Bewoners Buys Ballot willen actie gemeente
6
Niet alleen viaduct verdwijnt; Molenvlietsedijk ziet er straks heel anders uit
Michiel Bouwman
Tholen
Een eindje verder, waar nu nog een
vertakking richting de Eeweg ligt,
komt een nieuwe rotonde. Die
komt daar vooral om bewoners uit
de toekomstige wijk Molenvliet
naar de Nieuwe Postweg te leiden.
Aan de kant van de Oesterstraat
komt een fietspad voor fietsers in
beide richtingen: tweebaans dus.
De nieuwe kruising met de
Nieuwe Postweg moet ervoor zor
gen dat het minder druk wordt op
de Grindweg, één van de twee we
gen die nu het verkeer uit Tholen
leidt. Uit voorspellingen blijkt dat
de verkeersdrukte alleen maar ver
der zal toenemen, legde wethouder
Corniel van Leeuwen dinsdag
avond uit bij een online presentatie
over het project. ,,Er is me veel ge
vraagd of deze stap wel nodig was.
Het antwoord is ja."
'Slimme' verkeerslichten
In eerdere plannen werd nog ge
sproken over de aanleg van een ro
tonde. In overleg met de provincie
is toch gekozen voor een kruising,
omdat een rotonde te veel ruimte in
beslag zou nemen. Om de doorstro
ming te bevorderen krijgt de krui
sing 'slimme' verkeerslichten: die
springen niet volgens een vast pa
troon om de beurt op groen, maar
kan detecteren vanuit welke rich
ting het druk is en een groen licht
het hardste nodig is. In de toekomst
krijgt ook de enige andere kruising
met verkeerslichten, bij het Stee-
nen Kruis, zo'n installatie.
Wie deze dagen over de Molen-
vlietsedijk rijdt, ziet ook voetgan
gers en scholieren op de rijbaan. De
weg is immers een populaire route
onder scholieren. Straks is de situ
atie daar echter anders. Er komt aan
Er is me
veel
gevraagd
ofdeze
stap wel
nodig was.
Het
antwoord
is ja
één kant van de weg een nieuw
fietspad dat door middel van een
tunneltje onder de Nieuwe Post
weg door loopt. Om te voorkomen
dat dat tunneltje een hangplek
wordt, krijgt die extra verlichting
en wordt die zo aangelegd dat je er
altijd doorheen kunt kijken.
Vanaf de kruising met de
Hoogaarsstraat liggen er wél aan
beide zijden van de weg fietspaden.
Op dat punt zullen fietsers, afhan
kelijk van welke kant ze op gaan,
dus over moeten steken. Die krui
sing sluit aan de westkant ook aan
op nieuwbouwplan Stadszicht en
de Brede School.
Volgende week donderdag houdt
de gemeente een online inspraak
avond over de plannen. Aanmelden
daarvoor kan via de website
www.toekomstigtholen.nl
■ïiu
74'
Zeven bewoners, van wie een deel
ook al in het vroegere actiecomité
Buys Ballotstraat zat, hebben een
brief naar de gemeente
gestuurd. Ze vinden de straat met
name voor fietsers erg
onveilig. Door het ontbreken van
een vrijliggend fietspad rijden ze
vlak naast het gemotoriseerde ver-
keer. ,,Er zit soms maar tien centi
meter tussen een fietser en een
vrachtwagen'', schetst Gees van
Hemert de situatie.
Een verbod voor vrachtwagens in
de straat was één van de wensen
van het actiecomité. Dat verbod is
er nu, bij wijze van proef. Maar het
overgrote deel van de chauffeurs
rijdt nog gewoon de straat in om
van noord naar zuid of vice versa te
rijden.
Mislukt
De briefschrijvers zijn daar ontsteld
over, maar zeker ook over het feit
dat burgemeester en wethouders
op basis van een heel kleine daling
van het aantal vrachtwagens stellen
dat het verbod effect heeft. In de
ogen van de bewoners is het juist
mislukt.
Dat betekent niet dat ze van het
verbod af willen. Ze pleiten voor
Ik ben heel blij dat er
nog geen ernstig
ongeluk is gebeurd
met een fietser
meer handhaving. Maar bovenal
vinden ze dat er veel meer moet ge
beuren om hun straat veiliger te
maken. Een verbod voor vrachtver
keer is wat hen betreft slechts een
onderdeel. Het valt slecht dat B en
W in een recente brief aan bewo-
ners van de straat lieten weten nu
geen ruimte te zien voor verdere
maatregelen.
Van Hemert zegt dat de ge
meente in het verleden meermaals
de intentie heeft uitgesproken van
de Buys Ballotstraat een verkeers
luwe straat te maken, zonder door
gaand karakter.
Gevaarlijkste
,,Daar heeft bureau Studio Bereik
baar in een rapport ook aanbevelin
gen voor gedaan'', zegt ze. ,,Onder
meer om de straat nu eens echt in
te richten als 30-kilometerzone.
Een recent rapport toont ook weer
aan dat onze straat zowat de druk
ste en gevaarlijkste van Goes
is. Waarom wordt er niets mee ge
daan?''
Van Hemert wijst op het idee om
aan het begin van de Buys Ballot
straat, aan de kant van de waterto
ren, een soort verhoging aan te leg
gen, waardoor het minder logisch
wordt erin te rijden.
,,De huidige situatie maakt het
bijna vanzelfsprekend om de straat
in te rijden.''
Ook een veilige oversteek voor
fietsers naar de wijk Riethoek staat
nog altij d hoog op het verlanglij stj e.
De briefschrijvers willen dat de ge
meente tot actie overgaat in plaats
van het te laten bij een (nog) niet
werkend verbod op vrachtwagens.
,,Ik ben heel blij dat er nog geen
ernstig ongeluk is gebeurd met een
fietser, maar als er niets verandert,
gaat dat een keer gebeuren'', zegt
Van Hemert.
donderdag 15 april 2021
BE
Zo rijd je straks Tholen uit
Wie vaak over de Molenvlietse
dijk rijdt of loopt, herkent die
volgend jaar niet meer terug.
Het viaduct over de Nieuwe
Postweg dat plaatsmaakt voor
een gelijkvloerse kruising is na
melijk niet het enige dat
verandert.
-Corniel van
Leeuwen,
wethouder
M Een impres
sie van het aan
te leggen
kruispunt, met
rechts op de
voorgrond de
Mosselstraat
en omgeving.
De uiteinde
lijke situatie
zal er wat an
ders uit te
komen zien.
FOTO NXXS INGENI
EURS ADVISEURS
'Jt
J
De Molenvlietsedijk en het viaduct in de bestaande situatie, april 2021. foi
MARCELLE DAVIDSE
Er kan en moet meer worden ge
daan om de Buys Ballotstraat in
Goes veilig te maken. Dat vindt
een aantal bewoners. „Hoeveel
rapporten en onderzoeken moe
ten er nog komen voor de ge
meente eindelijk iets doet?'',
vraagt Gees van Hemert zich af.
Rob Paardekam
Goes
-Gees van Hemert, bewoner