Rijscholen tegen CBR:
Slagingspercentage kan
zomaar niet omhoog
10 NIEUWS
FORMATIE VERKENNERSBLUNDER
CDA-prominent Gerd Leers kijkt met verdriet
naar de onrust in zijn eigen partij. Na de laatste
verkiezingsnederlaag blijft het rommelen in de
christendemocratische gelederen met een hoofdrol
voor Pieter Omtzigt en Wopke Hoekstra. „Omtzigt
moet loyaal zijn aan Hoekstra.''
Pieter komt
met een
verhaal dat
breed wordt
herkend
maandag 29 maart 2021
Het CBR deed vorige week een
klemmend beroep op de circa 6600
rijscholen. Een 10 procent hoger
slagingspercentage levert namelijk
80.000 examenplekken op, waar
mee achterstanden snel vallen in te
lopen, stelde Pechtold. Lukt dat
niet, dan dreigt het CBR te stoppen
met alle tussentijdse toetsen en
faalangstexamens. Ook moet de
examenleeftijd dan naar 18 jaar.
Volgens branchevereniging FAM,
waarin 31 grote rijscholen zijn ver
enigd, laat het CBR met zijn 'drei
gement' de goede rijscholen onder
de kwade lijden. ,,Het CBR weet
welke rijscholen beroerd presteren,
pak die dus aan!'' stelt voorzitter
Roger Leijbeck. ,,Het stoppen met
de tussentijdse toets en faalangst
examens gaat ten koste van de kwa
liteit. Die zijn juist bedoeld om
meer leerlingen te laten slagen.''
Rijschoolvereniging LBKR
noemt een hoger slagingspercen
tage onrealistisch. ,,Het lage sla
gingspercentage is al decennia een
probleem, het is ongeloofwaardig
om te denken dat dit in enkele
maanden oplosbaar is'', stelt voor
zitter Jo Post. Volgens zowel de
LBKR als de FAM overschat het
CBR het stuwmeer ook.
Grootste probleem is dat alle
theorie-examens stilliggen, stellen
de twee. Alleen praktijkexamens
mochten vanaf 3 maart weer van
start. ,,Wij kunnen dus wel nieuwe
leerlingen opleiden, maar zonder
theorie mogen die niet afrijden'',
stelt Post. Gevolg is dat alleen de
door corona uitgestelde examens
kunnen worden ingehaald. ,,Daar-
na droogt de stroom op.''
De kans dat theorie-examens
snel kunnen worden opgestart, lijkt
klein. De door de LBKR bepleite
oplossing is daarom om leerlingen
eerst praktijkexamen te laten doen
en daarna theorie. ,,Het CBR zegt
de theorie-examens op dubbele ca-
paciteit te kunnen draaien als ze
weer mogen, dus die zijn snel inge
haald.''
De examenleeftijd tijdelijk naar
18 jaar verhogen is in ieder geval
géén oplossing, roepen veel rijscho
len. ,,Mijn agenda bestaat voor twee
derde uit jongeren van 16 en 17 jaar",
zegt Johan Bakker, rijschoolhouder
te Urk. ,,Onze auto's staan stil als
dat straks niet meer mag.'' Volgens
Roger Leijbeck van de FAM creëert
het CBR met het ophogen een gat
van twee tot drie jaar. ,,Al die leer
lingen komen dan nadat ze 18 zijn.
Straks moeten wij mensen ont
slaan, omdat er geen werk is.''
Rijschoolhouder Ron Kivits uit
Waddinxveen bedacht een eigen
oplossing. 'Kort het examen in, dat
doen ze in België ook', betoogt hij
Mijn agenda bestaat
voor twee derde
uit jongeren van
16 en 17 jaar
op Facebook. Een compleet examen
vergt nu circa 55 minuten, licht hij
toe. ,,Dat kan 5 tot 10 minuten kor
ter als je het voor- en nagesprek niet
onnodig lang maakt, de vragen over
de auto weglaat en maximaal één
bijzondere verrichting vraagt plus
een parkeeropdracht aan het einde
op de CBR-locatie. Bij de huidige
pool van zeshonderd examinatoren
levert dat in een jaar 138.000 extra
examenplekken op.''
Het praktijkexamen inkorten is
een slecht idee, meent het CBR.
,,Het examen duurt een klein uur,
de examenrit zelf zo'n 35 minuten'',
stelt woordvoerder Nathalie Din-
geldein. ,,Een half uur voor je leven
lang een rijbewijs in steeds com
plexer wordend verkeer, dat is niets
te veel gevraagd.'' Het voorgesprek
is belangrijk om de kandidaat op
zijn of haar gemak te stellen.
Volgens het CBR is de oproep aan
rijscholen om betere kandidaten
aan te leveren met name bedoeld
voor de 1500 slechtste rijscholen.
Het CBR zegt deze groep aan te
willen pakken, zoals beroepsver
eniging FAM vraagt. ,,Alleen is dat
binnen de huidige wetgeving nu
niet mogelijk.''
Het CDA zit in een
negatieve spiraal.
Na de rampzalige
interne verkie
zingsstrijd volgde
een kwakkelende
landelijke cam
pagne met een onwennige lijsttrek
ker en een verlies van vier zetels. Op
de achtergrond een mokkende Pieter
Omtzigt, die een bestseller schreef
over de rechtsstaat en een grote rol
speelde bij het onthullen van de toe
slagenaffaire, maar een stapje terug
deed omdat hij overspannen was. Hij
wordt niet alleen besproken in de mi
nisterraad, maar zijn naam ligt ook
op de formatietafel.
Leers: ,,Dat Pieter Omtzigt onder
werp is van een publiek debat is echt
niet alleen het CDA toe te schrijven.
Er zijn heel wat politici en bestuur
ders - ook in andere partijen - die last
hebben van zijn vasthoudendheid en
stevige aanpak en hem daarom de
mond willen snoeren. Daar waar het
het CDA betreft: de chaos rond de
lijsttrekkersverkiezingen en de daar
uit voortkomende onenigheid is
absoluut niet goed. Omtzigt geniet
echt zeer brede steun en waardering
voor zijn werk als parlementariër. De
manier waarop hij te werk is gegaan,
moet je niet smoren door de man
monddood te maken. Dat is het
domste wat je kunt doen. Het zou
alleen maar het beeld bevestigen dat
Omtzigt zelf ook hekelt, namelijk dat
het een kliek is die elkaar nauwelijks
nog gezond controleert. Daar heeft
Omtzigt best een punt, als hij dat
zegt.''
,,Op een gegeven moment wordt er
een leider gekozen en met hem kun
je het eens zijn of niet. Maar dan ga je
ook achter hem staan. Ik weet zeker
dat Hoekstra de kwaliteiten heeft.
Die moet je aan alle kanten schragen
en ondersteunen, hij is meer be
stuurder, geen politicus. Dat zal hij
ook moeten leren. Wopke Hoekstra is
uiteindelijk gekozen als partijleider
en daar moet je niet meer aan
GO
Veel rijscholen reageren geër
gerd op de eis van het CBR om
leerlingen beter voorbereid naar
het examen te sturen. Dat is
nodig om de achterstand van
600.000 examens in te lopen,
stelt directeur Alexander Pech
told. Ook het dreigement om
desnoods de examenleeftijd
naar 18 te verhogen valt slecht.
David Bremmer
Rijswijk
- rijschoolhouder Johan Bakker
wil geen hogere examenleeftijd
'He
)e
mon
ste wat
oen is
tzigt
od maken
I
Jan Hoedeman
Den Haag
Is er kritiek mogelijk op Omtzigt?
CBR-directeur Pechtold spreekt met rijschoolhouders die demon
streren tegen coronamaatregelen. fotoanp