II Tientallen containers vol seksspeeltjes liggen te wachten in het Suezkanaal ECONOMIE 17 was van tevoren bekend dat daardoor problemen konden ontstaan. Maar we begrijpen heel goed dat onderne mers soms niet anders konden. We zouden graag zien dat het gerepa reerd wordt en er ook naar de marge wordt gekeken. Maar ik weet niet of het realistisch is om dat nu nog te re pareren. Als ze in eerste instantie het werk goed hadden gedaan, dan was dit niet nodig geweest." Veel meer ondernemers vrezen steun te moeten terugbetalen - of hebben dat al te horen gekregen. Zo als horecazaken en winkels die zijn gaan thuisbezorgen of winkels die af halen mogelijk hebben gemaakt. ,,Het zijn vooral kleinere onderne mers die hierdoor zwaar worden ge troffen", zegt Paul te Grotenhuis van branchevereniging INretail. „Terwijl juist deze groep de steun heel hard nodig heeft." De branchevereniging kent een hele trits oorzaken waarom onderne mers toch moeten terugbetalen. Zo als bedrijven die in 2019 getroffen zijn door brand en daardoor tijdelijk een lagere omzet draaiden. Of win keliers die hun winkel net hebben uitgebreid of vlak voor de pandemie een nieuwe vestiging hebben ge opend. ,,Dat zorgt allemaal voor een vertekend beeld voor de omzetverge- lijking." Ongelukkig Ook blijkt januari 2020 als peilmaand voor de laatste 'coronavrije' omzet vooral in de winkelbranche ongeluk kig uit te vallen. De loonkosten zijn dan relatief hoog, omdat overwerk en bonussen uit de voorgaande kerst maand worden betaald. Maar januari is ook traditioneel de maand met de laagste winkelomzet. Daardoor valt de omzetvergelijking met steun- maanden maart tot juni ongunstig uit. Vooraf werd al gezegd dat de haas tig in elkaar gezette eerste NOW- ronde niet optimaal zou zijn, maar dat eventuele gaten later konden worden gedicht. Maar volgens minis ter Wouter Koolmees (Sociale Zaken) is het nauwelijks mogelijk om met ruim 144.000 aanvragen maatwerk te leveren. Bezwaar maken kan wel: tot nu heeft een op de twintig ondernemers dat gedaan en elk bezwaar moet als nog apart worden beoordeeld. Ook zijn er al ondernemers naar de rech ter gestapt. „Het is enorm triest dat er voor uitzonderingsgevallen geen maatwerk wordt geboden", zegt Te Grotenhuis. „Koolmees roept telkens dat er geen ruimte is voor maatwerk, maar het beoordelen van al die be zwaren kost ook tijd." Winkeliers deden het afgelopen jaar overtollige voorraad van de hand aan opkopers, omdat ze de spullen door de verplichte sluiting of het wegblij ven van klanten niet meer konden verkopen. Ze worden nu afgerekend op de omzet die ze daarmee hebben gemaakt. ,,Iedereen in mijn omgeving die acuut geld nodig had, heeft vorig jaar zijn voorraad verkocht", zegt Bart de Groot van de Amsterdamse mode winkel Cowboys to Catwalk. ,,Soms tegen inkoopprijs, maar vaak met verlies. Op die manier kregen we nog een beetje geld binnen. We hebben dat verlies genomen, maar worden nu in de afrekening voor onze steun gepakt op de omzet die dat heeft op geleverd." Het gaat daarbij zowel om salaris- steun NOW als om de tegemoetko ming vaste lasten (TVL) die mede op basis van omzet worden uitgekeerd. Bij de eerste NOW-regeling moesten ondernemers vorig jaar de omzetval en salariskosten tussen maart en juni opgeven om in aanmerking te komen voor steun. Veel ondernemers moes ten die cijfers schatten. Inmiddels is het UWV aan het rekenen geslagen met de definitieve omzet- en looncijfers. In 60 procent van de ruim 144.000 gevallen wijken die af en moet er worden terugbe taald. Dat komt onder meer doordat omzetcijfers vertekend zijn geraakt door voorraadverkopen. ,,Als je veel voorraad hebt verkocht, word je nu gepakt", zegt De Groot. ,,De overheid denkt dat uit die omzet de lonen betaald kunnen worden en kort daarom de steun. Lonen betaal je niet uit omzet, maar uit de marge. En die maak ik niet." Hetzelfde dreigt te gebeuren in de tweede NOW-ronde (juni tot okto ber), waarvoor sinds vorige week de terugbetalingen zijn gestart. Pas eind vorig jaar kwam er een uitgebreide regeling voor overtollige seizoens- voorraden die grotendeels vergoed worden door de overheid. Maar dat geldt niet voor voorraad die eerder is verkocht. Autodealers Daarbij gaat het niet alleen om mo dezaken, maar onder meer ook om meubelwinkels of autodealers. „Nie mand wist bij het begin van de crisis of klanten nog zouden kopen", zegt Tom Huyskens van autobrancheor ganisatie Bovag, waarbij negendui zend bedrijven zijn aangesloten. „Veel dealers hebben voorraad af gestoten, soms met verlies. Vooral in de eerste maanden van de crisis. Een auto, motor of caravan die op het ter rein staat, kost alleen maar geld. Het We worden gepakt op de omzet die we haalden met de verkoop van voorraden - Bart de Groot, Cowboys to Catwalk VEENDAM De opstopping van containerschepen in het Suez- kanaal heeft gevolgen voor de bevoorrading van winkels en andere bedrijven in Nederland. EasyToys uit Veendam, gespecia liseerd in seksspeeltjes, laat we ten gedupeerd te zijn. ,,Er staan tientallen zeecontainers van ons in de file.'' Bij het bedrijf loopt de stress flink op nu het gestrande schip Ever Given in het kanaal nog steeds niet is losgetrokken. Op een van de schepen staan tientallen containers vol vibre rende eitjes en vibrators, gepro duceerd in China en onderweg naar EasyToys. ,,Het zijn nog onze populairste seksspeeltjes ook, we verwachten hoe dan ook problemen met de levertijd. Ook al wordt het schip morgen losge trokken, dan nog is er nu al sprake van dagenlange vertraging en loopt de schade voor ons in de miljoenen euro's'', zegt een woordvoerder van de online seksshop. Omvaren via Zuid-Afrika is voor het bedrijf nog geen optie. ,,We wachten nog een paar dagen af, hopelijk is de doorgang dan weer vrij. Omvaren via Kaap de Goede Hoop kost niet alleen weken extra, maar ook op het gebied van piraterij en weersomstandig heden zitten er haken en ogen aan dit alternatief.'' Het bedrijf verwacht dat de pro- blemen na het lostrekken van de Ever Given nog niet zijn opgelost. ,,De hele keten is van slag, havens lopen straks vol met schepen, wat weer voor opstoppingen zorgt bij het lossen van containers.'' Ook Mirage Retail Group, het moederbedrijf van winkelketens als Blokker, Intertoys en BCC, vreest dat de blokkade gevolgen heeft voor de bevoorrading, al heeft het bedrijf door de corona crisis nu nog grote voorraden. zaterdag 27 maart 2021 GO Winkeliers die omzet draaiden door hun voorraad te verkopen, raakten daardoor coronasteun kwijt. Veel meer ondernemers dan verwacht moeten de overheids hulp terugbetalen die ze vorig jaar ontvingen. Herman Stil Amsterdam Voorraad verkocht? Coronasteun inleveren Lege winkelstraat in het centrum van Amsterdam. FOTO ANP Intertoys heeft nog genoeg speelgoed in voorraad. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17