©NDERNEMER Ruimte voor tegenmacht? wil ik minstens 5000 euro ophalen' Slim groeien? Meld je aan voor Het Groeicollege 'Voor Make-A-Wish Gijsbert van der Meulen helpt andere ondernemers 'gratis' als bedrijfscoach Ondernemer Gijsbert van der Meulen realiseerde zich na een jaar thuiswerken: wat nu als ik ziek word, of - erger nog - mijn zoontje? Daarom gaat hij een jaar lang ondernemers gratis coachen. De wederdienst: een donatie aan Make-A-Wish. Van der Meulen wil naar eigen zeggen al langere tijd iets betekenen voor de maatschap pij. Hij heeft zijn ondernemers zaakjes na twintig jaar financieel goed op orde. Er is tijd en ruimte voor iets anders. ,,Zet mij vooral niet neer in een instelling voor gezondheidszorg, want daar wordt echt niemand beter van", schetst Van der Meulen zijn zelfkennis. ,,Wel kan ik mijn kennis inzetten voor ondernemers en organisaties die even een duwtje in de goede richting nodig hebben. Dat ga ik een jaar lang gratis- en-voor-niks doen." Gereedschapskist De ervaring waarover Van der Meulen beschikt, deed hij op door te werken bij zowel grote als kleine bedrijven, zowel interim, in loondienst en als eigenaar. ,,Ik ben iemand die snel kan schakelen, gemakkelijk verbanden ziet en bedrijfs processen helpt verbeteren. Met die goed gevulde gereedschapskist wil ik graag anderen helpen om een stap verder te komen. Dat kunnen zelfstandigen, mkb- ondernemers, start-ups en scale-ups zijn die het in coronatijd lastig hebben, maar ook organisaties die een team verder wil helpen." De gedreven ondernemer biedt nu een jaar lang zijn diensten gratis aan. Maar niet zomaar. Hij vraagt van elke ondernemer die hij helpt achteraf een vrijwillige donatie aan Stichting Make-A-Wish. Van der Meulen: ,,Je zult maar een kind hebben dat ernstig ziek is. Daar moet je toch niet aan denken. Ik heb in het verleden veel samengewerkt met allerlei goede doelen en heb goed zicht op hun werkwijze. Ik was voor dit project op zoek naar een organisatie die niet te groot maar ook niet te klein is. In Make-A-Wish heb ik voor mijn gevoel de juiste partner gevonden." De coach schat in dat hij per ondernemer drie dagdelen kwijt is. ,,Na een intake plan ik een dagdeel in om de situatie goed te analyseren. Daarna zullen in de loop van het jaar nog twee a drie sessies volgen." Streefbedrag Het project is half maart gestart en er hebben zich al enkele ondernemers ge meld. Van der Meulen is blij verrast dat er zelfs ondernemers en particulieren zijn die zonder hulp donaties doen, gewoon omdat ze de actie sympathiek vinden. ,,Er melden zich ook ondernemers die aanbieden om eveneens gratis hun expertise in te zetten voor dit project. Ik heb me voorgenomen om sowieso vijftig ondernemers te helpen en daarmee hoop ik vijfduizend euro op te halen voor Make-A-Wish. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dat bedrag uiteinde lijk meer blijkt te zijn geworden." O deondernemer.nl Alle politieke ontwikkelingen hebben me aan het denken gezet. Hoe democratisch is een onderneming? Is er wel voldoende plaats voor tegen macht in het bedrijfsleven? Er is veel gaande in Nederland en dat veroorzaakt bij mij veel stress. Door bedrijfseconomische zorgen die zich opstapelen, maar ook door het politieke spel dat gaande is. Het gevoel bekruipt me dat het ter verantwoording roepen is doorgeschoten en de werkelijke problematiek uit het oog wordt verloren. Politieke spelletjes Focussen op wat een ander fout heeft gedaan, lijkt dé strategie om als tegenmacht een plek te ver- overen bovenaan de hiërarchische keten. Helaas gaat dat ook vaak gepaard met jaloezie, afgunst en betweterigheid, vaak van mensen aan de zijlijn. Er zijn immers grofweg twee manieren om de top te bereiken: door te klimmen of door de ander naar beneden te trappen. Ga je voor optie 2, dan ontkom je niet aan de 'politieke' spelletjes. Hoewel dat gedragin gen zijn waar ondernemers over het algemeen behoorlijk wars van zijn, kan het toch onopgemerkt een organisatie binnensluipen. Binnen de meeste mkb's, startups, scale-ups en familiebedrijven lijkt politiek niet echt een grote rol te spelen. Ondernemers zitten dicht bij het vuur en er zijn weinig ex terne tegenmachten. Zodra een bedrijf groter wordt, krijg je te maken met meer machtsinvloed. Als je niet oppast verandert de ac tieve doe-cultuur langzaam in een passieve om-de-tafel-cultuur. Ein deloos vergaderen in plaats van de handen uit de mouwen steken. Soms wordt informatie gedeeld om hogerop te komen, soms juist achtergehouden om de druk op te voeren. Het resultaat: een angst gedreven cultuur. Blame Game Laten we teruggaan naar politiek. Qua tegenmacht strijden twee dingen om voorrang: het vak en het afleidende politieke 'spel'. Waar het vakgebied draait om in houdelijke tegengeluiden, staan afleidingsmanoeuvres (zoals de 'Blame Game') centraal bij het spel. Zorgelijk, want hierbij kom je nooit écht tot de kern. Mijn angst als ondernemer is dat het politieke spel de boodschap van de tegenmacht gaat overstijgen. Hoe zorg je dat alle tegenmachten een gerespecteerde positie krijgen - niet alleen de luidste menin gen? De yogidates die wij organi seren om medewerkers te laten delen wat volgens hen beter kan, zijn een mooie start. Maar de écht confronterende tegengeluiden laten horen, daar kleeft vaak de nodige angst aan. Er is meer nodig om die geluiden boven water te krijgen. Dat begint bij je kwetsbaar durven opstellen als ondernemer. 'Mijn vergoeding is een donatie aan Make-A-Wish' Meer informatie op de speciale website van Gijsbert van der Meulen: fiveleggedsheep.nl volg ons op nraooii Succesvol groeien: hoe dat moet weet Jitse Groen als geen ander. De oprichter van Thuisbezorgd geeft personeel veel vrijheid. Wat leren ondernemers daar van? Justin Jansen (foto) en Tom Mom, hoogleraren van Het Groeicollege, analyseerden deze groeistrategie. Wil jij ook groeien? De Ondernemer organi seert Het Groeicollege, samen met nlgroeit en het Erasmus Centre for Entrepreneurship. In een reeks hoor- en werkcolleges worden ondernemers geholpen met hun groeiplan. Ze gaan veel leren van de successen van koplopers zoals Just Eat Takeaway. Data-democratisering Collectieve groeivaardigheden ontwikkelen is voor het management van Takeaway dé manier om goed te kunnen inspelen op nieuwe uitdagingen. Het bedrijf geeft zijn medewerkers grip op hun situ atie door eigen initiatief aan te moedigen in alle lagen van de or ganisatie. Belang rijk was de komst van een direc teur Data Ana lytics in 2015: het woord 'data-democrati- sering' deed zijn intrede en de juiste men sen kregen toegang tot de juiste gegevens om groei te kunnen realiseren. Een jaar later werd de bedrijfscultuur geformaliseerd in de kernwaarden lead, deliver en care. Zo werd voor medewerkers duidelijker wat de sterke punten van het bedrijf zijn en werd het makkelijker de bedrijfsambities te delen met alle lagen van de organisatie. Daar werden veel sociale events en workshops aan gekoppeld, later gevolgd door loopbaan trajecten. Zo gingen de culturele waarden binnen Takeaway steeds meer leven en kan tegenwoordig het hele personeel werken aan de groei van zichzelf én het bedrijf. Tijdens Het Groeicollege leer je om jouw bedrijf in de groeistand te zetten. Direct aanmelden kan via hetgroeicollege.nl Neem daar ook alvast geheel vrijblijvend een kijkje bij het eerste hoorcollege van Justin Jansen. Marco Aarnink is ceo/oprichter van Print.com. Lees de hele column op deondernemer.nl/tegenmacht L'.I'L 'rJAi-t-i LIFE ISÏSdSHART SHORT:to»k§soom. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19