t
tf)
Satire uit Mexico is even klinisch als schokkend
14
Het gros van de mensheid
associeert het horrorgenre nog
altijd met rondvliegende ledematen
en bloedfonteinen. Doodzonde,
vindt artistiek directeur Chris
Oosterom van het gisteren
gestarte Imagine Film Festival.
Nu on demand
Wonder Woman 1984
4
Saint Maud
Palm Spring
FILMNIEUWS
Van Erp
verfilmt
Splinter
Davis en
Boseman
winnen
Chadwick Bo-
seman (1976
2020) heeft
postuum de
Screen Actors
Guild Award ge
wonnen voor
zijn rol in de
Netflix-film
Ma Rainey's
Black Bottom.
Zijn tegenspeler
Viola Davis
werd bekroond
als beste vrou
welijke hoofdrol.
De cast van
The Trial of the
Chicago 7 won
de award 'beste
ensemble'.
én moordenaar,
een groep hitsige
tieners: zagen
maar. Vooral de ja
ren 80 barstten
met titels als Hal
loween (een inmid
dels elfdelige franchise) en Friday
the 13th (twaalf stuks!) uit hun
voegen van de zogeheten 'slasher-
films'. Misschien dat de vooroor
delen over horror daar vandaan
komen. ,,Ja, er wordt nog steeds
een beetje op neergekeken'', aldus
Chris Oosterom. ,,En ik denk dat
dit helaas nooit helemaal is uit te
roeien..."
Dat weerhoudt Oosterom (57) er
niet van keer op keer te proberen
iedereen het tegendeel te bewij
zen. ,,Het is juist zó divers'', meent
de artistiek directeur van het jaar
lijkse Imagine Film Festival dat
ooit in 1984 begon als The Week
end of Terror, sinds 2000 bekend
stond als Amsterdam Fantastic
Film Festival en in 2009 zijn hui
dige naam kreeg. Het is al jaren
lang meer dan griezelen. De Silver
Scream Award, een publieksprijs
voor de beste film van het evene
ment, ging in het verleden ook
naar een kleipoppen-animatie
(Mary Max, 2010) en een Indo
nesisch martial arts-knokfestijn
(The Raid, 2012), maar het is nog al
tijd vooral horror wat de klok slaat.
,,Wij zijn een festival dat naar de
wereld kijkt met de blik van de
verbeelding. Je ziet er producties
die loskomen van het realisme.''
Dat hoeft niet te betekenen dat ze
niet zijn geworteld in de werke
lijkheid. Maar moet horror tegen
woordig wel echt ergens over
gaan? ,,Ik denk dat je daar gelijk in
hebt. Ik las wel eens in een boek
dat horrorfilms die eind jaren 90
behoorlijk grimmig waren, na 9/11
escapistischer moesten worden.
Het is eigenlijk altijd gerelateerd
aan de tijdsgeest. ik denk dat klas
siekers als Rosemary's Baby en The
Night of the Living Dead (beide uit
1968, red.) niet voor niets zijn ge
maakt in een periode dat Ameri
kaanse tieners hun ouders niet
meer vertrouwden. We leven nu
in heel gecompliceerde, verwar
rende tijden. Mensen hebben be
hoefte aan iets meer dan alleen
puur vermaak.''
Get Out uit 2017 wordt nu vaak
gezien als trendsetter. De film over
een zwarte jongeman die zijn
witte schoonouders ontmoet en
daar een luguber complot ontdekt,
is beslist horror, maar ook een film
vol satirische elementen en the
ma's als racisme en angst voor het
onbekende. His House (2020) is een
spookverhaal, maar gaat ook over
de vluchtelingenproblematiek. Re-
New Order
,,Ik zei het toch: we hadden deze
bruiloft moeten uitstellen", zegt een
bezorgd familielid als tijdens het hu
welijksfeest in een chique Mexi
caanse wijk een enorme groep rel
lende en plunderende demonstran
ten steeds dichterbij komt. De angst
is terecht, blijkt al snel. Wanneer de
bruid zelf besluit hulp te bieden aan
een voormalig werknemer, die bede
lend om geld voor zijn zieke vrouw
op de stoep staat, zien we tijdens een
autorit naar het ziekenhuis hoe de
hoofdstad verandert in een slagveld.
Intussen bereiken de volksopstande
lingen de villa en voltrekt zich een
slachtpartij. Het is nog maar het be-
gin van deze radicale openingsfilm
van het Imagine Film Festival. We vol
gen enkele hoofdpersonen in Michel
Franco's boze satire, maar de camera
neemt geregeld een afslag voor een
meer kaleidoscopisch beeld van de
revolutie.
Dit is wat er gebeurt als de kloof
tussen arm en rijk steeds groter
wordt, lijkt Franco te willen zeggen.
En zelfs dan leren we niet van onze
fouten. Zijn aanpak is wat klinisch,
maar dat maakt het dystopische Nu-
evo Orden (New Order) niet minder
schokkend en effectief. Zeker met de
groeiende onvrede in eigen land plus
de recente bestorming van het Ame
rikaanse Capitool in het achterhoofd.
- G.T.
Omdat de bioscopen voorlopig
gesloten zijn, bestaan de filmtips uit
titels die op een on-demandplat-
form te zien zijn. Een greep uit het
aanbod.
ACTIE
Te zien op Pathé Thuis
Wees voorzichtig met je wensdromen,
want die kunnen weleens in nacht
merries eindigen. Dat gebeurt als een
dubieuze zakenman de macht krijgt
om wensen in vervulling te laten gaan.
Het verhaal is dunner dan dat van het
origineel, maar daartegenover staan
betere speciale effecten.
HORROR
Te zien op Ziggo On Demand
Een charismatische Britse verpleeg
ster bekommert zich om een onge
neeslijk zieke vrouw. Maar in haar
liefde voor God vertoont ze ietwat
enge trekjes en wanneer ze een oud
collega treft, blijkt ze ineens Katie te
heten. Met een van de luguberste
laatste secondes sinds lange tijd.
KOMEDIE
Te zien op Amazon Prime Video
Wéér wordt Nyles (Andy Samberg)
wakker op de dag van een saaie brui
loft. Als de zus van de bruid via een
omweg óók in de tijdlus belandt, is
dat het begin van een persoonlijke re
volutie in deze verrukkelijke variant op
de klassieker Groundhog Day.
BOEK
Regisseur Mi-
chiel van Erp
(Niemand in de
Stad, I.M.) gaat
de debuutro
man Confettire-
gen van Splinter
Chabot verfil
men. Het boek
gaat over Cha-
bots coming-
out. Het is nog
niet bekend wie
in de film gaan
spelen. De op
namen zullen
naar alle waar
schijnlijkheid in
2022 plaatsvin
den.
PRIJZEN
donderdag 8 april 2021
E
VL
Gudo Tienhooven
DRAMA
Regie: Michel Franco. Hoofdrollen:
Naian Gonzalez Norvind, Diego Bo-
neta en Dario Yazbek Bernal.
Nu te zien op het online Imagine
Film Festival.
Naian Gonzalez Norvind belandt
in een nachtmerrie. foto de filmfreak
Horror is zoveel
meer dan
hakken
podcast
Movie-
Insiders,
waarin film
redacteur
Gudo Tien
hooven en mede-cinefiel John de
Jong hun licht laten schijnen over de
nieuwste titels, de beroemdste klas
siekers en het laatste filmnieuws.
Beluister
op de site
van deze
krant de