"im
'Het werk
wakkerde
een soort
laat puberaal
gedrag aan'
Van de koude kak in Gert-
Jan Dröges Glamour
land tot een portret van
Lance Armstrong waar
voor hij met Mart Smeets
naar Austin, Texas reisde. En van
grote shows van Willem Ruis tot
het klassiekemuziekfeest Podium
Witteman. Cameraman - in zijn
eigen woorden 'audiovisuele
huursoldaat' - Martin Mulder (66)
registreerde ze de afgelopen veer
tig jaar allemaal. Hij beschrijft zijn
avonturen met een mix van melan
cholie, humor en vooral zelfspot
in De wonderlijke wereld van de
televisie (Pepper Books 19,99).
Het viel hem de laatste tijd op dat
veel vakgenoten van zijn generatie
in meer of mindere mate lijden
aan verzuring. 'Ze zijn grumpy old
men geworden, en in mindere
mate women. Oude cowboys die
mopperen dat alles vroeger beter
was, dat er toen meer geld was en
meer tijd. Zo sta ik niet in het leven.
De voorwaarden waren toen inder
daad compleet anders. En ik wil
met plezier en verbazing over die
periode vertellen.'
Dat is gelukt. Mulder schetst niet
alleen de feest- en rock-'n-roll-
mentaliteit achter de schermen,
maar geeft ook een tijdsbeeld van
de tv-wereld toen geld nog geen rol
speelde. Waar een registratie van
The Voice nu vlug-vlug-vlug
gemaakt moet worden en zwaar
leunt op sponsors en inkomsten
uit commercials, namen de makers
van de Willem Ruis Show liefst vier
dagen de tijd voor elk programma.
'Dat het voor de VARA was maakte
niet uit. Het waren de jaren 80 en
de poen klotste over de plinten.
Was een opname op locatie ergens
in het land op zaterdag, dan ging
ik met de hele crew al op donder
dag een hotel in. Vier nachten
bleven we daar. Drank, kilometers
en andere onkosten werden alle-
MARTIN MULDER had als
cameraman een prachtbestaan. Hij
schreef een boek over de feest- en
rock-'n-roll-mentaliteit van vroeger,
en hoe hij die zag veranderen.
■C-r.-.
hStTp^
Wonderlijke
wereld
te)evisie
maal vergoed, naast een tarief van
zo'n 600 gulden per dag.'
Hij had regelmatig zeven dagen
per week werk. 'Hotels, cocktail
bars, businessclass vliegen voor
een item van zes minu
ten: het werkte versla
vend en wakkerde een
soort laat puberaal
gedrag aan. Een fan
tastisch leven, maar je
moet er wel op tijd mee
op houden, als twinti
ger ben je onverwoest
baar, later werkt en
voelt dat toch anders.
En door die roes nam
ik mezelf in de maling,
want er waren ook
maanden dat de tele
foon niet ging en aan
een financiële buffer
opbouwen deed ik
nauwelijks.
Dat is mettertijd veran
derd. Net als mijn zee
man-imago: ik ben
alweer braaf vijftien
jaar met dezelfde
dame.'
Ook veranderd: de
status van zijn vak.
De Amsterdammer,
die nog maar spora
disch draait: 'Toen
ging bij wijze van
spreken de rode
loper uit. Je werkte
bij de televisie met
een hoofdletter T. Nu
kunnen de jonge
honden een bierfles
naar hun hoofd krijgen als ze fil
men op Urk of in het Vondelpark.
Dat lijkt me een hard gelag. Maar
dat neemt niet weg dat ik in de
ogen van die jonge cameramensen
dezelfde bevlogenheid zie als die
waarmee ik aan de slag ging. Het
blijft een prachtig vak.'
MIJN
BOEK
/N.'
martin mui
w De.
van de
S 1 Na'ry Vsrmeejen «n v« ic anderen
M
Z3
X
SÉ
O
O
O
cn
O
LL.
co
ie
LU
MEZZA 39