Syrische vluchteling wordt levend kunstobject Britse buschauffeurs brengen filmklassieker 15 Jongleeract in hel Srebrenica gesmokkeld daar. Dat is héél anders dan je in de film ziet.'' Hij zegt goed te beseffen dat het slechts een interpretatie van de wer kelijkheid betreft. ,,Toch kan de on wetende kijker volgens mij moeilijk bevatten dat de Nederlanders daar alleen maar een beetje stonden en zich verrot lieten schelden.'' Blowen Ook zijn oud-collega en bestuurslid Olaf Nijeboer van Vereniging Dutch- bat III baalt dat de Hollanders als 'bange vogeltjes' worden afgeschil derd. ,,Waar is de VN, waarom werd er niet ingegrepen; ik hoop dat kij kers zich dat afvragen en op zoek gaan naar de antwoorden.'' Meer spe cifiek: „Waarom zien we de vertaal ster hier blowen? Dat is stigmatise rend voor Nederland en geloof me, daar waren écht geen softdrugs aan wezig. Ook kwamen de Serviërs die binnen waren niet in de buurt van de vluchtelingen. En de chaos in de compound was vele malen groter.'' Zo'n 30.000 mensen overleefden Srebrenica wel omdat wij er waren ,,Het komt veel te vriendelijk over allemaal'', vervolgt een kritische Nijeboer (47) die ook wijst op de ma nier waarop de deportatie verliep. ,,Het werd Dutchbat kwalijk geno men dat wij een corridor vormden om mensen naar de bussen te leiden. Dat deden we natuurlijk niet voor niets, ze werden namelijk geschopt en geslagen door Servische soldaten. Zijn dit allemaal heel grote afwijkin gen van de film? Misschien niet, maar juist die details zijn zo belangrijk voor de hele context.'' Zowel Nijeboer als De Bruijne zegt wel met klem dat de film in brede zin van groot belang moet zijn voor de Bosnische bevolking. Zo vaak bran den filmmakers zich niet aan wat toch de grootste genocide in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog was. De Bruijne: ,,De overlevenden en na bestaanden krijgen terecht meer aan dacht. Voor hen is deze film juist twee stappen vooruit en dat is het belangrijkste. Ik ben er zelf niks ver loren, alleen mijn onschuld.'' QUO VADIS, AÏDA? The Man Who Sold His Skin ,,Ben je uit op mijn ziel?'' vraagt de van Syrië naar Libanon ge vluchte Sam Ali aan een kunstho temetoot. ,,Nee, op je rug'', luidt het antwoord. Het voor een Oscar genomineerde The Man Who Sold His Skin van de Tunesische regis seur Kaouther Ben Hania is zo'n film die alleen al door zijn intrige rende vertrekpunt de moeite is. Het betreft een Faustiaans aan bod, losjes gebaseerd op het relaas van een getatoëerde Zwitser die als levend kunstobject de wereld over ging. Ben Hania voorziet haar filmverhaal van een politieke lading. Sam Ali's tatoeage is na melijk een reusachtig Schengen- visum. Met die afbeelding op zijn rug kan hij zijn grote liefde Abeer achterna reizen. Het is verbazingwekkend dat zo'n prikkelend plot resulteert in een nogal rechtlijnig en braaf drama. Ben Hania's smaakvol ge filmde Oscarkandidaat blijft boeien, maar wie écht een provo cerende film over de schijnheilige kunstwereld wil zien, komt beter aan zijn trekken bij de Zweedse Gouden Palm-winnaar The Square uit 2017. - G.T. Alien on stage De scenarist twijfelde nog: we kunnen ook Quentin Tarantino's Kill Bill naar het theater vertalen. Maar het Britse amateurtoneel gezelschap, dat hoofdzakelijk bestaat uit buschauffeurs, stortte zich op de sf-klassieker Alien van Ridley Scott. Dat is inclusief de beroemde scène waarin een bui- tenaards wezen zich een weg vreet uit de borst van een beman ningslid van het ruimteschip. Destijds goed voor flauwvallende bioscoopbezoekers, maar op de planken werkt het nagebootste moment met een soort rubberen worm aan visdraad vooral op de lachspieren. De voorstelling werd uiteindelijk een culthit op het Londense West End. Begrijpelijk. Het is aandoenlijk en bij vlagen zelfs ontroerend om te zien hoe deze nuchtere arbeiders zich vol overgave op het curieuze project storten. -G.T. donderdag 15 april 2021 GO 44 Remco de Bruijne, ex-Dutchbat Scène uit Quo Vadis, Aïda? waarin Dutchbatters een haag vormen rond gevluchte Bosniërs. foto cineart DRAMA Regie: Jasmila Zba- nic. Hoofdrollen: Jasna Duricic, Boris Isakovic en Raymond Thiry. Wie gewoon de vraag - 'Waarheen gaat gij, Aïda?' - letterlijk neemt, komt uit op een wrang antwoord: overal en tegelijk hele maal nergens. Deze Aïda is een Bosnische tolk die heen en weer schiet tijdens de val van Srebrenica. Ze probeert haar werk als tolk naar behoren te doen, de Dutchbatters tevreden te stellen, zich tactvol op te stel len wanneer de Ser viërs arriveren, maar ook de veiligheid van haar op de enclave aanwezige echtgenoot en zoons te waarbor gen. Aïda fungeert ook als gids voor de kijker. Tij dens haar jongleeract in deze hel krijgen we alles voelbaar mee. De doodsangsten onder de Bosniërs, de on macht in de blikken van de Hollanders, het gruwelijke wachten. En toch ook de poli tieke ondertonen van deze gevoelige ge schiedenis: de onver schilligheid van de bui tenwereld en het falen. -G.T. DRAMA Regie: Kaouther Ben Hania. Hoofdrollen: Yahya Mahayni, Dea Liane, Koen De Bouw en Monica Bellucci. Te zien op het online gehouden festival Movies That Matter Sam Ali krijgt een tatoeage van een visum op zijn rug. FOTO CINEART DOCUMENTAIRE Regie: Lucy Harvey en Danielle Kummer. Online te zien op Imagine Film Festival

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 43