AUTO Lynk&Co schudt autobranche op met Het auto-abonnement van het nieuwe merk ^Lynk&Co biedt je voor 500 euro per maand een nieuwe, rijk uitgeruste hybride-SUV van flink formaat. En als je hem met vrienden of familie deelt, druk je de kosten. - Dat klinkt bijnaieèooi om waar te zijn. 18 VRAAG ANTWOORD Lichtgevende reclameborden beter verbieden? Waarom hebben auto's eigenlijk geen verwarming in de voorruit? Hoe reageert trajectcontrole op andere snelheid? .'Vrsr-''" ROLAND TAMELING r^V, I. I et liefste wil Lynk&Co menten is logisch en de uitstraling''* I geen automerk genoemd dik in orde. Jammer alleen dat het 1 worden. De Zweeds/ multimediasysteem in de door ons I Chinese start-up betitelt gereden pre-productieauto soms I zichzelf als 'vernieuwend traag reageerde en dat de selfie- mobiliteitsconcept'. Je künt het eer- camera en - de ingebouwde ste model, een middelgrote SUV die dashcam niet functioneer- j/j de toepasselijke naam 01 draagt, na- den. Maar dat zou ver- tuurlijk gewoon kopen voor 39.000 holpen moeten zijn in Vjr euro. Maar liever ziet het bedrijf dat de auto's die deze je de auto 'huurt' voor een vast be- maand naar de drag -per maand. eerste eigenaren - p- Eendergelijk auto-abonnement pardon, gebrui- past in de trend waarbij consumen- kers - gaan. ten in toenemende mate betalen voor Opmerkelijk is het gebruik van goederen en dien- dat Lynk&Co zich dH sten en-piet voor het bezit. Zie Net- richtop jonge, fris - flix, hoor-Spotify. Bovendien stimu- denkende mensen leert Lynk&Co dat de abonnees hun die het anders wil- auto-delen met vrienden, buren, fa- len aanpakken, maar yfflSS milie'-of- als je dat wilt - met andere dat er tegelijkertijd leden van de 'community'. nauwelijks- iets te kie- JSgjjSI Later meer over dat concept, nu zen valt. De '01 is er al- eerst de auto. Voor de 500 euro die de leen in blauw of zwart. 01 elke maand kost, krijg je een flinke Verder heeft elke 01 een 1HB gezins-SUV voor je deur. Hij deelt automatische airco, een zijn- basis met de Volvo XC40, dus re- prima audiosysteem, een ken op' een model waarin je. met re- elektrisch te openen glazen, delijk gemak vijf mensen en hun panoramadak/automatische spullen kwijt kunt. achterklep, adaptieve cruise- 18pa VRIJDAG 2 APRIL 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Zou het mogelijk zijn om niet meer van die opvallende, lichtgevende en bewegende reclameborden langs snelwe gen te plaatsen? Dit is voor migraine-patiënten en andere weggebruikers enorm irritant en kan tot gevaarlijke situa ties leiden. Y. Bayer-Bink In wetenschappelijk onderzoek is duidelijk aangetoond dat dergelijke borden de bestuur der kunnen afleiden, maar het is nooit vastgesteld in hoeverre dit nou echt gevaarlijk is. Vooral een te hoge lichtsterkte en be weging van de reclame vormen een potentieel gevaar, zo lijkt het. De Vereniging Verkeers slachtoffers (VVS) luidde hier over vorig jaar de noodklok. Die vindt het onbegrijpelijk dat dit soort reclamezuilen gewoon is toegestaan, terwijl er wel hard wordt opgetreden tegen andere zaken die de aandacht van de automobilist kunnen af leiden, zoals het gebruik van een smartphone. Rijkswater staat werkt voor de snelwegen met een richtlijn waarbij de risi co's van deze borden worden afgewogen, maar vooral bij ge meenten verschillen de regels enorm. Overigens lijkt het in de bebouwde kom, met al zijn kruisingen en andere veel aan dacht eisende verkeerssitua ties, een groter gevaar te zijn dan langs de snelwegen. Waarom wordt de techniek van de achterruitverwarming ook niet toegepast in de voor ruit? Het werkt snel en je hebt meteen beter zicht. —Wim van Alphen Deze optie wordt al jaren door enkele autofabrikanten gele verd. Het werkt inderdaad het zelfde als bij de achterruit: met gloeidraden in het glas. Het zou geen slecht idee zijn om het standaard te maken, maar die draadjes zie je wel en er zijn automobilisten die dat dan weer als storend ervaren. Wanneer je in een trajectcon trole rijdt en het wordt 19.00 uur, kun je dan vanaf dat mo ment 130 km/u gaan rijden? Dus als je met 100 erin rijdt en met 130 eruit, is het sys teem dan zodanig afgesteld dat het hier rekening mee houdt? —R. van der Vies Daar wordt inderdaad rekening mee gehouden, leert navraag bij het Openbaar Ministerie. Bij een wijziging van de snelheid geldt een pardontijd van 5 mi nuten vóór de wijziging, tot 5 minuten na de wijziging. In die periode, in dit geval dus van 18.55 tot 19.05 uur, worden geen overtredingen geregis treerd door het trajectcontro lesysteem. Deze auto deel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18