Paasbrunch komt dit jaar in een maaltijdbox ECONOMIE 19 Banken: staatssteun aan bedrijven keihard nodig Met heffingen kunnen straks alleen rijke mensen vliegen steun krijgen. Het is een risico voor ons." De strijd tegen staatssteun aan de luchtvaart is een rode draad in easyJets bestaan. Toen de maat schappij begin april 1996 voor het eerst neerstreek op Schiphol, richtte die het vizier direct vol op KLM, dat toen voor ruim 38 procent in handen was van de Nederlandse staat. Diezelfde aandeelhouder - die nu 6 procent van KLM en 12,7 procent van moederbedrijf Air France-KLM bezit - leent KLM in coronatijd een miljard euro en stelt zich garant voor nog eens 2,4 miljard euro aan commerciële kredieten. De Ne derlandse staat werkt op dit moment aan een nieuw, miljarden kostend steunpakket in ruil voor een groter belang in Air France-KLM. ,,Sommige overheden trekken hun maatschap pijen al jaren voor", verzucht Lundgren. ,,Het is de omvang van de steun die het nu anders maakt. Hoe wordt dit geld gebruikt? Wat is de kans dat deze maatschap pijen de schuld zullen terugbeta len? Worden ze tot die tijd over eind gehouden?" Lundgren is niet tegen over heidshulp. ,,De risico's van deze crisis gaan veel verder dan rede lijk is voor welke onderneming ook. Wij hebben in Nederland gebruikgemaakt van salarissteun, maar daarmee wordt niemand voorgetrokken; met staatssteun wel. Dat maakt het oneerlijk." Ook easyjet haalde onlangs geld op, 1,2 miljard euro, met de uitgifte van obligaties via haar Nederlandse investe ringsdochter. Dat deed het op ei gen kracht. ,,Dat geeft aan dat fi nanciers óns vertrouwen. We zijn een van de wei nige luchtvaartmaatschappijen die nog een posi tieve kredietbeoordeling hebben. Daaraan hebben we voor de coronapandemie jaren gewerkt. Andere maatschappijen hebben dat niet gedaan, en wor den daarvoor nu met overheidssteun beloond." Lundgren vindt de tegenprestatie die Brussel af dwingt voor directe staatssteun mager. Zo moest Lufthansa in ruil voor 6 miljard euro Duitse over heidshulp duizenden starts en landingen (slots genoemd) opgeven. KLM hangt in de nieuwe steunronde een vergelijkbare ingreep op Schiphol boven het hoofd. EasyJet, achter KLM-groep de nummer twee op Schiphol, staat volgens de 54-jarige Zweed klaar om die vrijgekomen vluchten van de concurrent te claimen. ,,We zijn altijd geïnteresseerd in een grotere aanwezigheid in Amsterdam." De Neder landse fanbase, zes miljoen klanten per jaar, is volgens hem loyaal. Dat de Britse prijsvlieger er beter voor staat dan de meeste van zijn Europese concurrenten, bete kent niet dat easyJet niet door een diep dal gaat. Het heeft vorig jaar fors gesaneerd, en daarbij zijn 4500 banen verdwenen - maar niet op Schiphol. Orders voor nieuwe leveringen van vliegtuigen heeft het uitgesteld. ,,De impact van de pandemie is groot. Onze vliegtuigen hebben weken aan de grond gestaan. We gebruiken nu nog geen 10 pro cent van onze capaciteit." Het herstel kan volgens Lundgren worden ver stoord doordat dezelfde overheden die nu met staatssteun smijten, ook met al lerlei heffingen, belastingen en beperkingen schermen om de milieubelasting van de luchtvaart in te tomen. ,,De gedachte achter de Nederlands vliegtaks van 7,45 euro per ticket is afschuwelijk. Ik raak daar upset van. Duurdere tickets leiden ertoe dat vliegtui gen met minder inzittenden vlie gen, terwijl ze hetzelfde blijven uitstoten. Doordat inkomsten da len, wordt luchtvaartmaatschap pijen het vermogen ontno men om in duurzaamheid te investeren." Easyjet doet dat door met Airbus en het Ameri kaanse Wright Electric vlie gen op waterstof en elektriciteit te ontwikkelen. Lundgren: ,,In het huidige tempo komen zulke oplossingen tussen 2030 en 2040 be schikbaar voor vluchten in Europa." Tot die tijd belooft de maatschappij zijn CO2-uitstoot finan cieel te compenseren. Net als bij elektrische auto's zouden overheden volgens Lundgren bij de luchtvaart duurzaam heid moeten belonen. ,,Maar je ziet politici steeds weer in dezelfde val trappen: de gedachte dat duur goed zou zijn voor het milieu. Met heffingen zorg je ervoor dat straks weer alleen rijke mensen kun nen vliegen. De hele ethos achter easyJet is de af gelopen 25 jaar juist geweest iedereen in staat te stellen om te reizen." Het is een klassieker, de paas- brunch bij Van der Valk. Voor de tweede keer kunnen de restau rants geen gasten ontvangen tij dens het paasfeest. ,,Vorig jaar hadden we onvoldoende tijd om een brunch voor thuis samen te stellen. Nu hadden we die tijd wel. Het is de eerste actie die we cen traal regelen, alle 36 restaurants van onze keten doen mee'', vertelt woordvoerder Daan van den Hul. ,,Een paar weken geleden had den we zoveel animo niet ver wacht. we zijn zo goed als uitver kocht.'' Volgens Van den Hul wordt het de komende dagen spannend in de keukens van de 36 restaurants. ,,We zijn al een tijdje gesloten, nu kunnen we weer la ten zien dat Van der Valk er nog steeds is. Logistiek gezien is het best een uitdaging met die boxen.'' Ook andere horecazaken mel den dat er veel wordt besteld. De brunches die restaurants speciaal voor dit weekend aanbieden op het platform thuisuiteten.nl, zijn daarbij populairder dan de diner boxen die op de website staan. Het platform begon in de zomer van 2020 en werkt inmiddels samen met zo'n veertig gastronomische restaurants. Dit paasweekend be zorgen de aangesloten restaurants drie keer meer dan op een normale zaterdag. Wat opvalt, is dat men sen nu meer geld besteden per be stelling dan met Valentijnsdag. ,,Dat betekent dat ze met Pasen meer vrienden en familieleden te eten hebben", zegt een woord voerder van het platform. Ook platform Cooklikeachef, dat thuisgerechten van sterrenchefs aanbiedt, ziet veel orders voor meer dan twee personen. Bij het platform wordt zo'n drie keer meer besteld dan vorig jaar met Nu kunnen we weer laten zien dat Van der Valk er nog steeds is Pasen. ,,We merken dat meer mensen liever een uitgebreide lunch willen dan een diner, van wege de avondklok", laat het plat form weten. Het valt ook Koninklijke Horeca Nederland (KHN) op dat de horeca rondom Pasen met 'creatieve ini tiatieven', komt. ,,We zien dat steeds meer ondernemers zich richten op afhaalmaaltijden en -boxen. Maar we moeten daarbij opmerken dat dat lang niet voor iedereen lonend is", zegt een woordvoerder van de brancheor ganisatie. ,,Het gaat de chefs en ei genaren er ook om contact te hou den met hun vaste gasten." 52.000 bedrijven voor zo'n 44,3 miljard euro leningen verstrekt. In maart zouden zo'n drieduizend on dernemingen zijn geholpen. Daarnaast kregen tot nu toe 129.000 bedrijven een betaalpauze voor in totaal 3,1 miljard euro. Hier mee staat de teller sinds het begin van de coronacrisis in maart vorig jaar op in totaal 47,4 miljard euro voor 181.000 ondernemers. Banken kunnen niet alle bedrij ven helpen. ,,Het financieren van niet-levensvatbare bedrijven zou ten koste gaan van de mogelijkhe den van banken gezondere onder nemingen te helpen zich de crisis uit te investeren", onderstreept Buijink. De banken benadrukken dat het waarschijnlijk ook lang gaat duren voor alle getroffen bedrijven hun omzet weer op peil hebben. ,,Het doorlopen van het steunpakket van de overheid is dus essentieel", zegt NVB-voorzitter Chris Buijink. Volgens de NVB zijn sinds het begin van de crisis al aan circa zaterdag 3 april 2021 GO M Johan Lundgren staat er met Easyjet klaar voor om de vrij gekomen vluchten op Schiphol te claimen. - Johan Lundgren, easyJet Uitgebreide restaurantboxen zijn dit jaar erg populair voor op de paastafel. Nu eetgelegenhe- den gedwongen dicht zijn, bie den de luxe maaltijdpakketten horecaondernemers een kans nog wat geld te verdienen. Al leen al bij de restaurants van Van der Valk zijn bijna 30.000 brunchboxen besteld. Sanne Schelfaut Nieuwerkerk aan den IJssel - Daan van den Hul, Van der Valk M Mensen geven dit jaar eerder geld uit aan een paas- brunch dan aan een diner. FOTO GETTY IMAGES Banken zijn nog steeds veel geld kwijt aan het ondersteunen van bedrijven om de coronacrisis door te komen. Dat heeft de Ne derlandse Vereniging van Ban ken (NVB) gisteren laten weten. Economieredactie Amsterdam FOTO GETTY IMAGES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19