Een verbinder die van alle kanten Persoonlijk portret van een iconisch genie 18 Ia\ago- erasméroteroda HAWKING Bijna vijfhonderd jaar na zijn dood blijft Erasmus een inspiratiebron voor velen. ,,Hij is een modern man, een strijder voor intellectuele vrijheid'', zegt Sandra Langereis, auteur van de biografie Erasmus, 'Armoede heeft hem gehard in zijn denken. Hij was geen opgever' AVI AB ALBERTO DVRERO AD VIVAAA- EFFIGIEAV-DELÏnTaTA ThN KPEITTO, TASYrTPAAY AVATA-MEEÏ iiSssi?; STEPHEN Een verhaal over vriendschap en zwarte qaten LEONARD MLODINOW Verkriiabaar in uw boekhandel HANS VAN ZON en schrijven concludeert de bio grafe dat Erasmus zich in het hui dige maatschappelijke debat, over bijvoorbeeld meningsvrijheid, moeiteloos staande zou houden. ,,Hij is een strijder voor intellectu ele vrijheid, een supermoderne Bijbellezer. Hij benadert de Bijbel als mensenwerk waardoor hij af stand creëert en ruimte laat voor discussie. Zo stond hij ook in het leven. Hij wilde niets weten van dogma's en sektarisme.'' De geboren Rotterdammer (waarschijnlijk in 1469) kende nooit rust. Hij doorkruiste heel Europa, van Nederland, België, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië, Duitsland tot Zwitserland. Altijd aan het werk, op zoek naar uitda gende discussies en nieuwe waar heden onder de vlag van huma nisme, van vrijheid van denken en doen. Een biografie over hem is een uitdagende vorm die om lef en uithoudingsvermogen vraagt. ,,Ik heb er zeven jaar lang, dag in dag uit, aan gewerkt. Zonder uit gebreide kennis van Latijn en Grieks, de talen van Erasmus, had ik dit niet kunnen doen. Je moet ook gepokt en gemazeld zijn in brievenonderzoek. Maar de belo ning is groot. Wat mij bij Erasmus aantrok, is zijn bemoeienis met cultuur, met literatuur, geschiede nis en wetenschap. Een belang rijke vraag voor mij is ook wat het kost om te komen tot datgene wat die mens beroemd heeft gemaakt. Welke opofferingen heeft hij moeten doen om prestaties te kunnen verrichten? Die zijn bij Erasmus immens. In zijn geval komt zeker niet alles aanwaaien. Bij cultuurmakers is het brengen van offers een hartveroverend en troostrijk proces. Het gaat er bij mij ook om wat wij aan de gele verde prestaties hebben. Om men sen via de omweg van Erasmus aan het denken te zetten.'' U beschrijft hoe hij te veel le vensdagen heeft moeten beste den aan vleierij, aan gebedel, voor het vinden van onderdak, voor zijn eerste levensbehoefte. ,,Dat heeft hem gehard in zijn denken. Hij was geen opgever. Nu zou hij bij de overheid kunnen aankloppen, voor projectsubsi dies. Maar in zijn tijd was hij af hankelijk van rijke liefhebbers van cultuur en wetenschap, van vrien den om te kunnen zorgen voor continuïteit in zijn werk. Hij er gerde zich aan mensen met een vast inkomen die genoten van za lig nietsdoen, terwijl hij voor een hongerloontje aan de universiteit werkte. Hij had soms ook het ge luk aan zijn zijde. Dat hij de juiste mensen ontmoette die hem fi nancieel overeind hielden. Men sen als zijn vriend Thomas Moore, de jurist, staatsman en humanist die hem in Londen vaak onderdak verleende. Of de rijke graaf lord Mountjoy die hem naar Engeland haalde en geld toestopte.'' Geluk en toeval bepalen ieders leven, ook dat van Erasmus? ,,Je moet het wel willen zien als het op je pad komt. Hij had bij de uitnodiging ook kunnen zeggen: nou, helemaal naar Engeland? Door dat te doen heeft hij zijn le ven, zijn kennis verrijkt. Geluk kun je afdwingen door risico aan te gaan. Dat heeft hij meermaals gedaan.'' Dwarsdenkers als Erasmus ma ken zich lang niet altijd geliefd. Hij stuitte op veel verzet bin nen de katholieke kerk en ook bij de lutheranen kon hij geen goed doen. ,,Ik vind het knap dat hij zich staande heeft weten te houden in die Koude Oorlog tussen de katho lieke kerk en het luthera- ijn erfenis staat nog als een huis. Over heel de we reld buigen stu denten zich over de werken van Erasmus, vijf eeuwen geleden geschreven. Op de naar hem genoemde Erasmus- universiteit in Rotterdam, in Oxford, Yale en Stanford. Die wer ken zijn net zo veelzijdig als zijn leven. De humanist zorgde voor vernieuwende interpretaties van de Bijbel. „Volgens Erasmus moest de Bijbel vooral als mensenwerk worden gelezen'', zegt historica Sandra Langereis, schrijver van Erasmus Dwarsdenker Erasmus produceerde ook uitda gende satire, waarvan de Lof der Zotheid het vlaggenschip is. ,,Hij is niet alleen een scherp denker bij wie je alle zeilen moet bijzetten om hem te kunnen doorgronden. Hij is ook geestig'', zegt ze. ,,Ik heb ontzettend om hem moeten la chen. Hij kan prachtig de spot drij ven met flauwekul. Het is knap dat vijfhonderd jaar oude humor nog zo springlevend is.'' Na jaren noest onderzoek, reizen NewScientist ZATERDAG 27 MAART 2021 WETENSCHAP liOJV s?3 ^v-:- Het arote ontwerp en Een korte geschiedenis wn de tijd *Actieprijs geldt var .1 /l-mzibi-t taf 3t mbi 'Erasmus is een man van deze tijd'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 66