huur-SUV
Benzinemotor is
prima alternatief
8,8
iGrmhuiil-ïlAss-hpofdg^brUikéf-kun^i?^-^pa^ dÊmmmmbeperkihgeh
ibrufierst die mmmmVia-éen^^Lyhk&CP'deiOhsumlnt'mee over de
19
Test
tlhiiiiieb;
lede .a.utO'VrijgéVeh aah. andere Ée^^ltmet^iih méé^OhÜOrgéh, is waar
Ford levert de Kuga
voor het eerst ook als
plug-inhybride. Maar
die maakte een valse
start: kort na zijn intro
ductie bleek hij brand
gevaarlijk en werd de
verkoop in allerijl ge
stopt. Gelukkig is deze
Ford er ook met alleen
een benzinemotor.
De Kuga met benzine
motor staat centraal in
deze test, maar toch nog
even een vergelijking
met die plug-inhybride
(PHEV). Die brengt het
gemak van een automaat
met zich mee: iets wat in
de conventionele versies
gek genoeg niet eens le
verbaar is. Ook biedt de
hybride 75 pk meer mo
torvermogen.
Als je veel korte ritten
maakt, rijd je in zo'n hy
bride vaak elektrisch en
dat is natuurlijk goedko
per dan het rijden op
benzine. Bovendien be
taal je voor zo'n PHEV
slechts de helft van de
wegenbelasting. Maar
daar staat tegenover dat
de benzineversie tot wel
5000 euro goedkoper is
en maar liefst 300 kg
minder weegt. Dat merk
je niet alleen in het
brandstofverbruik en de
prestaties, maar ook in
het weggedrag.
Bij de testauto over dat
weggedrag niets dan lof.
Ford heeft een naam
hoog te houden als het
gaat om rijeigenschap-
pen en deze Kuga onder
streept dat nog eens. Hij
ligt stevig op de weg,
stuurt bijzonder fijn en
het veercomfort is in
orde. En dan te bedenken
dat deze ST-uitvoering
een nog iets steviger af
gestemd onderstel heeft.
Ook de benzinemotor
(testverbruik 1 op 14)
verrast. Een driecilinder,
maar in de praktijk is dat
nauwelijks te merken.
Hij reageert soepel en
alert op het gaspedaal.
De fijn schakelende zes-
bak maakt het rijplezier
compleet.
De Kuga, in feite een
SUV die gebaseerd is op
de Focus, blijkt verder
een ruime en praktische
auto. Op de achterbank
heb je meer dan genoeg
zitruimte. Bovendien is
die achterbank ver
schuifbaar. Ook de baga
geruimte is met 475 tot
645 liter (afhankelijk van
de verschuifbare achter
bank) groot genoeg. De
geteste Kuga kan een ge
remde aanhanger tot
1600 kg trekken.
-Niek Schenk
graag wil uitstralen, ijk
volgt die optie pas later. ijk
Opdit moment is het vol- ^k
gens CEO Alain Visser nog
niet haalbaar die aan te bie
den voor 500 euro per maand.
Overigens werkt Lynk&Co ach- yk -
ter de schermen .wel aan batterij- yk - o
modellen, terwijl ook een compacte
stationwagon in de pijplijn zit. 0 Ijk
Abonnement
Kortom, de auto overtuigt. Maar hoe
werkt het abonnement precies? Dat
blijkt vrij overzichtelijk: per maand
mag je 1250 kilometer rijden zonder
meerprijs. Dat komt neer op 15.000
kilometer per jaar, oftewel zo'n 41
"km per dag. Dat gemiddelde is
-veelrijder gaat métgemak. - o ozodra de beurt is uitgevoerdrBij.--'.^
.«ver die. litóiet. Rijd je per maand r^pgr&te.reparaties', betaal' je. niets.extra,-:.;||
meer kilometers; dan. bêtaalje' 15 cent --al hoefjeimet .een jaarkilometrage oX
per kilometer extra. Bevalt hétabohC I van.15;000: kilometer.nauweiifks.-slij-
nement niet, dan kun je het elke f tage'teXerwachtembij' zo'n nieuwek::..
maand.stopzetteh.zönder.opzegter^ - 'auto. 0,
mmm slinkse voorwaairden.' X.'hiyijfftohderd euro per maand. is
,;ëm de autokosten te. drukken, 'kun' -.geen koopje-, maar je krijgt. daafwel'
je de 01 met anderen delen. Daarvoor veel auto.en flexibiliteit vopftefug•.-
leeft"Lynk&Co een eigen,.gepaten--Voor .private lease vaneen vergelijk---
■teerd :autpdéelplatfprm ontwikkeld. bare Volvo plug-inhybride. benje-al
H^ntvia eéhdigMal. 'ecosys--X.i; gauw zo'n 2q0 euro .duur-
HeeMlgt chief digital officer.David- ,7- der uit en brenge.n de VOPrwaafden,
.fppsop:hüh-smari§hphe .(die doem streep .wil', trekken. -Ji 0 'Ii
GO VRIJDAG 2 APRIL 2021
Ford Kuga 1.5 EcoBoost (150 pk/110 kW),
vanaf €37.710
De Kuga rijdt voortreffelijk. Ook fijn: de achter
bank is verschuifbaar. fotos bart hoogveld
Voorbeeldige rij-
eigenschappen.
Ruim. Gebruiks
vriendelijk tot in detail.
Geen automaat
leverbaar. In het
gebruik is de hybride
voordeliger.
De Ford Kuga blijkt
met alléén een benzine
motor een aantrekkelijk
alternatief voor de
plug-inhybride. Dit is een
handige, ruime en erg
goed rijdende SUV waar
bij opmerkelijk veel aan
dacht is besteed aan
gebruiksvriendelijke
details.
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities