Zo gezien Wat is het waard om de tunnel tolvrij te maken? 'Het was alsof je lucht kreeg, de kalmte, de weidsheid, de mensen waren veel relaxter' Kosten: 340 miljoenBaten: alle Nederlanders zijn gelijk Tegenover de investering van 340 miljoen euro in de Westerscheldetunnel staat een welvaartswinst van maximaal 39 miljoen euro. Dus is de vraag: heeft de Tweede Kamer 300 miljoen euro over voor een recht vaardige behandeling van de Zeeuwen? 2 jaar en haar vijf maanden oude Maartje. Oktober 2015 hebben zij en haar man Luuc het huis ge kocht. Het is de tweede woning die de watersnood doorstond. Op de gevel naast de oprit geeft een 'golfje' aan hoe hoog het water kwam. ,,Er zaten hier veertien man op zolder", weet Amanda. Bakfiets Zij komt uit Nieuwerkerk, haar man uit Tholen-stad. ,,Luuc zat in het korps mariniers en was veel weg. We wilden een woning bui ten waar je toch buren hebt en dichtbij de familie bent. Dit is ide aal. Mede door de kavel die erbij hoort. Luuc is nu boomverzorger en heeft een grote schuur gezet voor de machines. Capelle ligt centraal. Zeven minuten op de fiets en ik ben in Nieuwerkerk, Zierikzee duurt iets langer. Ik heb een bakfiets gekregen van manlief. Langs de dijk loopt een prachtig fietspad. Midden in de polders, het is gewoon top. Het enige minpunt is dat de woning klein is. Maar we hebben plannen om uit te bou wen." Buurman Franck Beuriot (1966) woont op nummer 3 in een in 1957 gebouwde woning die aanvanke lijk bij de naastgelegen boerderij hoorde. Hij is geboren in Rouen in Normandië, kwam op zijn achtste in Emmeloord terecht nadat zijn vader was overleden en zijn moe der met een aangetrouwde oom hertrouwde. In Amsterdam leerde hij zijn huidige partner Margo kennen. Ze kregen twee dochters: ,,We woonden op dat moment in Watergraafsmeer. Het was daar te druk, te a-sociaal, in onze buurt werd een fietsenmaker vermoord. Margo's moeder kwam van Zon- nemaire, daardoor kende ze de streek. Margo werkte voor een grote bank, ze kon naar Rotterdam worden overgeplaatst. Ik kon aan de slag als technisch tekenaar. In 2000 zijn we naar hier verhuisd. Het was alsof je lucht kreeg, de kalmte, de weidsheid, de mensen waren veel relaxter. Vorig jaar heb ben we niks gemerkt van de lock- down. Dat zegt wel iets." Van de buurtvereniging zijn ze geen lid meer: ,,Nu de kinderen zijn uitge vlogen vinden we dat niet meer nodig. Ik ga geen contact zoeken. Bij de jaarlijkse barbecue moesten we elke keer opnieuw kennisma ken met dezelfde mensen." De band met Frankrijk is niet helemaal verbroken. Franck: ,,We hebben een tweede huis in Nor- mandië. Ook op het platteland. Als het kan, gaan we daar een paar keer per jaar enkele weken naar toe." De onderzoeksbureaus Ecorys en Rebel hebben het ei van Columbus niet gevonden. Ze hebben helder in beeld gebracht hoe Zeeland profi teert van een tolvrij e Westerschel detunnel en wat het kost om de tol- poortjes weg te halen. Maar op de vraag waar het geld vandaan moet komen, blijven ze het antwoord schuldig. Het ministerie van Infra structuur en Waterstaat heeft het niet, de provincie heeft het niet, de Zeeuwen op een andere manier uitmelken is geen optie, net zo min als de rekening neerleggen bij het Zeeuwse bedrijfsleven. Blijven de gebruikers ervoor op draaien, zoals nu gebeurt, of verde len we de kosten over de Neder landse belastingbetaler, zoals bij de meeste andere wegen? Een nieuw kabinet moet die vraag beantwoor den. Want Ecorys en Rebel hebben haast gemaakt, zodat hun rappor ten op de formatietafel liggen. Wat koop je precies voor 340 mil joen euro? Dat kunnen de onder handelaars lezen in het rapport van Ecorys. In ieder geval een economi sche impuls voor de regio. Dat was destijds ook de reden om de Wes- terscheldetunnel aan te leggen. Met succes. Sinds 2002 groeide het be drijfsleven in Zeeuws-Vlaanderen met 15 procent en in Midden-Zee land met 40 procent. Mensen gin gen vaker pendelen. De verwach ting is dat deze effecten worden versterkt als de tol verdwijnt. Voor hetzelfde geld kun je verder reizen, dus voor Bevelanders die in Ter- neuzen werken wordt ineens een baan in Hulst of Sluis ook interes sant. En dat voordelig geprijsde huis in Axel? Nu misschien geen optie voor wie werkt in Goes, maar zonder tol wel. Lachende derde Het is lastig om de voordelen in geld te vangen. Zeker is dat de hui dige gebruikers van de tunnel goedkoper uit zijn. En wie nu nog tegen de tol aanhikt, maakt straks sneller de oversteek. Transportbe drijven profiteren ook. Van en naar België is de route via Zeeland zon der tol niet alleen korter, maar ook goedkoper. En de Belastingdienst is lachende derde. Meer rijden is meer benzine, is meer accijns, dus dat is kassa. Na een vergelijking van de kosten en de baten schat Ecorys de winst op 27 tot 39 miljoen euro. Dan gaat het over de periode tussen 2022 en 2033, gesteld dat de tunnel dan tolvrij zou zijn. Want er zijn dus ook kosten. En nadelen. Per dag worden er zonder tol 10.000 ritten meer gemaakt. Dat zorgt voor stremmingen, luchtver vuiling, ongelukken en geluidshin der. En de boekhandel, kledingzaak of meubelwinkel in Terneuzen zou weleens klanten kunnen verliezen, omdat een ritje naar Goes, Middel burg of Vlissingen een stuk goed koper wordt. De nieuwe minister van Finan ciën zou het wel weten. De tunnel tolvrij maken kost veel geld, maar levert weinig op. Provincie en be drijfsleven willen graag een tunnel zonder tol, zolang zij het maar niet hoeven te betalen. Ging het alleen maar over geld en niet over onge lijkheid, dan was de keuze makke lijk. De winst van het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel is fi nancieel gezien peanuts. Sterker nog: voor de staat is het een rib uit het lijf. Maar het gaat om het principe. Terecht wordt dat door Ecorys aan gestipt. Nergens in Nederland hoef je tol te betalen zonder dat je een alternatieve route kunt kiezen die gratis is. Behalve in Zeeland. Als je geen tol wil betalen voor de Wes- terscheldetunnel kun je kiezen voor de Westerschelde Ferry, maar die is niet gratis en je moet je auto laten staan. Dan maar omrijden via Antwerpen, wat betekent dat je veel meer kilometers maakt en ook tol moet betalen, in de Liefkens- hoektunnel. En als het aan onze zuiderburen ligt, moet je straks so wieso betalen om door België te rij den. De meeste gebruikers van de Westerscheldetunnel zijn Zeeu wen. Op basis van de rapporten van Ecorys en Rebel kan de Tweede Ka mer beslissen dat het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel te veel kost en te weinig opbrengt. Een an dere insteek is dat alle Nederlan ders gelijk zijn. En als je dat prin cipe huldigt, is geen prijs te hoog. Franck Beuriot: „Vorig jaar heb ben we niks gemerkt van de lockdown." Franck Beuriot Kijk op de site bij VV video GO ZATERDAG 10 APRIL 2021 ERNST JAN ROZENDAAL Nieuwerkerk Capelle Oosterland 2? Ouwerkerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 57