AUTO
Lynk&Co schudt autobranche op met
Het auto-abonnement van het nieuwe merk
^Lynk&Co biedt je voor 500 euro per maand
een nieuwe, rijk uitgeruste hybride-SUV van
flink formaat. En als je hem met vrienden of
familie deelt, druk je de kosten. - Dat klinkt
bijnaieèooi om waar te zijn.
18
VRAAG ANTWOORD
Lichtgevende
reclameborden
beter verbieden?
Waarom hebben
auto's eigenlijk
geen verwarming
in de voorruit?
Hoe reageert
trajectcontrole op
andere snelheid?
.'Vrsr-''"
ROLAND TAMELING r^V,
I. I et liefste wil Lynk&Co menten is logisch en de uitstraling''*
I geen automerk genoemd dik in orde. Jammer alleen dat het
1 worden. De Zweeds/ multimediasysteem in de door ons
I Chinese start-up betitelt gereden pre-productieauto soms
I zichzelf als 'vernieuwend traag reageerde en dat de selfie-
mobiliteitsconcept'. Je künt het eer- camera en - de ingebouwde
ste model, een middelgrote SUV die dashcam niet functioneer- j/j
de toepasselijke naam 01 draagt, na- den. Maar dat zou ver-
tuurlijk gewoon kopen voor 39.000 holpen moeten zijn in Vjr
euro. Maar liever ziet het bedrijf dat de auto's die deze
je de auto 'huurt' voor een vast be- maand naar de
drag -per maand. eerste eigenaren - p-
Eendergelijk auto-abonnement pardon, gebrui-
past in de trend waarbij consumen- kers - gaan.
ten in toenemende mate betalen voor Opmerkelijk is
het gebruik van goederen en dien- dat Lynk&Co zich dH
sten en-piet voor het bezit. Zie Net- richtop jonge, fris
- flix, hoor-Spotify. Bovendien stimu- denkende mensen
leert Lynk&Co dat de abonnees hun die het anders wil-
auto-delen met vrienden, buren, fa- len aanpakken, maar yfflSS
milie'-of- als je dat wilt - met andere dat er tegelijkertijd
leden van de 'community'. nauwelijks- iets te kie- JSgjjSI
Later meer over dat concept, nu zen valt. De '01 is er al-
eerst de auto. Voor de 500 euro die de leen in blauw of zwart.
01 elke maand kost, krijg je een flinke Verder heeft elke 01 een 1HB
gezins-SUV voor je deur. Hij deelt automatische airco, een
zijn- basis met de Volvo XC40, dus re- prima audiosysteem, een
ken op' een model waarin je. met re- elektrisch te openen glazen,
delijk gemak vijf mensen en hun panoramadak/automatische
spullen kwijt kunt. achterklep, adaptieve cruise- 18pa
VRIJDAG 2 APRIL 2021 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Zou het mogelijk zijn om niet
meer van die opvallende,
lichtgevende en bewegende
reclameborden langs snelwe
gen te plaatsen? Dit is voor
migraine-patiënten en andere
weggebruikers enorm irritant
en kan tot gevaarlijke situa
ties leiden.
Y. Bayer-Bink
In wetenschappelijk onderzoek
is duidelijk aangetoond dat
dergelijke borden de bestuur
der kunnen afleiden, maar het
is nooit vastgesteld in hoeverre
dit nou echt gevaarlijk is. Vooral
een te hoge lichtsterkte en be
weging van de reclame vormen
een potentieel gevaar, zo lijkt
het. De Vereniging Verkeers
slachtoffers (VVS) luidde hier
over vorig jaar de noodklok.
Die vindt het onbegrijpelijk dat
dit soort reclamezuilen gewoon
is toegestaan, terwijl er wel
hard wordt opgetreden tegen
andere zaken die de aandacht
van de automobilist kunnen af
leiden, zoals het gebruik van
een smartphone. Rijkswater
staat werkt voor de snelwegen
met een richtlijn waarbij de risi
co's van deze borden worden
afgewogen, maar vooral bij ge
meenten verschillen de regels
enorm. Overigens lijkt het in de
bebouwde kom, met al zijn
kruisingen en andere veel aan
dacht eisende verkeerssitua
ties, een groter gevaar te zijn
dan langs de snelwegen.
Waarom wordt de techniek
van de achterruitverwarming
ook niet toegepast in de voor
ruit? Het werkt snel en je hebt
meteen beter zicht.
—Wim van Alphen
Deze optie wordt al jaren door
enkele autofabrikanten gele
verd. Het werkt inderdaad het
zelfde als bij de achterruit: met
gloeidraden in het glas. Het zou
geen slecht idee zijn om het
standaard te maken, maar die
draadjes zie je wel en er zijn
automobilisten die dat dan
weer als storend ervaren.
Wanneer je in een trajectcon
trole rijdt en het wordt 19.00
uur, kun je dan vanaf dat mo
ment 130 km/u gaan rijden?
Dus als je met 100 erin rijdt
en met 130 eruit, is het sys
teem dan zodanig afgesteld
dat het hier rekening mee
houdt?
—R. van der Vies
Daar wordt inderdaad rekening
mee gehouden, leert navraag
bij het Openbaar Ministerie. Bij
een wijziging van de snelheid
geldt een pardontijd van 5 mi
nuten vóór de wijziging, tot 5
minuten na de wijziging. In die
periode, in dit geval dus van
18.55 tot 19.05 uur, worden
geen overtredingen geregis
treerd door het trajectcontro
lesysteem.
Deze auto deel