ik Q-Aviation uit Middelburg wint Zeeuwse Pioniersprijs 4 Problemen getijdenduiker ONTDEKT IN YERSEKE NATUURLIJKE GOLFBREKERS Eigenlijk hadden alle politieke partijen dezelfde vraag. Als een aannemer de opdracht van het waterschap Scheldestromen niet goed uitvoert, hoe kan het dan dat ook de provincie moet mee betalen aan de oplossing? De getijdenduiker is niet alleen een inlaat van zout water, hij moet Waterdunen en omgeving ook beschermen tegen te hoog water. Bij de ingebruikname in 2019 bleek hij niet te voldoen aan de veiligheidseisen. Adviesbu reau Royal Haskoning DHV on derzocht de oorzaken en stelde een oplossing voor. Provincie en waterschap besloten onlangs de kosten voor verbetering van de getijdenduiker te delen. Het be drag is geheim, maar de provincie hoeft niet bij te passen, want in de begroting van 90 miljoen euro zit nog genoeg geld in de post on voorzien. Contract Dat mag dan zo zijn, maar het ad viesbureau heeft ook vastgesteld dat de aannemer zich bij de bouw van de getijdenduiker niet heeft gehouden aan het contract met het waterschap. ,,We hadden ook kunnen zeggen: waterschap, val ons niet lastig, los het op met de aannemer", stelde Harold van de Velde. ,,Is de provincie niet te snel door de bocht gegaan?'', vroeg Ri- nus van 't Westeinde (CDA). ,,Het waterschap is eigenaar van de getijdenduiker en daarover hebben we nu een rapport van Hierdoor krijgen we Waterdunen in zijn volle glorie 100 pagina's. Dan is er toch iets niet goed gegaan." Ook GroenLinks, VVD en Pro Zeeland vroegen zich af of de kos ten niet gewoon door het water schap op de aannemer kunnen worden verhaald. Badkuip Uit het antwoord van Pijpelink bleek dat de verbetering die het adviesbureau voorstelt, de enige is om alle doelen van Waterdu- nen te halen: veiligheid, bijzon dere natuur en recreatie. ,,De aan passing is ook echt iets wat wij willen. Hierdoor krijgen we Wa- terdunen in zijn volle glorie." Had de provincie geredeneerd dat de getijdenduiker niet haar zaak is, dan had het waterschap een andere oplossing kunnen kiezen om het gebied waterveilig te ma ken, namelijk een slechtere inlaat met hogere dijken er omheen. Pijpelink: ,,Dan was het een bad kuip geworden. Dan waren we al onze miljoenen ook kwijt ge weest, zonder dat de ecologische doelen waren gehaald." Hoe houden we in Zeeland droge voeten? Door dijken steeds hoger en dus ook breder te maken? Dat kan wel. Maar dan zul je ook huizen moeten gaan slopen. Kan dat echt niet anders? Als we dat water nou afremmen voordat het tegen de dijken klotst, scheelt dat? In Yerseke denken ze van wel. Piepkleine algen gaan ons helpen in de strijd tegen het water. Yerseke Het is onze grootste angst: dat de zee ons nog een keer over spoelt. Dijken zijn tot nu toe ons meest suc cesvolle wapen in de strijd tegen het water. Slierten van in totaal 425 kilometer hebben we 'om' Zeeland heen gelegd. Maar weten schappers kijken of er nog meer wapens voorhanden zijn nu de zeespiegel stijgt. Roeland van de Vijsel is één van hen. Hij werkt bij het NIOZ in Yer- seke. Een instituut dat alles in en rond het water onderzoekt. Roe land heeft interessante ontdekkin gen gedaan waarop hij onlangs is gepromoveerd aan de Rijksuniver siteit Gronin- gen. Ontdek kingen die Zee land flink kun nen helpen. Om te begrij pen wat Roe land heeft on derzocht, moe ten we de dijk op. Want daar achter zie je ze vaak liggen: getij deplaten die bij laag water droog vallen en met hoog water over spoeld worden: slikken. Sommige zijn begroeid en lopen alleen nog onder bij heel hoog water: schor ren. ,,Slikken en schorren kunnen golven dempen en daarmee de dij ken er achter als het ware bescher men", vertelt Roeland. Natuurlijk, dat is al langer be kend. ,,Maar hoe die slikken en Het ruwe oppervlak remt het water pas echt af schorren precies ontstaan, wisten we nog niet." En juist dat heeft Roeland uitgeknobbeld. Dat is be langrijk. Want als je dat weet, kun je straks - op plekken waar je dat wilt - de natuur zijn eigen dijkver sterking laten bouwen. Wat opvalt als je vanaf een dijk op zo'n slik of schor kijkt, zijn de talloze kleine geultjes. ,,Die zorgen voor de aan- en afvoer van water, maar ook van slib. Aan de rand van een geul neemt de stroomsnelheid af en zakt het slib naar de bodem. Met dat slib wordt een slik of schor dus opgebouwd." Roeland heeft ontdekt hoe die geulen ontstaan. ,,Eerst slijt het water de grootste geulen uit. Als dat gebeurd is, herhaalt dat uitslij tingsproces zich op een kleinere schaal, en ontstaan kleine zijgeul tjes. Die staan haaks op de grote geulen. Dat proces her haalt zich, ook weer loodrecht op de kleinere geultjes." Nou én, zou je denken. Roe land: ,,Dat Droste-effect zorgt dat het geul stelsel steeds verder vertakt en dat zo'n kustlandschap beter bestand is tegen bijvoorbeeld zeespiegel stijging of grote stormen." Stootje Kortom: de natuur zorgt niet al leen voor de opbouw, maar doet het ook nog op zo'n manier dat het tegen een stootje kan. Maar daar mee is zo'n plaat nog niet de ideale dijkversterker. Dat gebeurt pas als er algen en plantjes op gaan groeien. ,,Het ruwe oppervlak remt het water pas echt af." Maar die plantjes groeien er niet De prijs werd zoals elk jaar uitge reikt tij dens het jaarevenement van netwerk De Zeeuwse Connectie. Vanwege de pandemie werd dat online gehouden. Q-Aviation is een jong en sterk groeiend bedrijf in Middelburg dat wereldwijd met succes opereert in de nichemarkt van productie en verkoop van high-end verlichting voor helikopter-platformen. Van Eerden en De Lange begonnen na hun studie aan de HZ University of Applied Sciences in 2016 hun be drijf. Na een hectische start waarin werd gepionierd, verdubbelt de omzet nu elk jaar Zij zagen potentie in heli-deck ver lichting. De Lange ontwikkelt sindsdien nieuwe producten. Alles wordt in huis bedacht en gemaakt. Er is daarom flink geïnvesteerd in professionele lichtmeet-straten, printplaat-productielijnen en 3D print machines. Van Eerden haalt de klanten bin nen. Na een hectische start waarin werd gepionierd, verdubbelt de omzet nu elk jaar. Inmiddels is Q- Aviation uitgegroeid tot een bedrijf met een miljoenenomzet en 25 me dewerkers op de loonlijst. Q-Avia- tion exporteert wereldwijd. Klan ten zitten tot in China en Canada. Verkopers, engineers en installatie teams vliegen de hele wereld over. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat (economie) reikte gisteren de prijs uit tijdens het evenement dat drie honderd online toeschouwers trok. De meeste publieksstemmen gingen naar Zeeuwsche Zoute in Bruinisse, producent van Ooster- schelde-zeezout. zaterdag 27 maart 2021 GO Debat over extra kosten Waterdunen Met de finish in zicht had het natuur- en recreatieproject Waterdunen bij Breskens nog helemaal kunnen mislukken. ,,Dan was het een grote bad kuip geworden", zei gedepu teerde Anita Pijpelink (PvdA) gisteren tegen Statenleden die haar aan de tand voelden over problemen met de getij- denduiker die zout water in en uit het gebied laat stromen. Ernst Jan Rozendaal Breskens - Anita Pijpelink, gedeputeerde Algen gaan helpen Jeffrey Kutterink - Roeland van de Vijsel, NIOZ l Roeland van de Vijsel. foto mar- CELLE DAVIDSE Het Middelburgs bedrijf Q-Avia tion heeft de Zeeuwse Pioniers- prijs gewonnen. Tijdens een on- line-evenement kregen Martijn van Eerden en Jermo de Lange van Q-Aviation gistermiddag een cheque van 5000 euro, een oor konde en een kunstwerk van Henk Vierveijzer. Frank Balkenende Middelburg Jermo de Lange van Q-Aviation neemt de cheque van 5000 euro in ontvangst. Links gedeputeerde Jo-Annes de Bat, rechts Jim Goedhart, voorzitter van stichting De Zeeuwse Connectie. FOTO MARTIJN FINCKE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 32