Marjan Berk
Kriebels
NIEUWS 15
Als vrachtschip kapseist komt bunkerolie in de zee
De lente hield zich absoluut niet
aan de kalender. Donder en
bliksem, hagel en zelfs sneeuw
bedierven de dappere blauwe lucht.
Maar de magnolia trok zich nergens
iets van aan, bloeide uitbundig tus
sen alle koudefronten door. Daardoor
ervoeren de mensen toch heftige
lentekriebels. Ook de gelukkig
getrouwde jongeman kon zich niet
onttrekken aan de heerlijke uitstra
ling van de jonge vrouw die hem op
kantoor voor de voeten liep. Het was
een nog loslopende heerlijke jonge
vrouw, nog niet gebonden aan een
man of verloofde.
,,Heb je zin een eindje met me te
gaan rijden?" vroeg hij haar een
beetje schuchter. Zoiets had hij
gedurende zijn prille huwelijk nog
nooit gedaan. De jonge vrouw keek
hem eens kritisch aan. Maar de lente
kriebels kregen de overhand. Ach ja,
waarom ook niet?
Hij hield het portier van zijn kleine
rode MG voor haar open. Zonder
woorden gaf hij haar de veiligheids
riem aan, startte de motor. ,,Waar
gaan we naar toe?"
,,Naar België. Naar een open plek in
het bos."
,,Ik wil op je blote rug
een vers schrijven!''
Natuurlijk. Als het lente is en de
magnolia bloeit gaan we in België
naar het bos! Vanzelfsprekend! ,,En
wat doen we daar dan?"
,,Je inspireert me. Ik wil op je blote
rug een vers schrijven!"
In België aangekomen op de open
plek stopte de ontrouwe jongeman.
De vrouw trok haar bloesje uit en
ging op het spatbord van de rode MG
liggen, met haar rug omhoog. Met
een rode viltschrift schreef de jonge
man een vierregelig vers op haar
blote rug. Het was heerlijk. Het was
goed. Zelf hier in België rook het naar
magnolia!
Nu haalde de jonge man een poets
lap uit het kleine kastje voorin de
MG. Hij ging de moddersporen van
de rode MG vegen. ,,Waarom doe je
dat?" vroeg de jonge vrouw verbaasd.
,,Anders moet ik die moddervegen
uit het bos aan mijn jonge vrouw uit
leggen! Ze is nogal jaloers." Ze stap
ten weer in de rode MG. Ze reden
zwijgend België uit, naar huis. De
magnolia rook nu ook minder
sterk- il.Ji
De Eemslift Hendrika van rederij
Amasus Shipping uit Delfzijl was
met een lading gloednieuwe jach
ten onderweg vanuit het Duitse
Bremen. Zo'n honderd kilometer
voor de kust bij het Noorse Ale-
sund kwam het in problemen. Op
spectaculaire beelden die vanuit
een helikopter zijn gemaakt, is te
zien hoe het schip heen en weer
werd geslingerd op golven van 10
tot 15 meter hoog.
Acht opvarenden werden één
voor één de helikopter in getakeld.
Vier bemanningsleden bleven
aanvankelijk achter en deden een
ultieme poging om het schip te
stabiliseren, maar uiteindelijk
moesten ook zij van het schip. Een
van hen moest daarbij zelfs in het
water springen, waarna hij een
paar minuten later ook in veilig
heid kon worden gebracht.
Het 111 meter lange schip - dat
nog maar zes jaar geleden in ge
bruik werd genomen - kon nog
enige tijd op de automatische pi
loot varen. Maar nadat de hoofd
motor het begaf, dobberde het
stuurloos rond. De Eemslift Hen-
drika werd in de uren die volgden
zo hard heen en weer geslingerd
dat een gloednieuwe boot die op
het dek stond, overboord is gesla
gen. Ook is een deel van de
enorme scheepskraan afgebroken.
De verloren lading is inmiddels
gelokaliseerd en drijft wonderwel
nog. Het gaat om een gloednieuw
serviceschip van 24 meter lang
voor een Noorse maritieme
dienstverlener.
Onduidelijk is hoe dit schip er
aan toe is, maar dat heeft niet de
hoogste prioriteit. De Noorse
kustwacht vreest een milieuramp
en zet nu alles op alles de Eemslift
Hendrika te redden. Daarmee
-
hoopt het te voorkomen dat de
bunkerolie aan boord in zee
terechtkomt. Het gaat om onge
veer 350 kuub zware olie, 70 kuub
diesel en 10 kuub smeerolie. Geen
enorme hoeveelheden, maar wel
genoeg voor milieuschade. Het
schip maakt 30 tot 40 graden slag
zij, waardoor het gevaar bestaat
dat het gaat kapseizen en uitein
delijk zinkt.
Uitdaging
De kustwacht heeft inmiddels
een surveillancevliegtuig naar de
locatie van het Nederlandse
spookschip gestuurd. Ook is een
kustwachtschip inmiddels ter
plaatse. ,,Ons doel is om zo snel
mogelijk een sleep aan boord te
krijgen'', zegt een kustwacht
woordvoerder. ,,De grootste uit
daging is om personeel aan boord
van het schip te krijgen. Omdat de
golven zo hoog zijn, zal er waar
schijnlijk personeel naartoe moe
ten vliegen. We moeten uitzoeken
wanneer het weer zo'n operatie
toelaat. Gelukkig lijkt het erop dat
De grootste
uitdaging is om
personeel aan
boord te krijgen
het de komende dagen rustiger
wordt.''
Het Papendrechtse baggerbe
drijf Boskalis gaat het op drift ge
raakte Nederlandse schip bergen.
Ze zijn net terug uit het Suezka-
naal bij Egypte waar ze een vast
gelopen containerschip hebben
losgetrokken, maar kunnen zich
nu alweer opmaken voor een vol
gende prestigieuze bergingsklus.
Sleepverbinding
Volgens woordvoerder Martijn
Schuttevaer is een team van zo'n
vijf medewerkers onderweg. Hoe
de bergingsoperatie er precies uit
komt te zien, is nog niet helder.
Maar het ligt voor de hand dat als
de weersomstandigheden het toe
laten en de schade aan het schip is
te overzien, er zo snel mogelijk
wordt geprobeerd aan boord te
komen. Het bergingsteam kan dan
met een helikopter worden afge
zet op het dek van het stuurloze
schip. Zij plaatsen vervolgens een
sleepverbinding. Een ingehuurde
zeesleper kan zo de Eemslift Hen
drika met een sleeplijn naar rusti
ger water trekken.
Het is voor Boskalis niet de eer
ste keer dat ze een schip op drift
moeten zien te redden. In 2016
slaagden ze daarin met de Modern
Express, een vrachtschip dat voor
de kust van Spanje een enorme
milieuramp dreigde te veroorza
ken. Boskalis slaagde er toen met
een soortgelijke operatie in om
het gekapseisde schip veilig naar
de haven van Bilbao te brengen.
Of dat nu ook gaat lukken, moet
de komende 24 tot 48 uur duide
lijk worden. Het lijkt een verge
lijkbare operatie, maar dat is het
volgens Schuttevaer niet. ,,Beide
schepen drijven weliswaar rich
ting de kust, maar de lading is an
ders en dit schip ligt dichterbij het
vasteland'', zegt hij.
Een Nederlands
vrachtschip is voor de
kust van Noorwegen
in grote problemen
gekomen in onstuimig
weer. Het is stuurloos
nadat de bemanning met
een helikopter moest
worden gered. Boskalis
moet een milieuramp
zien te voorkomen.
woensdag 7 april 2021
GO
De Eemslift Hendrika gezien vanaf de headcam van een reddingswerker. foto reuters
Milieuramp dreigt
met Nederlands schip
Raymond Boere
Rotterdam/Alesund
-- H&H
De bemanning van de Eemslift Hendrika wordt van het schip
gehaald. foto's reuters
- Woordvoerder kustwacht