'Vermomde RAV4'
is ruim en compleet
19
Tesla en Jeep werken
aan een elektrische
open auto, maar ook die
laten op zich wachten
maar dat is eigenlijk een wat vreemd
omgebouwd model van het Franse
merk Bolloré met - laten we zeggen -
beperkte kwaliteiten. Leuk om naar
te kijken, niet zozeer om in te rijden.
Een wellicht aantrekkelijker alter
natief vind je in de vorm van oldti
mers die zijn omgebouwd naar elek
trisch. Er bestaan diverse kleine be
drijven die daar steeds bedrevener in
worden, zoals het Amsterdamse New
Electric dat onder meer een Jaguar
XJS, een klassieke Volvo en een klas
sieke Jeep Wrangler van batterijen
heeft voorzien.
EV Europe uit Delft deed hetzelfde
met een klassieke VW Bus, in Oss
sleutelde garagehouder Frank
Schmidt een e-versie van een Por
sche 912 in elkaar, terwijl Citroën-
specialist Sander Aalderink uit Wor-
mer op verzoek een elektromotor en
een accupakket in een 'Lelijke Eend'
lepelt.
Opvallend genoeg spelen ook gro
tere automakers met dit idee, zoals -
opnieuw - Volkswagen, dat in 2019
met de eKafer liet zien hoe een oude
Kever cabriolet een nieuw elektrisch
leven kan krijgen. Jaguar gaf zelfs de
iconische E-Type een elektrische op
frisbeurt en vanuit Frankrijk kwam
Renault met een studiemodel voor
een elektrische R4.
Deze ombouwtrend roept overi
gens veel weerstand op bij de puris
ten onder de klassiekerfans. En een
regelrechte domper is dat zo'n om
bouw al gauw tienduizenden euro's
kost. Maar boeiend is het zeker.
Toch benzine
Dus of ze nu willen of niet, de meeste
cabrioliefhebbers zitten voorlopig
nog wel vast aan de verbrandings
motor. Al bestaan er modellen die
beide werelden combineren, zoals de
BMW i8 Spyder. Die stekkerhybride
is nog altijd prijzig, maar wel deels
elektrisch te rijden én beslist een toe
komstig verzamelaarsobject. Dat
laatste geldt ook voor de hybride
supersportwagens zoals de Porsche
918 Spyder en Ferrari SF90 Stradale
Spider, maar die zijn tamelijk onbe
taalbaar.
Bereikbaardere modellen zoals
de Audi A3 cabriolet, de open Mini
Cooper en de dakloze BMW 4-serie
bestaan (nog) niet als plug-inhy-
bride. Dat zit hem in de complexe
techniek en het gewicht. Als een fa
brikant naast een accupakket en de
aandrijftechniek ook nog een inge
wikkelde dakconstructie en verstevi
gingen in een open auto moet bou
wen, wordt dat een onwerkbare, of
heel prijzige combinatie.
Daarom rijden cabrioliefhebbers
met een gemiddeld budget nog wel
een tijdje 'gewoon' op benzine. Daar
in is nog altijd veel keuze. Met een
beetje fantasie rijd je deze lente in
een model dat op het eerste gezicht
misschien niet voor de hand ligt,
maar wel verrassend leuk is. Zoals
deze drie:
Om aan de Europese uit-
stootregels te voldoen,
halen autofabrikanten
bijzondere trucjes uit. Bij
elk merk moet de gemid
delde CO2-uitstoot van
alle modellen lager dan
95 gram per kilometer
zijn. Suzuki introduceert
mede daarom geen piep
klein en zuinig stadsau-
tootje, zoals het merk die
in het verleden met veel
succes heeft gemaakt,
maar juist een grote
familie-SUV met semi-
elektrische aandrijving.
Dat klinkt tegenstrij
dig, maar aangezien de
Across Plug-in Hybrid
deels op stroom kan rij
den is hij in theorie ex
treem zuinig en schoon:
zijn opgegeven gemid
delde uitstoot van 22
gram CO2 per kilometer
drukt Suzuki's uitstoot-
cijfers.
Het verbruik in de
praktijk is erg afhankelijk
van hoe je de auto ge
bruikt. Volgens de fabri
kant heeft de Across ge
noeg aan 1 liter benzine
per 100 kilometer en dat
kun je halen, mits je hem
elke 70 kilometer aan de
laadpaal hangt. Doe je
dat niet, dan stijgt het
verbruik alsnog naar zo'n
1 op 16 (6,2 l/ioo km), wat
gezien het formaat auto
nog altijd redelijk is. En
of je nu op alleen de elek
tromotoren of in de hy
bride modus rijdt, dit is
altijd een erg stille, com
fortabele en verrassend
vlotte reisauto.
Met de Across speelt
Suzuki vooral ook slim
leentjebuur bij landge
noot Toyota, dat met de
RAV4 vrijwel dezelfde
auto in huis heeft. Alleen
de neus, merklogo's en
afdekkingen van de luid
sprekers in de deuren
zijn anders.
Suzuki richt zich met
deze auto op kopers met
een goed gevulde porte
monnee: bijna 56.000
euro is veel geld, maar je
krijgt wel meteen veel
luxe standaard.
Merkwaardig genoeg
zijn een panoramadak en
ingebouwde navigatie
niet leverbaar. Je kunt
wel je smartphone met
een kabeltje aan het mul
timediasysteem koppe
len om te navigeren.
Of je nu wilt of niet, als
cabrioliefhebber zit je
nog wel even vast aan
de verbrandingsmotor
GO VRIJDAG 16 APRIL 2021
Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid (306 pk/225 kW),
vanaf €55.900
Aan ruimte en uitrusting geen gebrek in de
Suzuki Across. fotos bart hoogveld
De grootste Suzuki in
jaren is onderhuids in
feite een Toyota RAV4.
Maar omdat de Across
standaard wel heel
compleet is aange
kleed, is hij misschien
wel een betere keuze
dan het origineel.
Erg stil. Soepele
prestaties. In theo
rie erg zuinig. Rijke uitrus
ting. Ruime familieauto.
Alleen rijk uitgeruste
versies leverbaar.
Op lange trajecten niet
zo zuinig. Geen navigatie.
Dankzij een riante bin
nenruimte, veel luxe en
(potentieel) extreem lage
verbruikskosten valt er
weinig op de Suzuki
Across af te dingen.
Maar zijn standaard rijke
uitrusting brengt wel
meteen een hoge prijs
met zich mee.
- Roland Tameling
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
Jeep Wrangler (Unlimited)
(2007-2017)
Voor z'n subliem uitgebalanceerde rij
gedrag koop je hem niet: deze mo
derne klassieker is een tikkeltje onbe
houwen, lomp en dorstig, maar z'n af
neembare dak maakt hem onweer
staanbaar charmant. Je kunt er voor
kiezen om alleen de voorste dakpane
len los te halen, óf de hele cabine in
clusief deurpanelen los te schroeven.
Als vijfdeurs Unlimited ook nog uitste
kend inzetbaar als gezinsauto.
Mini Roadster (2012-2015)
Ja, uiteraard is de Mini er als vierper-
soons cabriolet. Maar op basis van de
vorige generatie maakte het Britse
merk ook deze Roadster: door z'n
twee zitplaatsen is hij minder geschikt
voor een gezin, maar omdat de open
kap helemaal uit het zicht verdwijnt
ziet hij er wel een stuk gelikter uit.
Daarbij rijdt hij nog een tandje sportie
ver en is deze versie veel zeldzamer.
Infiniti G37/Q60 (2009-2016)
Op basis van de techniek in de Nissan
370Z bracht de luxe-divisie Infiniti de
G37 Convertible uit. In 2013 werd hij
omgedoopt tot Q60 maar in alle ge
vallen heb je een heerlijke 3,7-liter
zescilinder met 320 pk, een onder
scheidend uiterlijk, goede rijeigen-
schappen én luidsprekers in de voor
ste hoofdsteunen!