LINDA AKKERMANS
Tjeenk Willink wil roer
formatie omgooien
Wel minder verkeer,
niet minder risico
Oppassen in lockdown voor fietser en loper
6
Column
April doet wat hij wil. Zaten
wij een week geleden nog
lekker in de zon met een
waterijsje, gisterochtend vertrok
ken de kinderen in een winters
landschap naar school. April is wat
dat betreft net zo schizofreen als
het coronabeleid: niet te volgen tot
nu toe.
Nu heeft Hugo de Jonge weer
vol trots een pilotkaart gelan
ceerd met 'testevents' erop, want
hij snapt dat iedereen er naar
'snakt' om er even uit te gaan.
Mensen die een negatieve corona-
testuitslag kunnen overleggen,
mogen daarom deze maand bij
voorbeeld naar een sportwed
strijd, casino of dierentuin. Nou ja,
een bepaald aantal gelukkelingen
dan. In de Keukenhof kuierden in
het oude normaal nog wel eens
50.000 mensen rond, dat worden
er nu max 5000 per testdag.
Ik heb ook even gekeken waar ik
hier in Brabant naartoe kan.
Welnu: 21 evenementen voor in
totaal 1770 bezoekers. Tja, dat zet
dus geen zoden aan de dijk in een
provincie waar 2,5 miljoen men
sen wonen.
Zit niet zo te zeuren, Linda, hoor
ik u denken: dit is toch een fijne
stap vooruit? Beter iets dan niets
en zo? Mekker niet zo. Klopt! Ik als
museumhater laat me inmiddels
zélfs met liefde zo'n wattenstaaf in
mijn neus boren om naar het
Noordbrabants Museum te mo
gen, het moet niet gekker worden!
Het is meer dat ik denk: wat een
verspilling van tijd en moeite
allemaal. Want er zijn helemaal
geen pilots nodig om te weten dat
veel al veilig open kan. Uit onder
zoek blijkt namelijk allang dat er
in de buitenlucht nauwelijks be
smettingen plaatsvinden.
Ik heb wel een idee voor andere
pilots. Zullen we eentje doen
waarbij er genoeg vaccins zijn voor
iedereen die wil? Of een pilot om
te zorgen dat het op de priklocaties
en in de belcentra vlotjes loopt?
Want daar gaat het in april nog
steeds zoals memand het wil.
Zullen we een pilot
doen waarbij er
genoeg vaccins zijn?
Hij stelt sowieso voor dat het vol
gende kabinet een aanzienlijk dun
ner regeerakkoord schrijft, zodat de
'oppositie niet buitenspel komt te
staan', zei hij gisteravond.
Dat is een reactie op de klacht dat
de Tweede Kamer te vaak wordt te
gengewerkt om het kabinet te con
troleren. Niet alleen zou het kabi
net te weinig informatie delen, de
oppositie voelt zich ook gehinderd
als de meerderheid van kabinets
partijen beleid voor de komende
jaren al vastlegt in een regeerak
koord tijdens de formatie.
Tjeenk Willink wil het formeren
dan ook 'op een andere manier
doen'. ,,Kijken wie dezelfde proble
men in de maatschappij zien en
daar wat aan willen doen." Anders
wordt het vooral zoeken naar welke
partijen samen een meerderheid in
de Tweede Kamer willen vormen.
,,Dan kom je niet verder dan dat we
tot 76 zetels tellen. Maar dan veran
dert er niets aan de bestuursstijl
waarvan partijen zeggen dat die
anders moet."
De informatie verkeert in grote
(vertrouwens)crisis nadat bleek dat
VVD-leider Rutte in de eerste ver
kenning had gesproken over CDA-
Kamerlid Omtzigt. Sindsdien is het
wantrouwen diep: SP en Christen
Unie willen niet met de VVD in
een kabinet als Rutte de partij leidt.
Toch heeft Tj eenk Willink hoop tot
een 'beetje harmonieus gezelschap
te komen'. Hij zegt dat de verkeerde
bestuursstijl niet op één persoon
hangt, zoals Rutte, maar dat dit een
proces van jaren is geweest.
,,Ik moet nu zelf constateren wat
er mogelijk is. Het is ook nog veel te
vroeg om over personen te spreken.
Er is een ongelukkige manoeuvre
geweest, maar het is wijken voor je
verantwoordelijkheid om nu te
zeggen: we komen er niet uit want
we vinden elkaar niet aardig."
Vandaag begint hij met gesprek
ken. Hij start met de kleinste partij,
niet de grootste, wat traditie is.
Dankzij de coronamaatregelen re
gistreerde de politie vorig jaar
'slechts' 80.685 ongelukken, ruim
een vijfde minder dan in 2019. Dat
blijkt uit de verkeersrapportage
van Smart Traffic Accident Repor
ting (STAR), waarin politie met
diverse partijen zoals verzekeraars
samenwerkt. Vanaf maart, het be
gin van de coronatijd, tot het einde
van het jaar kelderde het aantal
ongevallen zelfs met 23 procent.
De spectaculaire afname resul
teert niet in een gelijke afname van
het aantal gewonden en verkeers
doden. In praktijk zijn het vooral
eenvoudige blikschades die door
het gedaalde aantal weggebruikers
uitblijven. Het aantal gewonden
daalde van 20.682 naar 18.511 men
sen, een afname van 11,2 procent.
Het aantal verkeersdoden daalde
van 556 naar 513, een afname van
10,10 procent. De aantallen kun
nen overigens nog licht verande
ren, later deze maand presenteert
het CBS de definitieve aantallen.
Buiten de spits
De conclusie luidt dat met name
voetgangers, fietsers, e-bikers en
bromfietsers meer risico lopen,
stelt verkeerskundig ict-bureau
VIA, dat de cijfers voor de politie
analyseerde. ,,Zij profiteren er veel
minder van dat het door de coro
namaatregelen rustiger is op de
weg'', zegt Erik Donkers, expert
verkeersveiligheid van VIA. Uit
een analyse blijkt dat veel ongeval
len buiten de spits plaatsvonden
en binnen de bebouwde kom.
Oorzaak is dat automobilisten har
der zijn gaan rijden, valt te lezen in
VIA's rapport 'Een jaar onderweg
met corona: Onderzoek naar de
verkeersveiligheidseffecten in
2020 van de Covid-19-maatregelen
in Nederland'.
Tijdens de eerste lockdown in
maart en april reden bijna vier op
de tien automobilisten op ontslui
tingswegen te hard, blijkt uit gede
tailleerde data van autonavigatie
systemen en smartphoneapps.
Hardrijders overtraden de maxi
mumsnelheid met gemiddeld
15 procent. Toen de coronamaatre
gelen in de zomer werden versoe
peld daalde het percentage hardrij
ders meteen enkele procenten
(naar 37 procent). De snelheids
limiet werd bovendien minder
vergaand overschreden.
De politie is geschrokken van de
ongevallencijfers. Hoogste ver-
keerspolitieman Paul Broer con
stateert dat het verkeer onvoor
spelbaarder is geworden. ,,Norma-
liter weten mensen wel ongeveer
We controleren meer
gespreid in plaats
van in de spits of
rond schooltijden
waar en wanneer het druk is,
corona heeft dat totaal veranderd.
Kinderen fietsten niet langer
tweemaal daags van en naar
school, maar waren de hele dag
buiten. Veel Nederlanders gingen
sowieso naar buiten voor een fiets
tocht of een wandeling. Automo
bilisten, fietsers, bromfietsers en
voetgangers: allemaal moesten ze
zich het hele jaar aanpassen aan
veranderende omstandigheden.''
Een ander voorbeeld is de zo
mer, toen heel Nederland ineens
in eigen land vakantie vierde. ,,Het
was daardoor drukker op de weg,
ook stapten meer mensen op de
fiets. Dat is meteen terug te zien in
de ongevallencijfers.''
Het veranderde verkeer in coro-
natijd biedt lessen voor de toe
komst, meent verkeerskundig ict-
bureau VIA. 'Er is extra aandacht
noodzakelijk voor de veiligheid
van de kwetsbare verkeersdeel
nemer', schrijven de onderzoe
kers. Zeker als mensen na corona
vaker thuiswerken en het perma
nent rustiger op de wegen blijft.
Zo kunnen de cijfers volgens VIA
een boost betekenen voor de wens
van veel steden om langzamer ver
keer te promoten en de auto te
weren. Meer concreet zou de
maximumsnelheid van 30 km per
uur vaker moeten gaan gelden
binnen de bebouwde kom.
Bredere stoep
De politie erkent dat dergelijke
maatregelen bijdragen aan de
verkeersveiligheid., ,Als het min
der druk blijft, zul je kwetsbare
verkeersdeelnemers beter moeten
scheiden van gemotoriseerd ver
keerd'', stelt verkeersbaas Broer.
,,Denk aan de aanleg van meer
fietspaden, bredere trottoirs. Meer
gebieden waar de maximumsnel
heid 30 kilometer per uur is, helpt
ook.''
In de tussentijd is de politie door
corona anders gaan controleren.
Broer: ,,We controleren meer ge
spreid in plaats van in de spits of
als de jeugd van en naar school
gaat.'' Ook zijn er minder groot
schalige verkeerscontroles, zoals
op alcohol. ,,Doordat de horeca
dicht is en evenementen afgelast,
rijden veel minder mensen met te
veel drank op. We kijken nu meer
naar afwijkend rijgedrag en aflei
ding in het verkeer.'' De snelheids
controles gaan uiteraard wel ge
woon door, verzekert Broer.
De politie krijgt daarnaast
dit najaar speciale camerasyste
men om op de weg smartphone-
gebruik te detecteren. ,,Elke een
heid krijgt er één om daar ervaring
mee op te doen, later breiden we
dat dan uit.''
donderdag 8 april 2021
GO
xnerimen
Informateur Herman Tjeenk
Willink gaat niet zozeer 'zetels
tellen' om te kijken welke par
tijen tot een meerderheidskabi
net zouden kunnen komen,
maar onderzoeken welke maat
schappelijke problemen partijen
zien en met wie ze tot oplossin
gen kunnen en willen komen.
Tobias den Hartog
Den Haag
Kwetsbare verkeersdeelne
mers als voetgangers, fietsers
en bromfietsers lopen door co
rona meer risico op een onge
val, blijkt uit de nieuwe ongeval-
lencijfers over 2020 die de poli
tie vandaag presenteert. Dat
komt onder meer doordat
auto's harder zijn gaan rijden in
bewoond gebied.
David Bremmer
Den Haag
- Paul Broer, politie
M Een fietser
is gewond ge
raakt bij een
ongeval in
Veghel. Uit cij
fers blijkt dat
veel ongeval
len in corona-
tijd plaatsvon
den buiten de
spits en bin
nen de be
bouwde kom.
FOTO AS MEDIA