9 Stop vergelijking Formule E met Formule 1, zeggen de kenners De volledig elektrische raceklasse Formule E is bezig aan het zevende seizoen. Tijd om, bij het dubbele race- weekeinde in Rome, de balans op te maken. Heeft dit echt de toekomst? Choukoud haalt limiet ATLETIEK Khalid Chou koud heeft in Siena de olympische limiet op de marathon gelopen. De Ne derlander kwam tot een tijd van 2.09.55. De limiet was 2.11.30. Choukoud had een pr van 2.10.52. Hij is al de vijfde Nederlander die aan de limiet voldoet. Vrouw winnaar Grand National PAARDENSPORT Rachael Blackmore (31, foto) heeft op Minella Times als eerste vrouwelijke jockey de pres tigieuze Grand National ge wonnen. De beroemde steeplechase wordt sinds 1839 gehouden en pas sinds 1977 doen er vrou- CURLING Kuworge elfde op EK Moskou GEWICHTHEFFEN Enzo Kuworge is bij de EK in Moskou als elfde geëindigd in de klasse boven 109 ki logram. De Nederlander (19) verbeterde drie natio nale records. Kuworge kan via de WK junioren in mei nog kwalificatie voor de Spelen afdwingen. Dubbeltitel voor Schuurs TENNIS Demi Schuurs heeft met haar Ameri kaanse partner Nicole Melichar de dubbeltitel in Charleston gepakt. Het Tsjechische duo Bouzkova en Hradecka werd met 6-2 6-4 verslagen. Het was voor de Nederlandse de 14de WTA-dubbeltitel. Als Nyck de Vries bocht 15 rond de Obelisco di Marconi wijd neemt, activeert hij zijn attack mode. Dan krijgt hij enkele minuten extra ki lowatts tot zijn beschikking en is inhalen op het krappe stratencir- cuit in Rome ineens een koud kunstje. Alsof Mario de turbo acti veert door zijn kart over de pijlen te sturen. Wie niet bekend is met Formule E, moet behoorlijk wennen. De lange sliert elektrische auto's klinkt als een zwerm bloeddorstige mug gen. Een coureur wordt bestraft als hij te veel energie verbruikt. En opeens krijgen vijf piloten een fan boost, extra snelheid omdat ze een populariteitspoll hebben gewon nen. Ogenschijnlijk kunstmatige manieren om voor spektakel te zor gen. Maar dit is dus meteen waar het misgaat: Formule E kijken met de Formule 1 als referentie. Precies de reden waarom veel echte petrol- heads de elektrische raceklasse nog niet en waarschijnlijk nooit omar men. Maar de Formule E is niet meer weg te denken uit de auto sport. Het zevende seizoen mar keert het eerste officiële wereld kampioenschap. De namen van de coureurs klinken bekend: Stoffel Vandoorne, Jean-Eric Vergne, Pas cal Wehrlein, Sébastien Buemi, Ro bin Frijns. De Formule E is boven dien de raceklasse met de meeste fabrikanten. ,,De Formule E is de kraamkamer voor alle elektrische auto's die we op straat zien", zegt Peter-Paul Lau- mans. Hij is de drijvende kracht achter Formula E Eindhoven. Vol gend jaar moet Nederland het elek trische racecircus voor het eerst ontvangen in de 'Europese techno logiehoofdstad'. ,,We zitten op 95 procent van het proces", zegt Lau- mans. ,,We hebben de steun van vier ministeries, de provincie, de gemeentes uit de Brainport-regio en diverse bedrijven. De race past naadloos bij de kernwaarden van de regio, hier wordt technologie ont wikkeld voor een betere wereld. Maar aan het einde van het verhaal gaat het altijd over de knikkers." De economische waarde van een 'E-Prix' voor de regio is beraamd op twintig tot dertig miljoen euro. Als de pandemie het toelaat hoopt Lau- mans volgend jaar op 50.000 toe- schouwers in Eindhoven. Volgens de cijfers die Laumans krijgt, groeit de Formule E hard, ook in tijden van corona. Dat er toekomst zit in Formule E, lijdt geen twijfel. ,,Maar of de For mule 1 en Formule E ooit in elkaar opgaan, zoals al eens werd voor speld, weet ik niet. Die continue vergelijking is ook niet juist. For mule 1 bestaat zeventig jaar, For mule E zeven. Die heeft een totaal andere doelgroep: millennials, ga mers, jonge gezinnen die met duur zaamheid bezig zijn. Het is geen strijd om de fans. Maar ik geloof wel dat we meeliften op het succes van Max Verstappen, Nederland is he lemaal race minded. En de Formule E is gewoon spannend, twee jaar geleden werden de eerste negen races door negen verschillende cou reurs gewonnen." Log en langzaam Autosportcommentator Rick Win kelman, 25 jaar in het vak, merkt dat de Formule E zijn scepsis langzaam wegneemt. ,,In het begin was ik kri tisch. De auto's waren log en lang zaam. Dat is nu beter, en er zitten geweldige coureurs in. Het gaat de goede kant op. De autosport is het bovendien aan zichzelf verplicht om diverse duurzame ontwikkelin gen te testen. De Formule E is een rijdend laboratorium." Formule E heeft een andere doelgroep: millennials, gamers, mensen die bezig zijn met duurzaamheid Er kunnen ook dingen beter. De televisieregistratie laat nog te wen sen over, zegt Winkelman. ,,De show die de Formule E er zelf van maakt, is veel te klinisch en com mercieel. Alles is goed en geweldig. Maar in sport gaan ook dingen fout, daar kijken we ook voor. Benoem dat, laat het zien." En, zegt Lau- mans, het is moeilijk uit te leggen dat alle auto's dezelfde standaard batterij hebben. ,,Juist daarmee, de actieradius, zouden fabrikanten zich in deze klasse moeten kunnen onderscheiden." Maar dat Mercedes de twee reser verijders van het F1-team, Van- doorne en De Vries, stalt in de For mule E, noemt Laumans een be langrijk signaal. ,,Men gelooft in deze klasse. De echte petrolheads gaan we waarschijnlijk niet snel overtuigen. Maar ik merk bredere belangstelling, mensen gaan het beter begrijpen." Winkelman vindt alle autosport boeiend, van Nascar tot rally en van Indycar tot Formule E. ,,Soms ver lang ik terug naar de herrie van de V10 van Jos Verstappen. Maar vroe ger was niet alles beter. Dat lijkt soms zo, omdat mindere herinne ringen wegzakken. Maar de For mule 1 was vroeger soms ook dode lijk saai." maandag 12 april 2021 Formule E in Rome. Volgend jaar moet het elektrische racecircus ook in Eindhoven te zien zijn. foto epa Laboratorium op wielen is in de groei I wen mee. De Nederlandse man nen zijn bij het WK in Cal gary als twaalfde geëin digd. Doel was een plaats bij de eerste zes en plaat sing voor de Spelen. Rik Spekenbrink Rotterdam/Rome Nyck de Vries (tweede van links) en Stoffel Vandoorne rijden in de Formule E, maar zijn ook de reserverijders van Mercedes in de For mule 1. Rechts Mercedes-teambaas Toto Wolff. foto afp - Peter-Paul Laumans (Formula E Eindhoven)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 41