/m ifp m (A 14 ÉÊÊm. mM Het gros van de mensheid associeert het horrorgenre nog altijd met rondvliegende ledematen en bloedfonteinen. Doodzonde, vindt artistiek directeur Chris Oosterom van het gisteren gestarte Imagine Film Festival. Van Erp verfilmt Splinter Davis en Boseman winnen Eén moordenaar, een groep hitsige tieners: zagen maar. Vooral de jaren 80 barstten met titels als Halloween (een inmiddels elfde lige franchise) en Fri day the 13th (twaalf stuks!) uit hun voegen van de zogeheten 'slasher- films'. Misschien dat de vooroordelen over horror daar vandaan komen. ,,Ja, er wordt nog steeds een beetje op neergekeken'', aldus Chris Oosterom. ,,En ik denk dat dit helaas nooit hele maal is uit te roeien Dat weerhoudt Oosterom (57) er niet van keer op keer te proberen ie dereen het tegendeel te bewijzen. ,,Het is juist zó divers'', meent de ar tistiek directeur van het jaarlijkse Imagine Film Festival dat ooit in 1984 begon als The Weekend of Terror, sinds 2000 bekend stond als Amster dam Fantastic Film Festival en in 2009 zijn huidige naam kreeg. Het is al jarenlang meer dan griezelen. De Silver Scream Award, een publieks prijs voor de beste film van het eve- nement, ging in het verleden ook naar een kleipoppen-animatie (Mary Max, 2010) en een Indonesisch martial arts-knokfestijn (The Raid, 2012), maar het is nog altijd vooral horror wat de klok slaat. ,,Wij zijn een festival dat naar de wereld kijkt met de blik van de ver beelding. Je ziet er producties die los komen van het realisme.'' Dat hoeft niet te betekenen dat ze niet zijn ge worteld in de werkelijkheid. Maar moet horror tegenwoordig wel echt ergens over gaan? ,,Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik las wel eens in een boek dat horrorfilms die eind jaren 90 behoorlijk grimmig waren, na 9/11 escapistischer moesten worden. Het is eigenlijk altijd gerelateerd aan de tijdsgeest. Ik denk dat klassiekers als Rosemary's Baby en The Night of the Living Dead (beide uit 1968, red.) niet voor niets zijn gemaakt in een peri ode dat Amerikaanse tieners hun ou ders niet meer vertrouwden. We le ven nu in heel gecompliceerde, ver warrende tijden. Mensen hebben be hoefte aan iets meer dan alleen puur vermaak.'' Get Out uit 2017 wordt nu vaak ge- zien als trendsetter. De film over een zwarte jongeman die zijn witte schoonouders ontmoet en daar een luguber complot ontdekt, is beslist horror, maar ook een film vol satiri sche elementen en thema's als ra cisme en angst voor het onbekende. His House (2020) is een spookverhaal, maar gaat ook over de vluchtelingen problematiek. Relic, ook van vorig jaar, draait om een eng oud vrouwtje, maar gaat eigenlijk over alzheimer. Het zijn films die drijven op metafo ren of maatschappijkritiek. Persoonlijke noot Oosterom noemt enkele (van de ruim vijftig) festivaltitels van dit jaar die in dezelfde categorie passen. ,,In Blood Conscious gaat een familie naar een boshutje waar de ouders op ze wachten. Het feit dat ze Afro-Ameri- kaans zijn is - zonder dat het te veel wordt uitgespeeld - heel slim in het scenario verwerkt. Veel opties die jij en ik als witte mensen wél hebben, hebben zij niet, omdat ze zwart zijn. Makers voegen er ook steeds vaker een persoonlijke noot aan toe. Zoals in My Heart Can't Beat Unless You Tell It To, een film die gaat over twee mensen die een jonger broertje heb ben met een 'aandoening'. Het is heel licht gebaseerd op de eigen familiesi tuatie van de maker. Een originele manier om de vampiermythe op z'n kop te zetten, beklemmend ook.'' De bioscopen zijn vanwege het co ronavirus nog altijd gesloten en dus vindt Imagine, net als eerder het In ternational Film Festival Rotterdam, geheel online via 'streaming' plaats. Dat is balen, maar het heeft ook een voordeel. Er kunnen nu natuurlijk onbeperkt kaarten worden verkocht. Ook tegen hen die niet van horror houden, wil Oosterom zeggen: ,,Laat je eens verrassen. Soms knalt het bloed uit je televisie, maar soms is het ook psychologisch interessant. Verrijk je leven. Dat wil ik sowieso in brede zin over het medium film zeg gen. Er worden zoveel mooie nieuwe films gemaakt. Ga nou niet voor de vijftiende keer naar The Sound of Mu sic kijken!" donderdag 8 april 2021 BOEK Regisseur Mi- chiel van Erp (Niemand in de Stad, I.M.) gaat de debuutro man Confettire- gen van Splinter Chabot verfil men. Het boek gaat over Cha- bots coming- out. Het is nog niet bekend wie in de film gaan spelen. De op namen zullen naar alle waar schijnlijkheid in 2022 plaatsvin den. PRIJZEN Chadwick Bo seman (1976 2020) heeft postuum de Screen Actors Guild Award ge wonnen voor zijn rol in de Netflix-film Ma Rainey's Black Bottom. Zijn tegenspeler Viola Davis werd bekroond als beste vrou welijke hoofdrol. De cast van The Trial of the Chicago 7 won de award 'beste ensemble'. Gudo Tienhooven Het online Imagine Film Festival duurt nog tot en met 17 april. Kaarten zijn te koop via de website. sg&r; Horror is zoveel meer dan hakken en zagen Beelden uit: The Queen of Black Magic, My Heart Can't Beat Unless You Tell It To, Blood Consci ous en May The Devil Take You. Inzet: Chris Oosterom. privéfoto E

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 42