ZEELAND GEBOEKT Wie was de jongen met de deukhoed 8 ZEELAND Het was in 1732-1733 een doodgewone handelsreis van Middelburg naar Curagao. Tot opeens slavin Leonora als verstekeling opdook. Daar had kapitein Jan Bijl niet op gerekend. We ontmoeten Leonora in het nieuwste nummer van tijdschrift Zeeland. Zeeuwse schrijvers Hulp gevraagd! Een Zeeuwse schrijver gezocht, Jan P. Kooman heet hij en hij is de auteur van De zoon van Kees Rentmeester. Ik bezit een cahiertje, 'Poesie' staat voorop, met daarin dit verhaal geschreven. Of eigen lijk overgeschreven, de tekst ver toont geen enkele aarzeling. Kooman had dit exemplaar gere serveerd 'voor mijne vrienden in Zoutelande'. In het schriftje is een foto geplakt van een heer in Zeeuwse dracht, de schrijver, Kees Rentmeester of de zoon. Aan het einde van het verhaal, een geluk kig einde, is er de datering 30 no vember 1941. De zoon van Kees Rentmeester heeft, zo lezen we, in de meidagen van 1940 een 'zenuwschok' opgelopen. Hij was sergeant en werd na de mobilisatie in Rotterdam ge stationeerd. Het duurt een poosje eer het incident dat de jonge man aangreep aan de orde komt. Tijdens een verkenningstocht door de stad worden hij en zijn maat vanuit een café beschoten. De dader is de kastelein, zeer dui delijk nationaalsocialist. 'Schiet jij hem neer of moet ik het doen?', vraagt sergeant Rentmeester aan zijn kameraad. 'Een minuut later was de kastelein onschadelijk ge maakt'. En moest de zoon van Kees Rentmeester 'worden weg gevoerd naar den dokter'. Het herstel duurt lang, pas in november 1940 mag vader Rent meester, elke week trouw in het militaire hospitaal in Utrecht op bezoek geweest, zijn zoon mee te rug nemen naar huis, 'de boerderij op den weg van Heinkenszand naar 's-Heerenhoek', vermoedelijk dus de huidige N667, ofwel de Heinkenszandseweg. Aan de over kant is er 'de hoeve van Jaap Boon man', vervolgt de auteur. De oud ste dochter Nele Boonman kijkt aandachtig als ze de buurjongen naar het land ziet rijden 'op den wagen of met ploeg of egge'. In de moeilijke dagen denkt Nele vaak aan hem. En jawel, uiteindelijk lopen ze heel dicht naast elkaar: 'Een boe renmeisje in haar ondermuts en een jongen met een deukhoed op'. God 'geeft er Zijnen Zegen op', be sluit het verhaal. Leefden ze nog lang en gelukkig? Waarom schreef Jan P. Kooman dit relaas? En wie was hij? Misschien weet iemand méér over de jongen met de deuk hoed en de schrijver achter hem. iMuN Wat is dat toch leuk als het ver leden zich opeens in alle be schikbare kleuren en geuren aandient. Dat gebeurt meestal als er veel details in de archie ven kunnen worden teruggevonden. Een tref fend voorbeeld van zo'n smakelijk stukje histo rie valt te lezen in het voorjaarsnummer van het tijdschrift Zeeland. Zeeuws Archiefmede werker Roosanne Goudbeek reconstrueert daarin de reis die schipper Jan Bijl in 1732 voor de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) maakte naar Curasao. Het is al interessant om te lezen wat hij mee nam op de heenreis in zijn Maria Elisabeth, een twaalf jaar oude hoeker van ruim 21 meter lang. Het gaat om een handelslading of 'cargazoen', die grotendeels uit textiel bestond. Dat hield in: Osnabrugs en Vlaams linnen in twee kwalitei ten, Elberfelds gestreept en Elberfelds geblokt linnen, witte en groene wollen dekens, Silezi- sche 'Rouaan' (katoen), katoenen 'Hollandillas', rode sitsen (bedrukte katoen), 'brede en ge mengde Carad'oro', blauwe 'barcanen' en 'Noorse bree baaien'. Al die stoffen en weefsels waren bestemd voor verkoop aan plantagehou ders die er kleding voor hun slaven van lieten maken. Naast het textiel nam schipper Bijl ook een aanzienlijke lading voedsel en verf mee, zoals Rijnwijn, oude meikaas, Westfaalse ham men, Delftse boter, Franse brandewijn, Oost- Indische meutselaar (bier), lijnolie, menie, loodwit-verf. Verder houwelen, hagel en bus kruit. Als ballast werden 30.000 gele klinkers en 7000 rode dakpannen in het ruim geladen. Uit de lading valt op te maken dat er in die tijd een bloeiende wereldhandel was. De totale inkoopwaarde was goed voor 4040 ponden Vlaams, naar nu omgerekend ongeveer 242.500 euro. De goederen waren grotendeels bestemd voor Spaans West-Indië, een deel van het hui dige Venezuela met Caracas als belangrijkste stad. Als retourlading moest het schip vooral cacao meenemen. Glaesje hertstarkingh We volgen de voorspoedige heenreis. De Maria Elisabeth vertrok op 29 april 1732 uit Middel burg en arriveerde 27 juni in de haven van Cu- ra^ao. Alle dertien bemanningsleden verkeer den in goede gezondheid. De Cura^aose leef omstandigheden vielen hen zwaar. De stuurlieden, de timmerman en enkele matrozen werden ziek. Er was sprake van drankjes tegen de koorts, poeders, aderlatingen en een 'glaesje hertstarkingh'. Deson danks overleden twee beman ningsleden, matroos Jacob du Pree uit Vlissingen en timmerman Jan Allard uit Oostende. Op de later bij de onderstuurman ingediende medicijnennota viel te lezen dat er sprake was geweest van dysenterie of 'roode loop', een besmette lijke darminfectie. De verkoop van de lading verliep voorspoedig, evenals het inslaan van de retourlading: cacao, suiker, geel- en pokhout, huiden en tabak. Op 17 november 1732 lichtte kapitein Bijl het anker om de thuisreis te aanvaarden. Nog geen 24 uur na vertrek kwam er een vrouw met een donkere huidskleur tevoorschijn. Leonora was haar naam. Ze had zich aan boord verstopt 'om haar vrijheid te herwinnen'. Ze was, zo bleek, slavin, of slaaf- gemaakte zoals er tegenwoordig vaak wordt ge zegd. Leonora was dus het bezit van iemand, waarschijnlijk een plantagehouder. De kapitein voelde er niks voor om terug te varen naar Cu- ra^ao. De 'negerin' moest maar mee naar Mid delburg, dan zouden ze daar wel zien. Op zon dag 18 januari 1733 bereikte de Maria Elisabeth na een stormachtige overtocht de rede van Rammekens, een dag later sleepten twee kop pels paarden het schip door het kanaal van Welzinge naar Middelburg. De klerk van de MCC noteerde achteraf de commotie: 'Dewijl schipper Jan Bijl te kennen geeft dat sig in zijn schip zeekere slavin heeft verborgen gehouden die sig eerst 24 uren na sijn vertrekken geopenbaard heeft en tot groote ontsteltenis van hem en zijn officie - ren voor de dag gecomen'. Dat is wat in de daaropvolgende notulen en notariële verklaringen >teeds werd benadrukt: de bemanning wist van niets en was niet aan- sprakelijk. Leonora ver klaarde bovendien zelf dat ze zich aan boord had verstopt. Dat was belangrijk, want vanuit Curasao kwam het verzoek om haar met ge zwinde spoed terug te sturen naar de eigenaar, 'dewijl al hier de slaven 't cappitaal van veele menschen sijn door 't wegloopen soude werden geruineert'. Hoeker-Schip, MARIA ELISABETH TE KOOP, Dienstbode De MCC-directeuren lieten zich niet overha len. Leonora was dienstbode geworden, zo lie ten ze weten. En ze stond op het punt om inge schreven te worden als lidmaat van de Neder- duits-gereformeerde gemeente. 'Kortom', schrijft Roosanne Goudbeek in haar artikel, 'te rugkeer naar Curasao was onmogelijk. Door zich te verstoppen aan boord van een MCC- schip dat naar Middelburg voer, was het de slaafgemaakte Leonora uit Curasao gelukt haar vrijheid te herwinnen. Een daad van verzet van een onvoorstelbaar dappere vrouw'. Hoe het verder met Leonora in Middelburg afliep, is niet bekend. De reis leverde de MCC een winst op van omgerekend ruim 100.000 euro en de Maria Elisabeth werd daarna ver kocht om te worden gesloopt. maandag 12 april 2021 Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers GO Slavin Leonora vond vrijheid in Middelburg Mario Molegraaf Informatie of tips, mail s.v.p. naar j.vandamme@pzc.nl. Jan van Damme Hollandse hoeker op het water, ets door Adolf van der Laan, circa 1710. ILLUSTRATIE RIJKSMUSEUM AMSTERDAM Affiche (detail) van de verkoop van het schip Maria Elisabeth door de Commercie Com pagnie van Middelburg. illustratie zeeuws archief, archief mcc Model van een hoeker uit 1756. ILLUSTRATIE RIJKSMUSEUM AMSTERDAM Genaamt de Legffmk jtgemnrde a/bier in de Kaaj. Laatjl gevaert by Cape. Jan Bijl. Binnen Middelburg in Zeeland Het artikel Een geslaagde ontsnapping aan sla vernij is te lezen in het pas verschenen tijd schrift Zeeland van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. De gege vens over de reis zijn bewaard in het archief van de Middelburgse Commercie Compag nie, online te lezen via zeeuwsarchief.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 28