8 RUIMTEONDERZOEK PRIMEUR Met de testvlucht van een helikopter op Mars schrijft Nasa deze week opnieuw geschiedenis. Het is de allereerste vlucht van een dergelijk toestel op een andere planeet. ,,We zijn bloednerveus'', zegt Tim Canham, de vluchtleider van de Ingenuity. Vijf vragen over een technisch hoogstandje. De ruimtevaartorganisatie Nasa spreekt van een 'gebroeders Wright-moment' op Mars. Als de Ingenuity slaagt voor de test dan is deze prestatie te vergelijken met de allereerste vlucht van de mens op aarde, 120 jaar geleden door de ge broeders Wright. Zij gaven het startschot voor experimentele vliegtuigen op aarde, zegt Bob Ba- laram, de hoofdingenieur van het helikopterproject. ,,De Ingenuity zet deze traditie voort op Mars.'' Voor het eerst zal er een helikop- tertje op een andere planeet vlie gen, gebruikmakend van de atmosfeer. Er komt geen enkele raketaandrijving aan te pas. ,,Van de hele missie windt me dit het meeste op'', aldus Jim Bridenstine, tot begin dit jaar de directeur van Nasa. Uit eerbetoon aan de gebroe ders Wright draagt de Ingenuity een klein stukje van hun vliegtuig Kitty Hawk met zich mee. Ter grootte van een postzegel, beves tigd aan een kabel onder het zon nepaneel. Dat de Mars-heli - die 80 miljoen dollar heeft gekost - slaagt voor de test, is verre van zeker. De geringe zwaartekracht van de rode planeet - een derde van die op aarde, is in het voordeel bij het opstijgen. Maar de ijle lucht op Mars baart grote zorgen. Die is een groot nadeel. De atmosfeer heeft er maar ongeveer 1 procent van de dichtheid van die op aarde. Daardoor kunnen rotor bladen van een helikopter op Mars veel minder stuwkracht opwekken om in de lucht te blijven. Boven dien is de besturing veel moeilijker omdat de helikopter daardoor an ders reageert. Onduidelijk is hoe de heli reageert op het hoge CO2-ge- halte in de atmosfeer van Mars. In 1903 kwamen de Wrights bij hun eerste vlucht niet hoger dan 36 meter. De Mars-heli komt niet veel hoger dan 3 meter. De testvlucht duurt zo'n 30 seconden. ,,De hoogte waarmee we de eerste keer willen vliegen, is op aarde te verge lijken met 30 kilometer, drie keer de hoogte van Mount Everest'', zegt projectleider MiMi Aung tegenover The Washington Post. ,,We vliegen normaal gesproken niet zo hoog. Passagiersvliegtuigen komen niet hoger dan 10 kilometer.'' De eerste landing bezorgt de technici van Nasa de meeste buik pijn. Als de Ingenuity met zijn vier pootjes verkeerd terechtkomt - op bijvoorbeeld een kei landt en om slaat - dan is het meteen ook de laatste vlucht. De heli kan zichzelf niet overeind zetten. De Mars-ro ver Perseverance, die de helikopter in haar buik naar Mars bracht, volgt de verrichtingen vanaf een af standje en stuurt beelden en alle gegevens door naar de aarde. Om de opwaartse beweging zo ge makkelijk mogelijk te maken, heb ben technici voor het ontwerp van de Ingenuity (de meeste Nasa-me- dewerkers noemen hem een heli kopter, andere technici een drone) zeer bijzondere rotorbladen ont wikkeld. Die zijn gemaakt van ui terst licht composietmateriaal en zijn extreem lang: 1,2 meter. De to tale hoogte van de Ingenuity is slechts een krappe halve meter. „Bovendien draaien de bladen su persnel rond: met 2400 omwente lingen per minuut'', aldus MiMi Aung. Omdat het grote aantal om wentelingen veel vermogen kost, draagt de Mars-helikopter met een gewicht van 1,8 kilo, een verhou dingsgewijs flinke accu met zich mee. Zij weegt 273 gram en is goed voor 350 Watt. De afstand die de Ingenuity ermee kan afleggen is 300 meter. Met de accu is er relatief weinig ruimte voor apparatuur waaronder sensoren en camera's. De Mars-heli moet in totaal vijf vluchten uitvoeren, elke keer met een hogere moeilijkheidsgraad. Voor de tweede vlucht is een hoogte voorzien van bijna 5 meter. Elke keer zal de Ingenuity een gro tere afstand afleggen. De helikopter g voert alle vluchten zelfstandig uit omdat besturing vanaf de aarde I door de grote afstand naar Mars - momenteel ruim 275 miljoen kilo meter - uitgesloten is. Hoe de Inge nuity zelfstandig navigeert? Met behulp van de camerabeelden die zij vanuit de lucht zelf maakt van het oppervlak van Mars. Daarvoor beschikt de heli over een flinke mi croprocessor die dertig keer per se conde alle camerabeelden verwerkt om herkenningspunten in het landschap te kunnen volgen. Heel de testperiode - met alle vijf vluchten - zal ongeveer vier weken in beslag nemen. Na elke landing laadt de Ingenuity de accu weer op met haar zonnepanelen. Nasa-medewerkers zijn erg in hun nopjes met de Ingenuity, die wordt gezien als een 'prachtige aanvul ling' op de jongste missie naar Mars waarbij de verkenner Perseverance centraal staat. Tot nu toe voldoet de Perseverance aan alle verwachtin gen. Sinds de landing, op 18 fe bruari, voert de lander met succes alle testen uit. De rover is vorig jaar juli gelanceerd voor bodemonder zoek op Mars. Stenen en grond moeten informatie opleveren voor een antwoord op de vraag of er le- gj ven is (geweest) op Mars. En of er sj leven mogelijk is. Als de Ingenuity slaagt voor alle testen kan dat de weg vrijmaken De bladen draaien supersnel rond: met 2400 omwentelingen per minuut ■0^,,- .-' V;v V-- 77, <v" maandag 12 april 2021 GO Test met Mars-helikopter maakt Nasa bloednerveus Hans van Zon Rottterdam/Pasadena Waarom is deze testvlucht een zoveelste mijlpaal in het ruimte onderzoek? Aan welke gevaren wordt de In genuity blootgesteld? Welke technische snufjes zitten er aan de helikopter? Welke opdrachten heeft Nasa in petto voor de Ingenuity op Mars? Hoe belangrijk zijn helikopters, drones in het ruimteonderzoek? Jv. - -MiMi Aung, Nasa-projectleider Mars-he|ikopter. -- - -r3L r:J - --y -• V- :>v. y

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 8