O \^m Meer schade door fraude 'nepbankiers' ECONOMIE 15 Oplichters doen net alsof ze bij bank werken AAN HET WERK PROTEST DAMESONDERGOED Ik lees veel. Kranten, internetpagina's, vooral veel boeken. Romans, voor de leuk, maar met name vakliteratuur: zelfhulpboeken, weten schappelijke boeken, biografieën en maatschap pelijke analyses. Ik speel dan ook wel een beetje vals, omdat mijn werk voor een belangrijk deel bestaat uit lezen. Voor elk boek dat ik schrijf, lees ik er ongeveer vijftig. Ik zeg dit niet om op te scheppen, maar omdat ik tot voor kort steevast tegen een probleem aan liep. Ik las dan wel veel, maar vergat ook weer bijna alles. Ik las een boek van kaft tot kaft, en zette dit daarna weer netjes terug in de boeken kast. Had ik de informatie in het boek twee jaar na dato weer nodig, dan dacht ik bij mezelf: 'Ja, goh, dat heb ik een tijd geleden gelezen. Ik kan me vaag herinneren dat ik het een interessant boek vond. Maar wat er ook weer in stond?'' En vervolgens moest ik dan voor de benodigde ken nis het boek zo ongeveer herlezen. Onhandig na tuurlijk, zeker wanneer je een boek leest voor je werk. Als je de inhoud alweer vergeten bent te gen de tijd dat je het nodig hebt, had je het boek net zo goed niet kunnen lezen Mijn huidige methode is het resultaat van jaren experimenteren met ezelsoortjes en onleesbare notities in de kantlijn. Wie weet is het niet de meest effectieve manier, maar voor mij werkt-ie prima. Misschien voor jou ook wel, wanneer je voor je werk een boek leest en de belangrijkste zaken nooit meer wilt vergeten. Tip: zo snel mogelijk na het lezen van een boek de zinnen die je aanstreepte uittikken Bedenk alvast: waar ga ik deze informatie voor nodig hebben? Waar kan ik die voor gebruiken? 2. Zet tijdens het lezen bij de passages of zin nen die je belangrijk vindt een streep in de kant lijn. Plak een kleurige post-it bovenaan de betreffende pagina, zo kun je die snel terugvin den. Het ziet er later in de kast ook nog eens ver domd feestelijk uit. 3. Vervelende, maar noodzakelijke stap: heb je het boek uit, ga dan een halfuur achter je compu ter zitten en tik de aangestreepte zinnen uit. Ver werk je aantekeningen. Hoe sneller je dit doet na het lezen van het boek, hoe verser in je geheu gen. Sla het document vervolgens op in een spe ciale map (tip: maak een backup!), ofin de cloud, in een notitieprogramma als EverNote. 4. Optioneel: print het document uit, en mar keer opnieuw de dingen die het belangrijkst zijn. Zo heb je de absolute kern altijd bij de hand. Keijzer boos om bonus Ben Smith Bitcoin weer op record ,,Het is voor het eerst in jaren dat we weer een toename zien van de schade'', zegt Gijs Boudewijn, directeur van Betaalvereniging Ne derland. Die toename is een flinke tegenvaller. De laatste jaren lukte het de banken om de schade door fraude en oplichting terug te drin gen. Met voorlichtingscampagnes werden klanten gewezen op het gevaar van bijvoorbeeld phishing- mails, waarbij criminelen via mail- tjes aan inloggegevens van klanten probeerden te komen. Die mails waren vaak in gebrekkig Neder lands gesteld, vol taalfouten. Met een beetje alertheid waren die pogingen tot oplichting gemak kelijk te herkennen. Ook de nep- websites waar klanten heen gelokt werden, waren vaak knullig. ,,Maar die mails en sites zijn nu veel pro fessioneler'', zegt Boudewijn. Helpdeskfraude Dat is terug te zien in de cijfers. Phishing leidde het afgelopen jaar tot een schade van 13 miljoen euro, tegen 8 miljoen euro in 2019. Maar de grote klapper komt van een nieuw fenomeen, telefoon-spoo- fing, een ander woord voor help deskfraude. Dat fenomeen deed zijn intrede en leidde direct tot een schadepost van bijna 27 miljoen euro. Dat is meer dan de helft van de totale schade door fraude en oplichting. Bij spoofing wordt een klant gebeld door iemand die zich voor doet als bankmedewerker. Het nummer dat in het scherm van de klant verschijnt, is ook het nummer van de bank, maar de oplichter belt in werkelijkheid met een ander nummer. De klant ziet echter een bekend nummer en vertrouwt het. De klant wordt wijsgemaakt dat criminelen zijn rekening aan het plunderen zijn of dat het geld op andere manieren in gevaar is. De beller zet hem vervolgens onder druk om het geld snel naar een vei lige rekening over te maken. Dat is dan uiteraard de rekening van een Het bezoek aan huis door oplichters heeft de meest impact op de klant geldezel of de crimineel. Of de cri mineel zegt dat er problemen met de pas zijn en dat de bank deze komt vervangen. De oplichter die aan huis komt, is een nieuwe trend die zich ook dit jaar voortzet. ,,Dat bezoek aan huis heeft de meeste impact op de klant'', zegt Sanne van Denderen, manager cyber resilience bij de Volksbank. De klant is inmiddels de zwakste schakel in de fraudeketen. Crimine len proberen niet meer via hacks en malware rekeningen te plunderen. Ze verzamelen persoonlijke infor matie en benaderen hun slachtof fers via onder meer WhatsApp. Die krijgen een appje dat van hun kind lijkt te komen, met de vraag om geld over te maken bijvoorbeeld. ,,Mensen maken veel intensiever gebruik van sociale media. Daar la ten ze steeds meer persoonlijke in formatie achter die in bezit komt van criminelen, bijvoorbeeld bij da- talekken'', geeft Boudewijn aan. Beperkingen De bestrijding van de nieuwe vorm van fraude is lastig. Banken werken nauw samen met justitie en politie en socialemediabedrijven als Face- book. Maar dat stuit ook op beper kingen. ,,Zelfs als we een telefoon nummer hebben van een Whats- Appfraudeur mogen we dat niet doorgeven aan WhatsApp in ver band met de privacy'', zegt Van Denderen. Een ander probleem voor de ban ken is hoe de klant bewust te maken van al die nieuwe vormen van oplichting. Fraudeurs weten heel goed het juiste moment te be palen om de klant te benaderen. Als mensen aan het koken zijn bijvoor beeld. Dan zijn ze minder alert en denken ze minder na over een be slissing. ,,Vroeger waarschuwden we ze tegen hackers. Nu vragen we ons af hoe we voorkomen dat klanten din gen doen die ze niet moeten doen. Daar zit ook een stuk gedragspsy chologie in'', zegt Boudewijn. Banken vergoeden overigens bijna alle schade aan klanten. Ook als ze daar niet wettelijk toe ver plicht zijn. Alleen in gevallen dat de klant echt nalatig is geweest keert de bank soms niet uit. maandag 12 april 2021 GO Zo lees ik een boek 1. Lees eerst de inhouds opgave (mits aanwezig). Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018), Werken met millennials (2019) en Werk kan ook uit (2020). LUCHTVAART De aandelenbo- nus van 2 mil joen euro die topman Ben Smith van het noodlijdende Air France-KLM krijgt, leidt tot woede bij staatssecretaris Mona Keijzer. ,,In welke wereld leven deze men sen? Ik zou dus ook zeggen: doe het niet'', zei ze in het praatpro gramma WNL Op Zondag. CRYPTOMUNT De bitcoin is op nieuw meer dan 60.000 dollar waard en daar mee ligt de waarde weer rond het record niveau dat de cryptomunt on geveer een maand geleden aantikte. Beleg gers zijn vooral enthousiast omdat het grootste han delsplatform Coinbase bin nenkort naar de beurs gaat. o Criminelen vinden steeds weer nieuwe manieren om klanten van banken op te lichten. Vorig jaar bedroeg de schade van fraude en oplichting bijna 50 miljoen euro. In 2019 was dat nog geen 17 miljoen euro. Vooral telefoon- spoofing is sterk in opkomst. Peet Vogels Amsterdam - Sanne van Denderen, Volksbank Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: een boek lezen. Enkele honderden winkeliers in Napels hebben zaterdag gedemonstreerd tegen de langdurige coronasluiting van hun nering. Sinds november zijn niet-essentiële winkels in de Zuid-Italiaanse stad dicht. Om de demonstratie coronaproof te laten verlopen, was het menselijk lint onderling verbonden via damesondergoed. Het was een actie met een knipoog, want de enige niet-essen- tiële winkels die open zijn in Napels, zijn juist de lingeriezaken. foto ciro fusco/epa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15