ENERGIEZUINIG MAKEN GOESE POLDER/ De manier waarop woningcorporatie Beveland Wonen 194 huizen in de wijk Goese Polder energiezuinig maakt, verdient geen schoonheidsprijs. Dat vindt Sjaak de Fouw van de huurdersvereniging. ,,Er wordt een loopje met mensen genomen." zaterdag 17 april 2021 BEVELANDEN EN THOLEN 7 Het nieuwe uiterlijk van de aangepaste woningen in de Goese Pol der. foto marcelle davidse Rob Paardekam Goes De ongeveer vijf tig jaar oude huurhuizen krijgen een nieuwe isole rende schil, door de corpo ratie ook wel gekscherend een theemuts genoemd. In de nieuwe jas - die de woningen een heel an der uiterlijk geeft - zitten onder meer driedubbel glas en zonnepa nelen. Bovendien wordt het bin nenklimaat verbeterd. Tot zover geen problemen, zo zeggen drie boze bewoners die zich tot deze krant hebben gewend. ,,Het ziet er aan de buitenkant mooi uit en binnen is het behaaglijker'', vindt André Mohr. Daarmee houdt zijn lof wel op. De bewoner van de Van Karne- beekstraat zit een half jaar nadat zijn woning onder handen is ge nomen nog altijd in wat hij zelf een pakhuis noemt. Bijna alle meubels staan nog onder het plas tic, op de vloer ligt karton. Mohr is ontevreden over hoe zijn huis na de werkzaamheden is opgeleverd. Hij stelt dat er schade is veroor zaakt en wijst op onder meer deukjes in de muren, beschadigd marmoleum, lelijk dichtge smeerde gaten in de slaapkamer muur en schade aan deurkozijnen en trapleuningen. Over het herstel ligt hij in de clinch met Beveland Wonen. ,,Ik accepteer dit zo niet.'' Ook Ingo Terbrack uit de Tak van Poortvlietstraat is boos. Hij wijst op onder meer vieze voet stappen op het tapijt en beton- spetters op de muren. ,,En op het terras achter het huis lag na het werk zo veel modder dat ik ben uitgegleden en drie ribben heb ge broken.'' Renie Vialle stoort zich op haar beurt aan onder meer een lelijk gat dat in de keuken is geval- len, nu het keukenblok niet meer aansluit op de nieuwe achterpui. ,,Ze hadden het aanrechtblad net jes moeten doortrekken tot aan de nieuwe wand, met een kastje er onder'', vindt ze. ,,Maar in plaats daarvan zeggen ze: zet er maar een prullenbak neer.'' Badkameruitbreiding Het drietal vindt ook dat Beveland Wonen zich niet aan het uitvoe ringsplan houdt. Een plan waar voor de meeste bewoners hebben getekend. Ze zeggen dat een be loofde nieuwe afzuigkap er nooit is gekomen, werkzaamheden vaak langer duren dan was beloofd en dat de corporatie eenzijdig heeft besloten de badkameruitbreiding (bewoners konden daar een toilet krijgen) niet meer gelijktijdig met de andere werkzaamheden uit te voeren, maar pas enkele weken la ter. ,,Dan zit je wéér twee weken met rotzooi en overlast'', zegt Vi- alle. Mohr wijst op het nieuwe wandje van zijn vergrote badka mer. Het is niet gesaust en er zit een grote zwarte streep op. ,,Zo la ten ze het achter. Dat kan toch niet? Ik heb niet gevraagd om deze hele operatie. Zij willen dit en ver hogen bovendien de huur. Lever het dan ook netjes af! Ik weet dat ze mij lastig vinden, maar ik kom op voor mijn rechten.'' Mohr heeft overigens niet getekend voor de metamorfose van zijn huurhuis, maar zegt het te gedogen. Hij vindt dat Beveland Wonen de in zijn ogen slechte eengezinswonin gen beter had kunnen afbreken om te vervangen door gevarieerde nieuwbouw. ,,Dit is een gemiste kans.'' De lijst met klachten van de drie bewoners is lang. Mohr zegt dat hij soms uitwerpselen van werklie- Het beeld van misstanden dat de bewoners schetsen, herken ik niet den in de toiletpot vond. Terbrack hekelt het feit dat hij pas na het in schakelen van een advocaat een tijdelijke woning kreeg, zodat hij rustig kon thuiswerken. Het drie tal vindt het ook raar meteen na de verbouwing een huurverhoging van vijftig euro te hebben gekre gen, terwijl anderen hun oude huur nog maanden hielden. ,,Ge- lijke monniken, gelijke kappen!'', vindt Vialle. Sjaak de Fouw van huurdersver eniging De Bevelanden laat weten veel onvrede te bespeuren. ,,Ik heb zeker om de andere dag wel een huurder aan de telefoon en ben vaak in de wijk om bewoners ad vies te geven'', zegt hij. ,,Er zijn veel klachten. Pas nog is door een kraan iemands voortuin vernield. Maar mensen vinden geen gehoor bij Beveland Wonen. Ze hebben daar een houding van 'zoals het gaat, gaat het nu eenmaal'. Er wordt een loopje met de mensen genomen.'' Rapportcijfers Manager vastgoedbeheer William Dircken van Beveland Wonen be aamt dat er dingen zijn misgegaan. Dat is volgens hem inherent aan zo'n groot project. Het beeld van misstanden dat de drie bewoners schetsen, herkent hij echter niet als rode draad. ,,Deze geluiden ho ren we niet in de klankbordgroep, zien we niet terug in de rapportcij fers die we van bewoners krijgen en horen we ook niet in onze con tacten met de huurdersvereni ging.'' Bij een meldpunt dat in decem ber werd ingesteld, is volgens Dircken nog geen enkele melding binnengekomen. Ingaand op wat specifieke punten zegt hij dat het klopt dat sommige bewoners later hun huurverhoging krijgen. ,,Dat komt omdat we, zoals afgespro ken, de verhoging pas invoeren als een heel huizenblok klaar is.'' Dat het werk aan 'de schil' en dat in de badkamer zijn losgekoppeld, komt omdat er niet te veel werklieden tegelijk in een woning mogen zijn vanwege corona. ,,Met de paar we ken die er nu tussen zitten, geven we bewoners een adempauze.'' De meubels van André Mohr staan al maanden onder het plastic. ,,Ze vinden me vast lastig, maar ik kom op voor mijn rechten, Bewoners en Beveland Wonen in de clinch over renovatiemissers FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN -William Dircken, Beveland Wonen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 132