Zo gezien
Wat is het waard
om de tunnel
tolvrij te maken?
'Het was
alsof je
lucht kreeg,
de kalmte,
de
weidsheid,
de mensen
waren veel
relaxter'
Kosten: 340
miljoenBaten:
alle Nederlanders
zijn gelijk
Tegenover de investering van 340 miljoen
euro in de Westerscheldetunnel staat een
welvaartswinst van maximaal 39 miljoen
euro. Dus is de vraag: heeft de Tweede
Kamer 300 miljoen euro over voor een recht
vaardige behandeling van de Zeeuwen?
2 jaar en haar vijf maanden oude
Maartje. Oktober 2015 hebben zij
en haar man Luuc het huis ge
kocht. Het is de tweede woning
die de watersnood doorstond. Op
de gevel naast de oprit geeft een
'golfje' aan hoe hoog het water
kwam. ,,Er zaten hier veertien
man op zolder", weet Amanda.
Bakfiets
Zij komt uit Nieuwerkerk, haar
man uit Tholen-stad. ,,Luuc zat in
het korps mariniers en was veel
weg. We wilden een woning bui
ten waar je toch buren hebt en
dichtbij de familie bent. Dit is ide
aal. Mede door de kavel die erbij
hoort. Luuc is nu boomverzorger
en heeft een grote schuur gezet
voor de machines. Capelle ligt
centraal. Zeven minuten op de
fiets en ik ben in Nieuwerkerk,
Zierikzee duurt iets langer. Ik heb
een bakfiets gekregen van manlief.
Langs de dijk loopt een prachtig
fietspad. Midden in de polders, het
is gewoon top. Het enige minpunt
is dat de woning klein is. Maar we
hebben plannen om uit te bou
wen."
Buurman Franck Beuriot (1966)
woont op nummer 3 in een in 1957
gebouwde woning die aanvanke
lijk bij de naastgelegen boerderij
hoorde. Hij is geboren in Rouen in
Normandië, kwam op zijn achtste
in Emmeloord terecht nadat zijn
vader was overleden en zijn moe
der met een aangetrouwde oom
hertrouwde. In Amsterdam leerde
hij zijn huidige partner Margo
kennen. Ze kregen twee dochters:
,,We woonden op dat moment in
Watergraafsmeer. Het was daar te
druk, te a-sociaal, in onze buurt
werd een fietsenmaker vermoord.
Margo's moeder kwam van Zon-
nemaire, daardoor kende ze de
streek. Margo werkte voor een
grote bank, ze kon naar Rotterdam
worden overgeplaatst. Ik kon aan
de slag als technisch tekenaar. In
2000 zijn we naar hier verhuisd.
Het was alsof je lucht kreeg, de
kalmte, de weidsheid, de mensen
waren veel relaxter. Vorig jaar heb
ben we niks gemerkt van de lock-
down. Dat zegt wel iets." Van de
buurtvereniging zijn ze geen lid
meer: ,,Nu de kinderen zijn uitge
vlogen vinden we dat niet meer
nodig. Ik ga geen contact zoeken.
Bij de jaarlijkse barbecue moesten
we elke keer opnieuw kennisma
ken met dezelfde mensen."
De band met Frankrijk is niet
helemaal verbroken. Franck: ,,We
hebben een tweede huis in Nor-
mandië. Ook op het platteland. Als
het kan, gaan we daar een paar
keer per jaar enkele weken naar
toe."
De onderzoeksbureaus Ecorys en
Rebel hebben het ei van Columbus
niet gevonden. Ze hebben helder in
beeld gebracht hoe Zeeland profi
teert van een tolvrij e Westerschel
detunnel en wat het kost om de tol-
poortjes weg te halen. Maar op de
vraag waar het geld vandaan moet
komen, blijven ze het antwoord
schuldig. Het ministerie van Infra
structuur en Waterstaat heeft het
niet, de provincie heeft het niet, de
Zeeuwen op een andere manier
uitmelken is geen optie, net zo min
als de rekening neerleggen bij het
Zeeuwse bedrijfsleven.
Blijven de gebruikers ervoor op
draaien, zoals nu gebeurt, of verde
len we de kosten over de Neder
landse belastingbetaler, zoals bij de
meeste andere wegen? Een nieuw
kabinet moet die vraag beantwoor
den. Want Ecorys en Rebel hebben
haast gemaakt, zodat hun rappor
ten op de formatietafel liggen.
Wat koop je precies voor 340 mil
joen euro? Dat kunnen de onder
handelaars lezen in het rapport van
Ecorys. In ieder geval een economi
sche impuls voor de regio. Dat was
destijds ook de reden om de Wes-
terscheldetunnel aan te leggen. Met
succes. Sinds 2002 groeide het be
drijfsleven in Zeeuws-Vlaanderen
met 15 procent en in Midden-Zee
land met 40 procent. Mensen gin
gen vaker pendelen. De verwach
ting is dat deze effecten worden
versterkt als de tol verdwijnt. Voor
hetzelfde geld kun je verder reizen,
dus voor Bevelanders die in Ter-
neuzen werken wordt ineens een
baan in Hulst of Sluis ook interes
sant. En dat voordelig geprijsde
huis in Axel? Nu misschien geen
optie voor wie werkt in Goes, maar
zonder tol wel.
Lachende derde
Het is lastig om de voordelen in
geld te vangen. Zeker is dat de hui
dige gebruikers van de tunnel
goedkoper uit zijn. En wie nu nog
tegen de tol aanhikt, maakt straks
sneller de oversteek. Transportbe
drijven profiteren ook. Van en naar
België is de route via Zeeland zon
der tol niet alleen korter, maar ook
goedkoper. En de Belastingdienst is
lachende derde. Meer rijden is
meer benzine, is meer accijns, dus
dat is kassa. Na een vergelijking van
de kosten en de baten schat Ecorys
de winst op 27 tot 39 miljoen euro.
Dan gaat het over de periode tussen
2022 en 2033, gesteld dat de tunnel
dan tolvrij zou zijn.
Want er zijn dus ook kosten. En
nadelen. Per dag worden er zonder
tol 10.000 ritten meer gemaakt. Dat
zorgt voor stremmingen, luchtver
vuiling, ongelukken en geluidshin
der. En de boekhandel, kledingzaak
of meubelwinkel in Terneuzen zou
weleens klanten kunnen verliezen,
omdat een ritje naar Goes, Middel
burg of Vlissingen een stuk goed
koper wordt.
De nieuwe minister van Finan
ciën zou het wel weten. De tunnel
tolvrij maken kost veel geld, maar
levert weinig op. Provincie en be
drijfsleven willen graag een tunnel
zonder tol, zolang zij het maar niet
hoeven te betalen. Ging het alleen
maar over geld en niet over onge
lijkheid, dan was de keuze makke
lijk. De winst van het tolvrij maken
van de Westerscheldetunnel is fi
nancieel gezien peanuts. Sterker
nog: voor de staat is het een rib uit
het lijf.
Maar het gaat om het principe.
Terecht wordt dat door Ecorys aan
gestipt. Nergens in Nederland hoef
je tol te betalen zonder dat je een
alternatieve route kunt kiezen die
gratis is. Behalve in Zeeland. Als je
geen tol wil betalen voor de Wes-
terscheldetunnel kun je kiezen
voor de Westerschelde Ferry, maar
die is niet gratis en je moet je auto
laten staan. Dan maar omrijden via
Antwerpen, wat betekent dat je
veel meer kilometers maakt en ook
tol moet betalen, in de Liefkens-
hoektunnel. En als het aan onze
zuiderburen ligt, moet je straks so
wieso betalen om door België te rij
den.
De meeste gebruikers van de
Westerscheldetunnel zijn Zeeu
wen. Op basis van de rapporten van
Ecorys en Rebel kan de Tweede Ka
mer beslissen dat het tolvrij maken
van de Westerscheldetunnel te veel
kost en te weinig opbrengt. Een an
dere insteek is dat alle Nederlan
ders gelijk zijn. En als je dat prin
cipe huldigt, is geen prijs te hoog.
Franck Beuriot: „Vorig jaar heb
ben we niks gemerkt van de
lockdown."
Franck Beuriot
Kijk op de
site bij
VV
video
GO ZATERDAG 10 APRIL 2021
ERNST JAN ROZENDAAL
Nieuwerkerk
Capelle
Oosterland
2? Ouwerkerk