'Ja, dit kan een échte zijn... 8 NIEUWS 13 6 Emotie 7 Emotie De ontdekking van een 'nieuwe' Caravaggio van misschien wel 150 miljoen euro zet de kunstwereld op z'n kop. Acht redenen waarom het volgens Liesbeth Helmus, Caravaggio-fan en conservator van het Centraal Museum in Utrecht, zo bijzonder is. 1 Verrassing Wat de ontdekking van een nieuw schilderij van Caravaggio zo speciaal maakt, is de verrassingsfactor. „Cara vaggio is zo beroemd dat je gewoon niet verwacht dat er ergens op een onbekende plek nog een werk van hem hangt. En dat niemand ooit heeft gezien dat het mogelijk van hem was'', zegt Liesbeth Helmus. Dat er af en toe toch onbekende meester werken opduiken, komt omdat som mige adellijke families collecties eeu wenlang in eigen kring houden. ,,Pas als zo'n collectie ter veiling wordt aangeboden, kunnen anderen er een blik op werpen en denken: hé, is dat niet van... In dit geval wist noch de anoniem gebleven eigenaar noch veilinghuis Ansorena in Madrid dat het om een werk zou kunnen gaan van Miche langelo Merisi da Caravaggio (1571 1610), een van 's werelds grootste ba rokschilders. Het werd in de veiling catalogus pretentieloos beschreven als 'van een kunstenaar uit de kring van José de Ribera', een barokschil der uit Spanje. Na de 'ontdekking' door Caravaggio-specialisten suisde de waarde van het kunstwerk van een schamele 1500 euro naar een mo gelijke megasom van 150 miljoen euro. Dat het echt écht is, staat trou wens nog niet vast. ,,Er moet nog veel onderzoek gedaan worden, onder meer naar de verfstreek. Is dit Cara- vaggio's schildertechniek?'' Wat er op het schilderij staat, is wel makkelijk te achterhalen. Het gaat om de bij belse scène 'Ecce Homo' ('Zie de mens') waarin landvoogd Pontius Pi- latus de gemartelde Christus vóór zijn kruisiging aan het Joodse volk toont. 2 Zeldzaam Een andere reden voor de euforie in kunstkringen: werk van Caravaggio is zeer schaars. Helmus: ,,Hij heeft maar zo'n tachtig werken gemaakt en veel werk zit 'vast' in kerken en ka pellen en zal dus nooit op de markt komen. Dat er überhaupt een schil derij geveild wordt, is een klein won der.'' Spanje zet nu dus alles op alles om te voorkomen dat het werk in een kluis van een Arabische sjeik belandt. ,,Als het om zeer belangrijk erfgoed gaat, is het logisch dat de staat een ex portverbod afkondigt.'' waren bijbelse figuren op schilde rijen goddelijke schepsels die ontzag bij de kijker in moesten boezemen, afstand moesten scheppen. Caravag- gio haalde die afstand weg. Hij maakte er echte mensen van; met vieze nagels, vuile voeten. En hij mo delleerde Maria naar de beeltenis van een hoer die hij op straat oppikte. Dat ging voor die tijd ver, erg ver. Som migen zagen dat zelfs als heilig schennis.'' Ook de Christus-figuur in het pas ontdekte werk is 'rauw realis tisch': het bloed druipt van zijn schouder af. ,,In dat opzicht zou dit werk inderdaad een echte Caravaggio kunnen zijn.'' Waarom spreekt die ene kunstenaar van lang gele den mensen nog altijd aan en is de ander dood en ver geten? Volgens Helmus heeft Caravaggio's popula riteit vooral te maken met universele emoties. „Ook als je niks met het christe lijke geloof hebt en geen enkel bijbels verhaal kent, maken deze schilderijen indruk. Ze gaan namelijk over gevoel. Vreugde, ver driet, woede. Of over lijden, zoals in dit 'nieuwe' schil derij. Je kan niet onaangedaan naar Jezus kijken, en dat wordt nog eens versterkt omdat een van de mannen jou, als toeschouwer, aankijkt. Op dit werk zijn 'wij' letterlijk het volk dat geconfronteerd wordt met de martel gang van Christus.'' Qua kwaliteit doet de nieuwe ont dekking volgens Helmus absoluut niet onder voor andere stukken. ,,Hoewel ik het nog alleen maar op foto's heb gezien en het doek nogal vuil is, heeft het zeker dat typische licht-donkercontrast waar Caravag- gio om bekend staat. Kijk maar eens naar de tegenstelling tussen het licht op het lichaam van Christus en de donkere figuur achter hem.'' Ook de diagonale lijnen van onder naar bo ven zijn op en top 'Caravaggesk'. ,,De compositie met de drie hoofden en de lijn van de houten stok zorgen voor de dynamiek en beweging die typisch Barok is.'' Status Waar Rembrandt door de eeuwen heen altijd gekoesterd is, heeft de er kenning voor de Italiaanse meester volgens Helmus best lang op zich la ten wachten. ,,Pas in de jaren vijftig van de vorige eeuw werden de eerste grote Caravaggio-tentoonstellingen georganiseerd.'' Inmiddels is zijn status onbetwist en geldt (bijna) elk stuk als een waar meesterwerk, weet Helmus. ,,Niemand zal, denk ik, ontkennen dat hij inmiddels 's we reld populairste barokschilder is.'' Leven Wat zeker aan de mythische status van dit en andere werken van Cara- vaggio bijdraagt: zijn tumultueuze, zelfdestructieve levensloop. De be roemdste schilder van Rome stak ie mand dood tijdens een ruzie, be landde in de gevangenis, vluchtte naar Sicilië en stierf op zijn 39ste een raadselachtige dood op een strand in Toscane. En, zeker, de schilder duikt ook op in het werk van thrillerkanon Dan Brown en in het succesboek 'Grand Hotel Europa' van de Neder- Ook als je niks met het geloof hebt, maken de schilderijen indruk. Ze gaan namelijk over gevoel landse schrijver/dichter Ilja Leonard Pfeijffer. Saillant: Pfeiffer gaat in dat boek werkelijk op zoek naar een ver loren gewaande Caravaggio. Helmus: ,,Dat Caravaggio tot de verbeelding spreekt, blijkt uit een enorme stroom literatuur. Ik heb er op kantoor zo'n beetje een hele muur mee gevuld.'' Rauw Fan of niet: geen kunstkenner zal volgens Helmus ontkennen dat Cara- vaggio voor een revolutie in de schil derkunst van de 17de eeuw heeft ge zorgd. Helmus: ,,Vóór Caravaggio Spanning De vraag 'echt of niet' maakt het ver haal rond deze Caravaggio extra spannend. ,,Iedereen hoopt natuur lijk ooit eens 'op zolder' een oud schilderij te vinden dat miljoenen waard is en dit zou zomaar eens zo'n zeldzame vondst kunnen zijn.'' Het mysterie zal overigens nog wel even voortduren. ,,Het duurt soms maan den, soms zelfs jaren voor de authen ticiteit van bepaalde werken vaststaat en soms komt er nooit uitsluitsel.'' dinsdag 13 april 2021 M De Christus in het ontdekte werk is 'rauw realistisch'. In zetje: Ecce Homo. foto ansorena Eefje Oomen Utrecht Caravagg 10 - Liesbeth Helmus

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 13