'Wij krijgen twee
masten op ons land'
'Voor de
vogeltjes wordt
van alles
geregeld.
En mijn koeien
dan?'
5
Waarom de
stroomsnelweg niet
ondergronds kan
De koeien van melkvee
houder Johan de Roo
hoeven zich niet te ver
velen. Ze grazen momenteel
met eersterangs uitzicht op de
werkzaamheden van TenneT.
,,Wij krijgen twee masten op
ons land", zegt De Roo. ,,Van mij
had het niet gehoeven", voegt
hij er meteen aan toe.
Hij beseft dat hij weinig te
zeggen heeft. ,,De eerste rent
meester die hier tien jaar gele
den kwam zei: 'Die trein gaat
rijden. Je kan kiezen: je springt
erop, of je blijft op het station
staan.'"
De TenneT-trein had de no
dige vertraging, maar rijdt in
middels in volle vaart door
Zuid-Beveland. ,,Ik heb er lang
tegen gestreden. De magneti
sche straling wordt gevaarlijk
geacht voor jonge kinderen.
Maar mijn jonge beesten lopen
24 uur per dag onder die lijn.
Natuurgebieden worden verme
den, voor de vogeltjes wordt van
alles geregeld. En mijn koeien
dan? Ze kunnen mij niet garan
deren dat het geen gevaar met
zich meebrengt. Als er schade is,
wordt het vergoed. Maar dat
moet je dan wel kunnen aanto
nen."
Het wordt er langs de Grote-
dijk niet fraaier op. ,,De lijn die
door de Zak loopt, wordt straks
opgeruimd. Hier komt er één
naast te staan, die een stuk ho
ger is. Dat wordt straks een wir
war van draden, waar je dage-
lijks meerdere keren mee wordt
geconfronteerd. Nu horen we de
lijn wel eens fluiten en knette
ren, bij de nieuwe wordt dat
minder, zeggen ze." Eén van de
dubbele masten komt middenin
een kavel waar nu nog geen
masten staan. ,,Het is toch een
obstakel. Ook daar krijg je scha
devergoeding voor, maar dat is
moeilijk uit te rekenen. Je cha
grijn, wat kost dat? Dat geld is
leuk, maar ik betaal liever het
zelfde bedrag als ze daarvoor
wegblijven."
Zandstormen
Van de bouwwerkzaamheden
ondervinden de veehouder en
zijn 120 beesten weinig hinder.
,,Het heien is gebeurd. Ze staan
nu op het punt om te gaan gra
ven. Dan moet er nog beton
worden gestort en de palen
neergezet. Een stukje verderop
staat het onderste deel al." Het
enige nadeel zijn de zandstor
men vanaf de bouwplaats. Het
zand waait over zijn hele land
en zit straks tussen het gras dat
het vee in de winter krijgt.
,,Zand schuurt de maag, maar je
gaat je beste koeien er niet mee
voeren. De aannemer wil wel
helpen, maar zit ook met de
handen in het haar. De hele dag
nathouden kan ook niet."
Een aantal collega's van De
Roo heeft hun verzet niet ge
staakt. Ze blijven weigeren om
TenneT toestemming te geven
op hun land te komen. Over een
paar weken doet de Raad van
State uitspraak in de laatste
rechtszaak. De Roo is uiteinde
lijk toch op de trein gestapt. ,,Ik
ben er nog steeds niet blij mee,
maar probeer wel op een nette
manier tot een mooi eindresul
taat te komen met TenneT. Op
een gegeven moment hebben
we besloten te tekenen, meer
viel er niet uit te halen. Het
scheelt veel onzekerheid en so
res. Ze beloven dat ze veel aan
ons denken en hun best voor
ons gaan doen. Daar gaan we
maar vanuit."
GO ZATERDAG 17 APRIL 2021
Of je ze mooier vindt dan de
vertrouwde vakwerkmasten
of niet: feit is dat de ranke
wintrackmasten straks een
groot deel van het Zuid-Be-
velandse landschap domine
ren. Veel mensen vragen zich
af of met de techniek van nu
zo'n stroomsnelweg niet ge
woon onder de grond kan
worden aangelegd. Maar vol
gens netbeheerder TenneT is
dat zo tijdrovend, duur en
technisch ingewikkeld dat
het praktisch onmogelijk is.
Om het leed wat te verzach
ten, verdwijnt ook 42 kilome
ter hoogspanningsverbinding.
De 150 kV-lijn langs snelweg
A58 en de 380 kV-lijn door
de Zak van Zuid-Beveland
worden vanaf 2023 gesloopt.
Bovendien gaat bij Krabben-
dijke de bestaande 380 kV-
lijn ter compensatie onder de
grond. Over een beperkte
lengte (4 kilometer in dit
geval) kan dat, maar pas
wanneer de nieuwe lijn tus
sen Borssele en Tilburg hele
maal klaar is. Aan de klus
hangt een flink prijskaartje
van maximaal 70 miljoen
euro.
Met de nieuwe 380 kV-ver-
binding wordt onderhoud op
het Zeeuwse stroomnet weer
mogelijk. Bovendien is het
een essentieel onderdeel
van de ambities om te ver
duurzamen. De lijn transpor
teert straks de stroom van
huidige en toekomstige wind-
parken op de Noordzee naar
Nederlandse huishoudens en
industrie. De 380 kV-lijn
wordt in 2023 in gebruik ge
nomen.
Het was deze week perfect
weer om hoog in de lucht aan
de nieuwe stroomsnelweg van
Zeeland te werken. In totaal
werken zo'n 250 mensen aan
het project.
De eerste stukken van de win-
trackmasten staan al langs de
A58. Op de achtergrond Goes.
feil!
Vakwerkmast in aanbouw bij de
Vlakebrug. foto's johan van der heijden
De koeien van Johan de Roo grazen onverstoorbaar door tij
dens de werkzaamheden.
Johan de Roo