Marjan Berk Kriebels NIEUWS 15 Als vrachtschip kapseist komt bunkerolie in de zee De lente hield zich absoluut niet aan de kalender. Donder en bliksem, hagel en zelfs sneeuw bedierven de dappere blauwe lucht. Maar de magnolia trok zich nergens iets van aan, bloeide uitbundig tus sen alle koudefronten door. Daardoor ervoeren de mensen toch heftige lentekriebels. Ook de gelukkig getrouwde jongeman kon zich niet onttrekken aan de heerlijke uitstra ling van de jonge vrouw die hem op kantoor voor de voeten liep. Het was een nog loslopende heerlijke jonge vrouw, nog niet gebonden aan een man of verloofde. ,,Heb je zin een eindje met me te gaan rijden?" vroeg hij haar een beetje schuchter. Zoiets had hij gedurende zijn prille huwelijk nog nooit gedaan. De jonge vrouw keek hem eens kritisch aan. Maar de lente kriebels kregen de overhand. Ach ja, waarom ook niet? Hij hield het portier van zijn kleine rode MG voor haar open. Zonder woorden gaf hij haar de veiligheids riem aan, startte de motor. ,,Waar gaan we naar toe?" ,,Naar België. Naar een open plek in het bos." ,,Ik wil op je blote rug een vers schrijven!'' Natuurlijk. Als het lente is en de magnolia bloeit gaan we in België naar het bos! Vanzelfsprekend! ,,En wat doen we daar dan?" ,,Je inspireert me. Ik wil op je blote rug een vers schrijven!" In België aangekomen op de open plek stopte de ontrouwe jongeman. De vrouw trok haar bloesje uit en ging op het spatbord van de rode MG liggen, met haar rug omhoog. Met een rode viltschrift schreef de jonge man een vierregelig vers op haar blote rug. Het was heerlijk. Het was goed. Zelf hier in België rook het naar magnolia! Nu haalde de jonge man een poets lap uit het kleine kastje voorin de MG. Hij ging de moddersporen van de rode MG vegen. ,,Waarom doe je dat?" vroeg de jonge vrouw verbaasd. ,,Anders moet ik die moddervegen uit het bos aan mijn jonge vrouw uit leggen! Ze is nogal jaloers." Ze stap ten weer in de rode MG. Ze reden zwijgend België uit, naar huis. De magnolia rook nu ook minder sterk- il.Ji De Eemslift Hendrika van rederij Amasus Shipping uit Delfzijl was met een lading gloednieuwe jach ten onderweg vanuit het Duitse Bremen. Zo'n honderd kilometer voor de kust bij het Noorse Ale- sund kwam het in problemen. Op spectaculaire beelden die vanuit een helikopter zijn gemaakt, is te zien hoe het schip heen en weer werd geslingerd op golven van 10 tot 15 meter hoog. Acht opvarenden werden één voor één de helikopter in getakeld. Vier bemanningsleden bleven aanvankelijk achter en deden een ultieme poging om het schip te stabiliseren, maar uiteindelijk moesten ook zij van het schip. Een van hen moest daarbij zelfs in het water springen, waarna hij een paar minuten later ook in veilig heid kon worden gebracht. Het 111 meter lange schip - dat nog maar zes jaar geleden in ge bruik werd genomen - kon nog enige tijd op de automatische pi loot varen. Maar nadat de hoofd motor het begaf, dobberde het stuurloos rond. De Eemslift Hen- drika werd in de uren die volgden zo hard heen en weer geslingerd dat een gloednieuwe boot die op het dek stond, overboord is gesla gen. Ook is een deel van de enorme scheepskraan afgebroken. De verloren lading is inmiddels gelokaliseerd en drijft wonderwel nog. Het gaat om een gloednieuw serviceschip van 24 meter lang voor een Noorse maritieme dienstverlener. Onduidelijk is hoe dit schip er aan toe is, maar dat heeft niet de hoogste prioriteit. De Noorse kustwacht vreest een milieuramp en zet nu alles op alles de Eemslift Hendrika te redden. Daarmee - hoopt het te voorkomen dat de bunkerolie aan boord in zee terechtkomt. Het gaat om onge veer 350 kuub zware olie, 70 kuub diesel en 10 kuub smeerolie. Geen enorme hoeveelheden, maar wel genoeg voor milieuschade. Het schip maakt 30 tot 40 graden slag zij, waardoor het gevaar bestaat dat het gaat kapseizen en uitein delijk zinkt. Uitdaging De kustwacht heeft inmiddels een surveillancevliegtuig naar de locatie van het Nederlandse spookschip gestuurd. Ook is een kustwachtschip inmiddels ter plaatse. ,,Ons doel is om zo snel mogelijk een sleep aan boord te krijgen'', zegt een kustwacht woordvoerder. ,,De grootste uit daging is om personeel aan boord van het schip te krijgen. Omdat de golven zo hoog zijn, zal er waar schijnlijk personeel naartoe moe ten vliegen. We moeten uitzoeken wanneer het weer zo'n operatie toelaat. Gelukkig lijkt het erop dat De grootste uitdaging is om personeel aan boord te krijgen het de komende dagen rustiger wordt.'' Het Papendrechtse baggerbe drijf Boskalis gaat het op drift ge raakte Nederlandse schip bergen. Ze zijn net terug uit het Suezka- naal bij Egypte waar ze een vast gelopen containerschip hebben losgetrokken, maar kunnen zich nu alweer opmaken voor een vol gende prestigieuze bergingsklus. Sleepverbinding Volgens woordvoerder Martijn Schuttevaer is een team van zo'n vijf medewerkers onderweg. Hoe de bergingsoperatie er precies uit komt te zien, is nog niet helder. Maar het ligt voor de hand dat als de weersomstandigheden het toe laten en de schade aan het schip is te overzien, er zo snel mogelijk wordt geprobeerd aan boord te komen. Het bergingsteam kan dan met een helikopter worden afge zet op het dek van het stuurloze schip. Zij plaatsen vervolgens een sleepverbinding. Een ingehuurde zeesleper kan zo de Eemslift Hen drika met een sleeplijn naar rusti ger water trekken. Het is voor Boskalis niet de eer ste keer dat ze een schip op drift moeten zien te redden. In 2016 slaagden ze daarin met de Modern Express, een vrachtschip dat voor de kust van Spanje een enorme milieuramp dreigde te veroorza ken. Boskalis slaagde er toen met een soortgelijke operatie in om het gekapseisde schip veilig naar de haven van Bilbao te brengen. Of dat nu ook gaat lukken, moet de komende 24 tot 48 uur duide lijk worden. Het lijkt een verge lijkbare operatie, maar dat is het volgens Schuttevaer niet. ,,Beide schepen drijven weliswaar rich ting de kust, maar de lading is an ders en dit schip ligt dichterbij het vasteland'', zegt hij. Een Nederlands vrachtschip is voor de kust van Noorwegen in grote problemen gekomen in onstuimig weer. Het is stuurloos nadat de bemanning met een helikopter moest worden gered. Boskalis moet een milieuramp zien te voorkomen. woensdag 7 april 2021 GO De Eemslift Hendrika gezien vanaf de headcam van een reddingswerker. foto reuters Milieuramp dreigt met Nederlands schip Raymond Boere Rotterdam/Alesund -- H&H De bemanning van de Eemslift Hendrika wordt van het schip gehaald. foto's reuters - Woordvoerder kustwacht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15