Belastingbetaler spekt winst Eneco II Duizenden klanten Kijkshop kunnen fluiten naar hun geld ECONOMIE 17 Vooral in de eerste helft van vorig jaar had Eneco last van de corona- pandemie. ,,Met name grote klan ten in de transportsector, zoals NS, namen minder stroom af', zegt bestuursvoorzitter As Tem pelman. De NS liet minder treinen rijden en ook bijvoorbeeld de RET, die het openbaar vervoer in Rotterdam en omstreken verzorgt, liet minder metro's en trams rijden. Daarnaast was het nog eens het warmste jaar ooit gemeten, waardoor er veel minder gas verbruikt werd voor verwarming. Door de corona gingen meer mensen thuis werken, waardoor de vraag van particulieren naar stroom en gas toenam. Maar dat compen seerde niet voor het verlies op de zakelijke markt. Per saldo zat Eneco dus met inge kocht gas en stroom die ze niet kon den leveren aan klanten. Die ener gie moest met verlies verkocht wor den. Daarnaast gaf Eneco ook uit stel van betaling aan klanten die door de coronacrisis in de proble men waren gekomen, vooral zzp'ers en mkb-bedrijven. Het be drijf rekent erop dat er nog faillisse menten komen. Subsidie Al met al zorgde dat voor en daling van de omzet van het energiebe drijf met bijna 200 miljoen euro tot 4,1 miljard euro. De winst en het bedrijfsresultaat stegen wel. De nettowinst ging omhoog van 80 miljoen euro over 2019 naar 118 mil joen euro over 2020. ,,Dat is dankzij de windparken op zee bij Borssele en door de uitbrei ding van het aantal klanten in Duitsland'', zegt Jeanine Tijhaar, financieel directeur bij Eneco. De windparken bij Borssele krij gen namelijk subsidie. Dus elke kilowatt die geproduceerd wordt levert Eneco geld op. En afgelopen jaar was het eerste volledige jaar dat de windparken draaiden. Daarnaast nam Eneco in Duits land een portefeuille over met 280.000 energieklanten. ,,In Duits land zijn de marges op de verkoop van energie hoger'', aldus Tijhaar. Dat betekende dus extra inkom sten, die de verliezen op de zake lijke markt in Nederland en België compenseerde. Eneco profileert zich als een duurzaam energiebedrijf. Het be drijf claimt dat inmiddels 80 pro cent van de stroom en gas duur zaam is. ,,We willen de komende jaren de productie van duurzame elektriciteit verdubbelen naar 3200 MW'', aldus Tempelman. Die uit breiding komt deels van nieuwe windparken op zee. Daarvoor krijgt Eneco niet langer subsidie. Door een langjarig contract met Amazon, dat stroom afneemt voor een data center, is de investering verant woord, aldus Eneco. Zo'n drie jaar na het ter ziele gaan van winkelketen Kijkshop, is het ook einde verhaal voor het onlineplatform. Begin maart begonnen de problemen en kwamen de klachten binnen van consumenten die hun be stellingen niet kregen. Vorige week sprak de rechter het fail lissement uit van Kijkshop.nl. Ondernemer Konrad van den Bosch kocht de merknaam Kijk shop van de Zweedse investe ringsmaatschappij The One. Volgens Van den Bosch ging het de afgelopen paar jaar 'uitste kend' met het bedrijf dat onder meer elektronica, alcohol, bloe- men en verzorgingsproducten verkocht. Waarom het dan toch fout ging, is nog niet duidelijk. Van den Bosch onthoudt zich van commentaar en ook curator Martijn Hoving geeft geen hel derheid. ,,Daar is het nog te vroeg voor, het onderzoek is in volle gang.'' Duidelijk is wel dat duizen den klanten zeer waarschijnlijk hun geld kwijt zijn. Op de site is wordt duidelijk dat als klanten geld terugkrijgen, dat minstens een jaar duurt en mogelijk veel langer. ,,Op dit moment is er in het geheel geen geld meer'', is de weinig optimistische bood schap. Hoving meldt dat het gaat om tussen de vier- en vijf duizend consumenten die slachtoffer zijn van het bank roet. Daarnaast zijn 25 mede werkers hun baan kwijt. M»! movaso KANAAl Mrv/A$0' sement ook weer niet helemaal als een verrassing: de reisbemiddelaar verkondigde zelf al meermaals dat deze in zwaar weer zat en dat het een voucherfonds nodig had om klanten terug te kunnen beta len. ,,Die gevolgen van de corona crisis konden natuurlijk niet uit blijven. Het was een kwestie van tijd. Maar dit is een heel slechte dag voor iedereen die in reiswereld werkt'', voegde onderhandelaar Loes Dreschler van CNV Vakmen sen eraan toe. Zwarte dag Steven van der Heijden van Corendon vond 'het een zwarte dag voor de reisbranche nu ruim 1100 mensen op straat komen te staan en - en als er geen doorstart komt - ongeveer de helft van alle reisbureaus uit het straatbeeld ver dwijnen'. Demissionair minister Bas van 't Wout (Economische Zaken) benadrukte dat het kabinet alles op alles zet om zo veel moge lijk bedrijven door de coronacrisis heen te helpen. ,,Maar helemaal voorkomen dat er bedrijven om vallen kunnen we natuurlijk nooit, hoe triest dat ook is.'' De reiskoepel ANVR houdt zijn hart vast voor wat gaat komen. Directeur Oostdam verwacht dat het omvallen van D-reizen een do mino-effect kan hebben. Hij sluit niet uit dat toeleveranciers hier door geraakt kunnen worden, zo als buitenlandse agenten maar ook touroperators die hun reizen via D-reizen verkopen. Eerder sprak de ANVR al de ver wachting uit dat de coronacrisis weleens het einde kan betekenen van een op de drie reisonderne mingen. Oostdam is er zeker van dat het faillissement van D-reizen niet de laatste grote onderneming is die omvalt als gevolg van corona. Dat beeld deelt Wilco Bouman, directeur van UWreisaccountant, de accountant voor de reiswereld. Zijn voorspelling is nog somber der dan die van de ANVR: hij ver moedt dat 50 tot 60 procent van de ongeveer 3800 reisondernemin gen failliet gaat of zelf de stekker uit de onderneming trekt. ,,Ik zie het aan mijn eigen klanten. De één staat er wat slechter voor dan de ander, maar grosso modo hebben ze het allemaal zwaar.'' De steun- pakketten houden bedrijven in leven maar het is bij lange na niet genoeg, benadrukt hij. Volgens Oostdam hopen veel reisondernemingen dat deze zo mer al betere tijden aanbreken, maar mocht dat al gebeuren dan is daarmee het leed nog niet geleden. ,,Het aanbod zal in Europa beperkt zijn. Waarschijnlijk gaan veel mensen met de auto. Verre reizen zullen er voorlopig nog niet in zit ten'', denkt hij. Mocht een land in Europa dan op 'oranje' schieten dan kunnen reisondernemingen niet opnieuw terugvallen op vouchers. Bij annu lering betekent dit dat zij hun klanten meteen geld moeten terugbetalen. En dat zou weleens een nieuw probleem kunnen opleveren. zouden geven tot het loket, maar tevergeefs. De kortgedingrechter wees die eis af; er moest eerst goedkeuring komen vanuit Brus sel. Het goedkeuringsverzoek bleek toen pas begin maart te zijn ingediend. Inmiddels ligt die goedkeuring er, maar voor D-rei- zen komt het te laat. De vertraging van het voucherfonds heeft geleid tot een onoverkomelijke situatie voor D-reizen, klinkt het. Klanten met vouchers van SGR hoeven zich in elk geval geen zor gen te maken. Die zijn gedekt door het garantiefonds SGR. Volgens woordvoerster Babs van der Staak van de Consumentenbond hoeven klanten geen actie te ondernemen, zij worden door de SGR benaderd en krijgen van het garantiefonds het geld gestort. Dat kan wel een tijdje duren, luidt haar boodschap. ,,Bij een faillissement krijgt de SGR een hele lading claims bin nen en die zijn niet een-twee-drie afgehandeld. Het kan zomaar maanden duren. Eén geruststel ling: het geld komt er.'' Wie onlangs een reis heeft ge boekt bij D-reizen die nog niet is geannuleerd, hoeft zich volgens de Consumentenbond ook geen zorgen te maken. Die annulering valt onder de garantie van de SGR. Het kan zijn dat sommige reizen nog doorgaan, maar dat ligt mede aan de touroperator. De franchise-ondernemingen die opereren onder de merknaam VakantieXperts vallen buiten het faillissement en die klanten hoe ven zich sowieso geen zorgen te maken. De directeur van D-reizen hoopt dat het tot een doorstart kan komen en zo een deel van het bedrijf kan worden gered. Die mogelijkheden zullen de ko- mende tijd worden onderzocht. In de reissector is het nieuws over het faillissement hard aange komen. Zo zei directeur van reis- koepelorganisatie ANVR, Frank Oostdam ontdaan: ,,Dit is drama tisch. Het is een iconisch bedrijf, dat geschiedenis heeft geschreven in de reissector. Je zou denken dat D-reizen too big to fail is, zoals de banken in de vorige crisis, maar dat blijkt niet het geval.'' Voorkomen dat er bedrijven omvallen kunnen we natuurlijk nooit, hoe triest dat ook is D-reizen werd ruim vijftig jaar op gericht door supermarktonderne mer Dirk van den Broek. Klanten konden destijds sparen voor een reis naar Italië. Zo ontstond het eerste Dirk van den Broek-reisbu reau onder de naam 'D-Tours'. Uit eindelijk groeide het uit tot een reus met 285 reisbureaus. Voor Oostdam komt het faillis- woensdag 7 april 2021 GO Door de coronacrisis daalde de afzet van gas en elektra door energiebedrijf Eneco. Maar de winst steeg, mede dankzij de belastingbetaler. Peet Vogels Rotterdam 80 procent van de energie van Eneco is op duurzame wijze opgewekt. Tussen de vier- en vijfduizend klanten zijn de dupe van het faillissement van Kijkshop.nl. Producten die zijn besteld en betaald worden niet geleverd en zo goed als zeker ook niet terugbetaald. Sanne Schelfaut Leiderdorp Holland International lOosteririjk I' Zwitserland eilanden oot-BriUannië Ierland Het faillissement van D-rei- zen hakt er stevig in. Er wordt gevreesd dat meer reisorgani saties omvallen. foto anp - Demissionair minister Bas van 't Wout

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17