Bewoners Buys Ballot willen actie gemeente 6 Niet alleen viaduct verdwijnt; Molenvlietsedijk ziet er straks heel anders uit Michiel Bouwman Tholen Een eindje verder, waar nu nog een vertakking richting de Eeweg ligt, komt een nieuwe rotonde. Die komt daar vooral om bewoners uit de toekomstige wijk Molenvliet naar de Nieuwe Postweg te leiden. Aan de kant van de Oesterstraat komt een fietspad voor fietsers in beide richtingen: tweebaans dus. De nieuwe kruising met de Nieuwe Postweg moet ervoor zor gen dat het minder druk wordt op de Grindweg, één van de twee we gen die nu het verkeer uit Tholen leidt. Uit voorspellingen blijkt dat de verkeersdrukte alleen maar ver der zal toenemen, legde wethouder Corniel van Leeuwen dinsdag avond uit bij een online presentatie over het project. ,,Er is me veel ge vraagd of deze stap wel nodig was. Het antwoord is ja." 'Slimme' verkeerslichten In eerdere plannen werd nog ge sproken over de aanleg van een ro tonde. In overleg met de provincie is toch gekozen voor een kruising, omdat een rotonde te veel ruimte in beslag zou nemen. Om de doorstro ming te bevorderen krijgt de krui sing 'slimme' verkeerslichten: die springen niet volgens een vast pa troon om de beurt op groen, maar kan detecteren vanuit welke rich ting het druk is en een groen licht het hardste nodig is. In de toekomst krijgt ook de enige andere kruising met verkeerslichten, bij het Stee- nen Kruis, zo'n installatie. Wie deze dagen over de Molen- vlietsedijk rijdt, ziet ook voetgan gers en scholieren op de rijbaan. De weg is immers een populaire route onder scholieren. Straks is de situ atie daar echter anders. Er komt aan Er is me veel gevraagd ofdeze stap wel nodig was. Het antwoord is ja één kant van de weg een nieuw fietspad dat door middel van een tunneltje onder de Nieuwe Post weg door loopt. Om te voorkomen dat dat tunneltje een hangplek wordt, krijgt die extra verlichting en wordt die zo aangelegd dat je er altijd doorheen kunt kijken. Vanaf de kruising met de Hoogaarsstraat liggen er wél aan beide zijden van de weg fietspaden. Op dat punt zullen fietsers, afhan kelijk van welke kant ze op gaan, dus over moeten steken. Die krui sing sluit aan de westkant ook aan op nieuwbouwplan Stadszicht en de Brede School. Volgende week donderdag houdt de gemeente een online inspraak avond over de plannen. Aanmelden daarvoor kan via de website www.toekomstigtholen.nl ■ïiu 74' Zeven bewoners, van wie een deel ook al in het vroegere actiecomité Buys Ballotstraat zat, hebben een brief naar de gemeente gestuurd. Ze vinden de straat met name voor fietsers erg onveilig. Door het ontbreken van een vrijliggend fietspad rijden ze vlak naast het gemotoriseerde ver- keer. ,,Er zit soms maar tien centi meter tussen een fietser en een vrachtwagen'', schetst Gees van Hemert de situatie. Een verbod voor vrachtwagens in de straat was één van de wensen van het actiecomité. Dat verbod is er nu, bij wijze van proef. Maar het overgrote deel van de chauffeurs rijdt nog gewoon de straat in om van noord naar zuid of vice versa te rijden. Mislukt De briefschrijvers zijn daar ontsteld over, maar zeker ook over het feit dat burgemeester en wethouders op basis van een heel kleine daling van het aantal vrachtwagens stellen dat het verbod effect heeft. In de ogen van de bewoners is het juist mislukt. Dat betekent niet dat ze van het verbod af willen. Ze pleiten voor Ik ben heel blij dat er nog geen ernstig ongeluk is gebeurd met een fietser meer handhaving. Maar bovenal vinden ze dat er veel meer moet ge beuren om hun straat veiliger te maken. Een verbod voor vrachtver keer is wat hen betreft slechts een onderdeel. Het valt slecht dat B en W in een recente brief aan bewo- ners van de straat lieten weten nu geen ruimte te zien voor verdere maatregelen. Van Hemert zegt dat de ge meente in het verleden meermaals de intentie heeft uitgesproken van de Buys Ballotstraat een verkeers luwe straat te maken, zonder door gaand karakter. Gevaarlijkste ,,Daar heeft bureau Studio Bereik baar in een rapport ook aanbevelin gen voor gedaan'', zegt ze. ,,Onder meer om de straat nu eens echt in te richten als 30-kilometerzone. Een recent rapport toont ook weer aan dat onze straat zowat de druk ste en gevaarlijkste van Goes is. Waarom wordt er niets mee ge daan?'' Van Hemert wijst op het idee om aan het begin van de Buys Ballot straat, aan de kant van de waterto ren, een soort verhoging aan te leg gen, waardoor het minder logisch wordt erin te rijden. ,,De huidige situatie maakt het bijna vanzelfsprekend om de straat in te rijden.'' Ook een veilige oversteek voor fietsers naar de wijk Riethoek staat nog altij d hoog op het verlanglij stj e. De briefschrijvers willen dat de ge meente tot actie overgaat in plaats van het te laten bij een (nog) niet werkend verbod op vrachtwagens. ,,Ik ben heel blij dat er nog geen ernstig ongeluk is gebeurd met een fietser, maar als er niets verandert, gaat dat een keer gebeuren'', zegt Van Hemert. donderdag 15 april 2021 BE Zo rijd je straks Tholen uit Wie vaak over de Molenvlietse dijk rijdt of loopt, herkent die volgend jaar niet meer terug. Het viaduct over de Nieuwe Postweg dat plaatsmaakt voor een gelijkvloerse kruising is na melijk niet het enige dat verandert. -Corniel van Leeuwen, wethouder M Een impres sie van het aan te leggen kruispunt, met rechts op de voorgrond de Mosselstraat en omgeving. De uiteinde lijke situatie zal er wat an ders uit te komen zien. FOTO NXXS INGENI EURS ADVISEURS 'Jt J De Molenvlietsedijk en het viaduct in de bestaande situatie, april 2021. foi MARCELLE DAVIDSE Er kan en moet meer worden ge daan om de Buys Ballotstraat in Goes veilig te maken. Dat vindt een aantal bewoners. „Hoeveel rapporten en onderzoeken moe ten er nog komen voor de ge meente eindelijk iets doet?'', vraagt Gees van Hemert zich af. Rob Paardekam Goes -Gees van Hemert, bewoner

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 51