1 ItóÉïÉ I 16 ECONOMIE rS«- liSspl 1^ REISBRANCHE VOUCHERS Kort Flinke boete voor Booking.com De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt Booking.com een boete op van 475.000 euro omdat het een datalek te laat meldde bij de AP. Criminelen maakten persoonsgegevens van meer dan vierduizend klanten buit. Ze ontfutselden per telefoon bij hotelmede werkers in de Verenigde Arabische Emira ten inloggegevens tot hun accounts in een systeem van Booking.com. Zo kregen de cri minelen in december 2018 toegang tot na men, adressen en telefoonnummers en de tails over boekingen van klanten. Volgens de AP liepen zij het risico flink te worden be stolen. Booking.com werd op 13 januari 2019 op de hoogte gebracht van het datalek, maar meldde het pas op 7 februari, 22 dagen te laat. XS4ALL stopt met hosting Internetprovider XS4ALL stopt per 1 okto ber met de hostingactiviteiten; het huisves ten van websites. Volgens moederbedrijf KPN was hosting een kleine activiteit van XS4ALL. Klanten worden bijgestaan bij het verhuizen of het opzeggen van de hosting- diensten. Het actiecomité XS4ALL Moet Blijven, dat zich eerder hardmaakte voor het behoud van de provider, spreekt van een 'stiekeme ontmanteling' van XS4ALL. Eer der zou zijn beloofd dat er niets aan de dienstverlening zou veranderen. Eerder wilde KPN met XS4ALL stoppen. -t j nrna Miss Etam en Steps open Meer dan dertig winkels van modeketen Miss Etam en vier winkels van zusterketen Steps zijn gisteren geopend voor winkelen op afspraak. De eigenaar hoopt op die ma nier de voorraden te kunnen verkopen, meldt vakmedium RetailNews. In februari werden de twee winkelketens fail liet verklaard, maar dat ging vooral over de bv's waarin het personeel was onderge bracht. Haast driehonderd medewerkers kwamen toen op straat te staan. Voor de huidige uitverkoop worden uitzendkrach ten ingezet, al is dat volgens een woordvoer der noodgedwongen. Besi Arcelor Mittal Shell DSM Het zal niemand verbazen: de reis wereld verkeert in zwaar weer. Sinds vorig jaar maart zit de we reld nagenoeg op slot en kijken reisondernemingen werkloos toe. Vorig jaar maart, toen het corona virus uitbrak, waren de vouchers hun redding. Wettelijk horen reis- aanbieders het geld van geannu leerde trips meteen uit te keren, maar omdat dit tot een enorme faillissementsgolf zou leiden, kwam dit alternatief op tafel. De bedrijven grepen het met beide handen aan. Door pakket reisaanbieders alleen is al 600 mil joen euro aan vouchers verstrekt. De verwachting was dat consu menten de bon zouden inwisselen, maar corona houdt langer huis dan gedacht. Dus zijn veel vouchers (met een gemiddelde waarde van 800 euro) in de la blijven liggen. Inmiddels zijn we een jaar ver der en hangen de vouchers als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de reisbedrijven. De af spraak is dat zij consumenten een jaar na de uitgiftedatum - het gros verloopt in april en mei - moeten uitbetalen. Het probleem is dat ze geen nieuwe inkomsten hebben. Om die reden heeft de staat de be drijven een nieuwe reddingsboei toegeworpen: het voucherfonds. Het fonds biedt financiële steun aan reisondernemers die zelf niet genoeg geld in kas hebben om klanten met vouchers terug te be talen. Let wel: het is geen gratis geld. De bedrijven kunnen een lening afsluiten tegen een rentepercen tage van 4 procent. Zij zijn gebon- den aan allerlei voorwaarden. Zo moet de lening, met een maxi mumhoogte van 80 procent van de voucherwaarde, in zes jaar worden afgelost. Een andere eis is dat de organisatie voor corona financieel gezond was. Bovendien mag de le ning alleen voor terugbetaling van vouchers worden gebruikt, niet om verliezen te compenseren. Volgens Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), dat het fonds gaat beheren, worden de puntjes op de i gezet en duurt het niet lang voordat het loket de deuren opent. Naar verwachting is de animo groot: twee derde heeft al te ken nen gegeven zo'n lening nodig te hebben. Als we een tweede mislukte zomer krijgen, dan is het klaar Consumenten met een voucher van een pakketreisaanbieder hoef den zich al geen zorgen te maken over terugbetaling. Er zit namelijk een garantie op: mocht een ANVR-lid binnen een jaar na de uitgifte van het voucher omvallen, dan neemt het garantiefonds de claim over. In principe hoeven klanten niet zelf achter hun vou cher aan te gaan. ,,Als de uitgifte datum eind juni is, dan is het niet nodig om nu al actie te onderne men. De uitgiftetermijn is lea ding", benadrukt Frank Oostdam van de ANVR. Verschillende pakketreisorgani saties zijn al begonnen met het te- rugbetalen, maar dat geldt zeker niet voor allemaal. Zo kregen klan ten van Corendon en D-Reizen onlangs te horen dat ze langer moeten wachten. Nu Brussel groen licht heeft gegeven voor het fonds, hoopt Corendon-baas Steven van der Heijden snel van start te kunnen. ,,We hebben een aantal werkdagen nodig om de achterstand van ruim 20.000 vou cherbetalingen weg te werken.'' Hoe dit zit bij D-Reizen, is niet duidelijk. De reisbemiddelaar zou op eigen naam vouchers hebben uitgegeven waarvan een deel mo gelijk niet onder de SGR-dekking valt. D-Reizen zegt in overleg te zijn met SGR en wil verder geen uitspraken doen. Of ACM onder zoek doet naar reisorganisaties die niet op tijd zijn begonnen met het terugbetalen, wil deze niet kwijt. ,,Mocht we het vermoeden hebben dat de rechten van consumenten in het geding komen, dan treden we op.'' De consumentenwaakhond advi seert consumenten om dan zo snel mogelijk contact op te nemen met de reisaanbieder en geld terug te vragen voor de voucher. En, zo voegt Saskia Bierling van de ACM eraan toe: ,,Wat heel belangrijk is: dien binnen vier maanden na af loop van de looptijd een claim in bij de SGR. Dan blijft de voucher gedekt door het garantiefonds." SGR heeft inmiddels al een paar duizend claims ontvangen, laat di recteur Erik Jan Reuver weten. Overigens ook van consumenten die nog een voucher van een los ticket of losse hotelboeking had den liggen. Zij krijgen bij dat loket nul op het rekest: alleen de vou- Brussel heeft ingestemd met de oprichting van een voucherfonds. Zijn de ondernemers in de reiswereld gered? Krijgen consumenten met i vouchers nu hun geld terug? Antwoord op deze, en drie andere prangende vragen. DATALEK TE LAAT GEMELD KPN: GAAT OM 'KLEINE ACTIVITEIT' fi [S. FAILLIETE KETENS VERKOPEN VOORRAAD o m donderdag 1 april 2021 Toeleverancier chipsector gedijt bij hoge vraag naar chips. De staalreus profiteert van opsteker uit de Chinese indu strie. Verlies komt door zakkende olieprijs. Overname van geur- en smaak- stoffentak van Amerikaanse Amyris krijgt lauwe ontvangst. a> E o Nog lang niet uit Natasja de Groot Den Haag Waarom een voucherfonds? Wat is het voucherfonds? - Frank Oostdam, ANVR Krijgen consumenten eindelijk hun geld terug? Wat moeten consumenten doen als de terugbetaaltermijn van de voucher is verstreken? mm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16