding en een con
stante digitale informatiestroom
continu onze aandacht vragen. We
leven te gejaagd, kijken voortdurend
op onze telefoon en slapen niet goed.
'Blijf gewoon even staan
als je kind naar een
bloem wil kijken terwijl
je eigenlijk haast hebt'
We voelen dagelijks de schadelijke
gevolgen van stress bij onszelf en
onze kinderen. Mindful zijn is
onmisbaar, juist nu.''
,,Voor kinderen tot een jaar of 4 is het
zelf uitvoeren van oefeningen nog
niet nodig, maar je kunt zeker al din
gen doen. Bewegen op muziek, voor
lezen zonder haast en samen de tafel
dekken. Het bekijken, ruiken, voelen
en vooral proeven van voeding vin
den peuters bijvoorbeeld erg leuk.
Doe de dagelijkse dingen met aan
dacht en laat je telefoon vaker liggen.
Vanaf 4 a 5 jaar kun je met oefenin
gen beginnen. Bijvoorbeeld de kin
dermeditaties uit mijn boek Stilzitten
als een kikker, zoals de kikkeroefe
ning. Daarbij gaat het erom dat een
kind rustig gaat zitten, stil als een
kikker, en dan merkt wat er allemaal
beweegt. Misschien kunnen de billen
GO ZATERDAG 17 APRIL 2021
Download de app
Stilzitten, die je
als ouder helpt
een eenvoudige
aandachtsoefe
ning te doen. Die
duurt 5 minuten
en is een goed
begin van de dag.
Ben je even met
je gedachten
elders, benoem
dat dan. Zeg
bijvoorbeeld: 'Ik
ben even bezig'.
Doe niet alsof je
aanwezig bent
terwijl je dat niet
bent, dat geeft
kinderen een
verlaten gevoel.
Laat het idee los
dat je steeds iets
met je kinderen
moet doen. Ga
even zitten en doe
niets. Reik ze
niets aan en los
even niets op,
maar laat je
verrassen door
wat er vanzelf
ontstaat. Goede
ideeën ontstaan
altijd vanuit het
niets.
Sta eens een half
uur of kwartier
eerder op dan je
kinderen en doe
een ochtendmedi
tatie. Of start
gewoon rustig op.
Als je de dag zelf
rustig begint,
heeft dat een
enorm effect op
je kinderen.
ILLUSTRATIE MYRTHE EFFING
FOTO ERIK VAN 'TWOUD
'Leer een peuter
ook mediteren'
De kleine kikker, mindfulness
voor ouders en hun jonge kinderen
(van 1,5 - 4 jaar) is verschenen bij
Kosmos (€20).
Hoe krijg je je kind rustig?
Hoe geef je je kind zelfver
trouwen?
CARIN RÖST
Wat levert mindfulness
een kind op?
Welke oefeningen kun je thuis doen?