ECONOMIE 15
gekeken en onze bergingsspecialisten
zijn aan het berekenen geslagen. Hen
heb ik zo veel mogelijk proberen af te
schermen door vanuit Papendrecht het
woord te voeren. Zo konden zij gecon
centreerd hun werk doen en was het
schip er na zes dagen vrij snel uit.''
Aardappelen
De ceo die jarenlang voor het grote pu
bliek vrij anoniem door het leven ging,
werd zo in een week tijd een bekende
Nederlander. Plots was hij dé man die
de wereldeconomie voor een miljar-
denstrop behoedde en een man die
in politieke crisistijd bijna meer media-
optredens had dan de minister-presi
dent. ,,Hoe het bij ons thuis ging op de
avond nadat de Ever Given los was
gekomen? Business as usual, hoor.
's Avonds zette ik gewoon de aardappe
len op tafel. Maak je daar maar geen zor
gen over.''
Dagelijkse kost was ook de bergings-
klus in Egypte. Niet alleen technisch
maar ook zakelijk gezien. ,,Suez heeft
geen wezenlijke invloed op onze
winst'', zegt Berdowski.
Een winst die het afgelopen jaar toch
al door het dak schoot, zo blijkt uit het
jaarverslag van Boskalis. Daar komt nog
bij dat de grootste berger en baggeraar
van de wereld begin 2020 nog eens
voor 5,3 miljard euro aan werkvoor-
raad op de plank had liggen. Een bedrag
dat met 600 miljoen euro het vorige
orderboekrecord uit 2019 verpulvert.
Dat is grotendeels te danken aan de
megaklus die Boskalis gaat doen op
de Filipijnen. Voor het duizelingwek
kende bedrag van 1,5 miljard euro mag
Boskalis het land onder de toekomstige
internationale luchthaven van hoofd
stad Manilla aanleggen. ,,Dat gaan we
dit jaar pas zien in de omzet. Dit najaar
gaat daar het echte werk van start.''
Buiten alle klinkende cijfers over het
crisisjaar dat 2020 onherroepelijk is
geweest, kijkt Berdowski vooral met
trots terug op de laatste twaalf, vijftien
We hebben vanaf dag
één heel technisch
naar de situatie in het
Suezkanaal gekeken
maanden. Zijn gedachten schieten
terug naar januari 2020, toen de eerste
signalen van corona op de werkplekken
van Boskalis doorsijpelden. ,,We waren
bezig aan een windproject in
Taiwan toen daar al delen van de econo
mie in lockdown gingen. Hetzelfde
geldt voor andere projecten die wij op
dat moment deden in China en andere
delen van Azië.''
Heel eerlijk: de pandemie bezorgde
Berdowski aanvankelijk de kriebels.
Want niets was zeker rondom het virus
dat al snel het dagelijkse leven in China
en later de rest van de wereld beheerste.
Kunnen de honderden projecten over
heel de wereld waarbij duizenden
werknemers betrokken zijn nog door
draaien? En hoe gaat dat financieel?
Want Boskalis had de uitgaven voor die
projecten al gedaan, de winst volgt pas
na de oplevering.
Eigen vliegtuigen
,,Gelukkig doen wij veel offshoreprojec
ten, dus op de schepen. Dat mocht wor
den voortgezet van de verschillende
overheden waarmee we te maken heb
ben'', zegt de ceo, die direct een nieuw
probleem zag opdoemen: tón het prak
tisch ook doorgaan? ,,Het normale
schema is zes weken werken op een
schip en dan zes weken thuis. Maar de
lijnvluchten werden stopgezet, waar
door we mensen niet meer konden
laten aflossen door een nieuwe ploeg.
We hebben toen afspraken gemaakt
met chartermaatschappijen om zo over
onze eigen vliegtuigen te kunnen be
schikken. Maar dat heeft niet kunnen
voorkomen dat sommige ploegen tien
of zelfs vijftien weken aan een stuk op
een schip hebben doorgebracht."
Gelijktijdig opende Boskalis met de
Corporate Travel Clinic in Rotterdam
een eigen teststraat op luchthaven
Schiphol. Personeelsleden die de lucht
in gingen, moesten daar eerst een coro
natest afleggen. Als die na een over
nachting in een hotelkamer bij het
vliegveld negatief bleek te zijn, konden
zij veilig op weg. ,,Een schip is namelijk
een bubbel'', legt Berdowski uit. ,,De
enige manier om daar corona op te
lopen is via mensen op het schip. Door
onze eigen teststraat op te tuigen kon
den we grip houden op de gezondheid
van onze mensen. Het was een enorme
logistieke puzzel die we met zijn allen
hebben gelegd. Temeer omdat alle lan
den nét weer andere regels hadden en
het beleid continu in beweging was.''
Trots
Maar de vele reisbeperkingen weerhiel
den Boskalis er niet van om door te
gaan op het pad waarvoor was gekozen:
de beste maritieme dienstverlener van
de wereld worden, zijn én blijven.
,,Daarom ben ik ook zo trots dat we de
opdracht in Manilla hebben binnenge
haald. We konden namelijk niet altijd
naar de Filipijnen om de gesprekken te
voeren. Pas bij de eindonderhandelin
gen net voor de kerst werd dat mogelijk.
Toen kregen we het werk ook nog toe
gewezen - een knappe prestatie aan het
einde van een jaar dat werd beheerst
door corona.''
Zo'n 90 procent van het personeel
werkt namelijk thuis aan de keuken
tafel. Op al die plekken werd 'Manilla'
redelijk anoniem gevierd. Haalt corona
de glans af van dergelijke prestaties?
,,Iets van glans gaat er wel af, ja. Dat kun
je niet ontkennen. Twee jaar geleden
hadden we dat goed gevierd. Het is na
melijk echt iets heel bijzonders. Een
virtueel feest, zoals we nu hebben ge
houden, blijft toch een slap aftreksel
van een fysieke bijeenkomst waarop je
iets kunt vieren. Maar aan de andere
kant: juist omdat we nu met corona
moeten leven zijn deze prestaties extra
knap. Dat laatste weegt toch zwaarder.''
Bergers overal
24/7 paraat
zaterdag 10 april 2021
GO
Heldendaad in Suezkanaal:
voor Boskalis
- Peter Berdowski, ceo Boskalis
evergheeh
Hoe krijgt Boskalis zo
snel bergingsspecia
listen in alle uithoeken
van de wereld? Simpel:
zorgen dat er 24 uur
per dag, zeven dagen
per week, een team pa
raat staat. En niet al
leen in Rotterdam. Bos
kalis heeft permanent
bergers paraat in
Noord-Amerika (Hous
ton), Azië (Singapore)
en Afrika (Kaapstad).