'Wij krijgen twee masten op ons land' 'Voor de vogeltjes wordt van alles geregeld. En mijn koeien dan?' 5 Waarom de stroomsnelweg niet ondergronds kan De koeien van melkvee houder Johan de Roo hoeven zich niet te ver velen. Ze grazen momenteel met eersterangs uitzicht op de werkzaamheden van TenneT. ,,Wij krijgen twee masten op ons land", zegt De Roo. ,,Van mij had het niet gehoeven", voegt hij er meteen aan toe. Hij beseft dat hij weinig te zeggen heeft. ,,De eerste rent meester die hier tien jaar gele den kwam zei: 'Die trein gaat rijden. Je kan kiezen: je springt erop, of je blijft op het station staan.'" De TenneT-trein had de no dige vertraging, maar rijdt in middels in volle vaart door Zuid-Beveland. ,,Ik heb er lang tegen gestreden. De magneti sche straling wordt gevaarlijk geacht voor jonge kinderen. Maar mijn jonge beesten lopen 24 uur per dag onder die lijn. Natuurgebieden worden verme den, voor de vogeltjes wordt van alles geregeld. En mijn koeien dan? Ze kunnen mij niet garan deren dat het geen gevaar met zich meebrengt. Als er schade is, wordt het vergoed. Maar dat moet je dan wel kunnen aanto nen." Het wordt er langs de Grote- dijk niet fraaier op. ,,De lijn die door de Zak loopt, wordt straks opgeruimd. Hier komt er één naast te staan, die een stuk ho ger is. Dat wordt straks een wir war van draden, waar je dage- lijks meerdere keren mee wordt geconfronteerd. Nu horen we de lijn wel eens fluiten en knette ren, bij de nieuwe wordt dat minder, zeggen ze." Eén van de dubbele masten komt middenin een kavel waar nu nog geen masten staan. ,,Het is toch een obstakel. Ook daar krijg je scha devergoeding voor, maar dat is moeilijk uit te rekenen. Je cha grijn, wat kost dat? Dat geld is leuk, maar ik betaal liever het zelfde bedrag als ze daarvoor wegblijven." Zandstormen Van de bouwwerkzaamheden ondervinden de veehouder en zijn 120 beesten weinig hinder. ,,Het heien is gebeurd. Ze staan nu op het punt om te gaan gra ven. Dan moet er nog beton worden gestort en de palen neergezet. Een stukje verderop staat het onderste deel al." Het enige nadeel zijn de zandstor men vanaf de bouwplaats. Het zand waait over zijn hele land en zit straks tussen het gras dat het vee in de winter krijgt. ,,Zand schuurt de maag, maar je gaat je beste koeien er niet mee voeren. De aannemer wil wel helpen, maar zit ook met de handen in het haar. De hele dag nathouden kan ook niet." Een aantal collega's van De Roo heeft hun verzet niet ge staakt. Ze blijven weigeren om TenneT toestemming te geven op hun land te komen. Over een paar weken doet de Raad van State uitspraak in de laatste rechtszaak. De Roo is uiteinde lijk toch op de trein gestapt. ,,Ik ben er nog steeds niet blij mee, maar probeer wel op een nette manier tot een mooi eindresul taat te komen met TenneT. Op een gegeven moment hebben we besloten te tekenen, meer viel er niet uit te halen. Het scheelt veel onzekerheid en so res. Ze beloven dat ze veel aan ons denken en hun best voor ons gaan doen. Daar gaan we maar vanuit." GO ZATERDAG 17 APRIL 2021 Of je ze mooier vindt dan de vertrouwde vakwerkmasten of niet: feit is dat de ranke wintrackmasten straks een groot deel van het Zuid-Be- velandse landschap domine ren. Veel mensen vragen zich af of met de techniek van nu zo'n stroomsnelweg niet ge woon onder de grond kan worden aangelegd. Maar vol gens netbeheerder TenneT is dat zo tijdrovend, duur en technisch ingewikkeld dat het praktisch onmogelijk is. Om het leed wat te verzach ten, verdwijnt ook 42 kilome ter hoogspanningsverbinding. De 150 kV-lijn langs snelweg A58 en de 380 kV-lijn door de Zak van Zuid-Beveland worden vanaf 2023 gesloopt. Bovendien gaat bij Krabben- dijke de bestaande 380 kV- lijn ter compensatie onder de grond. Over een beperkte lengte (4 kilometer in dit geval) kan dat, maar pas wanneer de nieuwe lijn tus sen Borssele en Tilburg hele maal klaar is. Aan de klus hangt een flink prijskaartje van maximaal 70 miljoen euro. Met de nieuwe 380 kV-ver- binding wordt onderhoud op het Zeeuwse stroomnet weer mogelijk. Bovendien is het een essentieel onderdeel van de ambities om te ver duurzamen. De lijn transpor teert straks de stroom van huidige en toekomstige wind- parken op de Noordzee naar Nederlandse huishoudens en industrie. De 380 kV-lijn wordt in 2023 in gebruik ge nomen. Het was deze week perfect weer om hoog in de lucht aan de nieuwe stroomsnelweg van Zeeland te werken. In totaal werken zo'n 250 mensen aan het project. De eerste stukken van de win- trackmasten staan al langs de A58. Op de achtergrond Goes. feil! Vakwerkmast in aanbouw bij de Vlakebrug. foto's johan van der heijden De koeien van Johan de Roo grazen onverstoorbaar door tij dens de werkzaamheden. Johan de Roo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 53