t tf) Satire uit Mexico is even klinisch als schokkend 14 Het gros van de mensheid associeert het horrorgenre nog altijd met rondvliegende ledematen en bloedfonteinen. Doodzonde, vindt artistiek directeur Chris Oosterom van het gisteren gestarte Imagine Film Festival. Nu on demand Wonder Woman 1984 4 Saint Maud Palm Spring FILMNIEUWS Van Erp verfilmt Splinter Davis en Boseman winnen Chadwick Bo- seman (1976 2020) heeft postuum de Screen Actors Guild Award ge wonnen voor zijn rol in de Netflix-film Ma Rainey's Black Bottom. Zijn tegenspeler Viola Davis werd bekroond als beste vrou welijke hoofdrol. De cast van The Trial of the Chicago 7 won de award 'beste ensemble'. én moordenaar, een groep hitsige tieners: zagen maar. Vooral de ja ren 80 barstten met titels als Hal loween (een inmid dels elfdelige franchise) en Friday the 13th (twaalf stuks!) uit hun voegen van de zogeheten 'slasher- films'. Misschien dat de vooroor delen over horror daar vandaan komen. ,,Ja, er wordt nog steeds een beetje op neergekeken'', aldus Chris Oosterom. ,,En ik denk dat dit helaas nooit helemaal is uit te roeien..." Dat weerhoudt Oosterom (57) er niet van keer op keer te proberen iedereen het tegendeel te bewij zen. ,,Het is juist zó divers'', meent de artistiek directeur van het jaar lijkse Imagine Film Festival dat ooit in 1984 begon als The Week end of Terror, sinds 2000 bekend stond als Amsterdam Fantastic Film Festival en in 2009 zijn hui dige naam kreeg. Het is al jaren lang meer dan griezelen. De Silver Scream Award, een publieksprijs voor de beste film van het evene ment, ging in het verleden ook naar een kleipoppen-animatie (Mary Max, 2010) en een Indo nesisch martial arts-knokfestijn (The Raid, 2012), maar het is nog al tijd vooral horror wat de klok slaat. ,,Wij zijn een festival dat naar de wereld kijkt met de blik van de verbeelding. Je ziet er producties die loskomen van het realisme.'' Dat hoeft niet te betekenen dat ze niet zijn geworteld in de werke lijkheid. Maar moet horror tegen woordig wel echt ergens over gaan? ,,Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik las wel eens in een boek dat horrorfilms die eind jaren 90 behoorlijk grimmig waren, na 9/11 escapistischer moesten worden. Het is eigenlijk altijd gerelateerd aan de tijdsgeest. ik denk dat klas siekers als Rosemary's Baby en The Night of the Living Dead (beide uit 1968, red.) niet voor niets zijn ge maakt in een periode dat Ameri kaanse tieners hun ouders niet meer vertrouwden. We leven nu in heel gecompliceerde, verwar rende tijden. Mensen hebben be hoefte aan iets meer dan alleen puur vermaak.'' Get Out uit 2017 wordt nu vaak gezien als trendsetter. De film over een zwarte jongeman die zijn witte schoonouders ontmoet en daar een luguber complot ontdekt, is beslist horror, maar ook een film vol satirische elementen en the ma's als racisme en angst voor het onbekende. His House (2020) is een spookverhaal, maar gaat ook over de vluchtelingenproblematiek. Re- New Order ,,Ik zei het toch: we hadden deze bruiloft moeten uitstellen", zegt een bezorgd familielid als tijdens het hu welijksfeest in een chique Mexi caanse wijk een enorme groep rel lende en plunderende demonstran ten steeds dichterbij komt. De angst is terecht, blijkt al snel. Wanneer de bruid zelf besluit hulp te bieden aan een voormalig werknemer, die bede lend om geld voor zijn zieke vrouw op de stoep staat, zien we tijdens een autorit naar het ziekenhuis hoe de hoofdstad verandert in een slagveld. Intussen bereiken de volksopstande lingen de villa en voltrekt zich een slachtpartij. Het is nog maar het be- gin van deze radicale openingsfilm van het Imagine Film Festival. We vol gen enkele hoofdpersonen in Michel Franco's boze satire, maar de camera neemt geregeld een afslag voor een meer kaleidoscopisch beeld van de revolutie. Dit is wat er gebeurt als de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt, lijkt Franco te willen zeggen. En zelfs dan leren we niet van onze fouten. Zijn aanpak is wat klinisch, maar dat maakt het dystopische Nu- evo Orden (New Order) niet minder schokkend en effectief. Zeker met de groeiende onvrede in eigen land plus de recente bestorming van het Ame rikaanse Capitool in het achterhoofd. - G.T. Omdat de bioscopen voorlopig gesloten zijn, bestaan de filmtips uit titels die op een on-demandplat- form te zien zijn. Een greep uit het aanbod. ACTIE Te zien op Pathé Thuis Wees voorzichtig met je wensdromen, want die kunnen weleens in nacht merries eindigen. Dat gebeurt als een dubieuze zakenman de macht krijgt om wensen in vervulling te laten gaan. Het verhaal is dunner dan dat van het origineel, maar daartegenover staan betere speciale effecten. HORROR Te zien op Ziggo On Demand Een charismatische Britse verpleeg ster bekommert zich om een onge neeslijk zieke vrouw. Maar in haar liefde voor God vertoont ze ietwat enge trekjes en wanneer ze een oud collega treft, blijkt ze ineens Katie te heten. Met een van de luguberste laatste secondes sinds lange tijd. KOMEDIE Te zien op Amazon Prime Video Wéér wordt Nyles (Andy Samberg) wakker op de dag van een saaie brui loft. Als de zus van de bruid via een omweg óók in de tijdlus belandt, is dat het begin van een persoonlijke re volutie in deze verrukkelijke variant op de klassieker Groundhog Day. BOEK Regisseur Mi- chiel van Erp (Niemand in de Stad, I.M.) gaat de debuutro man Confettire- gen van Splinter Chabot verfil men. Het boek gaat over Cha- bots coming- out. Het is nog niet bekend wie in de film gaan spelen. De op namen zullen naar alle waar schijnlijkheid in 2022 plaatsvin den. PRIJZEN donderdag 8 april 2021 E VL Gudo Tienhooven DRAMA Regie: Michel Franco. Hoofdrollen: Naian Gonzalez Norvind, Diego Bo- neta en Dario Yazbek Bernal. Nu te zien op het online Imagine Film Festival. Naian Gonzalez Norvind belandt in een nachtmerrie. foto de filmfreak Horror is zoveel meer dan hakken podcast Movie- Insiders, waarin film redacteur Gudo Tien hooven en mede-cinefiel John de Jong hun licht laten schijnen over de nieuwste titels, de beroemdste klas siekers en het laatste filmnieuws. Beluister op de site van deze krant de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 55