AUTO
Ideeën te over, maar aanbod is nog schaars
Wie graag even de zinnen
wil verzetten, kan in een
open auto zijn hart opha
len. Lekker uitwaaien met
de zon op je bol en de wind^
doorje hanen. En hoe mooi
zou het zijn om dan schoon
en stil door het landschap
te kunnen glijden...
18
VRAAG ANTWOORD
nlES
Nieuwe techniek
in borden zonder
storend licht
Waarom vormen
koplampen vaak
een gezicht?
Hoe haal je met
elektrische fiets
een auto in?
et was een opvallend be
richt op de social media-
kanalen van Volkswagen,
afgelopen maand. Op
nogal ongebruikelijke
wijze peilde het Duitse automerk of
het publiek warm zou lopen voor een
cabriolet op basis van de elektrische
ID.3. Niemand minder dan de nieuwe
baas van VW, Ralf Brandstatter,
deelde zelfs een schets van zo'n mo
del op zijn Linkedln-profiel.
Daarmee voedde hij de geruchten
machine: zou Volkswagen echt bezig
zijn met een elektrische open auto?
Flauw genoeg hult het concern zich
na dit proefballonnetje in nevelen.
De directie heeft daar nog geen be
sluit over genomen, laat een woord
voerder van de Nederlandse VW-im-
porteur desgevraagd weten.
Mocht die ID.3 met open dak er
daadwerkelijk komen, dan boort
Volkswagen een vrij nieuwe markt
aan. Want waar de meest uiteenlo
pende automodellen, van piepkleine
stadsauto tot topklasse SUV, inmid
dels met een elektrische aandrijflijn
leverbaar zijn, is de combinatie van
een vouw- of klapdak en een elektro
motor nog erg zeldzaam.
Wie zo'n nieuwe open auto wil
scoren, kan feitelijk alleen terecht bij
Fiat voor de 500C en bij Smart voor
de Fortwo Cabrio. Maar welbe
schouwd beschikken die slechts over
een groot schuifdak, waardoor je ze
eigenlijk geen volwaardige cabriolet
kunt noemen.
Waar Volkswagen in het openbaar
flirt met het idee van een dakloze EV
(Electric Vehicle), hebben andere
merken zulke modellen al officieel
aangekondigd. Maar ook in die geval
len blijft het voorlopig bij toekomst
muziek. De nieuwe Tesla Roadster,
de extreem snelle vierzitter-met-
klapdak die al in 2017 werd aangekon
digd, gaat naar verwachting pas in
2022 in productie. Als Tesla-baas Elon
Musk zijn beloftes waarmaakt, wordt
dat overigens wel een spectaculaire
nieuwkomer, met een sprint van
0-100 km/u in minder dan twee se
conden, meer dan 1000 paarden
krachten en een prijs van minimaal
200.000 dollar.
Jeep werkt ondertussen aan een
elektrische 'Magneto'-versie van de
Wrangler, maar ook die verschijnt
niet voor 2023. En verder blijft het
akelig stil.
Gebruikt
Op de gebruikte markt is de spoeling
aan elektro-cabrio's al even dun: met
een beetje geluk kun je een gebruikte
Tesla Roadster van de eerste genera
tie (2010-2012) kopen, maar die zijn
ronduit schaars. Her en der staat ook
nog een Citroën e-Méhari te koop,
VRIJDAG 16 APRIL 2021 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Ik vraag mij af waarom de
koplampen van auto's vaak
een gezicht vormen.
—Jaïr Waal
Niet alleen de koplampen, het
is meestal de combinatie van
koplampen, grille en voorbum
per die ons doet denken aan
een menselijk gezicht of de
kop van een dier. Designers
spelen graag met dergelijke
associaties om een auto meer
emotie mee te geven. Krachtig
design helpt auto's immers om
zich duidelijker te onderschei
den van de concurrentie en
dus de koper te verleiden.
Soms maken designers ze op
zettelijk knuffelbaar of juist ver
leidelijk en sexy. Voorbeelden
van 'aaibare' auto's uit het ver
leden zijn de Fiat 500 en
Renault Twingo. Bij sportauto's
doet het front vaak denken aan
een dreigende, grimmige of
zelfs agressieve gezichtsuit
drukking. BMW koos er on
langs voor om zijn auto's een
uitzonderlijk grote grille mee te
geven: door menigeen als
'grote muil' bestempeld. Mooi
of niet, het is in elk geval een
duidelijk statement.
Als ik op een elektrische
fiets een auto wil inhalen,
aan welke kant van de auto
moet dat dan gebeuren?
—Dorien van Doorn
Fietsers moeten andere fiet
sers altijd links inhalen. Maar
bij een auto is het juist de be
doeling dat u rechts inhaalt. Dit
is niet verplicht, maar het mag.
Het is namelijk veiliger als een
fiets zo veel mogelijk aan de
rechterkant van de weg blijft.
Een auto is nu eenmaal relatief
breed.
Een lezer klaagde onlangs in
deze rubriek over het felle
licht van grote led-reclame
borden langs de wegen. Bij
Etulipa in Eindhoven ontwik
kelen wij grote digitale dis
plays met een nieuwe, gepa
tenteerde technologie. Die
hebben nauwelijks lichtuit-
straling, ook 's avonds en
's nachts. Ze zijn een beetje
vergelijkbaar met een
e-reader op groot formaat.
Het tegengaan van lichtver
vuiling is een van de drijfve
ren om deze technologie te
ontwikkelen. Het beeld is min
der indringend en zorgt zo
voor minder afleiding. De
technologie is al toegepast bij
kleine schermen met actuele
reisinformatie in New York
(zie foto). Nu alleen nog ver-
krijgbaar in zwart-wit, maar
vanaf eind dit jaar ook in full
colour. De techniek is duurder
dan een regulier led-scherm,
maar daar staan veel lagere
stroomkosten tegenover.
—Carla Verweerden
Dat klinkt als een interessante
ontwikkeling. Dank voor uw
reactie.
Zo kan het ook: dan
maar een oude Kever
ombouwen tot elektri
sche cabriolet.
FOTO VOLKSWAGEN
Ook bij de iconische
Jaguar E-Type kan de
'E' na een ombouw
voor 'elektrisch' staan.
FOTOJAGUAR
de cabrio
op stroom?
ROLAND TAMELING