II 9 Hoe meer tegenwerking ik krijg, hoe feller ik word Podcast Wat dreef Tristan? gen." Daarom maken zij aanspraak op shockschade. Daarnaast willen ze vergoeding voor omscholing en opleiding, om een nieuw leven op te pakken. „Daardoor missen zij misschien wel vier jaar inkomen en dus kan hun claim oplopen tot tonnen." Dat de zaak voor veel anderen nog steeds voortduurt, is volgens veel betrokkenen te wijten aan de houding van Kadir. Letselscha deadvocaat Edwin Bosch spreekt van 'secundaire victimisatie': de slachtoffers worden na het schiet- drama nu ook nog eens de dupe van hun belangenbehartiger. ,,Het lijkt erop dat de belangenbeharti ger niet weet hoe verder te gaan met deze dossiers. Er zijn te veel cowboys in de markt, die geen ver stand van zaken hebben of in hun eigen belang werken, in plaats van in dat van hun cliënt. Mensen worden gouden bergen beloofd.'' Ook vooraanstaand letsel schade-expert Berth Groot, die het dossier goed kent, spreekt van cowboys. ,,Er is tegenwoordig een Nationaal Keurmerk Letselschade, met professionele partijen die vol doen aan strenge kwaliteitseisen. Ik raad iedereen aan hier naar te kijken, alvorens met iemand in zee te gaan.'' dragen: ,,Die stichting wil mijn mensen afschepen met een fooi. Laat ze eerst met een voorschot komen van 10.000 euro. Dan komt er vertrouwen.'' Nooit meegemaakt Het niet overdragen van dossiers is een ongekende stap, zeggen alle andere betrokkenen. ,,Met bijna dertig jaar claimervaring heb ik dit nog nooit meegemaakt", zegt Phi lip Cilon van Andriessen Exper tise. Dat bureau is door verzeke raar Centraal Beheer Achmea aan gewezen om alle schadezaken af zonderlijk vast te stellen voor de politie. Tot dusver gaat dat om grofweg 150 dossiers. „Mensen hebben een verwachting en het recht dat hun zaak beoordeeld wordt. Dat kan nu niet omdat machtigingen achterblijven of zelfs worden ingetrokken. Dat maakt me boos. Waar ben je dan mee bezig als belangenbeharti ger?'' Ook VSSA-secretaris Derk Jan van der Kolk noemt de situatie 'uniek in Nederland'. ,,Ik had in 2019 gedacht binnen de kortste ke ren te kunnen beschikken over honderden dossiers. Ergens is ken nelijk een reden voor een belan genbehartiger om dossiers niet aan de stichting te geven maar on- dertussen ook niet naar de rechter te stappen, omdat hij het niet eens is met de gang van zaken. We rea liseren ons allemaal dat die men sen tien jaar wachten op duidelijk heid. Dat is extreem lang." Die stap naar de rechter zit eraan te komen, zegt Kadir. Hij werkt aan een kort geding om uitbeta ling af te dwingen. ,,Een proces dat als voorbeeld voor alle andere za ken dient. Ik ga door tot deze men sen het geld krijgen waar ze recht op hebben. Al ben ik tachtig.'' Ook letselschadeadvocaat Lionel Lalji is zeer ongelukkig over de af handeling van de claims en spreekt van 'een klucht'. ,,Het doel is om zo min mogelijk uit te beta len aan slachtoffers, dat is vanaf het begin af aan duidelijk." Het dozijn dossiers van vooral winke liers die Lalji bijstaat is wel overge dragen en ter beoordeling in bezit van de stichting. Hij noemt het schandalig dat volgens hem ge maakte afspraken niet worden na gekomen en zijn klanten een veel lager bedrag krijgen dan hij be oogt. ,,Dit zijn mensen die in De Ridderhof een Post Traumatisch Stress Syndroom hebben opgelo pen. Hen zo afschepen, dat heb ik in die tientallen jaren dat ik nu let selschadezaken doe nog nooit meegemaakt." Negentien van de momenteel 63 overgedragen dossiers, zijn inmid dels wél afgehandeld door de stichting. Advocaten die mensen met Alphense claims onder hun hoede hebben, zorgden voor machtigingen en daarmee over dracht van dossiers. Zo staat Christa Wijnakker (Beer advoca ten) vijftien mensen bij en ver loopt de afhandeling volgens haar goed. Ook advocaat Thomas van Dijk is tevreden. ,,Er wordt meege dacht." Hij zegt 'conflictueuze si tuaties' te vermijden. Volgens hem volgen oplossingen mede door niet een zo hoog mogelijke vergoe ding na te streven. ,,Daar zijn cliënten ook niet op uit." Zij wil len alles volgens hem vooral af sluiten. ,,Mijn cliënten hebben daar klanten levenloos in de gang van het winkelcentrum zien lig- Twee groepen De slepende kwestie heeft inmid dels ook een wig gedreven tussen groepen slachtoffers. Zo zijn de ge dupeerden rond Kadir niet bij de jaarlijkse herdenking van het Rid- derhofdrama. Er zijn twee groepen nabestaanden ontstaan, zegt de Alphense burgemeester Liesbeth Spies. ,,Een groep met mensen die boos en teleurgesteld zijn over on der meer de nazorg en de aandacht. En een groep die dat veel minder ervaart.'' Spies raadt alle betrokke nen aan om gebruik te maken van de stichting. ,,Het is afschuwelijk dat dit zo'n slepende zaak is ge worden. Hopelijk blijven de men sen niet gegijzeld in hun verdriet. Gun jezelf deze afsluiting.'' Kadir op zijn beurt wijst alle kri tiek van de hand. Hij erkent dat zijn gage te hebben verhoogd, van vijftien naar dertig procent van de uitgekeerde schadebedragen. Hoe hoger de uitkeringen, hoe hoger ook zijn winst. Maar volgens hem is die verhoging 'het gevolg van lang procederen'. Hij benadrukt dat zijn cliënten loyaal zijn en de kans hebben gehad om te vertrek ken. Dat hebben twee van hen ge daan. De kritiek van al die anderen doet hem niks, zegt hij. ,,Hoe meer tegenwerking ik krijg, hoe feller ik word.'' woensdag 7 april 2021 GO altij d geen schadevergoeding Verslaggevers Marco Gerling en Carla van der Wal deden maandenlang onderzoek naar het leven van Tristan van der Vlis. Daarover maakten ze de podcast Wat dreef Tristan? Die is nu te beluisteren op de site van deze krant bij /WatdreefTristan. Deze week komt er elke dag een nieuwe aflevering op Spotify en Apple Podcast. - Orlando Kadir Belangenbehartiger Orlando Kadir. FOTO AP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 9