'Ernst en ik vinden elkaars liedjes nu veel beter dan destijds' Henricus C.J. Vrienten vijf doldrieste jaren meemaakte. Op het hoogtepunt van de roem - voor henzelf het dieptepunt - stop ten ze ermee. 'Terugkijkend heb ben Ernst en ik ons de eerste tien jaar daarna allebei heel krampach tig gedragen. Ik knipte die blonde kuif weg, zette een brilletje op en trok een regenjas aan. Dat was echt een ontkennende fase. Pas veel later bedacht ik dat het eigen lijk fantastisch was wat we gedaan hadden.' 'Vast, maar had de jonge Henny geluisterd? Ik weet niet of ik het wel anders had willen doen. We hebben liedjes gemaakt met het gelijk van de onwetendheid. Als ik nu een tekst schrijf, keer ik die vierhonderd keer om. Toen had ik genoeg aan een bierviltje. Sinds een dag of twee vlinders in mijn hoofd sinds een dag of twee aan genaam verdoofd. Na vijf minuten had ik een liedje.' 'Ja. We gingen uit elkaar omdat het allemaal veel te snel ging. Doe Maar was een feestband van stonede hippies die het allemaal overkwam. We waren al lang uit elkaar toen we elkaar pas echt goed gingen leren kennen en waarderen. Ernst en ik vinden elkaars liedjes nu veel beter dan destijds. Hij was de romanticus, ik was van de cynische liedjes. We vonden allebei dat onze eigen nummers beter waren. Nu is het andersom.' 'Toen we weer begonnen was het mijn voor waarde dat we nieuwe muziek zouden maken. Dat album kwam er, Klaar, maar als ik daar op terugkijk was dat niet nodig geweest. Je hoort er de vijftigers in, terwijl Doe Maar het bandje was van onderweg naar Groningen in het busje met een biertje en een joint erbij een liedje schrijven.' 'Die komen er niet. Alles wat ik over mijn leven kwijt wil, heb ik geschreven op de drie soloalbums die ik een paar jaar geleden achter elkaar heb uitgebracht. Dat is mijn gezongen autobiografie, verder lees je nooit meer iets van mij. Op die platen zing ik alles wat ik kwijt wil over het leven. Liedjes over ouder worden, twijfels, liefde, jeugd.' Het gesprek is ten einde, Henny Vrienten maakt zich op voor een wandeltochtje naar de visboer waar de kabeljauw ligt te wachten. We dalen de trap af naar het domein van de vele gitaren; prij zen en onderscheidingen ontbre ken. 'Daar ben ik niet zo van', zegt Vrienten. 'Die gouden platen, ik vind ze lelijk. Ik heb er veel bij de vuilnisbak gezet. Ooit heb ik er een op mijn pick-up gelegd. Weet je wat ik hoorde? Johnny Hoes!' Zingt met een krakerige stem: Hij was een smok-ke-laar! 'Typerend voor de muziekwereld. Dat kwam van de maatschappij Telstar, dat waren marktkooplui die een wille keurige plaat pakten, hem met gouden verf bespoten en er een sticker op plakten. Alsjeblieft.' Met een guitige lach: 'Joh, dat hele vak hangt van klatergoud aan elkaar.' MEZZA 17 Had u met de kennis van nu de jonge Henny tips kunnen geven waardoor het anders was gelopen? Terugkijkend: was het een goed besluit om in 2000 weer samen te komen? Toch was u de felste van het stel als het aan kwam op een comeback. U had een hekel aan artiesten die teren op oude roem. U bent gek op lezen en schrijven, is het een kwestie van tijd voordat uw memoires verschij nen? Mooie vraag voor een pubquiz: kent u de overeenkomst tussen Ruby Carmichael en Paul Santos? Antwoord: ze heten alle bei Henny Vrienten. Voordat Vrienten, geboren in Hilvarenbeek op 27 juli 1948, bekend werd met Doe Maar, probeerde hij het solo onder deze pseudoniemen. Succesvol waren deze carrièrestappen niet. De kennismaking met Ernst Jansz veranderde alles. Na Doe Maar compo neerde Vrienten filmmuziek, vormde hij met Boudewijn de Groot en George Kooy- mans de band Vreemde Kostgangers en maakte hij meerdere soloalbums. Vrien- ten, die twee zonen en een dochter uit zijn eerste huwelijk heefi, is sinds 2001 getrouwd met Gala Veldhoen, met wie hij twee zonen heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 97