LINDA AKKERMANS Tjeenk Willink wil roer formatie omgooien Wel minder verkeer, niet minder risico Oppassen in lockdown voor fietser en loper 6 Column April doet wat hij wil. Zaten wij een week geleden nog lekker in de zon met een waterijsje, gisterochtend vertrok ken de kinderen in een winters landschap naar school. April is wat dat betreft net zo schizofreen als het coronabeleid: niet te volgen tot nu toe. Nu heeft Hugo de Jonge weer vol trots een pilotkaart gelan ceerd met 'testevents' erop, want hij snapt dat iedereen er naar 'snakt' om er even uit te gaan. Mensen die een negatieve corona- testuitslag kunnen overleggen, mogen daarom deze maand bij voorbeeld naar een sportwed strijd, casino of dierentuin. Nou ja, een bepaald aantal gelukkelingen dan. In de Keukenhof kuierden in het oude normaal nog wel eens 50.000 mensen rond, dat worden er nu max 5000 per testdag. Ik heb ook even gekeken waar ik hier in Brabant naartoe kan. Welnu: 21 evenementen voor in totaal 1770 bezoekers. Tja, dat zet dus geen zoden aan de dijk in een provincie waar 2,5 miljoen men sen wonen. Zit niet zo te zeuren, Linda, hoor ik u denken: dit is toch een fijne stap vooruit? Beter iets dan niets en zo? Mekker niet zo. Klopt! Ik als museumhater laat me inmiddels zélfs met liefde zo'n wattenstaaf in mijn neus boren om naar het Noordbrabants Museum te mo gen, het moet niet gekker worden! Het is meer dat ik denk: wat een verspilling van tijd en moeite allemaal. Want er zijn helemaal geen pilots nodig om te weten dat veel al veilig open kan. Uit onder zoek blijkt namelijk allang dat er in de buitenlucht nauwelijks be smettingen plaatsvinden. Ik heb wel een idee voor andere pilots. Zullen we eentje doen waarbij er genoeg vaccins zijn voor iedereen die wil? Of een pilot om te zorgen dat het op de priklocaties en in de belcentra vlotjes loopt? Want daar gaat het in april nog steeds zoals memand het wil. Zullen we een pilot doen waarbij er genoeg vaccins zijn? Hij stelt sowieso voor dat het vol gende kabinet een aanzienlijk dun ner regeerakkoord schrijft, zodat de 'oppositie niet buitenspel komt te staan', zei hij gisteravond. Dat is een reactie op de klacht dat de Tweede Kamer te vaak wordt te gengewerkt om het kabinet te con troleren. Niet alleen zou het kabi net te weinig informatie delen, de oppositie voelt zich ook gehinderd als de meerderheid van kabinets partijen beleid voor de komende jaren al vastlegt in een regeerak koord tijdens de formatie. Tjeenk Willink wil het formeren dan ook 'op een andere manier doen'. ,,Kijken wie dezelfde proble men in de maatschappij zien en daar wat aan willen doen." Anders wordt het vooral zoeken naar welke partijen samen een meerderheid in de Tweede Kamer willen vormen. ,,Dan kom je niet verder dan dat we tot 76 zetels tellen. Maar dan veran dert er niets aan de bestuursstijl waarvan partijen zeggen dat die anders moet." De informatie verkeert in grote (vertrouwens)crisis nadat bleek dat VVD-leider Rutte in de eerste ver kenning had gesproken over CDA- Kamerlid Omtzigt. Sindsdien is het wantrouwen diep: SP en Christen Unie willen niet met de VVD in een kabinet als Rutte de partij leidt. Toch heeft Tj eenk Willink hoop tot een 'beetje harmonieus gezelschap te komen'. Hij zegt dat de verkeerde bestuursstijl niet op één persoon hangt, zoals Rutte, maar dat dit een proces van jaren is geweest. ,,Ik moet nu zelf constateren wat er mogelijk is. Het is ook nog veel te vroeg om over personen te spreken. Er is een ongelukkige manoeuvre geweest, maar het is wijken voor je verantwoordelijkheid om nu te zeggen: we komen er niet uit want we vinden elkaar niet aardig." Vandaag begint hij met gesprek ken. Hij start met de kleinste partij, niet de grootste, wat traditie is. Dankzij de coronamaatregelen re gistreerde de politie vorig jaar 'slechts' 80.685 ongelukken, ruim een vijfde minder dan in 2019. Dat blijkt uit de verkeersrapportage van Smart Traffic Accident Repor ting (STAR), waarin politie met diverse partijen zoals verzekeraars samenwerkt. Vanaf maart, het be gin van de coronatijd, tot het einde van het jaar kelderde het aantal ongevallen zelfs met 23 procent. De spectaculaire afname resul teert niet in een gelijke afname van het aantal gewonden en verkeers doden. In praktijk zijn het vooral eenvoudige blikschades die door het gedaalde aantal weggebruikers uitblijven. Het aantal gewonden daalde van 20.682 naar 18.511 men sen, een afname van 11,2 procent. Het aantal verkeersdoden daalde van 556 naar 513, een afname van 10,10 procent. De aantallen kun nen overigens nog licht verande ren, later deze maand presenteert het CBS de definitieve aantallen. Buiten de spits De conclusie luidt dat met name voetgangers, fietsers, e-bikers en bromfietsers meer risico lopen, stelt verkeerskundig ict-bureau VIA, dat de cijfers voor de politie analyseerde. ,,Zij profiteren er veel minder van dat het door de coro namaatregelen rustiger is op de weg'', zegt Erik Donkers, expert verkeersveiligheid van VIA. Uit een analyse blijkt dat veel ongeval len buiten de spits plaatsvonden en binnen de bebouwde kom. Oorzaak is dat automobilisten har der zijn gaan rijden, valt te lezen in VIA's rapport 'Een jaar onderweg met corona: Onderzoek naar de verkeersveiligheidseffecten in 2020 van de Covid-19-maatregelen in Nederland'. Tijdens de eerste lockdown in maart en april reden bijna vier op de tien automobilisten op ontslui tingswegen te hard, blijkt uit gede tailleerde data van autonavigatie systemen en smartphoneapps. Hardrijders overtraden de maxi mumsnelheid met gemiddeld 15 procent. Toen de coronamaatre gelen in de zomer werden versoe peld daalde het percentage hardrij ders meteen enkele procenten (naar 37 procent). De snelheids limiet werd bovendien minder vergaand overschreden. De politie is geschrokken van de ongevallencijfers. Hoogste ver- keerspolitieman Paul Broer con stateert dat het verkeer onvoor spelbaarder is geworden. ,,Norma- liter weten mensen wel ongeveer We controleren meer gespreid in plaats van in de spits of rond schooltijden waar en wanneer het druk is, corona heeft dat totaal veranderd. Kinderen fietsten niet langer tweemaal daags van en naar school, maar waren de hele dag buiten. Veel Nederlanders gingen sowieso naar buiten voor een fiets tocht of een wandeling. Automo bilisten, fietsers, bromfietsers en voetgangers: allemaal moesten ze zich het hele jaar aanpassen aan veranderende omstandigheden.'' Een ander voorbeeld is de zo mer, toen heel Nederland ineens in eigen land vakantie vierde. ,,Het was daardoor drukker op de weg, ook stapten meer mensen op de fiets. Dat is meteen terug te zien in de ongevallencijfers.'' Het veranderde verkeer in coro- natijd biedt lessen voor de toe komst, meent verkeerskundig ict- bureau VIA. 'Er is extra aandacht noodzakelijk voor de veiligheid van de kwetsbare verkeersdeel nemer', schrijven de onderzoe kers. Zeker als mensen na corona vaker thuiswerken en het perma nent rustiger op de wegen blijft. Zo kunnen de cijfers volgens VIA een boost betekenen voor de wens van veel steden om langzamer ver keer te promoten en de auto te weren. Meer concreet zou de maximumsnelheid van 30 km per uur vaker moeten gaan gelden binnen de bebouwde kom. Bredere stoep De politie erkent dat dergelijke maatregelen bijdragen aan de verkeersveiligheid., ,Als het min der druk blijft, zul je kwetsbare verkeersdeelnemers beter moeten scheiden van gemotoriseerd ver keerd'', stelt verkeersbaas Broer. ,,Denk aan de aanleg van meer fietspaden, bredere trottoirs. Meer gebieden waar de maximumsnel heid 30 kilometer per uur is, helpt ook.'' In de tussentijd is de politie door corona anders gaan controleren. Broer: ,,We controleren meer ge spreid in plaats van in de spits of als de jeugd van en naar school gaat.'' Ook zijn er minder groot schalige verkeerscontroles, zoals op alcohol. ,,Doordat de horeca dicht is en evenementen afgelast, rijden veel minder mensen met te veel drank op. We kijken nu meer naar afwijkend rijgedrag en aflei ding in het verkeer.'' De snelheids controles gaan uiteraard wel ge woon door, verzekert Broer. De politie krijgt daarnaast dit najaar speciale camerasyste men om op de weg smartphone- gebruik te detecteren. ,,Elke een heid krijgt er één om daar ervaring mee op te doen, later breiden we dat dan uit.'' donderdag 8 april 2021 GO xnerimen Informateur Herman Tjeenk Willink gaat niet zozeer 'zetels tellen' om te kijken welke par tijen tot een meerderheidskabi net zouden kunnen komen, maar onderzoeken welke maat schappelijke problemen partijen zien en met wie ze tot oplossin gen kunnen en willen komen. Tobias den Hartog Den Haag Kwetsbare verkeersdeelne mers als voetgangers, fietsers en bromfietsers lopen door co rona meer risico op een onge val, blijkt uit de nieuwe ongeval- lencijfers over 2020 die de poli tie vandaag presenteert. Dat komt onder meer doordat auto's harder zijn gaan rijden in bewoond gebied. David Bremmer Den Haag - Paul Broer, politie M Een fietser is gewond ge raakt bij een ongeval in Veghel. Uit cij fers blijkt dat veel ongeval len in corona- tijd plaatsvon den buiten de spits en bin nen de be bouwde kom. FOTO AS MEDIA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 6