16 ECONOMIE r\T;A 3* 1^ HOOPVOL TOEKOMST Het aantal reisbureaus is al jaren tanende en met het faillissement van D-reizen dreigen nog eens 285 reisbureaus uit het straatbeeld te verdwijnen. Is er nog toekomst voor het traditionele reisbureau? TUI, dat interesse heeft in een overname van (delen van) D-reizen, is ervan overtuigd. ,,Een goed reisadvies is in coronatijd alleen maar belangrijker geworden." Kort Corendon start betalingen Corendon is begonnen met het uitbetalen van vakantievouchers. De reisorganisatie had hier halverwege maart al mee moeten beginnen, maar moest wachten op het vou cherfonds. Nu het reisbedrijf een lening uit die pot heeft ontvangen, kan het aan de slag. Vorig jaar werden op grote schaal vouchers uitgegeven voor geannuleerde vakanties. De afspraak was dat klanten een jaar na de uit giftedatum hun geld alsnog op de rekening gestort zouden krijgen. NEDERLANDSE EXPORT GROEIT Sterkste stijging na 2019 Nederland exporteerde in februari 4,5 pro cent meer goederen dan een jaar eerder. Dat is de sterkste stijging van de uitvoer na 2019, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral de export van chemische pro ducten en machines nam sterk toe. Exporte rende bedrijven worden beetje bij beetje optimistischer, zo meldden ondernemers vereniging evofenedex en Atradius onlangs op basis van eigen onderzoek. Minder dan de helft van de ondervraagde exporterende bedrijven gaf aan nog last te hebben van de coronapandemie. Een vijfde van de onder nemers profiteerde juist van de huidige si tuatie. Verlies strijd om staatssteun Ryanair heeft ongelijk gekregen in rechtsza ken die de vliegmaatschappij heeft aange spannen tegen staatssteun voor concurren ten. Ryanair klaagde bij het Gerecht van de Europese Unie onder andere over de staats steun van Zweden en Denemarken aan SAS en Finland aan Finnair. De rechters oordelen dat bedrijven staatssteun mogen krijgen als hun faillissement een 'ernstige verstoring van de economie' teweeg zou brengen. Daarnaast mogen lidstaten individuele be drijven te hulp schieten als ze door uitzon derlijke gebeurtenissenin de problemen zijn geraakt. Ryanair zegt in beroep te gaan. ING TomTom AirFrance Fagron Breda Vroeger was het de normaalste zaak van de we reld: vakantie gangers haalden reisgidsen bij hun vaste reis bureau, waren dagen- of mis schien wekenlang zoet met het uitzoeken van hun droomreis en boekten die vervolgens bij dat zelfde reisbureau. ,,Het doet denken aan de tijd dat Rabobank nog reizen verkocht en V&D reisbureaus had in zijn wa renhuizen", zegt lector toerisme Marco van Leeuwen. Het klinkt lang geleden en ja, dat is het ook. Rabobank nam ruim vijftien jaar geleden afscheid van zijn 130 reis- balies en V&D is al meer dan tien jaar geleden ter ziele gegaan. De daling van het aantal reisbu reaus gaat hard, zo laten de cijfers zien. In 1995 telde Nederland nog 2500 bureaus, in 2010 lag dat aan tal tussen de 1200 en 1500 en anno nu zijn er nog zo'n 500 over (D- reizen is niet meegerekend, en ook de 900 zelfstandige reisagenten die veelal vanuit huis werken niet). ,,De digitalisering heeft de reis industrie de laatste tien jaar flink opgeschud", constateert Van Leeuwen, lector bij Breda Univer sity of Applied Sciences. Met de opkomst van online reisbureaus als Booking en Expedia en de web sites van de Nederlandse reisorga nisaties zelf, lijkt een bezoek aan een fysiek reisbureau overbodig. Het zoeken en boeken kan online, en met een paar klikken op de muisknop is de reis vastgelegd. Voor traditionele reisbureaus valt het niet mee om met die on line nieuwkomers te concurreren. Ook D-reizen had daar voor co rona last van, weet Van Leeuwen. Het bedrijf probeerde de online concurrentie het hoofd te bieden, maar was vooral offline bekend en zichtbaar door zijn grote netwerk van kantoren. Dat juist deze keten - een van de grootste van Neder land - het in coronatijd niet heeft gered, verbaast hem niet echt. ,,D-reizen leefde bij de gratie van het doorverkopen van pakket reizen. De marges waren al flinter dun, het ving slechts zo'n 8 tot 10 procent commissie. Om goed geld te verdienen moest het al forse vo lumes maken", weet hij. ,,Als dan de vakantiesector een jaar stilligt door corona, teer je in op je ver mogen. Dat geldt voor alle reisor ganisaties, maar als je veel perso neel in dienst hebt en honderden winkelpanden huurt, zijn de vaste lasten erg hoog. En ja, dan is het niet gek dat je het niet overleeft." Het omvallen van D-reizen, waardoor meer dan 1100 mede werkers op straat dreigen te belan den, wil volgens Van Leeuwen niet zeggen dat de toekomst er somber uitziet voor de fysieke reisbureaus. Hoewel hij niet uit sluit dat er de komende tijd meer reisondernemers omvallen - 'het EINDE VOUCHERDRAMA IN ZICHT RYANAIR LIJDT NEDERLAAG o donderdag 15 april 2021 GO Bank vaart mee op positieve cij fers Ameri kaanse banken. Navigatiespecia- list verkocht af gelopen kwartaal fors meer navi gatiesystemen aan automakers. Daling zet door na forse plus door nieuwe Franse miljarden- steun. m Leverancier apo theken levert op nieuw in na te genvallende kwartaalcijfers. a> E o Reisbureaus nog lang niet uitgestorven Natasja de Groot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16