AUTO Ideeën te over, maar aanbod is nog schaars Wie graag even de zinnen wil verzetten, kan in een open auto zijn hart opha len. Lekker uitwaaien met de zon op je bol en de wind^ doorje hanen. En hoe mooi zou het zijn om dan schoon en stil door het landschap te kunnen glijden... 18 VRAAG ANTWOORD nlES Nieuwe techniek in borden zonder storend licht Waarom vormen koplampen vaak een gezicht? Hoe haal je met elektrische fiets een auto in? et was een opvallend be richt op de social media- kanalen van Volkswagen, afgelopen maand. Op nogal ongebruikelijke wijze peilde het Duitse automerk of het publiek warm zou lopen voor een cabriolet op basis van de elektrische ID.3. Niemand minder dan de nieuwe baas van VW, Ralf Brandstatter, deelde zelfs een schets van zo'n mo del op zijn Linkedln-profiel. Daarmee voedde hij de geruchten machine: zou Volkswagen echt bezig zijn met een elektrische open auto? Flauw genoeg hult het concern zich na dit proefballonnetje in nevelen. De directie heeft daar nog geen be sluit over genomen, laat een woord voerder van de Nederlandse VW-im- porteur desgevraagd weten. Mocht die ID.3 met open dak er daadwerkelijk komen, dan boort Volkswagen een vrij nieuwe markt aan. Want waar de meest uiteenlo pende automodellen, van piepkleine stadsauto tot topklasse SUV, inmid dels met een elektrische aandrijflijn leverbaar zijn, is de combinatie van een vouw- of klapdak en een elektro motor nog erg zeldzaam. Wie zo'n nieuwe open auto wil scoren, kan feitelijk alleen terecht bij Fiat voor de 500C en bij Smart voor de Fortwo Cabrio. Maar welbe schouwd beschikken die slechts over een groot schuifdak, waardoor je ze eigenlijk geen volwaardige cabriolet kunt noemen. Waar Volkswagen in het openbaar flirt met het idee van een dakloze EV (Electric Vehicle), hebben andere merken zulke modellen al officieel aangekondigd. Maar ook in die geval len blijft het voorlopig bij toekomst muziek. De nieuwe Tesla Roadster, de extreem snelle vierzitter-met- klapdak die al in 2017 werd aangekon digd, gaat naar verwachting pas in 2022 in productie. Als Tesla-baas Elon Musk zijn beloftes waarmaakt, wordt dat overigens wel een spectaculaire nieuwkomer, met een sprint van 0-100 km/u in minder dan twee se conden, meer dan 1000 paarden krachten en een prijs van minimaal 200.000 dollar. Jeep werkt ondertussen aan een elektrische 'Magneto'-versie van de Wrangler, maar ook die verschijnt niet voor 2023. En verder blijft het akelig stil. Gebruikt Op de gebruikte markt is de spoeling aan elektro-cabrio's al even dun: met een beetje geluk kun je een gebruikte Tesla Roadster van de eerste genera tie (2010-2012) kopen, maar die zijn ronduit schaars. Her en der staat ook nog een Citroën e-Méhari te koop, VRIJDAG 16 APRIL 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Ik vraag mij af waarom de koplampen van auto's vaak een gezicht vormen. —Jaïr Waal Niet alleen de koplampen, het is meestal de combinatie van koplampen, grille en voorbum per die ons doet denken aan een menselijk gezicht of de kop van een dier. Designers spelen graag met dergelijke associaties om een auto meer emotie mee te geven. Krachtig design helpt auto's immers om zich duidelijker te onderschei den van de concurrentie en dus de koper te verleiden. Soms maken designers ze op zettelijk knuffelbaar of juist ver leidelijk en sexy. Voorbeelden van 'aaibare' auto's uit het ver leden zijn de Fiat 500 en Renault Twingo. Bij sportauto's doet het front vaak denken aan een dreigende, grimmige of zelfs agressieve gezichtsuit drukking. BMW koos er on langs voor om zijn auto's een uitzonderlijk grote grille mee te geven: door menigeen als 'grote muil' bestempeld. Mooi of niet, het is in elk geval een duidelijk statement. Als ik op een elektrische fiets een auto wil inhalen, aan welke kant van de auto moet dat dan gebeuren? —Dorien van Doorn Fietsers moeten andere fiet sers altijd links inhalen. Maar bij een auto is het juist de be doeling dat u rechts inhaalt. Dit is niet verplicht, maar het mag. Het is namelijk veiliger als een fiets zo veel mogelijk aan de rechterkant van de weg blijft. Een auto is nu eenmaal relatief breed. Een lezer klaagde onlangs in deze rubriek over het felle licht van grote led-reclame borden langs de wegen. Bij Etulipa in Eindhoven ontwik kelen wij grote digitale dis plays met een nieuwe, gepa tenteerde technologie. Die hebben nauwelijks lichtuit- straling, ook 's avonds en 's nachts. Ze zijn een beetje vergelijkbaar met een e-reader op groot formaat. Het tegengaan van lichtver vuiling is een van de drijfve ren om deze technologie te ontwikkelen. Het beeld is min der indringend en zorgt zo voor minder afleiding. De technologie is al toegepast bij kleine schermen met actuele reisinformatie in New York (zie foto). Nu alleen nog ver- krijgbaar in zwart-wit, maar vanaf eind dit jaar ook in full colour. De techniek is duurder dan een regulier led-scherm, maar daar staan veel lagere stroomkosten tegenover. —Carla Verweerden Dat klinkt als een interessante ontwikkeling. Dank voor uw reactie. Zo kan het ook: dan maar een oude Kever ombouwen tot elektri sche cabriolet. FOTO VOLKSWAGEN Ook bij de iconische Jaguar E-Type kan de 'E' na een ombouw voor 'elektrisch' staan. FOTOJAGUAR de cabrio op stroom? ROLAND TAMELING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18