Steeds meer Nederlanders gaan met een camper op vakantie
Het kampeerseizoen
is geopend en dit jaar
is de camper popu
lairder dan ooit. Wil je
ook zo'n huisje op vier
wielen? Een AnwB-
expert en een camper
bouwer geven tips.
Gezinnen
Pensionado's
Low budget
22
f I I et aanbod is énorm", trapt
I Mickel van Erp af. Hij is
I1 camperexpert bij de
I ANWB en bezitter van een
I Peugeot J7 camperbus uit
1979. Zijn advies: begin met de vraag
welk bedrag je er voor over hebt. ,,Ter
indicatie: voor 7500 euro heb je een
oude diesel uit de jaren negentig. Rond
de 20.000 euro heb je een groot aanbod
van prima tweedehandscampers. Voor
een nieuwe camper begint het vanaf
zo'n 60.000 euro. Wil je iets op maat of
luxe, dan kan het richting de ton lopen.''
Stap twee is bedenken welk soort
camper bij je wensen past. Wil je een
camper waar je ook met slecht weer
comfortabel in zit? Of een wendbaar
busje waarmee je vooral buiten leeft?
,,Bij twijfel kun je ze allebei een week
huren'', zegt Maarten van Soest. Met
zijn bedrijf Tonke ontwikkelt en bouwt
hij camperbusjes. Hun gekleurde bus
modellen vergelijkt Van Soest met een
Zwitsers zakmes: alles schuift en past
precies in elkaar. ,,Dan kun je ervaren
wat je wel en niet bevalt.''
ZATERDAG 3 APRIL 2021 GO
JETTE PELLEMANS
Ooit reed Maarten van Soest met zijn
vriendin, twee kinderen, twee nichtjes,
twee surfplanken én een hond naar
Corsica - allemaal in dat ene camper
busje. ,,Mijn nichtjes hebben het er nóg
over. Het is dolle pret met elkaar in zo'n
busje.''
Hij wil maar zeggen: als gezin hoef je
echt geen giga-camper aan te schaffen
om met z'n allen weg te kunnen. In een
bus slapen de kinderen in het hefdak en
de ouders op de slaapbank. „Natuurlijk
kun je ook nog een tentje meenemen,
voor als de pubers willen uitslapen.''
Van Erp van de ANWB tipt om bij de aan
schaf van een familiecamper te checken
of er verschil is tussen het aantal slaap
plaatsen en de gecertificeerde zitplaat
sen. ,,Soms zijn er zes slaapplekken,
maar slechts vier zitplekken met een gor
del.'' Ook is het totale gewicht van de
camper van belang. ,,Met een standaard
rijbewijs B mag je in een voertuig rijden
tot 3500 kilo. Een solide camper weegt
leeg zomaar al 3000 kilo. Als daar een
gezin met bagage in moet, wordt het
krap en heb je misschien toch een rijbe
wijs C1 nodig, waarmee je voertuigen tot
7500 kilo mag rijden.''
Dé doelgroep waar de camper zo'n
beetje voor is uitgevonden: de pensio
nado's. Aanbod is er genoeg, zegt Van
Erp. ,,Het Duitse Hymer zou ik de Mer
cedes onder de campers willen noemen.
Zij hebben de integraalcamper bedacht:
het model waar het rijgedeelte meteen
overloopt in het woongedeelte. Daar kie
zen veel senioren voor omdat je er com
fortabel in kunt staan en het niet zo log
rijdt als de vroegere alkoofcamper, met
zo'n bult bovenop.'' Naast Hymer zijn vol
gens Van Erp ook Bürstner, Dethleffs,
Knaus, LMC, Hobby en Eura Mobil
degelijke merken.
Verder is het handig om als pensionado
na te denken welke indeling van de cam
per je voorkeur heeft. Van Erp: ,,Zo zijn
twee losse bedden soms comfortabeler
omdat je dan niet over elkaar heen hoeft
te klauteren als je 's nachts naar de wc
moet.'' Veel Nederlandse zestigplussers
nemen bovendien graag een (elektri
sche) fiets mee. ,,Denk dus aan een
grote stouwruimte of fietsenrek."
Met een camper ben je van
niemand afhankelijk en dat geeft
in coronatijd een veilig gevoel. Vol
gens branchevereniging Kampeer
Caravan Industrie breken de verkoop
cijfers dit jaar opnieuw een record.
FOTO GETTY IMAGES
Is een camper ook weggelegd voor wie
niet tienduizenden euro's op de bank
heeft staan? Ja, op Marktplaats is
genoeg betaalbaars te vinden, maar dan
moet je wel genoegen nemen met wat
nadelen. Van Soest: ,,Het probleem is dat
die oude campers bijna altijd diesels zijn:
daar mag in je veel landen de stad niet
meer mee in.'' Ook moet je met zo'n ouder
exemplaar handig zijn met auto's. ,,Als je
in paniek raakt als-ie een keer niet start,
zou ik er niet aan beginnen.''
Wil je het toch? Dan zou Van Soest
tippen om te speuren naar een T3 of T4
Volkswagen camperbusje. ,,Die zijn wei
nig roestgevoelig, alle onderdelen zijn ver
krijgbaar en de bus is waardevast. Als je
er nu een koopt voor 10.000 euro, is de
kans groot dat je 'm over een tijdje voor
een nog hoger bedrag kunt verkopen.''