Met Yolanthe-vehikel slaan we een pleefiguur op Netflix Twee seriemoordenaars voor het goede doel Heerlijk voorspelbaar vakwerk 15 Just Say Yes Nederlandse 'romcoms' wordt vaak een gebrek aan lef verweten. Just Say Yes, het Yolanthe-vehikel op Netflix (vanaf vrijdag te zien), grijpt zonder een millimeter iro nie terug naar het genre zoals het vooral in de jaren 90 invulling kreeg. Met een protagonist die al leen mooi is wanneer ze vaarwel zegt tegen haar bril, pony en nerdy houthakkersbloesjes. Die pas meetelt als ze iets van haar borsten laat zien achter een strakke tanktop. En die het hu welijk als het hoogst haalbare be schouwt. Alsof de laatste eman cipatieslag nooit plaatsvond. Ook dat is lef hebben. Lotte heet ze, a la Bridget Jones werkzaam voor een tv-station en pas gedumpt door haar aalgladde verloofde Alex (Juvat Westen dorp). Dat ze hiervan baalt, toont ze door even flink te stampvoe ten. Rampspoed stapelt zich op. Haar zus Estelle (een hysterische Noortje Herlaar) gaat wél trou wen - met Lottes baas (Edwin Jonker) bovendien - en vraagt haar de weddingplanner te zijn. Heel moedig slaat ze zich niet door de crisis, na liters wijn en kilo's ijs besluit ze haar weggelo pen vent opnieuw te veroveren. Dat kan natuurlijk maar op één manier: knapper worden. Lotte wordt in haar missie ge holpen door collega Chris (Jim Bakkum, wie anders?) die in zijn eerste scène tegen haar aanbotst, waardoor ze allebei onder de kof- fievlekken zitten: in films van decennia terug hét voorteken dat ze voor elkaar bestemd zijn, maar eerst nog een lange weg vol hob bels hebben af te leggen. Chris is een beetje irritant, maar soms ook best lief. Als ze ziet hoe leuk hij met haar kleine nichtjes speelt, valt het kwartje. Tuttig Je hoeft geen groot acteertalent te zijn om een film te kunnen dragen, bewijst bijvoorbeeld Gal Gadot in de Wonder Woman- films. Yolanthe Cabau mist, hoe hard het ook klinkt, een natuur lijk charisma. Tillen een handje vol goede grappen het geheel dan niet naar een ^ets hoger niveau? Als het snel bij elkaar vegen van menselijk as uit een omgevallen urn en het per ongeluk met je anus op de legoraket van je zoon tje belanden onder de categorie dijenkletsers vallen, wel. In het gênant tuttige Just Say Yes, ook een belediging voor ie dereen die best kan genieten van een 'romcom' met de diepgang van een velletje wc-papier, is de tijd blijven stilstaan. Dat wordt ook zichtbaar in andere landen waar deze film in de Netflix-cata- logus belandt. Nederland slaat internationaal een pleefiguur. - G.T. My Heart Can't Beat Unless You Tell It To The Tunnel Tot enkele decennia geleden had Hollywood het patent op rampen films. Aardbevingen, overstromin gen, bijenplagen, buitenaardse in vasies, het was altijd heerlijk voor spelbaar amusement, bijna een guilty pleasure. De Noren kunnen er ook wat van, blijkt uit The Tunnel. De titel geeft al aan wat de kijker kan verwach ten. Vlak voor Kerstmis ontploft er in een van de grootste tunnels van Noorwegen een tankwagen vol benzine. De chaos is niet te over zien. Auto's die vast komen te zit ten, passagiers die stikken of le vend verbranden. De helse tafere len worden breed uitgemeten. Voordat de ramp losbarst, heeft de kijker al met enkele hoofdper sonen kennisgemaakt. Een red dingswerker - tevens weduwnaar - die een troebele verhouding heeft met zijn enige tienerdochter, die natuurlijk vast komt te zitten in de tunnel. Er rest maar één vraag: wie overleeft deze ramp spoed? Als genrefilm voldoet The Tunnel aan alle voorwaarden. De makers spelen vernuftig met de claustro fobische angsten van de kijker. Het levert heerlijk voorspelbaar vak werk op. - Ab Zagt Dwight en zijn zus Jessie pluk ken willekeurige sloebers van de straat om ze mee naar huis te ne men en daar hun kelen door te snijden. Het is allemaal voor het goede doel: het welzijn van hun broertje. Het wordt nooit hardop uitgesproken in de film, maar de schichtige Thomas is een vam pier die leeft van vers bloed. Voor zijn eigen bestwil zijn ook alle ramen en kieren dichtgespijkerd. Eén straaltje daglicht en de jon gen legt het loodje. DSt is pas een lockdown. Dit uitgangspunt wordt door de Colombiaans- Amerikaanse Jonathan Cuartes aangepakt als een familiedrama met louter slachtoffers. Een tref zeker regiedebuut met een soms wurgende sfeer, maar een drup peltje ironie had de film wel kun nen gebruiken. - G.T. lic, ook van vorig jaar, draait om een eng oud vrouwtje, maar gaat eigenlijk over alzheimer. Het zijn films die drijven op metaforen of maatschappijkritiek. Oosterom noemt enkele (van de ruim vijftig) festivaltitels van dit jaar die in dezelfde categorie pas sen. ,,In Blood Conscious gaat een familie naar een boshutje waar de ouders op ze wachten. Het feit dat ze Afro-Amerikaans zijn is - zon der dat het te veel wordt uitge speeld - heel slim in het scenario verwerkt. Veel opties die jij en ik als witte mensen wél hebben, hebben zij niet, omdat ze zwart zijn. Makers voegen er ook steeds vaker een persoonlijke noot aan toe. Zoals in My Heart Can't Beat Unless You Tell It To, een film die gaat over twee mensen die een jonger broertje hebben met een 'aandoening'. Het is heel licht ge baseerd op de eigen familiesituatie van de maker. Een originele ma nier om de vampiermythe op z'n kop te zetten, beklemmend ook.'' De bioscopen zijn vanwege het coronavirus nog altijd gesloten en dus vindt Imagine, net als eerder het International Film Festival Rotterdam, geheel online via 'stre aming' plaats. Dat is balen, maar het heeft ook een voordeel. Er kunnen nu natuurlijk onbeperkt kaarten worden verkocht. Ook te gen hen die niet van horror hou den, wil Oosterom zeggen: ,,Laat je eens verrassen. Soms knalt het bloed uit je televisie, maar soms is het ook psychologisch interessant. Verrijk je leven. Dat wil ik sowieso in brede zin over het medium film zeggen. Er worden zoveel mooie nieuwe films gemaakt. Ga nou niet voor de vijftiende keer naar The Sound of Music kijken!" donderdag 8 april 2021 ROMCOM Regie: Appie Boudellah, Aram van de Rest. Hoofdrollen: Yolanthe Cabau, Jim Bakkum, Noortje Herlaar en Edwin Jon ker. Juvat Wes tendorp, Yo lanthe Cabau en Jim Bak kum. FOTO NETFLIX RAMPENFILM Regie: Pal 0ie. Hoofdrollen: Thorbj0rn Harr, Ylva Fuglerud, Lisa Carlehed. Te zien op Pathé Thuis. Decor van deze rampenfilm: een tunnel. foto september film HORROR Regie: Jonathan Cuartas. Hoofdrollen: Patrick Fugit, Owen Campbell en Ingrid So phie Schram. Te zien op het online Imagine Film Festival AA Beelden uit: The Queen of Black Magic, My Heart Can't Beat Unless You Tell It To, Blood Conscious en May The Devil Take You. Inzet: Chris Oosterom. privéfoto Het online Imagine Film Festival duurt nog tot en met 17 april. Kaarten zijn te koop via de web site.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 56