'Vermomde RAV4' is ruim en compleet 19 Tesla en Jeep werken aan een elektrische open auto, maar ook die laten op zich wachten maar dat is eigenlijk een wat vreemd omgebouwd model van het Franse merk Bolloré met - laten we zeggen - beperkte kwaliteiten. Leuk om naar te kijken, niet zozeer om in te rijden. Een wellicht aantrekkelijker alter natief vind je in de vorm van oldti mers die zijn omgebouwd naar elek trisch. Er bestaan diverse kleine be drijven die daar steeds bedrevener in worden, zoals het Amsterdamse New Electric dat onder meer een Jaguar XJS, een klassieke Volvo en een klas sieke Jeep Wrangler van batterijen heeft voorzien. EV Europe uit Delft deed hetzelfde met een klassieke VW Bus, in Oss sleutelde garagehouder Frank Schmidt een e-versie van een Por sche 912 in elkaar, terwijl Citroën- specialist Sander Aalderink uit Wor- mer op verzoek een elektromotor en een accupakket in een 'Lelijke Eend' lepelt. Opvallend genoeg spelen ook gro tere automakers met dit idee, zoals - opnieuw - Volkswagen, dat in 2019 met de eKafer liet zien hoe een oude Kever cabriolet een nieuw elektrisch leven kan krijgen. Jaguar gaf zelfs de iconische E-Type een elektrische op frisbeurt en vanuit Frankrijk kwam Renault met een studiemodel voor een elektrische R4. Deze ombouwtrend roept overi gens veel weerstand op bij de puris ten onder de klassiekerfans. En een regelrechte domper is dat zo'n om bouw al gauw tienduizenden euro's kost. Maar boeiend is het zeker. Toch benzine Dus of ze nu willen of niet, de meeste cabrioliefhebbers zitten voorlopig nog wel vast aan de verbrandings motor. Al bestaan er modellen die beide werelden combineren, zoals de BMW i8 Spyder. Die stekkerhybride is nog altijd prijzig, maar wel deels elektrisch te rijden én beslist een toe komstig verzamelaarsobject. Dat laatste geldt ook voor de hybride supersportwagens zoals de Porsche 918 Spyder en Ferrari SF90 Stradale Spider, maar die zijn tamelijk onbe taalbaar. Bereikbaardere modellen zoals de Audi A3 cabriolet, de open Mini Cooper en de dakloze BMW 4-serie bestaan (nog) niet als plug-inhy- bride. Dat zit hem in de complexe techniek en het gewicht. Als een fa brikant naast een accupakket en de aandrijftechniek ook nog een inge wikkelde dakconstructie en verstevi gingen in een open auto moet bou wen, wordt dat een onwerkbare, of heel prijzige combinatie. Daarom rijden cabrioliefhebbers met een gemiddeld budget nog wel een tijdje 'gewoon' op benzine. Daar in is nog altijd veel keuze. Met een beetje fantasie rijd je deze lente in een model dat op het eerste gezicht misschien niet voor de hand ligt, maar wel verrassend leuk is. Zoals deze drie: Om aan de Europese uit- stootregels te voldoen, halen autofabrikanten bijzondere trucjes uit. Bij elk merk moet de gemid delde CO2-uitstoot van alle modellen lager dan 95 gram per kilometer zijn. Suzuki introduceert mede daarom geen piep klein en zuinig stadsau- tootje, zoals het merk die in het verleden met veel succes heeft gemaakt, maar juist een grote familie-SUV met semi- elektrische aandrijving. Dat klinkt tegenstrij dig, maar aangezien de Across Plug-in Hybrid deels op stroom kan rij den is hij in theorie ex treem zuinig en schoon: zijn opgegeven gemid delde uitstoot van 22 gram CO2 per kilometer drukt Suzuki's uitstoot- cijfers. Het verbruik in de praktijk is erg afhankelijk van hoe je de auto ge bruikt. Volgens de fabri kant heeft de Across ge noeg aan 1 liter benzine per 100 kilometer en dat kun je halen, mits je hem elke 70 kilometer aan de laadpaal hangt. Doe je dat niet, dan stijgt het verbruik alsnog naar zo'n 1 op 16 (6,2 l/ioo km), wat gezien het formaat auto nog altijd redelijk is. En of je nu op alleen de elek tromotoren of in de hy bride modus rijdt, dit is altijd een erg stille, com fortabele en verrassend vlotte reisauto. Met de Across speelt Suzuki vooral ook slim leentjebuur bij landge noot Toyota, dat met de RAV4 vrijwel dezelfde auto in huis heeft. Alleen de neus, merklogo's en afdekkingen van de luid sprekers in de deuren zijn anders. Suzuki richt zich met deze auto op kopers met een goed gevulde porte monnee: bijna 56.000 euro is veel geld, maar je krijgt wel meteen veel luxe standaard. Merkwaardig genoeg zijn een panoramadak en ingebouwde navigatie niet leverbaar. Je kunt wel je smartphone met een kabeltje aan het mul timediasysteem koppe len om te navigeren. Of je nu wilt of niet, als cabrioliefhebber zit je nog wel even vast aan de verbrandingsmotor GO VRIJDAG 16 APRIL 2021 Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid (306 pk/225 kW), vanaf €55.900 Aan ruimte en uitrusting geen gebrek in de Suzuki Across. fotos bart hoogveld De grootste Suzuki in jaren is onderhuids in feite een Toyota RAV4. Maar omdat de Across standaard wel heel compleet is aange kleed, is hij misschien wel een betere keuze dan het origineel. Erg stil. Soepele prestaties. In theo rie erg zuinig. Rijke uitrus ting. Ruime familieauto. Alleen rijk uitgeruste versies leverbaar. Op lange trajecten niet zo zuinig. Geen navigatie. Dankzij een riante bin nenruimte, veel luxe en (potentieel) extreem lage verbruikskosten valt er weinig op de Suzuki Across af te dingen. Maar zijn standaard rijke uitrusting brengt wel meteen een hoge prijs met zich mee. - Roland Tameling HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities Jeep Wrangler (Unlimited) (2007-2017) Voor z'n subliem uitgebalanceerde rij gedrag koop je hem niet: deze mo derne klassieker is een tikkeltje onbe houwen, lomp en dorstig, maar z'n af neembare dak maakt hem onweer staanbaar charmant. Je kunt er voor kiezen om alleen de voorste dakpane len los te halen, óf de hele cabine in clusief deurpanelen los te schroeven. Als vijfdeurs Unlimited ook nog uitste kend inzetbaar als gezinsauto. Mini Roadster (2012-2015) Ja, uiteraard is de Mini er als vierper- soons cabriolet. Maar op basis van de vorige generatie maakte het Britse merk ook deze Roadster: door z'n twee zitplaatsen is hij minder geschikt voor een gezin, maar omdat de open kap helemaal uit het zicht verdwijnt ziet hij er wel een stuk gelikter uit. Daarbij rijdt hij nog een tandje sportie ver en is deze versie veel zeldzamer. Infiniti G37/Q60 (2009-2016) Op basis van de techniek in de Nissan 370Z bracht de luxe-divisie Infiniti de G37 Convertible uit. In 2013 werd hij omgedoopt tot Q60 maar in alle ge vallen heb je een heerlijke 3,7-liter zescilinder met 320 pk, een onder scheidend uiterlijk, goede rijeigen- schappen én luidsprekers in de voor ste hoofdsteunen!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19