Meer, meer, meer lijkt lijfspreuk kapelaan 10 ZEELAND Monnikenwerk GALERIE VAN DEN BERGE APPRENTICE MASTER PROJECT In het voormalige dorpshuis in Kattendijke woont en werkt André Smits. Samen met Monika Dahlberg is hij regelmatig betrokken bij vernieuwende kunstinitiatieven. De afgelopen weken werkten vier jonge kunstenaars met hen samen in zijn atelier. Die werkperiode was onderdeel van het Ap prentice Master project, een initiatief van het Tilburgse Kunstpo dium T dat net afgestudeerde kun stenaars helpt bij de start van hun carrière. Na een reeks digitale ont moetingen kwam het viertal sa men in Kattendijke. Met bestaand werk én werk dat ze ter plekke maakten creëerden zij een geza menlijke presentatie als basis voor een tentoonstelling in Galerie van den Berge in Goes. Daarnaast leer den ze van Dahlberg en Smits hoe die hün werkpraktijk vormgeven. In drie A5-boekjes reis je met het viertal mee, op weg naar hun samenwerking. In tekst en beeld ontdek je wat elk van het viertal beweegt en van plan is. Jesse van Epenhuijsen noemt zich situatie maker. Hij wil wat er op een plek gebeurt en de energie die daarbij vrijkomt vastleggen. Hij transfor meerde een deel van een be staande ruimte door een vloer van underlayment te leggen en de wan den te bekleden met isolatiemate- riaal. Daarbinnen zie je objecten die hij verzamelde en werken van zijn collega's. Het lijkt erop alsof iedereen na een goed gesprek wat heeft achtergelaten. Dat komt over. Ik denk echter dat er meer uit te halen valt als van Epenhuijsen een manier vindt om iets van de gedachtewisseling in een vorm te gieten die mij meeneemt in het samenwerkingsproces. In de andere helft van de zaal is een uitgewogen en speelse combi- Quinn Zeljak gebruikt advertenties als basis voor gehaakte kledingstukken natie te zien van objecten die geen doorsneekunstwerken zijn. Quinn Zeljak maakt vaak collages, maar heeft de laatste tijd advertenties die als spam binnenkomen als ba sis gebruikt voor gehaakte kle dingstukken: truien, bikini's, bad pakken en hoedjes. Op luchtige wijze verbindt zij kledingstuk, identiteit en motieven van men sen. Haar werk belicht drijfveren, zorgen en het zoeken naar identi teit, met de digitale wereld als re ferentie. Dat zet mij aan het den ken. Met een glimlach. Waardoor worden we wie we zijn? Tekst is ook bij Manon Clement belangrijk. Als manier om beteke nis te geven, mogelijkheid tot het leggen van verbindingen en uit drukking van de wens om voort te leven als je niet meer bent. Door tekst en beeld in dun textiel te we ven benadrukt zij de vluchtigheid en de meerduidigheid van woor den. Op een spiegel gekraste woorden verbeelden het verlan gen om grip te krijgen op zichzelf en de werkelijkheid. Emiel Ambroos opereert op de grens van sculptuur en installatie. Hij maakte een knap vormgegeven houten sokkel waarop een digitaal brandende haard prijkt, versierd met een plastic palmtak. Er staat een campingstoeltje naast. Op een console, hoog aan de wand, plaatste hij twee licht bewerkte stukken gevonden hout. Ambroos nodigt je uit om ontspannen te re flecteren op kunst en natuur, op kunstmatigheid en vergankelijk- heid. De parasol die hij meebracht uit zijn atelier en monteerde op het kledingrek waaraan het bor duurwerk van Zeljak hangt, geeft het geheel een opgewekte toets. Elk van de deelnemers geeft per soonlijk vorm aan basisvragen als 'wie ben je?' en 'hoe verhoud ik mij tot de wereld en de ander?'. Mooi dat dankzij Dahlberg en Smits dit initiatief ook in Zeeland is geland! Sommige mensen krijgen nooit genoeg werk, lijkt het. Misschien geldt dit voor ka pelaan Jochem van Velthoven nog meer dan voor anderen. Hij is kape laan in Zeeuws-Vlaanderen, speci alist op het gebied jeugd en jonge gezinnen bij het bisdom Breda en nu bijna een halfjaar algemeen ad ministrator voor de Vereniging van Catechisten en docent bij de pries teropleiding in Bovendonk. Als ge zond denkend mens verwacht je dat het niet goed kan gaan dat méér, méér, méér doen. De kapelaan is aanstekelijk en thousiast en dat lijkt niet zozeer zijn valkuil als wel zijn geheim te zijn. ,,Van de dames Catechisten zijn er nu nog zes in leven. Als ad- ministrator zorg ik voor hun gees telijke en materiële welzijn. Het zijn zulke inspirerende vrouwen, ze zijn helder, intelligent en heb ben verhalen." Initiatiefnemer tot de Vereniging van Catechisten was priester Frans Frencken. Na de Eer ste Wereldoorlog ging zijn aan dacht uit naar sociaal zwakke groe pen, zoals fabrieksmeisjes en moe ders van arme gezinnen waarin het geloof verloren dreigde te gaan. In de praktijk gaven vrouwen, Cate chisten, praktisch vorm aan ideeën, door het verrichten van so ciaal werk onder fabrieksarbeid sters en het promoten van cursus sen voor parochianen. Op kasteel Bouvinge verzorgden de Catechis ten opleidingen voor meisjes, bij voorbeeld in gezinszorg. Catechis ten professionaliseerden gaande- weg het wijkwerk en stonden ook aan de basis van de sociale acade mie. Catechisten zijn géén klooster lingen. ,,Het was niet mijn keuze om veel in een kapel te zitten bid den, ik wilde meer doen voor de wereld", vertelt een van hen in de documentaire 90 jaar Catechisten van Margo de Haas. Ze hebben een leven lang de handen uit de mou- wen gestoken, zonder zich voor te staan op hun keuze voor een leven als Catechist. Zo vertelt één van hen, Ans Niele, dat zij met psychia trisch patiënten werkte in de thera pieruimte van het Elisabethzieken- huis in Sluiskil. ,,Dat is mijn leukste werk geweest. We werkten met hout en een flinke man die aan het zagen was zei plotseling 'juffrouw Niele is niet getrouwd' en toen ver telde ik hoe ik leefde en dat vonden ze heel interessant." Vanaf 1959 werkten Catechisten ook in missie gebieden, waaronder Brazilië en Nieuw Guinea. Van Velthoven viert wekelijks op woensdag met de Catechisten in Breda de Eucha ristie. Over de nieuwe job als docent aan de priester- en diakenopleiding is de kapelaan al éven enthousiast. ,,Kerken maken een belangrijke omschakeling. Krampachtig vast houden aan wat is geweest, maakt plaats voor eropuit gaan. Het is een gunstige tijd voor kerken om lang zaam af te wijken van oude struc turen en te kiezen voor de missio naire parochie. Hier mogen we een leven lang leren, de zorgen van ons afschudden en de vreugde in het kerk-zijn herwinnen, door zeven dagen per week er in woord en daad voor elkaar te zijn." De vraag hoe hij dat allemaal fikst, vier functies tegelijk, lijkt ka pelaan van Velthoven te verrassen. ,,Het gaat vanzelf, mensen in de pa rochie zeggen spontaan 'als jij nu dat doet, zal ik dan dit doen' en zo wordt het werk door steeds meer mensen gedragen. Ik ben veel be zig, maar nooit druk." zaterdag 17 april 2021 Jonge kunstenaars krijgen podium Nico Out Recensie Werken van Quin Zeljak (links), Emiel Ambroos (midden) en Manon Clement (rechts). fotos nico out Installatie van Jesse van Epenhuijsen. Sokkel met brandende open haard van Emiel Ambroos. Van 22 t/m 24/4 is de opbrengst van 'Apprentice Master #4' te zien in Galerie van den Berge, Albert Joachimkade 5, Goes. Daaraan doen ook Dahlberg en Smits mee. Open van 13.00 - 17.00 uur, na reserveren via galerievandenberge.nl/contact. Meer informatie André Smits: artistintheworld@gmail.com José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38