<D
\^m
IRENE VAN DEN BERG
14
De hele wereld keek mee toen
Boskalis een containerreus
loswrikte in het Suezkanaal, maar
voor ceo Peter Berdowski was het
business as usual ,,De superlatieven
vervagen gelukkig weer snel.''
INTERVIEW PETER BERDOWSKI
I aak snacks en drank duur
der en groente en fruit
goedkoper, en mensen
gaan gezonder eten. Zo simpel is
het. Niets is zo effectief als een
financiële prikkel als je gedrag wil
veranderen. Dat had ik ook kunnen
vertellen, maar dinsdag deden
44 experts van het RIVM het. En
woensdag kwam de Raad voor de
Volksgezondheid en Samenleving
met een soortgelijk advies. Het
helpt bovendien als ongezond eten
minder beschikbaar is: dus bier en
wijn alleen nog verkrijgbaar bij de
slijter en geen broodje kroket in de
schoolkantine. Klinkt ook al heel
logisch. Maar de politiek deinst er al
jaren voor terug.
Natuurlijk, ik vind het ook fijn als
ik mijn fles wijn in de supermarkt
kan kopen en daar geen fortuin
voor betaal. Ik pleit dan ook niet
voor het klakkeloos overnemen van
deze adviezen. In de afweging vrij
heid versus gezondheid zal bij het
RIVM altijd de keus op de tweede
vallen. En dat kan de belangen van
de burger schaden. Heus, ik voel
mee met mensen die vrezen voor
een 'gezondheidsdictatuur'.
Het is echter niet de vrijheid van
de burger die op dit moment voor
rang krijgt van de politiek, maar de
vrijheid van het bedrijfsleven om
ongezond eten te blijven verkopen.
In het Nationaal Preventieakkoord,
dat overgewicht en alcoholmis
bruik zou moeten aanpakken, staan
vooral vrijblijvende afspraken.
Geen verrassing als je weet dat de
voedingsindustrie, supermarkten
en slijterijen aan tafel zaten bij het
opstellen van dit akkoord. Zij wil
den er zeker van zijn dat de gezond
heidswinst van de burger niet ten
koste zou gaan van hun eigen
winst.
Het RIVM pleit er terecht voor
dat de belangen van de burger nu
(eindelijk) prioriteit moeten krij
gen boven die van de industrie. De
politiek kan bedrijven gewoon
dwingen om minder suiker, zout
en vet in hun producten te stoppen,
en het aantal plekken waar onge
zonde troep wordt verkocht flink
inperken. Nu is het vooral de ver
antwoordelijkheid van consumen
ten zelf om gezonde keuzes te ma
ken. Ondertussen krijgen bedrijven
ruim baan om ons continu te ver
leiden met ongezonde opties. Een
ongelijke strijd: elk jaar sterven
35.000 Nederlanders door roken,
overgewicht of probleemdrinken.
In een eerste reactie zei demissio
nair staatssecretaris Paul Blokhuis
van Volksgezondheid dat hij wel
heil ziet in een minimumprijs voor
alcohol. Hij loopt ook warm voor
een suikertaks op frisdrank.
Of er werkelijk veel gaat verande
ren, is maar de vraag. Deze week
bleek uit onderzoek van de Open
State Foundation dat zeventien
grote bedrijven, waaronder Ahold,
disproportioneel beslag leggen op
de agenda van ministers. Een paar
belletjes naar de staatssecretaris en
een beetje lobbyist kletst ook deze
adviezen weer van tafel. Want geen
bier en wijn in de supermarkt bete
kent minder winst. En dus minder
werkgelegenheid. En dat is het
argument waarmee je als bedrijf
ieder plan de prullenbak in kunt
babbelen.
De vraag die nu voorligt, is niet of
de consument nog langer wijn
mag drinken of een kroket eten. Die
vrijheid wordt niet afgepakt. De
vraag is of bedrijven alle vrijheid
blijven houden om ongezonde keu
zes aan de consument op te drin
gen. Ik vind ook dat we moeten wa
ken voor al te veel betutteling van
uit de overheid. Maar een maat
schappij waarin Unilever, Ahold en
McDonald's de dienst uit maken, is
net zo min vrij.
AirFrance
KLM
KPN
Ahold
Delhaize
Vaandagavond
29 maart, ergens
rond etenstijd.
Peter Berdowski
(63) pakt twee bor
den en schept de
warme maaltijd op
die hij dat weekend samen met zijn
vrouw voor deze avond had bedacht.
Weg is de verering die hij de afgelo
pen uren over zich kreeg uitgestort.
Boskalis, het bedrijf waarvan Ber-
dowski al vijftien jaar bestuursvoor
zitter is, heeft namelijk rond 15.05
uur het 400 meter lange container
schip Ever Given losgetrokken in het
Suezkanaal. Het schip dat de
wereld(economie) zes lange dagen in
een wurggreep hield.
Het leverde de Papendrechtse ber
gingsspecialist een golf aan lovende
kritieken op. Want als één bedrijf de
klus kon klaren, dan was het Boskalis.
Het (publicitaire) hoogtepunt: jube
lende krantenkoppen over de hele
wereld en lange items in journaals
van de NOS, Al Jazeera en de Japanse
zender NHK World. Berdowski werd
in een paar dagen tijd het gezicht van
de reddingsoperatie, die hij vanuit
het Boskalis-hoofdkantoor in Papen-
drecht leidde. ,,Ach'', reageert hij
ruim een week later nuchter. ,,De
superlatieven die we over ons heen
kregen zingen een paar weken rond
en vervagen gelukkig weer snel.''
Voor Boskalis was de Suezklus
namelijk gewoon 'another day at the
office'; een karwei dat het bedrijf bijna
wekelijks in een van de vele wateren
ter wereld moet zien te klaren. Zoals
afgelopen week, toen er in allerijl een
team naar Noorwegen moest om het
dolende Nederlandse vrachtschip
Eemslift Hendrika van een crash op
de kust te behoeden.
Berdowski: ,,Bij een bergingsklus
speelt altijd tijdsdruk. Vaak omdat
een schip olie kan lekken of zelfs in
tweeën kan breken en zich een
milieuramp kan voltrekken als dat
gebeurt. In Suez was de druk van een
defect aan het schip er niet. Dat had
moeiteloos maanden kunnen blijven
liggen. Alleen de wereldeconomie
liep vertraging op zolang Ever Given
daar lag. Van die tijdsdruk ben je je
uiteraard bewust. Net als van het feit
dat de hele wereld op je vingers kijkt.
Dat is iets wat we in al die jaren nog
nooit hadden meegemaakt.''
Spectaculair
En dat wil wat zeggen voor een ceo
die al ruim vijftien jaar aan het roer
staat bij Boskalis en die spectaculaire
bergingen uitvoerde bij de met ruim
1400 auto's volgeladen Baltic Ace in
de Noordzee en cruiseschip Costa
Concordia, dat strandde bij een Itali
aans eiland. Recent wist Boskalis nog
een milieuramp in de Indische Oce
aan te voorkomen door het voorschip
van een op een koraal gevaren bulk
carrier te bergen voor de kust van het
eiland Mauritius. ,,Ook dat was een
race tegen de klok.''
Hoewel ook die reddingsoperaties
media-aandacht kregen, staat de
Suezklus op zichzelf. Berdowski:
,,Het was een kurk in de flessenhals
van de Rode Zee naar de Middel
landse Zee, de bottleneck van de
wereld. Die moest er zo snel mogelijk
uit en dat is in de kortst mogelijke
tijd gelukt. Wij hebben vanaf dag één
heel technisch naar deze situatie
^0 @ivandenberg
om rotzooi te
ver)kopen
Irene van den Berg is journalist
en columnist, gespecialiseerd
in financiële psychologie.
Zij probeert ons economische
gedrag te verklaren.
O
+17%
Wind in de rug
door nieuwe
miljardensteun
Franse staat.
zaterdag 10 april 2021
GO
Schikking na wit-
wasonderzoek
bij de bank lijkt
nabij.
Beleggers gelo
ven steeds min
der in geruchten
dat private inves
teerder bedrijf
wil overnemen.
Bedrijf merkt mo
gelijk nadelige
gevolgen van
staking chauf
feurs die winkels
bevoorraden.
o
Bas Boerma
Papendrecht
Een sleepboot
van Boskalis aan
het werk bij de
Ever Given in het
Suezkanaal.
FOTO'S BOSKALIS/
HOLLANDSE HOOGTE
tj ^'nnntn,
DVErujnetH
V1'