Gestrande
stekkerauto
sneller weer
opgeladen
7
Voor verband met vieze lucht is verder onderzoek nodig
De ANWB Wegenwacht viert het
75-jarig jubileum, maar krijgt te
maken met een nieuw soort auto
pech, dat typisch iets van deze tijd
is: de elektrisch rijdende automo
bilist die plots zonder stroom komt
te staan. „Gestrande elektrische au
to's werden tot nu toe door ons op
gepikt met een zogeheten auto
ambulance", vertelt ANWB-
woordvoerder Marcus van Tol.
,,Daarmee werd de gestrande auto
vervoerd naar een laadpunt in de
buurt. Maar met deze nieuwe aan
hanger kunnen klanten veel sneller
ter plekke worden geholpen."
De aanhanger levert binnen een
kwartier stroom voor een actiera
dius van zo'n 10 kilometer. ,,Dat is
vaak voldoende voor de gestrande
automobilist om een laadpunt te
bereiken", zegt Van Tol. ,,Het accu
pakket kan een aantal van dit soort
ladingen achter elkaar aan."
Storingen
Op dit moment rijdt er in de
regio Amsterdam al een Wegen
wachtbus met een vergelijkbaar
systeem aan boord, maar het voor
deel van de nieuwe aanhanger is
dat deze achter een bestaande
Wegenwachtauto kan worden ge
hangen. ,,Daardoor kunnen we alle
andere gereedschappen om ge
wone storingen op te lossen ook
meenemen", aldus Van Tol. De eer
ste aanhanger is gekoppeld aan een
elektrische Volkswagen ID.4 en zal
vanuit Utrecht in eerste instantie in
deze regio op pad gaan.
Alle Wegenwachtmonteurs zijn
inmiddels opgeleid om storingen
aan elektrische auto's en zelfs laad-
palen te verhelpen. Een heel ver
schil met 15 april 1946, toen de eer
ste zeven wegenwachten de weg op
gingen om leden met pech weer op
weg te helpen. Zij deden dat op geel
geschilderde Harley Davidson
Liberator motorfietsen. Deze had
de ANWB na de bevrijding over
genomen van de Canadezen.
Rond 1960 werd de motorfiets
geleidelijk vervangen door een
auto, de Citroën 2CV. Ook de Re
nault 4, de VW Golf, Polo, Touran
en Transporter werden vervolgens
ingezet voor de pechhulp.
Het gaat vooral om buik- of maag
klachten, misselijkheid of braken,
last van de ogen, pijn of druk op de
borst, hoofdpijn, duizeligheid,
benauwdheid en jeuk. Daarnaast
komen chronische hartaandoenin-
gen, longkanker en diabetes vaker
voor. De onderzoekers vergeleken
de omgeving van Tata Steel met
zowel het platteland als met andere
industriegebieden.
Het rapport wijst overigens geen
oorzaak van de klachten aan, het
constateert 'slechts' dat ze vaker
voorkomen. Voor het aantonen van
een eventueel verband met de vieze
lucht is een studie onder omwo
nenden nodig. 'Omwonenden zou
den hiervoor langere tijd in een
dagboek kunnen bijhouden
op welke dagen zij bepaalde klach
ten hebben', schrijft het RIVM.
Nieuw aan het onderzoek van het
RIVM is dat gegevens over lucht
kwaliteit per dag en per uur in kaart
zijn gebracht, in plaats van per jaar.
Onderzoekers vergeleken acute
klachten die in de periode 2013-2019
bij de huisartsen in het IJmond-
gebied gemeld werden, met
gezondheidsklachten uit andere
regio's, mét en zonder zware indus
trie. Daaruit blijkt dus dat in de
IJmond verschillende klachten
meer voorkomen.
Namens vele honderden omwo
nenden en diverse organisaties
deed advocaat Bénédicte Ficq
onlangs aangifte tegen Tata Steel.
De partijen willen het bedrijf voor
de strafrechter slepen, omdat het
bewust 'stoffen in de bodem, lucht
of oppervlaktewater zou brengen'
die een gevaar zijn voor de volks
gezondheid. Dat is een strafbaar feit
waar twaalf jaar cel op staat.
Volgens Ficq is het huidige
onderzoek goed en slecht nieuws.
,,Slecht nieuws voor de omwonen
den natuurlijk, maar, tussen aanha
lingstekens, goed nieuws voor de
strafzaak."
Fabels
Tata Steel betoogt volgens omwo
nenden dat het bedrijf niet per se dé
oorzaak is van de gezondheids
klachten. Dat kan ook aan andere
industrie liggen of aan de leef
gewoonten van de bewoners in dit
gebied. Ficq verwijst dat naar het
land der fabelen. ,,Als ik een paard
hoor trappelen, denk ik niet aan een
zebra, maar aan een paard. Ik wil
maar zeggen: bij gezondheids
klachten in de omgeving van Tata
Steel denk je aan Tata en niet aan
iets anders."
Volgens Antoinette Verbrugge
namens de stichting Frisse
Wind.nu - die zich verzet tegen de
luchtvervuiling van Tata - zullen
de omwonenden zich niet laten
wegjagen. ,,Natuurlijk denk je
'wegwezen' als je weet dat je in een
ongezonde omgeving woont. Maar
wat dan? Dan komen hier weer
andere mensen wonen, ook weer
met kinderen. We laten ons niet
wegjagen. Dit moet gewoon aange
pakt worden."
Tata Steel kwam de laatste tijd al
meerdere keren in het nieuws van
wege incidenten. Zo lag er ineens
zwarte sneeuw rond het bedrijf,
wat de vervuiling pijnlijk aan het
licht bracht. Ook vloog een trans
portband in brand. De enorme
rookwolken en het uitblijven van
informatie zorgden voor veel
onrust.
Zorgvuldig
Tata Steel heeft via de eigen site
gereageerd op het onderzoek
van het RIVM: 'Tata Steel onder
schrijft het belang van gedegen
onderzoek naar luchtkwaliteit en
gezondheid en vindt het daarom
goed dat de RIVM dit onderzoek
heeft gedaan. Het is voor iedereen
van belang te kunnen handelen op
basis van zorgvuldig vastgestelde
feiten.'
Het bedrijf wijst op de eigen
'Roadmap Plus', het plan om de
uitstoot van schadelijke stoffen te
verminderen: 'Recent hebben we
de Roadmap Plus aangekondigd,
een pakket extra investeringen ter
waarde van 300 miljoen euro. Met
de Roadmap Plus nemen we extra
maatregelen om stof- en geuremis-
sies drastisch te verminderen. Bin
nenkort zullen we de concretise
ring en planning van de projecten
van de Roadmap Plus bekendma
ken.'
Bij klachten over
gezondheid rond
Tata Steel denk je
aan Tata en niet aan
iets anders
donderdag 15 april 2021
GO
Het accupakket voor elektri
sche auto's achter een elektri
sche Volkswagen ID.4. foto anwb
De Wegenwacht heeft een spe
ciale aanhanger ontwikkeld
waarmee elektrische auto's die
zonder stroom zitten snel weer
de weg op kunnen.
Erik Kouwenhoven
Utrecht
Gezondheid rond
Tata Steel slechter
In de regio rond staalfabriek
Tata Steel in IJmuiden komen
veel meer specifieke gezond
heidsklachten voor dan elders
in Nederland. Dat blijkt uit
onderzoek van het RIVM onder
huisartsen en GGD's. ,,Dit is een
shock'', zeggen omwonenden,
,,maar we laten ons niet weg
jagen."
Victor Schildkamp
IJmuiden
- Bénédicte Ficq, advocaat
omwonenden
Wijk aan Zee, onder de
rook van Tata Steel.
FOTO HOLLANDSE HOOGTE
A