'Je \^m IRENE VAN DEN BERG I Al een kwart eeuw een knaloranje lastpak 18 ECONOMIE INTERVIEW JOHAN LUNDGREN Overheidshulp aan maatschappijen als KLM trekt de verhoudingen in de luchtvaart scheef, zegt easyJettopman Johan Lundgren. Dat past niet in de missie van de budgetvlieger. Ie kunt je de reacties op een nieuwsbericht waarin staat dat Marc Kaptein, medisch directeur van Pfizer Nederland, lid wordt van het OMT al voorstellen. Ze zouden niet mals zijn. Iets met Big Pharma, het uitbreiden van ten takels, enzovoorts. Toch is het wel waar Kaptein voor pleit. Hier past een stukje nuance bij.' Dit was de introductie van een interview in deze krant met de directeur van Pfizer, waarin hij uitlegt waarom de farmaceutische industrie een plekje in het OMT zou moeten krij gen. Hier past een stukje nuance bij. Toen we ons nog niet volledig af hankelijk van de farmaceutische in dustrie hadden gemaakt, had deze een bedenkelijk imago. Dat kwam onder meer door de woekerprijzen die Big Pharma voor sommige ge neesmiddelen rekent. Ook over Pfi zer zijn wel een paar anekdotes op te dissen. Zo heeft de geneesmidde lenfabrikant miljarden dollars aan winst in belastingparadijzen gepar keerd. En Pfizer kreeg in 2009 een boete van 2,3 miljard dollar voor de verkoop van medicijnen die nog niet waren goedgekeurd, zoals een reumamiddel dat tot hartaanvallen leidde. Ook betaalde het bedrijf smeergeld aan artsen voor het voor schrijven van hun medicijnen. Is dit een reden om je dan maar niet te laten vaccineren? Nee, ik denk dat vaccins de enige uitweg zijn uit deze hele ellende. Dus zit er niets anders op dan vertrouwen te hebben in de wetenschappers en toezichthouders die de vaccins (mee) hebben ontwikkeld en ge controleerd. Is dit een reden de farmaceuti sche industrie de toegang tot het OMT te ontzeggen? Absoluut. Zon der dat commerciële belangen mee wegen, roepen de paniekerige en zwalkende adviezen van het OMT bij mij al genoeg vragen op. Het is naïef te denken dat de farmaceuti sche industrie zonder agenda zal aanschuiven, zeker met het track record van Big Pharma. Zolang ge neesmiddelenfabrikanten toren hoge prijzen rekenen voor medicij nen en op grote schaal belasting ontwijken, weiger ik te geloven dat ze uit de goedheid van hun hart in het OMT willen plaatsnemen. Ik kan trouwens gerust zijn. Op- perbaas Jaap van Dissel vindt het ook geen goed idee. Een plek in het adviesorgaan is 'niet een prijs die je kunt winnen', zei hij. Blijkbaar voelt het voor Pfizer wel zo. Als de Pfizer-directeur per se De Jonge wil Over Pfizer zijn wel een paar anekdotes op te dissen spreken, heeft hij hem vandaag nog aan de lijn; als de minister van Volksgezondheid niet al in zijn te lefoon staat. Maar een zetel in het hoogste orgaan van onze coronacra- tie is pas echt de hoofdprijs. Dat snap ik wel. Als je lid bent van het OMT, neemt de premier je voorstellen bijna een-op-een over, heb je onbeperkt toegang tot de media, hoef je nergens officieel ver antwoording af te leggen, kun je je er altijd op beroepen dat we in een crisis zitten, en maak je ook nog eens kans op mooie prijzen. De macht van het OMT is veel te groot om die in de handen te leggen van een industrie die keer op keer bewijst daar niet mee te kunnen omgaan. En dan druk ik me nog heel genuanceerd uit. Lening voor vouchers TiMi de grootste EASYJET ik maak me zorgen over de eenzijdige steun die overheden nu aan luchtvaart maatschappijen geven. Vooral aan be drijven die de afgelopen jaren hebben aangetoond dat hun activiteiten niet meer van deze tijd zijn." Aan het woord is Johan Lundgren, sinds eind 2017 topman van luchtvaartmaatschappij easyJet. De steun vertroebelt volgens hem de toch al verstoorde concurrentieverhoudingen in de luchtvaart. ,,De omvang van sommige steunpak- ketten is enorm. Dat geld wordt niet alleen ge bruikt om te overleven, maar ook om marktaan deel te beschermen en voor investeringen die niemand in deze periode zou doen. Dat gaat ten koste van maatschappijen die geen overheids- zaterdag 3 april 2021 ^0 @ivandenberg Nééé, geen Big Pharma in het OMT Reageren? economie@ad.nl Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. GO REISBRANCHE Reisorganisa ties kunnen vol gende week een lening aan vragen bij het voucherfonds. Die verwachting spreekt de Stichting Garan tiefonds Reis gelden uit nadat de Tweede Kamer gisteren is ingelicht over goedkeuring van de Euro pese Commis sie. Het gaat om een leenbedrag van 400 miljoen euro in totaal. GAMEBEDRIJF TiMi Studios heeft in het co ronajaar 2020 10 miljard dollar omgezet. Daar mee zou het ga mebedrijf het grootste van de wereld zijn. TiMi is onderdeel van de Chinese techgigant Ten- cent, dat actief is in de fintech- sector. Het geld kan TiMi Stu dios gebruiken om het ontwik kelen van alleen mobiele games te ontstijgen. O o Het was een vreemde, knaloranje eend in de bijt die op 5 april 1996 neer streek tussen het KLM- blauw en het Transavia- groen dat Schiphol destijds domineerde. Ongegeneerd stond over de volle lengte van de romp van de ge huurde Boeing 737 van easyJet een telefoonnum mer. Via dat nummer kon voor 99 gulden (nog geen 45 euro) een enkele reis naar Londen (nou ja, Luton) worden geboekt, een schijn tje vergeleken met de toen malige vliegprijzen. Wie het eerst kwam, betaalde het minst. Er waren meer curi osa: voor eten en drinken aan boord moest worden betaald onder het motto 'if you want a meal, go to a restaurant. Een koffer mee kostte extra en er waren geen vaste zitplaatsen. Wie bijbetaalde, mocht als eer ste aan boord. Amsterdam was de eerste 'buitenlandse' bestemming van de net een jaar oude Britse prijsvech ter. De 29-jarige Griekse op richter Stelios Haji-Ioannou had het bedrijfsmodel afge keken van Ryanair. De ge vestigde luchtvaart keek meewarig naar de mondige nieuwkomer. Maar na wat aanloopproblemen, werd de budgetbranche in de eerste jaren van deze eeuw de bo venliggende partij. Een kwart eeuw na die eerste vlucht is easyJet na Ryanair de grootste luchtvaartmaat schappij van Europa en de nummer twee op Schiphol. Veel van de merkwaardighe den die het in 1996 meenam naar Nederland, zijn nu ge meengoed in de luchtvaart. 'Staatssteun gebruikt om aandeel in markt te beschermen' Herman Stil Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18