/m
ifp m
(A
14
ÉÊÊm. mM
Het gros van de mensheid
associeert het horrorgenre nog
altijd met rondvliegende ledematen
en bloedfonteinen. Doodzonde,
vindt artistiek directeur Chris
Oosterom van het gisteren
gestarte Imagine Film Festival.
Van Erp
verfilmt
Splinter
Davis en
Boseman
winnen
Eén moordenaar, een
groep hitsige tieners:
zagen maar. Vooral de
jaren 80 barstten met
titels als Halloween
(een inmiddels elfde
lige franchise) en Fri
day the 13th (twaalf stuks!) uit hun
voegen van de zogeheten 'slasher-
films'. Misschien dat de vooroordelen
over horror daar vandaan komen. ,,Ja,
er wordt nog steeds een beetje op
neergekeken'', aldus Chris Oosterom.
,,En ik denk dat dit helaas nooit hele
maal is uit te roeien
Dat weerhoudt Oosterom (57) er
niet van keer op keer te proberen ie
dereen het tegendeel te bewijzen.
,,Het is juist zó divers'', meent de ar
tistiek directeur van het jaarlijkse
Imagine Film Festival dat ooit in 1984
begon als The Weekend of Terror,
sinds 2000 bekend stond als Amster
dam Fantastic Film Festival en in
2009 zijn huidige naam kreeg. Het is
al jarenlang meer dan griezelen. De
Silver Scream Award, een publieks
prijs voor de beste film van het eve-
nement, ging in het verleden ook
naar een kleipoppen-animatie (Mary
Max, 2010) en een Indonesisch
martial arts-knokfestijn (The Raid,
2012), maar het is nog altijd vooral
horror wat de klok slaat.
,,Wij zijn een festival dat naar de
wereld kijkt met de blik van de ver
beelding. Je ziet er producties die los
komen van het realisme.'' Dat hoeft
niet te betekenen dat ze niet zijn ge
worteld in de werkelijkheid. Maar
moet horror tegenwoordig wel echt
ergens over gaan? ,,Ik denk dat je daar
gelijk in hebt. Ik las wel eens in een
boek dat horrorfilms die eind jaren
90 behoorlijk grimmig waren, na 9/11
escapistischer moesten worden. Het
is eigenlijk altijd gerelateerd aan de
tijdsgeest. Ik denk dat klassiekers als
Rosemary's Baby en The Night of the
Living Dead (beide uit 1968, red.) niet
voor niets zijn gemaakt in een peri
ode dat Amerikaanse tieners hun ou
ders niet meer vertrouwden. We le
ven nu in heel gecompliceerde, ver
warrende tijden. Mensen hebben be
hoefte aan iets meer dan alleen puur
vermaak.''
Get Out uit 2017 wordt nu vaak ge-
zien als trendsetter. De film over een
zwarte jongeman die zijn witte
schoonouders ontmoet en daar een
luguber complot ontdekt, is beslist
horror, maar ook een film vol satiri
sche elementen en thema's als ra
cisme en angst voor het onbekende.
His House (2020) is een spookverhaal,
maar gaat ook over de vluchtelingen
problematiek. Relic, ook van vorig
jaar, draait om een eng oud vrouwtje,
maar gaat eigenlijk over alzheimer.
Het zijn films die drijven op metafo
ren of maatschappijkritiek.
Persoonlijke noot
Oosterom noemt enkele (van de
ruim vijftig) festivaltitels van dit jaar
die in dezelfde categorie passen. ,,In
Blood Conscious gaat een familie naar
een boshutje waar de ouders op ze
wachten. Het feit dat ze Afro-Ameri-
kaans zijn is - zonder dat het te veel
wordt uitgespeeld - heel slim in het
scenario verwerkt. Veel opties die jij
en ik als witte mensen wél hebben,
hebben zij niet, omdat ze zwart zijn.
Makers voegen er ook steeds vaker
een persoonlijke noot aan toe. Zoals
in My Heart Can't Beat Unless You Tell
It To, een film die gaat over twee
mensen die een jonger broertje heb
ben met een 'aandoening'. Het is heel
licht gebaseerd op de eigen familiesi
tuatie van de maker. Een originele
manier om de vampiermythe op z'n
kop te zetten, beklemmend ook.''
De bioscopen zijn vanwege het co
ronavirus nog altijd gesloten en dus
vindt Imagine, net als eerder het In
ternational Film Festival Rotterdam,
geheel online via 'streaming' plaats.
Dat is balen, maar het heeft ook een
voordeel. Er kunnen nu natuurlijk
onbeperkt kaarten worden verkocht.
Ook tegen hen die niet van horror
houden, wil Oosterom zeggen: ,,Laat
je eens verrassen. Soms knalt het
bloed uit je televisie, maar soms is
het ook psychologisch interessant.
Verrijk je leven. Dat wil ik sowieso in
brede zin over het medium film zeg
gen. Er worden zoveel mooie nieuwe
films gemaakt. Ga nou niet voor de
vijftiende keer naar The Sound of Mu
sic kijken!"
donderdag 8 april 2021
BOEK
Regisseur Mi-
chiel van Erp
(Niemand in de
Stad, I.M.) gaat
de debuutro
man Confettire-
gen van Splinter
Chabot verfil
men. Het boek
gaat over Cha-
bots coming-
out. Het is nog
niet bekend wie
in de film gaan
spelen. De op
namen zullen
naar alle waar
schijnlijkheid in
2022 plaatsvin
den.
PRIJZEN
Chadwick Bo
seman (1976
2020) heeft
postuum de
Screen Actors
Guild Award ge
wonnen voor
zijn rol in de
Netflix-film
Ma Rainey's
Black Bottom.
Zijn tegenspeler
Viola Davis
werd bekroond
als beste vrou
welijke hoofdrol.
De cast van
The Trial of the
Chicago 7 won
de award 'beste
ensemble'.
Gudo Tienhooven
Het online Imagine Film Festival
duurt nog tot en met 17 april. Kaarten
zijn te koop via de website.
sg&r;
Horror is zoveel
meer dan
hakken
en zagen
Beelden uit: The Queen of Black
Magic, My Heart Can't Beat
Unless You Tell It To, Blood Consci
ous en May The Devil Take You.
Inzet: Chris Oosterom. privéfoto
E