de schermen, in de jaren 60 eisten burgers meer invloed i Nieuw leiderschap Politici zijn geen snoodaards die het slecht met ons voor hebben 15 SJ politiek gaan leiders vaak steeds korter mee. ,,Kijk bijvoorbeeld naar de hoeveelheid leiders die de PvdA de laatste jaren ver sleet'', zegt Stoker. Vijf in elf jaar tijd. Alleen premiers, daar zijn we in Nederland doorgaans zui nig op. Die gaan jdren mee. ,,We verwachten van politieke lei ders dan ook iets anders dan bij voorbeeld van de baas op ons werk. Van hem verwachten we betrokkenheid, inspraak. Op onze politiek lei ders stemmen we eens in de vier jaar. We verwachten dat zij problemen voor ons oplossen. Bij een premier draait het dus vooral om vertrou wen dat het land bij hem of haar in goede handen is.'' En juist daar is het door Rut- tes laatste leugentje gaan wrin gen. Dat vertrouwen ligt pal na de verkiezingen onder vuur. Het Omtzigt-leugentje lijkt een voorbeeld van wat nota bene Omtzigt zelf in de verkiezings campagne aanduidde als de Rutte-doctrine: een cultuur waarbij bestuurders onwelge vallige informatie achterhou den. Om dingen te kunnen re gelen. Om broze meerderheden niet te verliezen. Of gewoon uit angst voor 'gedoe'. In zijn boek Het land moet be stuurd worden, Machiavelli in de polder telt Wim Voermans 43 van dergelijke 'informatie-inci denten' sinds het aantreden van het eerste kabinet-Rutte. Van de bonnetjesaffaire tot het bom bardement op Hawija. ,,Een stij ging van 65 procent ten opzichte van de periode ervoor. Zo'n cul tuur ontstaat als het bestuur vooral gericht is op dingen voor elkaar krijgen. Dan is openheid of een kritische Tweede Kamer een sta-in-de-weg.'' Voermans ziet die cultuur overheidsbreed. ,,Het is echt niet alleen het geheugen van Rutte. Die ontwikkeling is al in gezet vóórdat hij premier werd. Toenmalig minister Piet Hein Donner zei het al met zo veel woorden: we moeten besturen, we hebben geen tijd voor die openbaarheid." Of zoals verken ner Herman Tjeenk Willink woensdag zei: wat in veertig jaar is opgebouwd, is niet in veertig dagen opgelost. In die cultuur kon ook de toe slagenaffaire ontstaan. Informa tie werd niet gedeeld. Niet door ambtenaren met hun bewinds persoon. En niet door be windspersonen met de Kamer, ook al heeft het kabinet een in formatieplicht. Dat was niet altijd kwade opzet. Het kwam ook doordat de uitvoering van r veel wetten zó inge wikkeld is geworden, r dat niemand meer het overzicht heeft. ,,Dat mag je opeenvolgende kabinetten kwalijk nemen'', vindt Voermans. ,,De afgelopen twintig jaar is alleen maar op de openbaarheid van overheidsin formatie bezuinigd. Daardoor wordt elk informatieverzoek er een te veel. Als je puberzoon tien keer naar beneden komt om te zeggen dat hij zijn huis werk niet kan vinden, dan zeg je: ruim je kamer eens op, dan vind je het wel. Maar bij de overheid is dat nooit gebeurd. De informatievoorziening is echt een puinhoop. Wij hebben niet eens een informatieregister. We vonden het gewoon niet be langrijk.'' En als dan na jaren doorvra gen door Kamerleden blijkt dat er toch documenten zijn waar uit al jaren geleden kon worden afgeleid dat de fraudebestrijding bij de kinderopvangtoeslag niet deugde, dan is het logisch dat de Tweede Kamer narrig wordt. ,,Die narrigheid heeft nu een kritisch kookpunt bereikt'', con stateert Voermans. „Iedereen zegt dat de huidige bestuurscul tuur niet goed is.'' Een nieuw kabinet zal iets aan die cultuur moeten doen. Nu de diagnose is gesteld, resteert de vraag: is Rutte de man die daar nog lei ding aan kan geven? Voermans is minder negatief dan veel politici. „Waarom niet? Vorige week is een prop losge schoten. Na dat groezelige inci dent rond Omtzigt zegt ieder een: het moet anders. Ook Rutte. Hij heeft zich bewezen als ambachtelijk bestuurder. Het is niet zo dat het landsbestuur bestaat uit snoodaards in de bosjes die het slecht met ons voor hebben. Waar we nu zijn gekomen, is een opeenstapeling van goede bedoelingen. Al heb ben die niet goed uitgepakt.'' Maar Stoker stelt dat er twee dingen zijn die bepalen welk type leider we willen. ,,Eén: de omstandigheden, in tijden van crisis willen we iemand die daadkrachtig is. En twee: ie mand die iets anders kan of doet dan de voorgaande leider.'' Als in een bedrijf iemand heel autoritair was, wil men als op volger vaak een meegaander type. Als een leider te besluite loos is, daarna liever een slag vaardiger iemand. En als we ie mand onbetrouwbaar vinden, willen we iemand die juist heel ethisch is. En juist bij Rutte blijkt uit onderzoeken van het EenVandaag Opiniepanel dat de bevolking hem kundig vindt. Maar betrouwbaarheid, daar scoorde hij ook voorvorige week al niet hoog op. Werk aan de winkel dus voor de WD-man, wil hij zichzelf ondanks de verkiezings winst een afgang via de zij deur besparen. GO ZATERDAG 10 APRIL 2021 ,-jt SP-leider Li lian Marijnis sen(boven) richt zich tot premier Mark Rutte in het debat over de mislukte for matieverken ning. Onder CDA-voor man Wopke Hoekstra en D66-leider Kaag met Rutte tijdens hetzelfde debat. foios EPA, PHEEK VAN DEN BERGH II 4 Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht D66-leider Sigrid Kaag daagde Rutte bij de verkiezingen uit op nieuw leiderschap. ,,Na tien jaar van politiek management dat zich nooit kon losmaken van de waan van de dag, is het tijd te werken aan een nieuwe hori zon.'' Volgens Kaag moet een nieuw kabinet meer draagvlak zoeken voor 'impopulaire standpunten zoals het belang van de Europese Unie, migratie en integratie en verduurza ming'. Premier Mark Rutte noemde deze week een aantal zaken die hij in een nieuw kabi net wil veranderen. Zo wil hij een betere ambtelijke onder steuning van de Tweede Ka merleden, minder dichtgetim merde regeerakkoorden en een andere cultuur op ministeries. ijl! Tl!' lil

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 63