ss m i ECONOMIE 17 Onzekerheid bij personeel beloven spannende maanden te worden' - denkt hij dat er altijd behoefte zal blijven aan persoon lijk contact, ook in een gedigitali seerde samenleving. Van Leeu wen: „Grootbanken sluiten hun kantoren, maar ondertussen groeit het aantal kantoren van de Regio- bank." Het zou Van Leeuwen niet ver bazen als de reisbureaus het na co- ronatijd flink drukker krijgen. Het beeld is dat vooral ouderen langs gaan bij het reisbureau en gezien de vergrijzing zou die groep vol gens hem weleens flink kunnen groeien. Goed nieuws dus, voor de reisbureaus. ,,Er zijn veel ouderen die prima hun weg kunnen vin den online, maar die het toch erg fijn vinden om persoonlijke ser vice en aandacht te krijgen van reismedewerkers. Die kunnen dingen voor ze regelen of zaken uitprinten, zodat ze niet zelf ach ter hun computer hoeven te krui pen om de reis uit te zoeken", denkt hij. Reisorganisatie TUI, marktleider in de Nederlandse reisbranche en in het bezit van 130 eigen reis bureaus, is overtuigd van de meer waarde van de fysieke reisbureaus als aanvulling op het online ka naal. Volgens woordvoerder Petra Kok kiest een groot deel van de klanten heel bewust voor het per soonlijke advies in een reisbureau of bij een zelfstandig reisagent. Vertrouwen Zo werd pre-corona zo'n 50 pro cent van de TUI-reizen verkocht via reisbureaus, voor een deel via de eigen reisbureaus en voor een deel via andere reisbureaus, zoals die van D-reizen. Volgens Kok is De digitalisering heeft de reisindustrie de laatste tien jaar flink opgeschud "W- het overigens een misvatting dat voornamelijk de ouderen een reis bureau bezoeken. ,,Nee, we zien ook groepen jongeren die hun reis in ervaren handen geven, of jonge stellen die hun tijd liever besteden aan een afspraak met op maat en professioneel reisadvies dan zelf vele avonden achter de laptop te zoeken. Het gaat ook om vertrou wen dat je vakantie in goede han den is, zeker in deze tijden." En dat er vertrouwen is in de markt van reisbureaus, blijkt wel uit de animo om een doorstart met D-reizen te maken. Volgens een van de curatoren van D-rei- zen, Ton Tekstra van Blauw Teks- tra Uding advocaten, hebben zich al verschillende partijen gemeld die interesse hebben. Deze week maken de twee curatoren een in ventarisatie van de belangstelling. ,,Daarna beslissen wij hoe het ver koopproces verder zal worden vormgegeven." Ook TUI is in gesprek met de curatoren, zowel als schuldeiser in het faillissement van D-reizen als gegadigde voor een eventuele doorstart. Kok: ,,Het is niet onlo gisch dat in de gesprekken met de curatoren ook interesse in de reis bureaus van D-reizen onderwerp van gesprek is", klinkt het. Hoe veel reisbureaus de reisorganisatie zou willen overnemen en hoe de toekomst er dan voor het perso neel uitziet, kan zij niet zeggen. Als het tot een doorstart komt, lijkt TUI slechts interesse te heb ben in een beperkt deel. ,,Het ligt niet in onze bedoeling op dit mo ment om zo'n grote keten reisbu reaus over te nemen", aldus Kok. Ontzorgen Erik van der Waard, eigenaar van de Internoord Travel Group uit Leeuwarden en landelijk voorzit ter van de Dutch Travel Alliance, is niet verrast dat er veel belangstel ling is voor D-reizen. Hij heeft twee fysieke reisbureaus en een online initiatief met meerdere websites. Hoewel zijn bedrijf het zwaar heeft in coronatijd - 'zonder inkomsten, wel met vaste lasten en het voucherdrama' - heeft zijn familiebedrijf een goede financi- ele basis en gelooft hij dat mensen volop bij reisbureaus zullen aan kloppen om hun reis te boeken als er weer gereisd kan worden. Van der Waard: ,,Deze reisbe- drijven ontzorgen de consument kosteloos bij alle denkbare situa ties en kennen als geen ander de prijs-kwaliteitverhouding. Er zijn echt extreem veel mensen die dat zeer waarderen en dat zal na corona niet anders zijn en naar mijn verwachting zelfs nog meer gewaardeerd worden." Hoeveel reisbureaus er uitein delijk overblijven, ook met het oog op de verdergaande digitalisering, is de vraag. Van Leeuwen: ,,We dachten vroeger dat 1500 reisbu reaus de ondergrens was, daarna dachten we dat bij 1200 en nu zijn het er zo'n 500. Het is koffiedik kijken hoe het zich ontwikkelt. Tuurlijk, als je een standaardreis wilt, kan dat online. Je kunt im mers een Tesla online kopen, dus waarom geen reis? Maar als je een unieke reis wilt maken of hecht aan persoonlijk contact, dan zal een reisagent nodig blijven." Bij groothandelsketen Makro (17 vestigingen, 3400 werknemers) noemen ze de reorganisatie Klara, een afkorting van 'klant raken'. Het bedrijf wil dat de klant cen traler komt te staan en dat er van uit het personeel meer aandacht komt om deze klant deskundig te helpen. Daarom zijn er volgens Makro-woordvoerder Marleen Acket nieuwe en andere functie profielen nodig en zullen zo'n driehonderd medewerkers bo ventallig worden verklaard. Zij kunnen solliciteren op een andere functie. Voor de werknemers die toch buiten de boot vallen, ligt er een sociaal plan klaar. Op de werkvloer is geschrokken gereageerd op de reorganisatie. ,,In één klap wordt de bodem onder je bestaansrecht weggeslagen. Heb je straks nog wel een baan en wat ga je verdienen? En waarom solli citeren op een functie die je al ja ren doet? Dat gevoel overheerst'', aldus een van de medewerkers, die anoniem wil blijven. Compensatie Een collega bevestigt dit verhaal. ,,Eerlijk is eerlijk, Makro is altijd een goede werkgever geweest. Maar ik vind het niet slim wat ze nu doen. Ze kunnen het mooi be schrijven, maar het is een ordi naire bezuiniging. Veel collega's zullen in een lagere salarisschaal terechtkomen. Je krijgt in het be gin nog een toeslag ter compensa tie, maar die wordt afgebouwd. Dit raakt mensen enorm. Of je gaat bijna hetzelfde werk doen en elk jaar minder verdienen. Of je gaat eruit. Makro wil overduide lijk met goedkoper personeel wer ken'', aldus de medewerker. Volgens hem is operatie Klara nog lang niet afgerond. ,,Nu zijn de versafdelingen aan de beurt en over een paar maanden gaat het om de medewerkers van onder meer de restaurants, kassagroe- pen, non-food en het manage mentteam. Ook hier wordt gere organiseerd en dat gaat om nog meer mensen.'' Acket bevestigt dat er onrust is ontstaan, maar wil niet vooruitlopen op verdere ge- volgen van Klara. ,,Dit proces is in 2018 ingezet en we doen alles zo zorgvuldig mogelijk, in goed over leg met de vakbonden en de on dernemingsraad.'' Het sociaal plan is getekend door vakbonden CNV en De Unie, maar niet door de FNV. ,,Ik ben weggelopen bij de onderhande lingen, want in de kern deugt het niet wat Makro doet. Het bedrijf kan niet garanderen dat er voor ie dereen een passende functie wordt gevonden. Wij roepen de medewerkers op niet akkoord te gaan met minder salaris in soort gelijke functies. Ruim 200 fte's zijn boventallig verklaard, maar er komen 296 plekken bij. Makro wil meer mensen voor minder geld. Het is op z'n minst onfatsoenlijk wat hier gebeurt'', vindt FNV-be- stuurder Margje van der Woude. Makro is het Nederlandse be drijfsonderdeel van het Duitse Ik ben weggelopen want in de kern deugt het niet wat Makro doet moederbedrijf Metro en behaalde het laatste jaar een omzet van 800 miljoen euro. De groothandel die normaliter veel levert aan de ho reca, draait al een paar jaar verlies. Afgelopen boekjaar, dat eind sep tember afliep, bedroeg het verlies ruim 45 miljoen euro. Uitruil Supermarkconcern Jumbo meldde begin deze week dat hon derden medewerkers hun functie verliezen. Medewerkers mogen solliciteren op een nieuwe functie binnen het bedrijf. Volgens CNV-bestuurder Arie Kasper is de tactiek die Makro en ook Jumbo hanteren niet netjes. ,,Het is een verkapte uitruil van functies die ook nog eens lager worden gewaardeerd. Maar in het geval van Makro is het niet zo heel gek dat ze kosten willen besparen, het bedrijf draait al vele jaren ver lies. De cijfers zijn aanleiding om kritisch naar je organisatie te kij ken. Dat ze er een mooi verhaal omheen vertellen, slaat eigenlijk nergens op.'' Kasper is bang dat na Jumbo en Makro nog meer bedrij ven deze tactiek zullen volgen. ,,Wat wij als vakbond dan vooral moeten doen, is zorgen voor een zo goed mogelijk sociaal plan.'' donderdag 15 april 2021 GO In 1995 telde Nederland nog 2500 reisbureaus, in 2010 lag dat aantal tussen de 1200 en 1500 en anno nu zijn er nog zo'n 500 over (D-reizen is niet meegerekend, en ook de 900 zelfstandige reis agenten die veelal vanuit huis werken niet). - Marco van Leeuwen, lector M Veel vakantiegangers kiezen nog voor persoonlijk advies bij een reisbureau. foto hollandse HOOGTE ROBIN UTRECHT MgÜ '--v-it., Makro zet het mes in fors aantal banen Na de Jumbo heeft ook Makro bekend gemaakt medewerkers boventallig te verklaren om zo de bedrijven 'toekomstbesten- dig' te maken. Op de werkvloer klinkt vooral gemor. ,,Of je baan wordt afgepakt of je gaat minder verdienen.'' Sanne Schelfaut Amsterdam - Margje van der Woude, FNV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17