5
NIEUW-HAAMSTEDE ZWEEFVLIEGEN
Wil je écht leren vliegen, dan moet je
naar Nieuw-Haamstede. Alle
weersomstandigheden maak je daar wel
een keer mee, zegt bestuurslid Jan Cullens.
„Harde wind vinden we hier normaal." Het is
zaterdag de eerste dag van het seizoen
voor de zweefvliegers van Vliegclub
Haamstede.
Bij Lucas Vink (17) uit Reeuwijk
is het vliegvirus er met de paple
pel ingegoten. ,,Mijn vader deed
het al, dus zodra het kon - in het
jaar dat ik 14 werd - ben ik begon
nen. Ik heb mijn brevet gehaald en
binnenkort mag ik met passagiers
gaan vliegen."
Lucas is elk weekend op de club
te vinden. „Vliegen is ook echt
een teamsport. Je hebt minimaal
vier tot vijf man nodig om een
vliegtuig de lucht in te krijgen. Er
moet iemand de lier bedienen, het
lichtsein op de baan en er zijn
meer taken. Er worden hier ook
veel vriendschappen gesloten. De
meeste jongens van mijn leeftijd
zitten op voetbal, maar ik ga liever
vliegen." En dat is ook wat Lucas
voor de rest van zijn leven wil
gaan doen. ,,Ik zit nog in het selec
tieproces voor vliegenier bij De
fensie. En KLM ligt nu nog plat,
maar daar wil ik het ook gaan pro
beren."
een verplichte checkstart. Pas als dat
goed gaat, mag je eventueel met pas
sagiers vliegen'', zegt Cullens. Want
wie wil, kan voor 45 euro meevlie
gen in een tweezitter. Maar deze za
terdag niet.
reden: je moet namelijk dwars over
het vliegveld oversteken om bij de
clubgebouwen te komen. En zodra
de vliegers van start gaan, willen ze
geen auto of ander obstakel tegenko
men.
Thermiek
Ook al heb je geen motor in een
zweefvliegtuig: op een goede dag
kun je wel uren vliegen. Zeker als het
warm is, dan heb je veel thermiek.
,,Dat is een kolom lucht die omhoog
gaat. Daarop kun je hoogte pakken",
legt Jan Cullens uit.
Door van thermiekbel naar ther-
miekbel te vliegen, kun je zelfs hon
derden kilometers afleggen door de
lucht. Maar dat doet het groepje van
circa twintig leden zaterdag niet. Ze
moeten na de winterstop
eerst maar weer eens
laten zien wat ze d
kunnen. ,,Elk
lid maakt eerst
Je ervaart
vrijheid.
Je hebtboven
geen vangrails
en geen
stoplicht
Stoere vrouwen
En denk je bij piloten aan stoere
mannen met een zonnebril? Ja, die
zijn er ook, maar er zijn ook even
stoere vrouwen. Zoals Neeltje Meer
man uit Den Haag. Zij is drie jaar ge
leden, op haar zestigste begonnen
met vliegen. ,,Ik dacht altijd dat het
iets heel duurs was, maar dat is niet
zo. Je betaalt 650 euro voor het hele
jaar en dat is het. Je hebt verder ook
geen extra kleding nodig. Als je
danst bijvoorbeeld, heb je dans
schoenen nodig."
Voor Meerman is vliegen een
droom die uitkomt. ,,Ik denk dat ik
dit altijd wel gewild heb, alleen wa
ren de omstandigheden er niet
naar." Ze wil ooit nog haar vliegbre
vet halen, maar ze geniet sowieso
van elke keer dat ze vliegt. ,,Van bo
venaf is alles mooier. En je ervaart
vrijheid. J e hebt boven geen vang
rails en geen stoplicht. Het is ook de
kick, dat je denkt: ik kan vliegen!"
Binnen drie seconden
van nul naar honderd:
,,Alsof je gelanceerd
wordt van een vlieg-
dekschip'', zegt be
stuurslid Jan Cullens. Alleen gaat
het hier geruisloos, want de vlieg
tuigen hebben geen motor. Ze
worden om op te kunnen stijgen
voortgetrokken door een lier. Te
gen de wind in, want dan wordt
het toestel opgetild door de snel
heid.
De lucht in, dat is waar alle le
den - letterlijk uit alle vliegrich
tingen - die zaterdagochtend rond
half tien verzamelen tussen de
hangars met kriebels in hun buik
op wachten. Tijd is overigens wel
heilig bij deze club. Kom je te laat,
dan sta je voor een gesloten slag
boom. Dat heeft een praktische
dinsdag 6 april 2021
Hier worden
échte piloten
gekweekt
Kijk op de site bij
pzc.nl/video
Start zweefvliegseizoen
Instructeur Marco
van Kempen is net als
alle leden blij dat het
vliegseizoen weer be
gonnen is.
-Neeltje Meerman
Lucas Vink is klaar
voor de checkstart
met instructeur Fa
bian de Groot achter
zich. FOTO'S SANDRA SCHIM-
MELPENNI NK
Valeska Nastaly
Nieuw-Haamstede