Breuk leidt altijd tot verdriet 10 ZEELAND 'De Tram' van Kees Wijker in Bewaerschole Monnikenwerk Het is een oude tram van vooroor logse origine. Met mooie houten bankjes en een imponerende bo venleiding. Op een rails met een begin en een einde. Conducteur en passagiers ontbreken. Het aante kenboekje van de conducteur ligt er nog wel, evenals een driedelige pocketreeks: de autobiografie van Laura Knight (1877-1970), een En gelse kunstenares, bekend om haar schilderijen van rondtrekkende cir cusartiesten en Roma. Is het boekje achtergelaten door één van de pas sagiers? Heeft de trambestuurder na lezing besloten een ander vak te kiezen? Wijker prikkelt mijn fanta sie. In je verbeelding kun je van al les bedenken. En zijn tram is bij uit stek een beeld van en over verbeel- De tram staat stil. Conducteur en passagiers zijn verdwenen ding. De schaal is kleiner dan in werkelijkheid. En hoewel je op het eerste gezicht een echte tram lijkt te zien, ontdek je steeds meer dat Wijker zijn tram heeft samenge steld uit allerlei objecten. Het on derstel roestig, afkomstig van tramsporen uit tuinderskassen in het Westland, de bovenleiding komt van een Arnhemse trolleybus en de voorruit bestaat uit een ver bouwd vitrinekastje. De Tram is vol van speelse vondsten en Wijkers genoegen in het verwerken van wat hij verzamelde straalt er vanaf. Fossiele brandstoffen Anders dan in het gewone leven trekt deze tram ook nog een oude oliedrum waarin een mini-installa tie van lampen, planten en een hangende steen. De hangende steen verwijst naar de zwaarte kracht en de planten naar de oor sprong van de fossiele brandstoffen die nu nagenoeg op zijn. Een extra aanhangertje draagt een kistje met daarin steen en metaal, andere grondstoffen waarmee we onze werkelijkheid vormgeven. Het ge heel heeft iets melancholisch, ge tuigt van een verleden waarin op gewekt de mogelijkheden van tech niek werden ingezet voor een com fortabel bestaan, zonder besef van eindigheid, laat staan van schade, al dan niet herstelbaar. In al zijn werk en ook in De Tram wijst Wijker er fijntjes op dat techniek is gebaseerd op de toepassing van natuurwetten. En dan komt ook de vraag: hoe ver houdt zich ons actuele gebruik van natuur en techniek tot een goed le ven? Een leven dat toekomst heeft? De tram staat stil. Conducteur en passagiers zijn verdwenen. Naar een nieuwe manier om het mense lijk bestaan vorm te geven? Net als de personages in de schilderijen van Laura Knight? Vrij, authentiek, flexibel en creatief? Steeds nieuwe manieren zoekend om binnen de beperkingen van de omstandighe- den er iets moois van te maken? De Tram van Kees Wijker vertelt ons wat mij betreft dat het tijd is om uit te stappen, tijd is om nieuwe wegen te bewandelen. Zoals Laura Knight dat deed, die het als arm meisje wist te schoppen tot de hoogst gewaar deerde vrouwelijke kunstenaar van Groot-Brittannië, zonder haar principes te verloochenen en met respect voor alles wat leeft. Lale Gül is nu een week of twee het huis uit. De schrijf ster die onlangs debuteerde met de autobiografische roman Ik ga leven dook onder na bedreigin gen in reactie op haar werk. Ze schreef over haar orthodox islami tische opvoeding. Haar denkbeel den en gedrag kon zij daarmee niet in lijn brengen. Daarin is Gül niet uniek. De worsteling van jon geren in orthodox islamitische, joodse en christelijke kring is ver gelijkbaar. Met name in de periode van vol wassen en zelfstandig worden kan het weleens flink botsen tussen kinderen en ouders die grenzen stellen. Het gaat ook niet 'zomaar' over een pakket leefregels, de re gels staan voor wat 'heilig' is, het geloof in en leven tot eer van Jhwh, Allah of God. En wat heilig is, is niet onderhandelbaar. Terwijl pubers zélf willen ontdekken wat zij van belang vinden. Voorspelbaar Ouders stimuleren de omgang met geloofsgenoten, die met an dersdenkenden wordt afgeremd. Wanneer voorgangers, ouders, on derwijzers, familie, vrienden en bekenden voortdurend dezelfde grenzen bewaken is de kans min der groot dat waarden en normen verwateren, de groep uiteenvalt of oplost in de grote seculiere samen leving. De gemeenschap biedt de gelovigen ook véél. Wanneer jon geren zich de mores eigen maken, plukken ook zij daar de vruchten van. Orthodoxe gelovigen zien naar elkaar om van de wieg tot het graf. Het leven is voorspelbaar en voor wie tot de groep wil behoren, goed. Maar blijven is niet voor ieder een vanzelfsprekend. Nestvlieders voelen zich soms niet gehoord of gekend. Wanneer hun wensen niet vervuld kunnen worden zon der dat anderen water bij de wijn doen, kan het tot een breuk ko men. De gemeenschappen zijn een warm bad voor wie ze inslui ten, een koude douche voor wie ze uitsluiten. Een breuk met (de or thodoxe variant van) het geloof en/of de gemeenschap gaat vaak gepaard met tumult, maar altijd met verdriet. Er worden existenti ële verliezen geleden, ook door de genen die de gemeenschap koste wat kost 'zuiver' willen houden. Het is een hoge prijs om als ouder een kind te verliezen. De docu mentair One of Us op Netflix geeft een indringend beeld van jonge mannen en vrouwen die niet lan ger kunnen leven in de chassidi sche gemeenschap in New York. Over breken met orthodox islami tische kring was in de media en in boekwinkels ook al het nodige te vinden. Of het werk van Lale Gül een verrijking is beoordeel dat zelf. Laat ik zeggen dat de toon an- ders is dan die van Franca Treur in Dorsvloer vol confetti of het sterkere Hoor nu mijn stem. Drekhaan Wanneer iemand niet kSn leven als orthodox gelovige, in een kring waarin hij of zij toevallig geboren is, wordt vlot gezegd dat diegene het eigen nest bevuilt. Maar ge tuigt wat een enkeling opschrijft niet juist van het gevoel te zijn ge boren in het verkeerde nest? En kijkend naar ouders van het gevoel opgezadeld zijn met een koe koeksjong? Als 's morgens vroeg de vogels fluiten denk ik nog eens na over de term 'nest bevuilen'. Jonge vogels doen het allemaal, maar de drekhaan bij uitstek. Die vogel is zeldzaam en beschermd. Waarom zou dat bij mensen an ders zijn? zaterdag 10 april 2021 Sterk beeld, rijk aan betekenis Burgh-Haamstede De tentoonstellingsreeks 'Op Drift' in de Bewaerschole in Burgh-Haamstede is enigszins vertraagd door de coronapande- mie. Sinds kort staat er nu toch De Tram van Kees Wijker. Een zeer toepasselijk beeld. Nico Out A De Tram van Kees Wijker T/m 2/5. Kees Wijker. De Tram. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. Te bezoeken op afspraak via www.bewaer- schole.nl. U kunt ook direct con tact opnemen met Kees Wijker, via keeswijker@gmail.com of 06 - 51 86 51 33. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38