ECONOMIE 15 gekeken en onze bergingsspecialisten zijn aan het berekenen geslagen. Hen heb ik zo veel mogelijk proberen af te schermen door vanuit Papendrecht het woord te voeren. Zo konden zij gecon centreerd hun werk doen en was het schip er na zes dagen vrij snel uit.'' Aardappelen De ceo die jarenlang voor het grote pu bliek vrij anoniem door het leven ging, werd zo in een week tijd een bekende Nederlander. Plots was hij dé man die de wereldeconomie voor een miljar- denstrop behoedde en een man die in politieke crisistijd bijna meer media- optredens had dan de minister-presi dent. ,,Hoe het bij ons thuis ging op de avond nadat de Ever Given los was gekomen? Business as usual, hoor. 's Avonds zette ik gewoon de aardappe len op tafel. Maak je daar maar geen zor gen over.'' Dagelijkse kost was ook de bergings- klus in Egypte. Niet alleen technisch maar ook zakelijk gezien. ,,Suez heeft geen wezenlijke invloed op onze winst'', zegt Berdowski. Een winst die het afgelopen jaar toch al door het dak schoot, zo blijkt uit het jaarverslag van Boskalis. Daar komt nog bij dat de grootste berger en baggeraar van de wereld begin 2020 nog eens voor 5,3 miljard euro aan werkvoor- raad op de plank had liggen. Een bedrag dat met 600 miljoen euro het vorige orderboekrecord uit 2019 verpulvert. Dat is grotendeels te danken aan de megaklus die Boskalis gaat doen op de Filipijnen. Voor het duizelingwek kende bedrag van 1,5 miljard euro mag Boskalis het land onder de toekomstige internationale luchthaven van hoofd stad Manilla aanleggen. ,,Dat gaan we dit jaar pas zien in de omzet. Dit najaar gaat daar het echte werk van start.'' Buiten alle klinkende cijfers over het crisisjaar dat 2020 onherroepelijk is geweest, kijkt Berdowski vooral met trots terug op de laatste twaalf, vijftien We hebben vanaf dag één heel technisch naar de situatie in het Suezkanaal gekeken maanden. Zijn gedachten schieten terug naar januari 2020, toen de eerste signalen van corona op de werkplekken van Boskalis doorsijpelden. ,,We waren bezig aan een windproject in Taiwan toen daar al delen van de econo mie in lockdown gingen. Hetzelfde geldt voor andere projecten die wij op dat moment deden in China en andere delen van Azië.'' Heel eerlijk: de pandemie bezorgde Berdowski aanvankelijk de kriebels. Want niets was zeker rondom het virus dat al snel het dagelijkse leven in China en later de rest van de wereld beheerste. Kunnen de honderden projecten over heel de wereld waarbij duizenden werknemers betrokken zijn nog door draaien? En hoe gaat dat financieel? Want Boskalis had de uitgaven voor die projecten al gedaan, de winst volgt pas na de oplevering. Eigen vliegtuigen ,,Gelukkig doen wij veel offshoreprojec ten, dus op de schepen. Dat mocht wor den voortgezet van de verschillende overheden waarmee we te maken heb ben'', zegt de ceo, die direct een nieuw probleem zag opdoemen: tón het prak tisch ook doorgaan? ,,Het normale schema is zes weken werken op een schip en dan zes weken thuis. Maar de lijnvluchten werden stopgezet, waar door we mensen niet meer konden laten aflossen door een nieuwe ploeg. We hebben toen afspraken gemaakt met chartermaatschappijen om zo over onze eigen vliegtuigen te kunnen be schikken. Maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat sommige ploegen tien of zelfs vijftien weken aan een stuk op een schip hebben doorgebracht." Gelijktijdig opende Boskalis met de Corporate Travel Clinic in Rotterdam een eigen teststraat op luchthaven Schiphol. Personeelsleden die de lucht in gingen, moesten daar eerst een coro natest afleggen. Als die na een over nachting in een hotelkamer bij het vliegveld negatief bleek te zijn, konden zij veilig op weg. ,,Een schip is namelijk een bubbel'', legt Berdowski uit. ,,De enige manier om daar corona op te lopen is via mensen op het schip. Door onze eigen teststraat op te tuigen kon den we grip houden op de gezondheid van onze mensen. Het was een enorme logistieke puzzel die we met zijn allen hebben gelegd. Temeer omdat alle lan den nét weer andere regels hadden en het beleid continu in beweging was.'' Trots Maar de vele reisbeperkingen weerhiel den Boskalis er niet van om door te gaan op het pad waarvoor was gekozen: de beste maritieme dienstverlener van de wereld worden, zijn én blijven. ,,Daarom ben ik ook zo trots dat we de opdracht in Manilla hebben binnenge haald. We konden namelijk niet altijd naar de Filipijnen om de gesprekken te voeren. Pas bij de eindonderhandelin gen net voor de kerst werd dat mogelijk. Toen kregen we het werk ook nog toe gewezen - een knappe prestatie aan het einde van een jaar dat werd beheerst door corona.'' Zo'n 90 procent van het personeel werkt namelijk thuis aan de keuken tafel. Op al die plekken werd 'Manilla' redelijk anoniem gevierd. Haalt corona de glans af van dergelijke prestaties? ,,Iets van glans gaat er wel af, ja. Dat kun je niet ontkennen. Twee jaar geleden hadden we dat goed gevierd. Het is na melijk echt iets heel bijzonders. Een virtueel feest, zoals we nu hebben ge houden, blijft toch een slap aftreksel van een fysieke bijeenkomst waarop je iets kunt vieren. Maar aan de andere kant: juist omdat we nu met corona moeten leven zijn deze prestaties extra knap. Dat laatste weegt toch zwaarder.'' Bergers overal 24/7 paraat zaterdag 10 april 2021 GO Heldendaad in Suezkanaal: voor Boskalis - Peter Berdowski, ceo Boskalis evergheeh Hoe krijgt Boskalis zo snel bergingsspecia listen in alle uithoeken van de wereld? Simpel: zorgen dat er 24 uur per dag, zeven dagen per week, een team pa raat staat. En niet al leen in Rotterdam. Bos kalis heeft permanent bergers paraat in Noord-Amerika (Hous ton), Azië (Singapore) en Afrika (Kaapstad).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15