5 NIEUW-HAAMSTEDE ZWEEFVLIEGEN Wil je écht leren vliegen, dan moet je naar Nieuw-Haamstede. Alle weersomstandigheden maak je daar wel een keer mee, zegt bestuurslid Jan Cullens. „Harde wind vinden we hier normaal." Het is zaterdag de eerste dag van het seizoen voor de zweefvliegers van Vliegclub Haamstede. Bij Lucas Vink (17) uit Reeuwijk is het vliegvirus er met de paple pel ingegoten. ,,Mijn vader deed het al, dus zodra het kon - in het jaar dat ik 14 werd - ben ik begon nen. Ik heb mijn brevet gehaald en binnenkort mag ik met passagiers gaan vliegen." Lucas is elk weekend op de club te vinden. „Vliegen is ook echt een teamsport. Je hebt minimaal vier tot vijf man nodig om een vliegtuig de lucht in te krijgen. Er moet iemand de lier bedienen, het lichtsein op de baan en er zijn meer taken. Er worden hier ook veel vriendschappen gesloten. De meeste jongens van mijn leeftijd zitten op voetbal, maar ik ga liever vliegen." En dat is ook wat Lucas voor de rest van zijn leven wil gaan doen. ,,Ik zit nog in het selec tieproces voor vliegenier bij De fensie. En KLM ligt nu nog plat, maar daar wil ik het ook gaan pro beren." een verplichte checkstart. Pas als dat goed gaat, mag je eventueel met pas sagiers vliegen'', zegt Cullens. Want wie wil, kan voor 45 euro meevlie gen in een tweezitter. Maar deze za terdag niet. reden: je moet namelijk dwars over het vliegveld oversteken om bij de clubgebouwen te komen. En zodra de vliegers van start gaan, willen ze geen auto of ander obstakel tegenko men. Thermiek Ook al heb je geen motor in een zweefvliegtuig: op een goede dag kun je wel uren vliegen. Zeker als het warm is, dan heb je veel thermiek. ,,Dat is een kolom lucht die omhoog gaat. Daarop kun je hoogte pakken", legt Jan Cullens uit. Door van thermiekbel naar ther- miekbel te vliegen, kun je zelfs hon derden kilometers afleggen door de lucht. Maar dat doet het groepje van circa twintig leden zaterdag niet. Ze moeten na de winterstop eerst maar weer eens laten zien wat ze d kunnen. ,,Elk lid maakt eerst Je ervaart vrijheid. Je hebtboven geen vangrails en geen stoplicht Stoere vrouwen En denk je bij piloten aan stoere mannen met een zonnebril? Ja, die zijn er ook, maar er zijn ook even stoere vrouwen. Zoals Neeltje Meer man uit Den Haag. Zij is drie jaar ge leden, op haar zestigste begonnen met vliegen. ,,Ik dacht altijd dat het iets heel duurs was, maar dat is niet zo. Je betaalt 650 euro voor het hele jaar en dat is het. Je hebt verder ook geen extra kleding nodig. Als je danst bijvoorbeeld, heb je dans schoenen nodig." Voor Meerman is vliegen een droom die uitkomt. ,,Ik denk dat ik dit altijd wel gewild heb, alleen wa ren de omstandigheden er niet naar." Ze wil ooit nog haar vliegbre vet halen, maar ze geniet sowieso van elke keer dat ze vliegt. ,,Van bo venaf is alles mooier. En je ervaart vrijheid. J e hebt boven geen vang rails en geen stoplicht. Het is ook de kick, dat je denkt: ik kan vliegen!" Binnen drie seconden van nul naar honderd: ,,Alsof je gelanceerd wordt van een vlieg- dekschip'', zegt be stuurslid Jan Cullens. Alleen gaat het hier geruisloos, want de vlieg tuigen hebben geen motor. Ze worden om op te kunnen stijgen voortgetrokken door een lier. Te gen de wind in, want dan wordt het toestel opgetild door de snel heid. De lucht in, dat is waar alle le den - letterlijk uit alle vliegrich tingen - die zaterdagochtend rond half tien verzamelen tussen de hangars met kriebels in hun buik op wachten. Tijd is overigens wel heilig bij deze club. Kom je te laat, dan sta je voor een gesloten slag boom. Dat heeft een praktische dinsdag 6 april 2021 Hier worden échte piloten gekweekt Kijk op de site bij pzc.nl/video Start zweefvliegseizoen Instructeur Marco van Kempen is net als alle leden blij dat het vliegseizoen weer be gonnen is. -Neeltje Meerman Lucas Vink is klaar voor de checkstart met instructeur Fa bian de Groot achter zich. FOTO'S SANDRA SCHIM- MELPENNI NK Valeska Nastaly Nieuw-Haamstede

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 46