Belastingbetaler
spekt winst Eneco
II
Duizenden klanten Kijkshop
kunnen fluiten naar hun geld
ECONOMIE 17
Vooral in de eerste helft van vorig
jaar had Eneco last van de corona-
pandemie. ,,Met name grote klan
ten in de transportsector, zoals
NS, namen minder stroom af',
zegt bestuursvoorzitter As Tem
pelman.
De NS liet minder treinen rijden
en ook bijvoorbeeld de RET, die het
openbaar vervoer in Rotterdam en
omstreken verzorgt, liet minder
metro's en trams rijden. Daarnaast
was het nog eens het warmste jaar
ooit gemeten, waardoor er veel
minder gas verbruikt werd voor
verwarming.
Door de corona gingen meer
mensen thuis werken, waardoor de
vraag van particulieren naar stroom
en gas toenam. Maar dat compen
seerde niet voor het verlies op de
zakelijke markt.
Per saldo zat Eneco dus met inge
kocht gas en stroom die ze niet kon
den leveren aan klanten. Die ener
gie moest met verlies verkocht wor
den. Daarnaast gaf Eneco ook uit
stel van betaling aan klanten die
door de coronacrisis in de proble
men waren gekomen, vooral
zzp'ers en mkb-bedrijven. Het be
drijf rekent erop dat er nog faillisse
menten komen.
Subsidie
Al met al zorgde dat voor en daling
van de omzet van het energiebe
drijf met bijna 200 miljoen euro tot
4,1 miljard euro. De winst en het
bedrijfsresultaat stegen wel. De
nettowinst ging omhoog van 80
miljoen euro over 2019 naar 118 mil
joen euro over 2020.
,,Dat is dankzij de windparken op
zee bij Borssele en door de uitbrei
ding van het aantal klanten in
Duitsland'', zegt Jeanine Tijhaar,
financieel directeur bij Eneco.
De windparken bij Borssele krij
gen namelijk subsidie. Dus elke
kilowatt die geproduceerd wordt
levert Eneco geld op. En afgelopen
jaar was het eerste volledige jaar dat
de windparken draaiden.
Daarnaast nam Eneco in Duits
land een portefeuille over met
280.000 energieklanten. ,,In Duits
land zijn de marges op de verkoop
van energie hoger'', aldus Tijhaar.
Dat betekende dus extra inkom
sten, die de verliezen op de zake
lijke markt in Nederland en België
compenseerde.
Eneco profileert zich als een
duurzaam energiebedrijf. Het be
drijf claimt dat inmiddels 80 pro
cent van de stroom en gas duur
zaam is. ,,We willen de komende
jaren de productie van duurzame
elektriciteit verdubbelen naar 3200
MW'', aldus Tempelman. Die uit
breiding komt deels van nieuwe
windparken op zee. Daarvoor krijgt
Eneco niet langer subsidie. Door
een langjarig contract met Amazon,
dat stroom afneemt voor een data
center, is de investering verant
woord, aldus Eneco.
Zo'n drie jaar na het ter ziele
gaan van winkelketen Kijkshop,
is het ook einde verhaal voor het
onlineplatform. Begin maart
begonnen de problemen en
kwamen de klachten binnen
van consumenten die hun be
stellingen niet kregen. Vorige
week sprak de rechter het fail
lissement uit van Kijkshop.nl.
Ondernemer Konrad van den
Bosch kocht de merknaam Kijk
shop van de Zweedse investe
ringsmaatschappij The One.
Volgens Van den Bosch ging het
de afgelopen paar jaar 'uitste
kend' met het bedrijf dat onder
meer elektronica, alcohol, bloe-
men en verzorgingsproducten
verkocht. Waarom het dan toch
fout ging, is nog niet duidelijk.
Van den Bosch onthoudt zich
van commentaar en ook curator
Martijn Hoving geeft geen hel
derheid. ,,Daar is het nog te
vroeg voor, het onderzoek is in
volle gang.''
Duidelijk is wel dat duizen
den klanten zeer waarschijnlijk
hun geld kwijt zijn. Op de site is
wordt duidelijk dat als klanten
geld terugkrijgen, dat minstens
een jaar duurt en mogelijk veel
langer. ,,Op dit moment is er in
het geheel geen geld meer'', is
de weinig optimistische bood
schap. Hoving meldt dat het
gaat om tussen de vier- en vijf
duizend consumenten die
slachtoffer zijn van het bank
roet. Daarnaast zijn 25 mede
werkers hun baan kwijt.
M»!
movaso
KANAAl
Mrv/A$0'
sement ook weer niet helemaal als
een verrassing: de reisbemiddelaar
verkondigde zelf al meermaals dat
deze in zwaar weer zat en dat het
een voucherfonds nodig had om
klanten terug te kunnen beta
len. ,,Die gevolgen van de corona
crisis konden natuurlijk niet uit
blijven. Het was een kwestie van
tijd. Maar dit is een heel slechte
dag voor iedereen die in reiswereld
werkt'', voegde onderhandelaar
Loes Dreschler van CNV Vakmen
sen eraan toe.
Zwarte dag
Steven van der Heijden van
Corendon vond 'het een zwarte
dag voor de reisbranche nu ruim
1100 mensen op straat komen te
staan en - en als er geen doorstart
komt - ongeveer de helft van alle
reisbureaus uit het straatbeeld ver
dwijnen'. Demissionair minister
Bas van 't Wout (Economische
Zaken) benadrukte dat het kabinet
alles op alles zet om zo veel moge
lijk bedrijven door de coronacrisis
heen te helpen. ,,Maar helemaal
voorkomen dat er bedrijven om
vallen kunnen we natuurlijk
nooit, hoe triest dat ook is.''
De reiskoepel ANVR houdt zijn
hart vast voor wat gaat komen.
Directeur Oostdam verwacht dat
het omvallen van D-reizen een do
mino-effect kan hebben. Hij sluit
niet uit dat toeleveranciers hier
door geraakt kunnen worden, zo
als buitenlandse agenten maar ook
touroperators die hun reizen via
D-reizen verkopen.
Eerder sprak de ANVR al de ver
wachting uit dat de coronacrisis
weleens het einde kan betekenen
van een op de drie reisonderne
mingen. Oostdam is er zeker van
dat het faillissement van D-reizen
niet de laatste grote onderneming
is die omvalt als gevolg van corona.
Dat beeld deelt Wilco Bouman,
directeur van UWreisaccountant,
de accountant voor de reiswereld.
Zijn voorspelling is nog somber
der dan die van de ANVR: hij ver
moedt dat 50 tot 60 procent van de
ongeveer 3800 reisondernemin
gen failliet gaat of zelf de stekker
uit de onderneming trekt. ,,Ik zie
het aan mijn eigen klanten. De één
staat er wat slechter voor dan de
ander, maar grosso modo hebben
ze het allemaal zwaar.'' De steun-
pakketten houden bedrijven in
leven maar het is bij lange na niet
genoeg, benadrukt hij.
Volgens Oostdam hopen veel
reisondernemingen dat deze zo
mer al betere tijden aanbreken,
maar mocht dat al gebeuren dan is
daarmee het leed nog niet geleden.
,,Het aanbod zal in Europa beperkt
zijn. Waarschijnlijk gaan veel
mensen met de auto. Verre reizen
zullen er voorlopig nog niet in zit
ten'', denkt hij.
Mocht een land in Europa dan
op 'oranje' schieten dan kunnen
reisondernemingen niet opnieuw
terugvallen op vouchers. Bij annu
lering betekent dit dat zij hun
klanten meteen geld moeten
terugbetalen. En dat zou weleens
een nieuw probleem kunnen
opleveren.
zouden geven tot het loket, maar
tevergeefs. De kortgedingrechter
wees die eis af; er moest eerst
goedkeuring komen vanuit Brus
sel. Het goedkeuringsverzoek
bleek toen pas begin maart te zijn
ingediend. Inmiddels ligt die
goedkeuring er, maar voor D-rei-
zen komt het te laat. De vertraging
van het voucherfonds heeft geleid
tot een onoverkomelijke situatie
voor D-reizen, klinkt het.
Klanten met vouchers van SGR
hoeven zich in elk geval geen zor
gen te maken. Die zijn gedekt door
het garantiefonds SGR. Volgens
woordvoerster Babs van der Staak
van de Consumentenbond hoeven
klanten geen actie te ondernemen,
zij worden door de SGR benaderd
en krijgen van het garantiefonds
het geld gestort. Dat kan wel een
tijdje duren, luidt haar boodschap.
,,Bij een faillissement krijgt de
SGR een hele lading claims bin
nen en die zijn niet een-twee-drie
afgehandeld. Het kan zomaar
maanden duren. Eén geruststel
ling: het geld komt er.''
Wie onlangs een reis heeft ge
boekt bij D-reizen die nog niet is
geannuleerd, hoeft zich volgens
de Consumentenbond ook geen
zorgen te maken. Die annulering
valt onder de garantie van de SGR.
Het kan zijn dat sommige reizen
nog doorgaan, maar dat ligt mede
aan de touroperator.
De franchise-ondernemingen
die opereren onder de merknaam
VakantieXperts vallen buiten het
faillissement en die klanten hoe
ven zich sowieso geen zorgen te
maken. De directeur van D-reizen
hoopt dat het tot een doorstart kan
komen en zo een deel van het
bedrijf kan worden gered. Die
mogelijkheden zullen de ko-
mende tijd worden onderzocht.
In de reissector is het nieuws
over het faillissement hard aange
komen. Zo zei directeur van reis-
koepelorganisatie ANVR, Frank
Oostdam ontdaan: ,,Dit is drama
tisch. Het is een iconisch bedrijf,
dat geschiedenis heeft geschreven
in de reissector. Je zou denken dat
D-reizen too big to fail is, zoals de
banken in de vorige crisis, maar
dat blijkt niet het geval.''
Voorkomen dat er
bedrijven omvallen
kunnen we
natuurlijk nooit, hoe
triest dat ook is
D-reizen werd ruim vijftig jaar op
gericht door supermarktonderne
mer Dirk van den Broek. Klanten
konden destijds sparen voor een
reis naar Italië. Zo ontstond het
eerste Dirk van den Broek-reisbu
reau onder de naam 'D-Tours'. Uit
eindelijk groeide het uit tot een
reus met 285 reisbureaus.
Voor Oostdam komt het faillis-
woensdag 7 april 2021
GO
Door de coronacrisis daalde de
afzet van gas en elektra door
energiebedrijf Eneco. Maar de
winst steeg, mede dankzij de
belastingbetaler.
Peet Vogels
Rotterdam
80 procent van de energie
van Eneco is op duurzame
wijze opgewekt.
Tussen de vier- en vijfduizend
klanten zijn de dupe van het
faillissement van Kijkshop.nl.
Producten die zijn besteld en
betaald worden niet geleverd
en zo goed als zeker ook niet
terugbetaald.
Sanne Schelfaut
Leiderdorp
Holland
International
lOosteririjk I'
Zwitserland
eilanden
oot-BriUannië
Ierland
Het faillissement van D-rei-
zen hakt er stevig in. Er wordt
gevreesd dat meer reisorgani
saties omvallen. foto anp
- Demissionair minister
Bas van 't Wout