Gestrande stekkerauto sneller weer opgeladen 7 Voor verband met vieze lucht is verder onderzoek nodig De ANWB Wegenwacht viert het 75-jarig jubileum, maar krijgt te maken met een nieuw soort auto pech, dat typisch iets van deze tijd is: de elektrisch rijdende automo bilist die plots zonder stroom komt te staan. „Gestrande elektrische au to's werden tot nu toe door ons op gepikt met een zogeheten auto ambulance", vertelt ANWB- woordvoerder Marcus van Tol. ,,Daarmee werd de gestrande auto vervoerd naar een laadpunt in de buurt. Maar met deze nieuwe aan hanger kunnen klanten veel sneller ter plekke worden geholpen." De aanhanger levert binnen een kwartier stroom voor een actiera dius van zo'n 10 kilometer. ,,Dat is vaak voldoende voor de gestrande automobilist om een laadpunt te bereiken", zegt Van Tol. ,,Het accu pakket kan een aantal van dit soort ladingen achter elkaar aan." Storingen Op dit moment rijdt er in de regio Amsterdam al een Wegen wachtbus met een vergelijkbaar systeem aan boord, maar het voor deel van de nieuwe aanhanger is dat deze achter een bestaande Wegenwachtauto kan worden ge hangen. ,,Daardoor kunnen we alle andere gereedschappen om ge wone storingen op te lossen ook meenemen", aldus Van Tol. De eer ste aanhanger is gekoppeld aan een elektrische Volkswagen ID.4 en zal vanuit Utrecht in eerste instantie in deze regio op pad gaan. Alle Wegenwachtmonteurs zijn inmiddels opgeleid om storingen aan elektrische auto's en zelfs laad- palen te verhelpen. Een heel ver schil met 15 april 1946, toen de eer ste zeven wegenwachten de weg op gingen om leden met pech weer op weg te helpen. Zij deden dat op geel geschilderde Harley Davidson Liberator motorfietsen. Deze had de ANWB na de bevrijding over genomen van de Canadezen. Rond 1960 werd de motorfiets geleidelijk vervangen door een auto, de Citroën 2CV. Ook de Re nault 4, de VW Golf, Polo, Touran en Transporter werden vervolgens ingezet voor de pechhulp. Het gaat vooral om buik- of maag klachten, misselijkheid of braken, last van de ogen, pijn of druk op de borst, hoofdpijn, duizeligheid, benauwdheid en jeuk. Daarnaast komen chronische hartaandoenin- gen, longkanker en diabetes vaker voor. De onderzoekers vergeleken de omgeving van Tata Steel met zowel het platteland als met andere industriegebieden. Het rapport wijst overigens geen oorzaak van de klachten aan, het constateert 'slechts' dat ze vaker voorkomen. Voor het aantonen van een eventueel verband met de vieze lucht is een studie onder omwo nenden nodig. 'Omwonenden zou den hiervoor langere tijd in een dagboek kunnen bijhouden op welke dagen zij bepaalde klach ten hebben', schrijft het RIVM. Nieuw aan het onderzoek van het RIVM is dat gegevens over lucht kwaliteit per dag en per uur in kaart zijn gebracht, in plaats van per jaar. Onderzoekers vergeleken acute klachten die in de periode 2013-2019 bij de huisartsen in het IJmond- gebied gemeld werden, met gezondheidsklachten uit andere regio's, mét en zonder zware indus trie. Daaruit blijkt dus dat in de IJmond verschillende klachten meer voorkomen. Namens vele honderden omwo nenden en diverse organisaties deed advocaat Bénédicte Ficq onlangs aangifte tegen Tata Steel. De partijen willen het bedrijf voor de strafrechter slepen, omdat het bewust 'stoffen in de bodem, lucht of oppervlaktewater zou brengen' die een gevaar zijn voor de volks gezondheid. Dat is een strafbaar feit waar twaalf jaar cel op staat. Volgens Ficq is het huidige onderzoek goed en slecht nieuws. ,,Slecht nieuws voor de omwonen den natuurlijk, maar, tussen aanha lingstekens, goed nieuws voor de strafzaak." Fabels Tata Steel betoogt volgens omwo nenden dat het bedrijf niet per se dé oorzaak is van de gezondheids klachten. Dat kan ook aan andere industrie liggen of aan de leef gewoonten van de bewoners in dit gebied. Ficq verwijst dat naar het land der fabelen. ,,Als ik een paard hoor trappelen, denk ik niet aan een zebra, maar aan een paard. Ik wil maar zeggen: bij gezondheids klachten in de omgeving van Tata Steel denk je aan Tata en niet aan iets anders." Volgens Antoinette Verbrugge namens de stichting Frisse Wind.nu - die zich verzet tegen de luchtvervuiling van Tata - zullen de omwonenden zich niet laten wegjagen. ,,Natuurlijk denk je 'wegwezen' als je weet dat je in een ongezonde omgeving woont. Maar wat dan? Dan komen hier weer andere mensen wonen, ook weer met kinderen. We laten ons niet wegjagen. Dit moet gewoon aange pakt worden." Tata Steel kwam de laatste tijd al meerdere keren in het nieuws van wege incidenten. Zo lag er ineens zwarte sneeuw rond het bedrijf, wat de vervuiling pijnlijk aan het licht bracht. Ook vloog een trans portband in brand. De enorme rookwolken en het uitblijven van informatie zorgden voor veel onrust. Zorgvuldig Tata Steel heeft via de eigen site gereageerd op het onderzoek van het RIVM: 'Tata Steel onder schrijft het belang van gedegen onderzoek naar luchtkwaliteit en gezondheid en vindt het daarom goed dat de RIVM dit onderzoek heeft gedaan. Het is voor iedereen van belang te kunnen handelen op basis van zorgvuldig vastgestelde feiten.' Het bedrijf wijst op de eigen 'Roadmap Plus', het plan om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen: 'Recent hebben we de Roadmap Plus aangekondigd, een pakket extra investeringen ter waarde van 300 miljoen euro. Met de Roadmap Plus nemen we extra maatregelen om stof- en geuremis- sies drastisch te verminderen. Bin nenkort zullen we de concretise ring en planning van de projecten van de Roadmap Plus bekendma ken.' Bij klachten over gezondheid rond Tata Steel denk je aan Tata en niet aan iets anders donderdag 15 april 2021 GO Het accupakket voor elektri sche auto's achter een elektri sche Volkswagen ID.4. foto anwb De Wegenwacht heeft een spe ciale aanhanger ontwikkeld waarmee elektrische auto's die zonder stroom zitten snel weer de weg op kunnen. Erik Kouwenhoven Utrecht Gezondheid rond Tata Steel slechter In de regio rond staalfabriek Tata Steel in IJmuiden komen veel meer specifieke gezond heidsklachten voor dan elders in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM onder huisartsen en GGD's. ,,Dit is een shock'', zeggen omwonenden, ,,maar we laten ons niet weg jagen." Victor Schildkamp IJmuiden - Bénédicte Ficq, advocaat omwonenden Wijk aan Zee, onder de rook van Tata Steel. FOTO HOLLANDSE HOOGTE A

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 7