Rijscholen tegen CBR: Slagingspercentage kan zomaar niet omhoog 10 NIEUWS FORMATIE VERKENNERSBLUNDER CDA-prominent Gerd Leers kijkt met verdriet naar de onrust in zijn eigen partij. Na de laatste verkiezingsnederlaag blijft het rommelen in de christendemocratische gelederen met een hoofdrol voor Pieter Omtzigt en Wopke Hoekstra. „Omtzigt moet loyaal zijn aan Hoekstra.'' Pieter komt met een verhaal dat breed wordt herkend maandag 29 maart 2021 Het CBR deed vorige week een klemmend beroep op de circa 6600 rijscholen. Een 10 procent hoger slagingspercentage levert namelijk 80.000 examenplekken op, waar mee achterstanden snel vallen in te lopen, stelde Pechtold. Lukt dat niet, dan dreigt het CBR te stoppen met alle tussentijdse toetsen en faalangstexamens. Ook moet de examenleeftijd dan naar 18 jaar. Volgens branchevereniging FAM, waarin 31 grote rijscholen zijn ver enigd, laat het CBR met zijn 'drei gement' de goede rijscholen onder de kwade lijden. ,,Het CBR weet welke rijscholen beroerd presteren, pak die dus aan!'' stelt voorzitter Roger Leijbeck. ,,Het stoppen met de tussentijdse toets en faalangst examens gaat ten koste van de kwa liteit. Die zijn juist bedoeld om meer leerlingen te laten slagen.'' Rijschoolvereniging LBKR noemt een hoger slagingspercen tage onrealistisch. ,,Het lage sla gingspercentage is al decennia een probleem, het is ongeloofwaardig om te denken dat dit in enkele maanden oplosbaar is'', stelt voor zitter Jo Post. Volgens zowel de LBKR als de FAM overschat het CBR het stuwmeer ook. Grootste probleem is dat alle theorie-examens stilliggen, stellen de twee. Alleen praktijkexamens mochten vanaf 3 maart weer van start. ,,Wij kunnen dus wel nieuwe leerlingen opleiden, maar zonder theorie mogen die niet afrijden'', stelt Post. Gevolg is dat alleen de door corona uitgestelde examens kunnen worden ingehaald. ,,Daar- na droogt de stroom op.'' De kans dat theorie-examens snel kunnen worden opgestart, lijkt klein. De door de LBKR bepleite oplossing is daarom om leerlingen eerst praktijkexamen te laten doen en daarna theorie. ,,Het CBR zegt de theorie-examens op dubbele ca- paciteit te kunnen draaien als ze weer mogen, dus die zijn snel inge haald.'' De examenleeftijd tijdelijk naar 18 jaar verhogen is in ieder geval géén oplossing, roepen veel rijscho len. ,,Mijn agenda bestaat voor twee derde uit jongeren van 16 en 17 jaar", zegt Johan Bakker, rijschoolhouder te Urk. ,,Onze auto's staan stil als dat straks niet meer mag.'' Volgens Roger Leijbeck van de FAM creëert het CBR met het ophogen een gat van twee tot drie jaar. ,,Al die leer lingen komen dan nadat ze 18 zijn. Straks moeten wij mensen ont slaan, omdat er geen werk is.'' Rijschoolhouder Ron Kivits uit Waddinxveen bedacht een eigen oplossing. 'Kort het examen in, dat doen ze in België ook', betoogt hij Mijn agenda bestaat voor twee derde uit jongeren van 16 en 17 jaar op Facebook. Een compleet examen vergt nu circa 55 minuten, licht hij toe. ,,Dat kan 5 tot 10 minuten kor ter als je het voor- en nagesprek niet onnodig lang maakt, de vragen over de auto weglaat en maximaal één bijzondere verrichting vraagt plus een parkeeropdracht aan het einde op de CBR-locatie. Bij de huidige pool van zeshonderd examinatoren levert dat in een jaar 138.000 extra examenplekken op.'' Het praktijkexamen inkorten is een slecht idee, meent het CBR. ,,Het examen duurt een klein uur, de examenrit zelf zo'n 35 minuten'', stelt woordvoerder Nathalie Din- geldein. ,,Een half uur voor je leven lang een rijbewijs in steeds com plexer wordend verkeer, dat is niets te veel gevraagd.'' Het voorgesprek is belangrijk om de kandidaat op zijn of haar gemak te stellen. Volgens het CBR is de oproep aan rijscholen om betere kandidaten aan te leveren met name bedoeld voor de 1500 slechtste rijscholen. Het CBR zegt deze groep aan te willen pakken, zoals beroepsver eniging FAM vraagt. ,,Alleen is dat binnen de huidige wetgeving nu niet mogelijk.'' Het CDA zit in een negatieve spiraal. Na de rampzalige interne verkie zingsstrijd volgde een kwakkelende landelijke cam pagne met een onwennige lijsttrek ker en een verlies van vier zetels. Op de achtergrond een mokkende Pieter Omtzigt, die een bestseller schreef over de rechtsstaat en een grote rol speelde bij het onthullen van de toe slagenaffaire, maar een stapje terug deed omdat hij overspannen was. Hij wordt niet alleen besproken in de mi nisterraad, maar zijn naam ligt ook op de formatietafel. Leers: ,,Dat Pieter Omtzigt onder werp is van een publiek debat is echt niet alleen het CDA toe te schrijven. Er zijn heel wat politici en bestuur ders - ook in andere partijen - die last hebben van zijn vasthoudendheid en stevige aanpak en hem daarom de mond willen snoeren. Daar waar het het CDA betreft: de chaos rond de lijsttrekkersverkiezingen en de daar uit voortkomende onenigheid is absoluut niet goed. Omtzigt geniet echt zeer brede steun en waardering voor zijn werk als parlementariër. De manier waarop hij te werk is gegaan, moet je niet smoren door de man monddood te maken. Dat is het domste wat je kunt doen. Het zou alleen maar het beeld bevestigen dat Omtzigt zelf ook hekelt, namelijk dat het een kliek is die elkaar nauwelijks nog gezond controleert. Daar heeft Omtzigt best een punt, als hij dat zegt.'' ,,Op een gegeven moment wordt er een leider gekozen en met hem kun je het eens zijn of niet. Maar dan ga je ook achter hem staan. Ik weet zeker dat Hoekstra de kwaliteiten heeft. Die moet je aan alle kanten schragen en ondersteunen, hij is meer be stuurder, geen politicus. Dat zal hij ook moeten leren. Wopke Hoekstra is uiteindelijk gekozen als partijleider en daar moet je niet meer aan GO Veel rijscholen reageren geër gerd op de eis van het CBR om leerlingen beter voorbereid naar het examen te sturen. Dat is nodig om de achterstand van 600.000 examens in te lopen, stelt directeur Alexander Pech told. Ook het dreigement om desnoods de examenleeftijd naar 18 te verhogen valt slecht. David Bremmer Rijswijk - rijschoolhouder Johan Bakker wil geen hogere examenleeftijd 'He )e mon ste wat oen is tzigt od maken I Jan Hoedeman Den Haag Is er kritiek mogelijk op Omtzigt? CBR-directeur Pechtold spreekt met rijschoolhouders die demon streren tegen coronamaatregelen. fotoanp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 10