'Je
\^m
IRENE VAN DEN BERG
I
Al een kwart eeuw
een knaloranje lastpak
18 ECONOMIE
INTERVIEW JOHAN LUNDGREN
Overheidshulp aan maatschappijen als
KLM trekt de verhoudingen in de luchtvaart
scheef, zegt easyJettopman Johan Lundgren.
Dat past niet in de missie van de budgetvlieger.
Ie kunt je de reacties op een
nieuwsbericht waarin staat
dat Marc Kaptein, medisch
directeur van Pfizer Nederland, lid
wordt van het OMT al voorstellen.
Ze zouden niet mals zijn. Iets met
Big Pharma, het uitbreiden van ten
takels, enzovoorts. Toch is het wel
waar Kaptein voor pleit. Hier past
een stukje nuance bij.' Dit was de
introductie van een interview in
deze krant met de directeur van
Pfizer, waarin hij uitlegt waarom
de farmaceutische industrie een
plekje in het OMT zou moeten krij
gen. Hier past een stukje nuance bij.
Toen we ons nog niet volledig af
hankelijk van de farmaceutische in
dustrie hadden gemaakt, had deze
een bedenkelijk imago. Dat kwam
onder meer door de woekerprijzen
die Big Pharma voor sommige ge
neesmiddelen rekent. Ook over Pfi
zer zijn wel een paar anekdotes op
te dissen. Zo heeft de geneesmidde
lenfabrikant miljarden dollars aan
winst in belastingparadijzen gepar
keerd. En Pfizer kreeg in 2009 een
boete van 2,3 miljard dollar voor de
verkoop van medicijnen die nog
niet waren goedgekeurd, zoals een
reumamiddel dat tot hartaanvallen
leidde. Ook betaalde het bedrijf
smeergeld aan artsen voor het voor
schrijven van hun medicijnen.
Is dit een reden om je dan maar
niet te laten vaccineren? Nee, ik
denk dat vaccins de enige uitweg
zijn uit deze hele ellende. Dus zit er
niets anders op dan vertrouwen te
hebben in de wetenschappers en
toezichthouders die de vaccins
(mee) hebben ontwikkeld en ge
controleerd.
Is dit een reden de farmaceuti
sche industrie de toegang tot het
OMT te ontzeggen? Absoluut. Zon
der dat commerciële belangen mee
wegen, roepen de paniekerige en
zwalkende adviezen van het OMT
bij mij al genoeg vragen op. Het is
naïef te denken dat de farmaceuti
sche industrie zonder agenda zal
aanschuiven, zeker met het track
record van Big Pharma. Zolang ge
neesmiddelenfabrikanten toren
hoge prijzen rekenen voor medicij
nen en op grote schaal belasting
ontwijken, weiger ik te geloven dat
ze uit de goedheid van hun hart in
het OMT willen plaatsnemen.
Ik kan trouwens gerust zijn. Op-
perbaas Jaap van Dissel vindt het
ook geen goed idee. Een plek in het
adviesorgaan is 'niet een prijs die je
kunt winnen', zei hij. Blijkbaar
voelt het voor Pfizer wel zo. Als de
Pfizer-directeur per se De Jonge wil
Over Pfizer zijn wel
een paar anekdotes
op te dissen
spreken, heeft hij hem vandaag nog
aan de lijn; als de minister van
Volksgezondheid niet al in zijn te
lefoon staat. Maar een zetel in het
hoogste orgaan van onze coronacra-
tie is pas echt de hoofdprijs.
Dat snap ik wel. Als je lid bent van
het OMT, neemt de premier je
voorstellen bijna een-op-een over,
heb je onbeperkt toegang tot de
media, hoef je nergens officieel ver
antwoording af te leggen, kun je je
er altijd op beroepen dat we in een
crisis zitten, en maak je ook nog
eens kans op mooie prijzen.
De macht van het OMT is veel te
groot om die in de handen te leggen
van een industrie die keer op keer
bewijst daar niet mee te kunnen
omgaan. En dan druk ik me nog
heel genuanceerd uit.
Lening voor
vouchers
TiMi de
grootste
EASYJET
ik maak me zorgen over de eenzijdige
steun die overheden nu aan luchtvaart
maatschappijen geven. Vooral aan be
drijven die de afgelopen jaren hebben
aangetoond dat hun activiteiten niet
meer van deze tijd zijn." Aan het woord
is Johan Lundgren, sinds eind 2017 topman van
luchtvaartmaatschappij easyJet.
De steun vertroebelt volgens hem de toch al
verstoorde concurrentieverhoudingen in de
luchtvaart. ,,De omvang van sommige steunpak-
ketten is enorm. Dat geld wordt niet alleen ge
bruikt om te overleven, maar ook om marktaan
deel te beschermen en voor investeringen die
niemand in deze periode zou doen. Dat gaat ten
koste van maatschappijen die geen overheids-
zaterdag 3 april 2021
^0 @ivandenberg
Nééé, geen
Big Pharma
in het OMT
Reageren? economie@ad.nl
Irene van den Berg is journalist
en columnist, gespecialiseerd
in financiële psychologie.
Zij probeert ons economische
gedrag te verklaren.
GO
REISBRANCHE
Reisorganisa
ties kunnen vol
gende week
een lening aan
vragen bij het
voucherfonds.
Die verwachting
spreekt de
Stichting Garan
tiefonds Reis
gelden uit nadat
de Tweede
Kamer gisteren
is ingelicht over
goedkeuring
van de Euro
pese Commis
sie. Het gaat om
een leenbedrag
van 400 miljoen
euro in totaal.
GAMEBEDRIJF
TiMi Studios
heeft in het co
ronajaar 2020
10 miljard dollar
omgezet. Daar
mee zou het ga
mebedrijf het
grootste van de
wereld zijn. TiMi
is onderdeel van
de Chinese
techgigant Ten-
cent, dat actief
is in de fintech-
sector. Het geld
kan TiMi Stu
dios gebruiken
om het ontwik
kelen van alleen
mobiele games
te ontstijgen.
O
o
Het was een vreemde,
knaloranje eend in de bijt
die op 5 april 1996 neer
streek tussen het KLM-
blauw en het Transavia-
groen dat Schiphol destijds
domineerde. Ongegeneerd
stond over de volle lengte
van de romp van de ge
huurde Boeing 737 van
easyJet een telefoonnum
mer. Via dat nummer kon
voor 99 gulden (nog geen
45 euro) een enkele reis
naar Londen (nou ja, Luton)
worden geboekt, een schijn
tje vergeleken met de toen
malige vliegprijzen. Wie het
eerst kwam, betaalde het
minst. Er waren meer curi
osa: voor eten en drinken
aan boord moest worden
betaald onder het motto 'if
you want a meal, go to a
restaurant. Een koffer mee
kostte extra en er waren
geen vaste zitplaatsen. Wie
bijbetaalde, mocht als eer
ste aan boord. Amsterdam
was de eerste 'buitenlandse'
bestemming van de net een
jaar oude Britse prijsvech
ter. De 29-jarige Griekse op
richter Stelios Haji-Ioannou
had het bedrijfsmodel afge
keken van Ryanair. De ge
vestigde luchtvaart keek
meewarig naar de mondige
nieuwkomer. Maar na wat
aanloopproblemen, werd de
budgetbranche in de eerste
jaren van deze eeuw de bo
venliggende partij. Een
kwart eeuw na die eerste
vlucht is easyJet na Ryanair
de grootste luchtvaartmaat
schappij van Europa en de
nummer twee op Schiphol.
Veel van de merkwaardighe
den die het in 1996 meenam
naar Nederland, zijn nu ge
meengoed in de luchtvaart.
'Staatssteun
gebruikt
om aandeel
in markt te
beschermen'
Herman Stil
Amsterdam