9
Stop vergelijking Formule E met Formule 1, zeggen de kenners
De volledig elektrische raceklasse
Formule E is bezig aan het zevende
seizoen. Tijd om, bij het dubbele race-
weekeinde in Rome, de balans op te
maken. Heeft dit echt de toekomst?
Choukoud
haalt limiet
ATLETIEK Khalid Chou
koud heeft in Siena de
olympische limiet op de
marathon gelopen. De Ne
derlander kwam tot een tijd
van 2.09.55. De limiet was
2.11.30. Choukoud had een
pr van 2.10.52. Hij is al de
vijfde Nederlander die aan
de limiet voldoet.
Vrouw winnaar
Grand National
PAARDENSPORT Rachael
Blackmore (31, foto) heeft
op Minella Times als eerste
vrouwelijke jockey de pres
tigieuze Grand National ge
wonnen. De beroemde
steeplechase wordt sinds
1839 gehouden en pas
sinds 1977 doen er vrou-
CURLING
Kuworge elfde
op EK Moskou
GEWICHTHEFFEN Enzo
Kuworge is bij de EK in
Moskou als elfde geëindigd
in de klasse boven 109 ki
logram. De Nederlander
(19) verbeterde drie natio
nale records. Kuworge kan
via de WK junioren in mei
nog kwalificatie voor de
Spelen afdwingen.
Dubbeltitel
voor Schuurs
TENNIS Demi Schuurs
heeft met haar Ameri
kaanse partner Nicole
Melichar de dubbeltitel in
Charleston gepakt. Het
Tsjechische duo Bouzkova
en Hradecka werd met 6-2
6-4 verslagen. Het was
voor de Nederlandse de
14de WTA-dubbeltitel.
Als Nyck de Vries bocht 15 rond de
Obelisco di Marconi wijd neemt,
activeert hij zijn attack mode. Dan
krijgt hij enkele minuten extra ki
lowatts tot zijn beschikking en is
inhalen op het krappe stratencir-
cuit in Rome ineens een koud
kunstje. Alsof Mario de turbo acti
veert door zijn kart over de pijlen te
sturen.
Wie niet bekend is met Formule
E, moet behoorlijk wennen. De
lange sliert elektrische auto's klinkt
als een zwerm bloeddorstige mug
gen. Een coureur wordt bestraft als
hij te veel energie verbruikt. En
opeens krijgen vijf piloten een fan
boost, extra snelheid omdat ze een
populariteitspoll hebben gewon
nen. Ogenschijnlijk kunstmatige
manieren om voor spektakel te zor
gen.
Maar dit is dus meteen waar het
misgaat: Formule E kijken met de
Formule 1 als referentie. Precies de
reden waarom veel echte petrol-
heads de elektrische raceklasse nog
niet en waarschijnlijk nooit omar
men. Maar de Formule E is niet
meer weg te denken uit de auto
sport. Het zevende seizoen mar
keert het eerste officiële wereld
kampioenschap. De namen van de
coureurs klinken bekend: Stoffel
Vandoorne, Jean-Eric Vergne, Pas
cal Wehrlein, Sébastien Buemi, Ro
bin Frijns. De Formule E is boven
dien de raceklasse met de meeste
fabrikanten.
,,De Formule E is de kraamkamer
voor alle elektrische auto's die we
op straat zien", zegt Peter-Paul Lau-
mans. Hij is de drijvende kracht
achter Formula E Eindhoven. Vol
gend jaar moet Nederland het elek
trische racecircus voor het eerst
ontvangen in de 'Europese techno
logiehoofdstad'. ,,We zitten op 95
procent van het proces", zegt Lau-
mans. ,,We hebben de steun van
vier ministeries, de provincie, de
gemeentes uit de Brainport-regio
en diverse bedrijven. De race past
naadloos bij de kernwaarden van de
regio, hier wordt technologie ont
wikkeld voor een betere wereld.
Maar aan het einde van het verhaal
gaat het altijd over de knikkers."
De economische waarde van een
'E-Prix' voor de regio is beraamd op
twintig tot dertig miljoen euro. Als
de pandemie het toelaat hoopt Lau-
mans volgend jaar op 50.000 toe-
schouwers in Eindhoven. Volgens
de cijfers die Laumans krijgt, groeit
de Formule E hard, ook in tijden
van corona.
Dat er toekomst zit in Formule E,
lijdt geen twijfel. ,,Maar of de For
mule 1 en Formule E ooit in elkaar
opgaan, zoals al eens werd voor
speld, weet ik niet. Die continue
vergelijking is ook niet juist. For
mule 1 bestaat zeventig jaar, For
mule E zeven. Die heeft een totaal
andere doelgroep: millennials, ga
mers, jonge gezinnen die met duur
zaamheid bezig zijn. Het is geen
strijd om de fans. Maar ik geloof wel
dat we meeliften op het succes van
Max Verstappen, Nederland is he
lemaal race minded. En de Formule
E is gewoon spannend, twee jaar
geleden werden de eerste negen
races door negen verschillende cou
reurs gewonnen."
Log en langzaam
Autosportcommentator Rick Win
kelman, 25 jaar in het vak, merkt dat
de Formule E zijn scepsis langzaam
wegneemt. ,,In het begin was ik kri
tisch. De auto's waren log en lang
zaam. Dat is nu beter, en er zitten
geweldige coureurs in. Het gaat de
goede kant op. De autosport is het
bovendien aan zichzelf verplicht
om diverse duurzame ontwikkelin
gen te testen. De Formule E is een
rijdend laboratorium."
Formule E heeft een
andere doelgroep:
millennials, gamers,
mensen die bezig zijn
met duurzaamheid
Er kunnen ook dingen beter. De
televisieregistratie laat nog te wen
sen over, zegt Winkelman. ,,De
show die de Formule E er zelf van
maakt, is veel te klinisch en com
mercieel. Alles is goed en geweldig.
Maar in sport gaan ook dingen fout,
daar kijken we ook voor. Benoem
dat, laat het zien." En, zegt Lau-
mans, het is moeilijk uit te leggen
dat alle auto's dezelfde standaard
batterij hebben. ,,Juist daarmee, de
actieradius, zouden fabrikanten
zich in deze klasse moeten kunnen
onderscheiden."
Maar dat Mercedes de twee reser
verijders van het F1-team, Van-
doorne en De Vries, stalt in de For
mule E, noemt Laumans een be
langrijk signaal. ,,Men gelooft in
deze klasse. De echte petrolheads
gaan we waarschijnlijk niet snel
overtuigen. Maar ik merk bredere
belangstelling, mensen gaan het
beter begrijpen."
Winkelman vindt alle autosport
boeiend, van Nascar tot rally en van
Indycar tot Formule E. ,,Soms ver
lang ik terug naar de herrie van de
V10 van Jos Verstappen. Maar vroe
ger was niet alles beter. Dat lijkt
soms zo, omdat mindere herinne
ringen wegzakken. Maar de For
mule 1 was vroeger soms ook dode
lijk saai."
maandag 12 april 2021
Formule E in Rome. Volgend jaar moet het elektrische racecircus ook in Eindhoven te zien zijn. foto epa
Laboratorium op
wielen is in de groei
I
wen mee.
De Nederlandse man
nen zijn bij het WK in Cal
gary als twaalfde geëin
digd. Doel was een plaats
bij de eerste zes en plaat
sing voor de Spelen.
Rik Spekenbrink
Rotterdam/Rome
Nyck de Vries (tweede van links) en Stoffel Vandoorne rijden in de
Formule E, maar zijn ook de reserverijders van Mercedes in de For
mule 1. Rechts Mercedes-teambaas Toto Wolff. foto afp
- Peter-Paul Laumans
(Formula E Eindhoven)