II
Tientallen containers vol seksspeeltjes liggen te wachten in het Suezkanaal
ECONOMIE 17
was van tevoren bekend dat daardoor
problemen konden ontstaan. Maar
we begrijpen heel goed dat onderne
mers soms niet anders konden. We
zouden graag zien dat het gerepa
reerd wordt en er ook naar de marge
wordt gekeken. Maar ik weet niet of
het realistisch is om dat nu nog te re
pareren. Als ze in eerste instantie het
werk goed hadden gedaan, dan was
dit niet nodig geweest."
Veel meer ondernemers vrezen
steun te moeten terugbetalen - of
hebben dat al te horen gekregen. Zo
als horecazaken en winkels die zijn
gaan thuisbezorgen of winkels die af
halen mogelijk hebben gemaakt.
,,Het zijn vooral kleinere onderne
mers die hierdoor zwaar worden ge
troffen", zegt Paul te Grotenhuis van
branchevereniging INretail. „Terwijl
juist deze groep de steun heel hard
nodig heeft."
De branchevereniging kent een
hele trits oorzaken waarom onderne
mers toch moeten terugbetalen. Zo
als bedrijven die in 2019 getroffen
zijn door brand en daardoor tijdelijk
een lagere omzet draaiden. Of win
keliers die hun winkel net hebben
uitgebreid of vlak voor de pandemie
een nieuwe vestiging hebben ge
opend. ,,Dat zorgt allemaal voor een
vertekend beeld voor de omzetverge-
lijking."
Ongelukkig
Ook blijkt januari 2020 als peilmaand
voor de laatste 'coronavrije' omzet
vooral in de winkelbranche ongeluk
kig uit te vallen. De loonkosten zijn
dan relatief hoog, omdat overwerk en
bonussen uit de voorgaande kerst
maand worden betaald. Maar januari
is ook traditioneel de maand met de
laagste winkelomzet. Daardoor valt
de omzetvergelijking met steun-
maanden maart tot juni ongunstig
uit.
Vooraf werd al gezegd dat de haas
tig in elkaar gezette eerste NOW-
ronde niet optimaal zou zijn, maar
dat eventuele gaten later konden
worden gedicht. Maar volgens minis
ter Wouter Koolmees (Sociale Zaken)
is het nauwelijks mogelijk om met
ruim 144.000 aanvragen maatwerk te
leveren.
Bezwaar maken kan wel: tot nu
heeft een op de twintig ondernemers
dat gedaan en elk bezwaar moet als
nog apart worden beoordeeld. Ook
zijn er al ondernemers naar de rech
ter gestapt. „Het is enorm triest dat er
voor uitzonderingsgevallen geen
maatwerk wordt geboden", zegt Te
Grotenhuis. „Koolmees roept telkens
dat er geen ruimte is voor maatwerk,
maar het beoordelen van al die be
zwaren kost ook tijd."
Winkeliers deden het afgelopen jaar
overtollige voorraad van de hand aan
opkopers, omdat ze de spullen door
de verplichte sluiting of het wegblij
ven van klanten niet meer konden
verkopen. Ze worden nu afgerekend
op de omzet die ze daarmee hebben
gemaakt.
,,Iedereen in mijn omgeving die
acuut geld nodig had, heeft vorig jaar
zijn voorraad verkocht", zegt Bart de
Groot van de Amsterdamse mode
winkel Cowboys to Catwalk. ,,Soms
tegen inkoopprijs, maar vaak met
verlies. Op die manier kregen we nog
een beetje geld binnen. We hebben
dat verlies genomen, maar worden
nu in de afrekening voor onze steun
gepakt op de omzet die dat heeft op
geleverd."
Het gaat daarbij zowel om salaris-
steun NOW als om de tegemoetko
ming vaste lasten (TVL) die mede op
basis van omzet worden uitgekeerd.
Bij de eerste NOW-regeling moesten
ondernemers vorig jaar de omzetval
en salariskosten tussen maart en juni
opgeven om in aanmerking te komen
voor steun. Veel ondernemers moes
ten die cijfers schatten.
Inmiddels is het UWV aan het
rekenen geslagen met de definitieve
omzet- en looncijfers. In 60 procent
van de ruim 144.000 gevallen wijken
die af en moet er worden terugbe
taald. Dat komt onder meer doordat
omzetcijfers vertekend zijn geraakt
door voorraadverkopen. ,,Als je veel
voorraad hebt verkocht, word je nu
gepakt", zegt De Groot. ,,De overheid
denkt dat uit die omzet de lonen
betaald kunnen worden en kort
daarom de steun. Lonen betaal je niet
uit omzet, maar uit de marge. En die
maak ik niet."
Hetzelfde dreigt te gebeuren in de
tweede NOW-ronde (juni tot okto
ber), waarvoor sinds vorige week de
terugbetalingen zijn gestart. Pas eind
vorig jaar kwam er een uitgebreide
regeling voor overtollige seizoens-
voorraden die grotendeels vergoed
worden door de overheid. Maar dat
geldt niet voor voorraad die eerder is
verkocht.
Autodealers
Daarbij gaat het niet alleen om mo
dezaken, maar onder meer ook om
meubelwinkels of autodealers. „Nie
mand wist bij het begin van de crisis
of klanten nog zouden kopen", zegt
Tom Huyskens van autobrancheor
ganisatie Bovag, waarbij negendui
zend bedrijven zijn aangesloten.
„Veel dealers hebben voorraad af
gestoten, soms met verlies. Vooral in
de eerste maanden van de crisis. Een
auto, motor of caravan die op het ter
rein staat, kost alleen maar geld. Het
We worden
gepakt op de
omzet die we
haalden met de
verkoop van
voorraden
- Bart de Groot,
Cowboys to Catwalk
VEENDAM De opstopping van
containerschepen in het Suez-
kanaal heeft gevolgen voor de
bevoorrading van winkels en
andere bedrijven in Nederland.
EasyToys uit Veendam, gespecia
liseerd in seksspeeltjes, laat we
ten gedupeerd te zijn. ,,Er staan
tientallen zeecontainers van ons
in de file.'' Bij het bedrijf loopt de
stress flink op nu het gestrande
schip Ever Given in het kanaal
nog steeds niet is losgetrokken.
Op een van de schepen staan
tientallen containers vol vibre
rende eitjes en vibrators, gepro
duceerd in China en onderweg
naar EasyToys. ,,Het zijn nog
onze populairste seksspeeltjes
ook, we verwachten hoe dan ook
problemen met de levertijd. Ook
al wordt het schip morgen losge
trokken, dan nog is er nu al
sprake van dagenlange vertraging
en loopt de schade voor ons in de
miljoenen euro's'', zegt een
woordvoerder van de online
seksshop.
Omvaren via Zuid-Afrika is voor
het bedrijf nog geen optie. ,,We
wachten nog een paar dagen af,
hopelijk is de doorgang dan weer
vrij. Omvaren via Kaap de Goede
Hoop kost niet alleen weken
extra, maar ook op het gebied van
piraterij en weersomstandig
heden zitten er haken en ogen
aan dit alternatief.''
Het bedrijf verwacht dat de pro-
blemen na het lostrekken van de
Ever Given nog niet zijn opgelost.
,,De hele keten is van slag, havens
lopen straks vol met schepen, wat
weer voor opstoppingen zorgt bij
het lossen van containers.''
Ook Mirage Retail Group, het
moederbedrijf van winkelketens
als Blokker, Intertoys en BCC,
vreest dat de blokkade gevolgen
heeft voor de bevoorrading, al
heeft het bedrijf door de corona
crisis nu nog grote voorraden.
zaterdag 27 maart 2021
GO
Winkeliers die omzet draaiden
door hun voorraad te verkopen,
raakten daardoor coronasteun
kwijt. Veel meer ondernemers dan
verwacht moeten de overheids
hulp terugbetalen die ze vorig jaar
ontvingen.
Herman Stil
Amsterdam
Voorraad verkocht?
Coronasteun inleveren
Lege winkelstraat in
het centrum van
Amsterdam.
FOTO ANP
Intertoys heeft nog genoeg
speelgoed in voorraad.
FOTO ANP