Bouw van nieuwe Zeeuwse stroomsnelweg is in volle gang 3 Ja, dat poppetje daar helemaal bovenin die hoogspanningsmast, dat is een mens. Een man van staal, tussen staal, maar vooral ook met stalen zenuwen. Je moet het maar durven, op zo'n hoogte. De nieuwe stroomsnelweg die als een rits sluiting Zuid-Beveland van oost naar west doorkruist, begint steeds meer vorm te krijgen. 'Zo zie je aan de buitenkant alleen een naad' Al maanden zijn aan nemers druk aan het graven, heien en be ton storten tussen Borssele en Rilland. Ze werken op 109 verschillende plekken aan één van de grootste infrastructurele projecten van Zeeland: de nieuwe 380 kV-lijn. Donderdag werd dan eindelijk de eerste mijlpaal gerond. In het Sloebos bij Borssele, vlakbij het hoogspanningsstation waar de stroom van de gloednieuwe windparken op de Noordzee aan land komt, werd de eerste van in totaal 207 wintrackmasten in el kaar gezet. Voor Kees Kleijwegt een mo ment om trots op te zijn. Al een paar jaar is de engineer van netbe heerder TenneT druk aan het re kenen en tekenen aan de masten. ,,Ze zijn allemaal een beetje an ders", vertelt hij terwijl twee kra nen van Mammoet het dertig me ter lange gevaarte klaarmaken om opgetakeld te worden. ,,Gemid- deld zijn ze zestig meter hoog, maar afhankelijk van de lengte van de overspanning of de plaats zijn ze soms ook hoger. Het zwaarste stuk dat getakeld moet worden weegt 72 ton." Aan de buitenkant zien ze er al lemaal vrijwel hetzelfde uit. Ten- neT heeft voor ranke 'wintrack masten' gekozen. Geschilderd met grijze verf, passend bij de kleur van de meest voorkomende wolkenlucht in Zeeland. In tegen stelling tot de masten die een paar jaar geleden bij het nieuwe hoog spanningsstation in Rilland zijn gebouwd, hebben deze 207 pylo nen zes zwarte zij-armen, waar straks de stroomdraden aan vast zitten. ,,Een keuze van de archi tect", zegt Kleijtweg. Die be paalde ook dat de verschillende delen aan de binnenkant met bouten (48 stuks per ring) aan el kaar worden gezet. ,,Zo zie je aan de buitenkant alleen een naad." Zo'n stroommast heeft een lad der aan de binnenkant, maar kan ook langs de buitenkant bestegen worden. ,,Aan die rails kan een automatisch liftje vastgemaakt worden, of een soort schaatssys- teem. Dan zit je met je voet in een ijzeren schoen eraan vast en werk je je zo omhoog." Kleijtweg moet er zelf niet aan denken. ,,Maar er zijn mensen die dat héél leuk vin den", grijnst hij, wijzend op de mannen die nonchalant boven de rand van de halve mast wachten tot ze 'opgesloten' worden door het bovenste deel. Het wachten op het 'mijlpaal moment' duurt lang. De trans- portsteunen die aan de in Dene marken geproduceerde mastdelen zijn bevestigd, zitten nét iets te GO ZATERDAG 17 APRIL 2021 nen van Op ruim dertig meter hoogte wachten monteurs tot ze de twee helften van de eerste wintrackmast bij Borssele aan elkaar kunnen klinken met 48 bouten. foto marcelle davidse JOERI WISSE Kees Kleijwegt, TenneT LEES VERDER OP PAGINA 4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 51