e Vijftien keer per jaar draagt auteur JORIS VAN CASTEREN een gedicht voor op een uitvaart van een overledene zonder familie of ander netwerk. Voor zijn nieuwe boek Eenzaamheid ging hij kopje onder in het thema, dat dit jaar actueler en urgenter is dan ooit. 'Het idee dat dit iedereen kan overkomen, maakt het zwaar.' Online shoppen, thuis werken, quarantaines en gescheiden gezinnen. In deze tijd weet bijna iedereen hoe kil en leeg de wereld kan aanvoelen. Je kunt Joris van Casterens Eenzaamheid, een boek met een mix van anekdotes en een persoon lijk relaas over de liefde, dus met een gerust hart urgent en actueel noemen. De Amsterdamse auteur Joris van Cas teren (45), een van de vaandeldragers van de zogenoemde literaire non-fictie, signaleert in zijn gebruikelijke losse stijl dat de huidige pandemie slechts fungeert als aanjager van sociaal isole ment. Want het eenzaamheidsvirus was al langer bezig met zijn sloopwerk. Geen nieuwe constatering, ook in eerder werk als Lelystad (2008) - een schrijnend boek over zijn nieuwbouwjeugd - en Moeders lichaam (2019) - over Limbur ger Piet van der Molen die zijn over leden moeder jarenlang thuis in een kast verborg - kwam het al ter sprake. Van Casteren: 'Ik vroeg me af: waarom ben ik daar nou zo door geïntrigeerd? Niet vanwege de dood. Daar gaat het niet om. Het draait om eenzaamheid. Een verschijnsel dat fascineert omdat het afwijkt van de norm. Zo'n schaduw- bestaan als dat van de kinderen van Ruinerwold: je denkt dat zoiets niet kan of niet bestaat in Nederland, maar het is er wel degelijk. Met het vertellen van verhalen over eenzaamheid probeer ik zichtbaar te maken hoe de wereld waarin we leven in elkaar steekt. En dat echte eenzaamheid een ziekte is.' En dan bedoelt Van Casteren - zelf heeft hij een partner en twee kinderen - niet de zogenoemde romantische eenzaamheid. Die beschrijft hij eveneens in bespie gelingen en hij geeft zichzelf er nog weleens aan over. 'Ik ben zeker ook niet altijd van het gezel schap, zoek rust voor mijn werk. En ja, soms voel ik mij dan alleen.' Het gesprek komt op het Into the Wild-gevoel dat filmmaker Sean Penn opriep met zijn afzonderings- avontuur in Alaska. 'Je hebt ver schillende schrijvers en andere types die zich terugtrekken bij wijze van statement naar de wereld. Zo van: hier wil ik niks mee te maken hebben. Dat heeft iets verhevens, iets nobels. Maar je hebt daarnaast de problematische variant als gevolg van het verbrok- kelen van de maatschappij waardoor steeds meer mensen afeaken.' Dat rauwe, alles verterende isolement komt hij tegen bij zijn werk als coördina tor van De Eenzame Uitvaart. Voor die Amsterdamse stichting brengt hij sinds 2018 zo'n vijftien keer per jaar overlede nen zonder familie of ander netwerk een persoonlijk saluut in de vorm van een verhaal of een gedicht. 'Het zijn schrij nende verhalen. Een baby die al dood was bij de geboorte. De moeder had niet door dat ze zwanger was en beviel, ze liep met een soort vruchtzak tussen haar benen op straat. Later vluchtte ze weg uit het ziekenhuis. Een Roemeen van 27 die in Amsterdam-Zuidoost van een flat afsprong, we spoorden zijn moeder op maar zij wilde niet komen. En een Zwitserse vrouw, ongeveer even oud als ik, die drie maanden dood in haar woning lag. Door niemand gemist. Ze leefde al jaren in een vacuüm. Ze was er wel en toch ook weer niet.' Hij zegt die uitvaarten vaak echt heel zwaar te vinden. 'Door het idee dat dit iedereen kan overkomen: het gaat echt niet alleen over junks en gekken. Soms mist iemand door pech ergens een afslag. Heb je dan geen relatie of kinde ren, dan kun je onder water terecht- 'Mensen worden letterlijk onwel van het eenzaamheidsvirus' JZ O u. h- tr> LU h- 36 MEZZA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 116