Bouw van nieuwe Zeeuwse stroomsnelweg is in volle gang
3
Ja, dat poppetje daar helemaal
bovenin die hoogspanningsmast,
dat is een mens. Een man van staal,
tussen staal, maar vooral ook met
stalen zenuwen. Je moet het maar
durven, op zo'n hoogte. De nieuwe
stroomsnelweg die als een rits
sluiting Zuid-Beveland van oost
naar west doorkruist, begint
steeds meer vorm te krijgen.
'Zo zie je aan de
buitenkant alleen
een naad'
Al maanden zijn aan
nemers druk aan het
graven, heien en be
ton storten tussen
Borssele en Rilland.
Ze werken op 109 verschillende
plekken aan één van de grootste
infrastructurele projecten van
Zeeland: de nieuwe 380 kV-lijn.
Donderdag werd dan eindelijk de
eerste mijlpaal gerond. In het
Sloebos bij Borssele, vlakbij het
hoogspanningsstation waar de
stroom van de gloednieuwe
windparken op de Noordzee aan
land komt, werd de eerste van in
totaal 207 wintrackmasten in el
kaar gezet.
Voor Kees Kleijwegt een mo
ment om trots op te zijn. Al een
paar jaar is de engineer van netbe
heerder TenneT druk aan het re
kenen en tekenen aan de masten.
,,Ze zijn allemaal een beetje an
ders", vertelt hij terwijl twee kra
nen van Mammoet het dertig me
ter lange gevaarte klaarmaken om
opgetakeld te worden. ,,Gemid-
deld zijn ze zestig meter hoog,
maar afhankelijk van de lengte
van de overspanning of de plaats
zijn ze soms ook hoger. Het
zwaarste stuk dat getakeld moet
worden weegt 72 ton."
Aan de buitenkant zien ze er al
lemaal vrijwel hetzelfde uit. Ten-
neT heeft voor ranke 'wintrack
masten' gekozen. Geschilderd
met grijze verf, passend bij de
kleur van de meest voorkomende
wolkenlucht in Zeeland. In tegen
stelling tot de masten die een paar
jaar geleden bij het nieuwe hoog
spanningsstation in Rilland zijn
gebouwd, hebben deze 207 pylo
nen zes zwarte zij-armen, waar
straks de stroomdraden aan vast
zitten. ,,Een keuze van de archi
tect", zegt Kleijtweg. Die be
paalde ook dat de verschillende
delen aan de binnenkant met
bouten (48 stuks per ring) aan el
kaar worden gezet. ,,Zo zie je aan
de buitenkant alleen een naad."
Zo'n stroommast heeft een lad
der aan de binnenkant, maar kan
ook langs de buitenkant bestegen
worden. ,,Aan die rails kan een
automatisch liftje vastgemaakt
worden, of een soort schaatssys-
teem. Dan zit je met je voet in een
ijzeren schoen eraan vast en werk
je je zo omhoog." Kleijtweg moet
er zelf niet aan denken. ,,Maar er
zijn mensen die dat héél leuk vin
den", grijnst hij, wijzend op de
mannen die nonchalant boven de
rand van de halve mast wachten
tot ze 'opgesloten' worden door
het bovenste deel.
Het wachten op het 'mijlpaal
moment' duurt lang. De trans-
portsteunen die aan de in Dene
marken geproduceerde mastdelen
zijn bevestigd, zitten nét iets te
GO ZATERDAG 17 APRIL 2021
nen van
Op ruim dertig meter hoogte wachten monteurs tot ze de twee helften van de eerste wintrackmast bij Borssele aan elkaar kunnen klinken met 48 bouten. foto marcelle davidse
JOERI WISSE
Kees Kleijwegt, TenneT
LEES VERDER OP PAGINA 4