huur-SUV Benzinemotor is prima alternatief 8,8 iGrmhuiil-ïlAss-hpofdg^brUikéf-kun^i?^-^pa^ dÊmmmmbeperkihgeh ibrufierst die mmmmVia-éen^^Lyhk&CP'deiOhsumlnt'mee over de 19 Test tlhiiiiieb; lede .a.utO'VrijgéVeh aah. andere Ée^^ltmet^iih méé^OhÜOrgéh, is waar Ford levert de Kuga voor het eerst ook als plug-inhybride. Maar die maakte een valse start: kort na zijn intro ductie bleek hij brand gevaarlijk en werd de verkoop in allerijl ge stopt. Gelukkig is deze Ford er ook met alleen een benzinemotor. De Kuga met benzine motor staat centraal in deze test, maar toch nog even een vergelijking met die plug-inhybride (PHEV). Die brengt het gemak van een automaat met zich mee: iets wat in de conventionele versies gek genoeg niet eens le verbaar is. Ook biedt de hybride 75 pk meer mo torvermogen. Als je veel korte ritten maakt, rijd je in zo'n hy bride vaak elektrisch en dat is natuurlijk goedko per dan het rijden op benzine. Bovendien be taal je voor zo'n PHEV slechts de helft van de wegenbelasting. Maar daar staat tegenover dat de benzineversie tot wel 5000 euro goedkoper is en maar liefst 300 kg minder weegt. Dat merk je niet alleen in het brandstofverbruik en de prestaties, maar ook in het weggedrag. Bij de testauto over dat weggedrag niets dan lof. Ford heeft een naam hoog te houden als het gaat om rijeigenschap- pen en deze Kuga onder streept dat nog eens. Hij ligt stevig op de weg, stuurt bijzonder fijn en het veercomfort is in orde. En dan te bedenken dat deze ST-uitvoering een nog iets steviger af gestemd onderstel heeft. Ook de benzinemotor (testverbruik 1 op 14) verrast. Een driecilinder, maar in de praktijk is dat nauwelijks te merken. Hij reageert soepel en alert op het gaspedaal. De fijn schakelende zes- bak maakt het rijplezier compleet. De Kuga, in feite een SUV die gebaseerd is op de Focus, blijkt verder een ruime en praktische auto. Op de achterbank heb je meer dan genoeg zitruimte. Bovendien is die achterbank ver schuifbaar. Ook de baga geruimte is met 475 tot 645 liter (afhankelijk van de verschuifbare achter bank) groot genoeg. De geteste Kuga kan een ge remde aanhanger tot 1600 kg trekken. -Niek Schenk graag wil uitstralen, ijk volgt die optie pas later. ijk Opdit moment is het vol- ^k gens CEO Alain Visser nog niet haalbaar die aan te bie den voor 500 euro per maand. Overigens werkt Lynk&Co ach- yk - ter de schermen .wel aan batterij- yk - o modellen, terwijl ook een compacte stationwagon in de pijplijn zit. 0 Ijk Abonnement Kortom, de auto overtuigt. Maar hoe werkt het abonnement precies? Dat blijkt vrij overzichtelijk: per maand mag je 1250 kilometer rijden zonder meerprijs. Dat komt neer op 15.000 kilometer per jaar, oftewel zo'n 41 "km per dag. Dat gemiddelde is -veelrijder gaat métgemak. - o ozodra de beurt is uitgevoerdrBij.--'.^ .«ver die. litóiet. Rijd je per maand r^pgr&te.reparaties', betaal' je. niets.extra,-:.;|| meer kilometers; dan. bêtaalje' 15 cent --al hoefjeimet .een jaarkilometrage oX per kilometer extra. Bevalt hétabohC I van.15;000: kilometer.nauweiifks.-slij- nement niet, dan kun je het elke f tage'teXerwachtembij' zo'n nieuwek::.. maand.stopzetteh.zönder.opzegter^ - 'auto. 0, mmm slinkse voorwaairden.' X.'hiyijfftohderd euro per maand. is ,;ëm de autokosten te. drukken, 'kun' -.geen koopje-, maar je krijgt. daafwel' je de 01 met anderen delen. Daarvoor veel auto.en flexibiliteit vopftefug•.- leeft"Lynk&Co een eigen,.gepaten--Voor .private lease vaneen vergelijk--- ■teerd :autpdéelplatfprm ontwikkeld. bare Volvo plug-inhybride. benje-al H^ntvia eéhdigMal. 'ecosys--X.i; gauw zo'n 2q0 euro .duur- HeeMlgt chief digital officer.David- ,7- der uit en brenge.n de VOPrwaafden, .fppsop:hüh-smari§hphe .(die doem streep .wil', trekken. -Ji 0 'Ii GO VRIJDAG 2 APRIL 2021 Ford Kuga 1.5 EcoBoost (150 pk/110 kW), vanaf €37.710 De Kuga rijdt voortreffelijk. Ook fijn: de achter bank is verschuifbaar. fotos bart hoogveld Voorbeeldige rij- eigenschappen. Ruim. Gebruiks vriendelijk tot in detail. Geen automaat leverbaar. In het gebruik is de hybride voordeliger. De Ford Kuga blijkt met alléén een benzine motor een aantrekkelijk alternatief voor de plug-inhybride. Dit is een handige, ruime en erg goed rijdende SUV waar bij opmerkelijk veel aan dacht is besteed aan gebruiksvriendelijke details. HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19