<D \^m IRENE VAN DEN BERG 14 De hele wereld keek mee toen Boskalis een containerreus loswrikte in het Suezkanaal, maar voor ceo Peter Berdowski was het business as usual ,,De superlatieven vervagen gelukkig weer snel.'' INTERVIEW PETER BERDOWSKI I aak snacks en drank duur der en groente en fruit goedkoper, en mensen gaan gezonder eten. Zo simpel is het. Niets is zo effectief als een financiële prikkel als je gedrag wil veranderen. Dat had ik ook kunnen vertellen, maar dinsdag deden 44 experts van het RIVM het. En woensdag kwam de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving met een soortgelijk advies. Het helpt bovendien als ongezond eten minder beschikbaar is: dus bier en wijn alleen nog verkrijgbaar bij de slijter en geen broodje kroket in de schoolkantine. Klinkt ook al heel logisch. Maar de politiek deinst er al jaren voor terug. Natuurlijk, ik vind het ook fijn als ik mijn fles wijn in de supermarkt kan kopen en daar geen fortuin voor betaal. Ik pleit dan ook niet voor het klakkeloos overnemen van deze adviezen. In de afweging vrij heid versus gezondheid zal bij het RIVM altijd de keus op de tweede vallen. En dat kan de belangen van de burger schaden. Heus, ik voel mee met mensen die vrezen voor een 'gezondheidsdictatuur'. Het is echter niet de vrijheid van de burger die op dit moment voor rang krijgt van de politiek, maar de vrijheid van het bedrijfsleven om ongezond eten te blijven verkopen. In het Nationaal Preventieakkoord, dat overgewicht en alcoholmis bruik zou moeten aanpakken, staan vooral vrijblijvende afspraken. Geen verrassing als je weet dat de voedingsindustrie, supermarkten en slijterijen aan tafel zaten bij het opstellen van dit akkoord. Zij wil den er zeker van zijn dat de gezond heidswinst van de burger niet ten koste zou gaan van hun eigen winst. Het RIVM pleit er terecht voor dat de belangen van de burger nu (eindelijk) prioriteit moeten krij gen boven die van de industrie. De politiek kan bedrijven gewoon dwingen om minder suiker, zout en vet in hun producten te stoppen, en het aantal plekken waar onge zonde troep wordt verkocht flink inperken. Nu is het vooral de ver antwoordelijkheid van consumen ten zelf om gezonde keuzes te ma ken. Ondertussen krijgen bedrijven ruim baan om ons continu te ver leiden met ongezonde opties. Een ongelijke strijd: elk jaar sterven 35.000 Nederlanders door roken, overgewicht of probleemdrinken. In een eerste reactie zei demissio nair staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid dat hij wel heil ziet in een minimumprijs voor alcohol. Hij loopt ook warm voor een suikertaks op frisdrank. Of er werkelijk veel gaat verande ren, is maar de vraag. Deze week bleek uit onderzoek van de Open State Foundation dat zeventien grote bedrijven, waaronder Ahold, disproportioneel beslag leggen op de agenda van ministers. Een paar belletjes naar de staatssecretaris en een beetje lobbyist kletst ook deze adviezen weer van tafel. Want geen bier en wijn in de supermarkt bete kent minder winst. En dus minder werkgelegenheid. En dat is het argument waarmee je als bedrijf ieder plan de prullenbak in kunt babbelen. De vraag die nu voorligt, is niet of de consument nog langer wijn mag drinken of een kroket eten. Die vrijheid wordt niet afgepakt. De vraag is of bedrijven alle vrijheid blijven houden om ongezonde keu zes aan de consument op te drin gen. Ik vind ook dat we moeten wa ken voor al te veel betutteling van uit de overheid. Maar een maat schappij waarin Unilever, Ahold en McDonald's de dienst uit maken, is net zo min vrij. AirFrance KLM KPN Ahold Delhaize Vaandagavond 29 maart, ergens rond etenstijd. Peter Berdowski (63) pakt twee bor den en schept de warme maaltijd op die hij dat weekend samen met zijn vrouw voor deze avond had bedacht. Weg is de verering die hij de afgelo pen uren over zich kreeg uitgestort. Boskalis, het bedrijf waarvan Ber- dowski al vijftien jaar bestuursvoor zitter is, heeft namelijk rond 15.05 uur het 400 meter lange container schip Ever Given losgetrokken in het Suezkanaal. Het schip dat de wereld(economie) zes lange dagen in een wurggreep hield. Het leverde de Papendrechtse ber gingsspecialist een golf aan lovende kritieken op. Want als één bedrijf de klus kon klaren, dan was het Boskalis. Het (publicitaire) hoogtepunt: jube lende krantenkoppen over de hele wereld en lange items in journaals van de NOS, Al Jazeera en de Japanse zender NHK World. Berdowski werd in een paar dagen tijd het gezicht van de reddingsoperatie, die hij vanuit het Boskalis-hoofdkantoor in Papen- drecht leidde. ,,Ach'', reageert hij ruim een week later nuchter. ,,De superlatieven die we over ons heen kregen zingen een paar weken rond en vervagen gelukkig weer snel.'' Voor Boskalis was de Suezklus namelijk gewoon 'another day at the office'; een karwei dat het bedrijf bijna wekelijks in een van de vele wateren ter wereld moet zien te klaren. Zoals afgelopen week, toen er in allerijl een team naar Noorwegen moest om het dolende Nederlandse vrachtschip Eemslift Hendrika van een crash op de kust te behoeden. Berdowski: ,,Bij een bergingsklus speelt altijd tijdsdruk. Vaak omdat een schip olie kan lekken of zelfs in tweeën kan breken en zich een milieuramp kan voltrekken als dat gebeurt. In Suez was de druk van een defect aan het schip er niet. Dat had moeiteloos maanden kunnen blijven liggen. Alleen de wereldeconomie liep vertraging op zolang Ever Given daar lag. Van die tijdsdruk ben je je uiteraard bewust. Net als van het feit dat de hele wereld op je vingers kijkt. Dat is iets wat we in al die jaren nog nooit hadden meegemaakt.'' Spectaculair En dat wil wat zeggen voor een ceo die al ruim vijftien jaar aan het roer staat bij Boskalis en die spectaculaire bergingen uitvoerde bij de met ruim 1400 auto's volgeladen Baltic Ace in de Noordzee en cruiseschip Costa Concordia, dat strandde bij een Itali aans eiland. Recent wist Boskalis nog een milieuramp in de Indische Oce aan te voorkomen door het voorschip van een op een koraal gevaren bulk carrier te bergen voor de kust van het eiland Mauritius. ,,Ook dat was een race tegen de klok.'' Hoewel ook die reddingsoperaties media-aandacht kregen, staat de Suezklus op zichzelf. Berdowski: ,,Het was een kurk in de flessenhals van de Rode Zee naar de Middel landse Zee, de bottleneck van de wereld. Die moest er zo snel mogelijk uit en dat is in de kortst mogelijke tijd gelukt. Wij hebben vanaf dag één heel technisch naar deze situatie ^0 @ivandenberg om rotzooi te ver)kopen Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. O +17% Wind in de rug door nieuwe miljardensteun Franse staat. zaterdag 10 april 2021 GO Schikking na wit- wasonderzoek bij de bank lijkt nabij. Beleggers gelo ven steeds min der in geruchten dat private inves teerder bedrijf wil overnemen. Bedrijf merkt mo gelijk nadelige gevolgen van staking chauf feurs die winkels bevoorraden. o Bas Boerma Papendrecht Een sleepboot van Boskalis aan het werk bij de Ever Given in het Suezkanaal. FOTO'S BOSKALIS/ HOLLANDSE HOOGTE tj ^'nnntn, DVErujnetH V1'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14