Meindert Inderwisch brengt zijn verloren gewaande liedjes J 6 Als jongetje verliest Meindert Inderwisch zijn vader, als man wordt hij verlaten door de liefde van zijn leven. En hoe ironisch, een compleet album waarop hij zijn pijn daarover bezingt, raakt kwijt. Tot onlangs. Na een depressie die hem op de rand van zelfmoord heeft gebracht, ruimt hij zijn huis op. ,,En verdomd hè, ik vind die liedjes. Ze benamen me de adem." Het is 1994. Meindert Inder wisch timmert aan de weg als dichter en schrijver. Geestverwanten en vrienden als Rogi Wieg en Joost Zwa german proberen hem over te halen naar de Randstad te verhuizen. Dat is goed voor zijn carrière. Maar hij blijft liever in Vlissingen wonen, waar hij is geboren. ,,Ik hou van de stad, ik hou van de zee." Inderwisch is ook geen onverdienstelijk popmuzikant. Onder de naam Deep Green Sui tes maakt hij met zijn vrouw Frederike het al bum The bluest of sounds, vol breekbare luister liedjes. Maar dan verstomt zijn stem. Er komt geen nieuwe dichtbundel of roman, het blijft bij dat ene album. ,,Ik had me op het Spaanse eiland Formentera teruggetrokken om aan mijn vijfde boek te be ginnen. Zeven weken had ik geboekt. Toen ging Frederike met haar minnaar, die hier lag met een schip, naar Wales, waar hij woonde. Ik kwam erachter. Ik was helemaal kapot. Ik heb de ANWB-alarmcentrale gebeld om te vragen of ze me konden helpen met het uitstippelen van de reis naar huis. Ik kon niet meer. De pijn die als een elektrische zaag door mij heen ging, vanaf dat ik wakker werd, was de oorzaak van een medicijnverslaving. Later begreep ik dat ik diezelfde pijn al eens moet hebben ervaren als jongetje, nadat mijn vader overleed, maar in mijn herinnering was dat jaar helemaal zwart." ,,Hij overleed toen ik zeven was, tijdens een wedstrijd die hij speelde als midvoor van Zee land Sport. Hij had mijn moeder en mij afgezet bij mijn tante Nel in Nieuwdorp, of all places. Het was een zondag, geen hond te bekennen op straat, het was daar zwaar gereformeerd. Als kind vond ik het bevreemdend. Ik was aan het spelen in de tuin. Er kwam een auto de straat binnen glijden. Er stapte een man uit en een vriendin van mijn moeder. Die man zegt met een tegen mij: 'Ja jongen, je vader is dood.' Ik wist nog helemaal niet wat dat betekende. Ik had weleens een dood vogeltje gezien. Ik kon er niet goed tegen als ik een musje zag dat uit een nestje gevallen was. Gevoelig kindje. Dus die man zei dat en ik rende naar binnen en riep: 'Mama, mama, papa is dood.' Mijn moeder be sefte het meteen en vanaf dat moment was zij niet meer toegankelijk." ,,Ja, mijn moeder ging vol op in haar verdriet. Ze sloot zich op in haar slaapkamer. Ik hoorde af en toe haar stem vaag achter die deur, maar ik kwam er niet bij. Ik had geen verdriet om mijn vader, ik had verdriet om mijn moeder. Mijn vader was zeeman, ik zag hem nooit. Maar mijn moeder die wegviel, dat heeft mij ge vormd. Tussen mijn zevende en mijn achtste kreeg ik angststoornissen. Dat was een reden om te hyperventileren, al was dat woord toen nog niet in zwang. Op een van de dagen dat ze kennelijk wel leefde heeft mijn moeder me meegenomen naar een psychiater. Hij zei: 'Me vrouw, er is niks mis met dat jongetje. Maar u moet uit uw rouwbed komen, anders loopt het slecht met hem af." ,,Dat komt door mijn moeder. Ze heeft me van kleins af aan gestimuleerd om te verwoorden wat mijn gevoelens en gedachten waren. Ik groeide op tussen Miles Davis, Captain Beef- heart, Beach Boys, Beatles, Tsjaikovski, Grieg, zeg maar de romantici, en jazz, dus Billie Holi day, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan. Ik was een voetballertje. Ik had nooit gedacht aan muziek maken, tot ik op mijn twaalfde met Sinterklaas van mijn moeder een Spaans gitaartje kreeg. Ik begon te pielen, het deed zeer aan mijn vingers, het leek nergens op. Menig vriendje heb ik weggepest met mijn gegalm en mijn getokkel. i Op mijn vijftiende vormde ik een eigen bandje. De poëzie kwam later. Podium De Piek gaf een blad uit met gedichten en korte verhalen. Ik las dat en dacht: 'Laat ik het ook eens proberen.' Ik schreef een gedicht over Nieuwdorp, waar het zo stil was op zondag. Hoe de zon brandde op dat dorp en hoe er nergens iemand te beken nen was. Ik noemde dat iets als de dag na de atoomexplosie. Het werd opgenomen in het Piekperiodiek. Hé, besefte ik, als wat ik schrijf gedrukt wordt in letters, wordt het ineens wer kelijk. Op mijn 22ste debuteerde ik in NRC Handelsblad, met het gedicht van de week. Zo kwam ik bij Nijgh en Van Dittmar terecht, de oorspronkelijke uitgever van mijn jeugdheld Slauerhoff." ,,Ik had niks meer te zeggen. Het was op. In een depressie sneuvelt als eerste de creativiteit. Mijn behoefte om mezelf uit te drukken, was weg. Ik bestond nauwelijks meer. Ik wachtte alleen maar tot de pijn over ging. Ik ontmoette Bram Bakker, de psycholoog. Hij probeerde mij weer in het schrijversgareel te krijgen, gaf me een schop onder mijn reet. Samen hebben we later wel een boek over verslaving geschreven." ,,Dat kwam ook door de scheiding. Ik kon niet met de pijn omgaan. Er kwam geen einde aan. Ik dacht: 'Ik heb hulp nodig.' Maar ik had toen totaal geen geloof in psychotherapeuten. 'Ik ga mezelf wel genezen', dacht ik. Dat kan natuur lijk helemaal niet. Ik ben een opleiding tot ge- stalttherapeut gaan volgen. Ik werd gegrepen door de psychologie. Het was als met het Spaanse gitaartje voor Sinterklaas. Ik las de hele psychologiebibliotheek stuk. Het was een hartstocht. Ik bleek er ook goed in. Ik kan men sen aanvoelen, ik ben goed in dialoog. Maar ik ben zelf ook drie jaar in therapie geweest. Dat was niet zachtzinnig. Mijn mannelijke agressie had zich niet ontwikkeld, concludeerde de the- ZATERDAG 27 MAART 2021 GO 'Ik ruimde mij n huis op en verdomd hè, ik vind die cd terug' ERNST JAN ROZENDAAL Wat gebeurde er? Wat gebeurde er met je vader? Ze liet je aan je lot over? Je bleek daarna heel creatief. Waarom heb je na je scheiding geen poëzie en fictie meer gepubliceerd? Je werd zelf ook psycholoog. 0*"'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 54