'Dat ik opnieuw vader werd, heeft het leven voor me geregisseerd' R R Het eeuwenoude huis staat op een prachtige plek aan een kleine gracht in Amsterdam. Wie bij Henny Vrienten (72) door de donkerblauwe voor deur gaat, doet er goed aan meteen een blik over de rechterschouder te werpen. Daar hangt achter een glazen wand een gitaar. Een detail dat in een vertrek vol instrumenten onbeduidend lijkt, maar het is de eerste gitaar die hij ooit bezat. 'Van mijn moeder gekregen,' vertelt de zanger en bassist wanneer we een etage hoger neerstrijken in zijn werkkamer. Vanuit die kamer, in een vide, is de gitaar nog steeds zichtbaar. 'Ik was 11 jaar. Mijn moeder wist dat ik niets liever wilde dan een gitaar. Voor de etalage van de instrumentenwinkel had ik al eens een hele woensdagmiddag met mijn neus tegen het glas gestaan. Het is een Höfner. Hij is een jaar of tien gele den gebruikt in de musical Petticoat, waarvoor ik de muziek heb geschreven. Ze konden geen goede gitaar uit de jaren 50 vinden, dus heb ik hem uitgeleend.' 'Ach, het is een instrument, gereedschap. Een timmerman koestert zijn hamer ook niet. Ik ben er niet heel voorzichtig mee, toch doe ik hem nooit weg.' 'Niet direct, ik weet niet van wie ik het heb. Zo goed was ik ook niet, hoor. Ik weet nog hoe ik eind jaren 60 de over stap maakte naar de basgitaar. Ik zat in het bandje Les Cruches, de baas daar luisterde naar mijn spel en zei: ga jij maar bassen, want er zitten twee snaren te veel op voor jou.' 'Nee, muziek en boeken zijn passies die ik zelf heb ontwikkeld. Mijn ouders waren niet erg cultureel ingesteld. Thuis hadden we drie boeken, ik weet ook nog welke. Absolom, Absolom! van Faulkner, in een door Margriet uitgegeven verta ling. Dat las mijn moeder. Mijn vader las De postduif en zijn kenmerken. En ik keek vaak in de eendelige encyclopedie van Elsevier. Toch las ik als kind graag. Ik moest daarvoor naar de bibliotheek. Van de katholieke kerk mochten kinde ren bepaalde boeken niet lezen, maar wat ik wilde kreeg ik mee van een oudere mevrouw. Zij kneep oogjes dicht. Ik las echt alles wat daar stond.' Vrienten zit achter zijn lange houten werktafel, met tegenover en achter zich boekenkasten als wanden. Duizenden boeken staan er, voornamelijk poëzie. 'Ik heb alles gelezen.' Lachend: 'Het zal een reactie zijn op mijn jeugd. Toen ik een tiener was en afgeschreven boeken kocht bij de openbare bibliotheek, gooide mijn moeder die elk jaar weg bij de voorjaarsschoonmaak. Ik had ze gele zen en er kwam alleen maar stof op.' Terwijl hij met een grijns de kamer rondkijkt: 'Je ziet wat ervan gekomen is. Mijn moeder is er al een jaar of zes niet meer, maar als oud, klein Brabants moeke liep ze hier twintig minuten met de handen op de rug langs al die kasten. En daarna concludeerde ze dat er niet één boek bij stond dat ze wilde lezen.' De onderste etages in het huis zijn het domein van Henny Vrienten, daarboven speelt het echte leven zich af, dat van een gezin met twee kinderen. Als vijftiger werd hij vader van Teun (19) en Melle (14), halforoers van Polle (36), Xander (34) en Meke (31), die hij kreeg met zijn eerste vrouw. In 2001 trouwde hij met Gala Veldhoen, Eerste Kamerlid voor GroenLinks, voormalig rechter en dochter van kunstenaar Aat Veldhoen. Zijn zoon Xander, ook bassist, is mede dankzij zijn werk in de band van Jett Rebel inmid dels ook bekend. Zijn zus en (half) broers zijn niet veel minder muzi kaal. 'Schrijf dat maar niet op, want dan wordt hij verwaand, maar de jongste is de muzikaalste van ons allemaal. Hij is links handig, toch bespeelt hij net zo makkelijk een gitaar voor rechts- handigen.' N cr LU o O LU cr LU o X h- co Wat zei u toen u hem overdroeg? 'Pas er goed op?' Lag het voor de hand dat u als jongetje gitaar ging spelen? U kreeg de liefde voor muziek niet van uw ouders mee? 14 MEZZA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 94