16 ECONOMIE
r\T;A 3*
1^
HOOPVOL TOEKOMST
Het aantal reisbureaus is al jaren tanende en met het
faillissement van D-reizen dreigen nog eens 285 reisbureaus uit het
straatbeeld te verdwijnen. Is er nog toekomst voor het traditionele
reisbureau? TUI, dat interesse heeft in een overname van (delen
van) D-reizen, is ervan overtuigd. ,,Een goed reisadvies is in
coronatijd alleen maar belangrijker geworden."
Kort
Corendon start betalingen
Corendon is begonnen met het uitbetalen
van vakantievouchers. De reisorganisatie
had hier halverwege maart al mee moeten
beginnen, maar moest wachten op het vou
cherfonds. Nu het reisbedrijf een lening uit
die pot heeft ontvangen, kan het aan de slag.
Vorig jaar werden op grote schaal vouchers
uitgegeven voor geannuleerde vakanties. De
afspraak was dat klanten een jaar na de uit
giftedatum hun geld alsnog op de rekening
gestort zouden krijgen.
NEDERLANDSE EXPORT GROEIT
Sterkste stijging na 2019
Nederland exporteerde in februari 4,5 pro
cent meer goederen dan een jaar eerder. Dat
is de sterkste stijging van de uitvoer na 2019,
meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS). Vooral de export van chemische pro
ducten en machines nam sterk toe. Exporte
rende bedrijven worden beetje bij beetje
optimistischer, zo meldden ondernemers
vereniging evofenedex en Atradius onlangs
op basis van eigen onderzoek. Minder dan
de helft van de ondervraagde exporterende
bedrijven gaf aan nog last te hebben van de
coronapandemie. Een vijfde van de onder
nemers profiteerde juist van de huidige si
tuatie.
Verlies strijd om staatssteun
Ryanair heeft ongelijk gekregen in rechtsza
ken die de vliegmaatschappij heeft aange
spannen tegen staatssteun voor concurren
ten. Ryanair klaagde bij het Gerecht van de
Europese Unie onder andere over de staats
steun van Zweden en Denemarken aan SAS
en Finland aan Finnair. De rechters oordelen
dat bedrijven staatssteun mogen krijgen als
hun faillissement een 'ernstige verstoring
van de economie' teweeg zou brengen.
Daarnaast mogen lidstaten individuele be
drijven te hulp schieten als ze door uitzon
derlijke gebeurtenissenin de problemen zijn
geraakt. Ryanair zegt in beroep te gaan.
ING
TomTom
AirFrance
Fagron
Breda
Vroeger was het
de normaalste
zaak van de we
reld: vakantie
gangers haalden
reisgidsen bij
hun vaste reis
bureau, waren dagen- of mis
schien wekenlang zoet met het
uitzoeken van hun droomreis en
boekten die vervolgens bij dat
zelfde reisbureau.
,,Het doet denken aan de tijd dat
Rabobank nog reizen verkocht en
V&D reisbureaus had in zijn wa
renhuizen", zegt lector toerisme
Marco van Leeuwen. Het klinkt
lang geleden en ja, dat is het ook.
Rabobank nam ruim vijftien jaar
geleden afscheid van zijn 130 reis-
balies en V&D is al meer dan tien
jaar geleden ter ziele gegaan.
De daling van het aantal reisbu
reaus gaat hard, zo laten de cijfers
zien. In 1995 telde Nederland nog
2500 bureaus, in 2010 lag dat aan
tal tussen de 1200 en 1500 en anno
nu zijn er nog zo'n 500 over (D-
reizen is niet meegerekend, en ook
de 900 zelfstandige reisagenten
die veelal vanuit huis werken
niet).
,,De digitalisering heeft de reis
industrie de laatste tien jaar flink
opgeschud", constateert Van
Leeuwen, lector bij Breda Univer
sity of Applied Sciences. Met de
opkomst van online reisbureaus
als Booking en Expedia en de web
sites van de Nederlandse reisorga
nisaties zelf, lijkt een bezoek aan
een fysiek reisbureau overbodig.
Het zoeken en boeken kan online,
en met een paar klikken op de
muisknop is de reis vastgelegd.
Voor traditionele reisbureaus
valt het niet mee om met die on
line nieuwkomers te concurreren.
Ook D-reizen had daar voor co
rona last van, weet Van Leeuwen.
Het bedrijf probeerde de online
concurrentie het hoofd te bieden,
maar was vooral offline bekend en
zichtbaar door zijn grote netwerk
van kantoren. Dat juist deze keten
- een van de grootste van Neder
land - het in coronatijd niet heeft
gered, verbaast hem niet echt.
,,D-reizen leefde bij de gratie
van het doorverkopen van pakket
reizen. De marges waren al flinter
dun, het ving slechts zo'n 8 tot 10
procent commissie. Om goed geld
te verdienen moest het al forse vo
lumes maken", weet hij. ,,Als dan
de vakantiesector een jaar stilligt
door corona, teer je in op je ver
mogen. Dat geldt voor alle reisor
ganisaties, maar als je veel perso
neel in dienst hebt en honderden
winkelpanden huurt, zijn de vaste
lasten erg hoog. En ja, dan is het
niet gek dat je het niet overleeft."
Het omvallen van D-reizen,
waardoor meer dan 1100 mede
werkers op straat dreigen te belan
den, wil volgens Van Leeuwen
niet zeggen dat de toekomst er
somber uitziet voor de fysieke
reisbureaus. Hoewel hij niet uit
sluit dat er de komende tijd meer
reisondernemers omvallen - 'het
EINDE VOUCHERDRAMA IN ZICHT
RYANAIR LIJDT NEDERLAAG
o
donderdag 15 april 2021
GO
Bank vaart mee
op positieve cij
fers Ameri
kaanse banken.
Navigatiespecia-
list verkocht af
gelopen kwartaal
fors meer navi
gatiesystemen
aan automakers.
Daling zet door
na forse plus
door nieuwe
Franse miljarden-
steun.
m
Leverancier apo
theken levert op
nieuw in na te
genvallende
kwartaalcijfers.
a>
E
o
Reisbureaus
nog lang niet
uitgestorven
Natasja de Groot