mmmm
'Over een leven als een
fragmentatiebom'
'Nu pas begrijp ik de
bezetenheid van klimmers'
'Je voelt de storm door
de bladzijden razen'
Als Nadia 2 jaar is, laat haar
Armeens-Amerikaanse moeder hun
gezin in de steek. Nadia blijft achter
met haar zusje en hun Ghanese
vader, ambtenaar bij de VN. Ze
bewonen plekken over de hele
wereld. Als haar vader overlijdt,
voelt ze zich meer dan ooit ontwor
teld. In Naschokken beschrijft
Owusu haar zoektocht naar haar
identiteit, en laat zien welke impact
een trauma kan hebben op je leven.
Debbie van der Zande: 'De metaforen zijn prachtig. ''Ik
zal je laten zien waar ik woon. Het is op een levende
breuklijn. De breuklijn is in mijn lichaam'', schrijft Owusu
bijvoorbeeld. Toch vertelt ze met afstand over schok
kende voorvallen in haar leven. Het misbruik in een park
door een Italiaanse man, het racisme in New York. Daar
door komt het extra binnen. Ze gebruikt korte zinnen en
springt heen en weer door de tijd. Zo zit je als lezer volle
dig in haar hoofd.'
Olaf Tigchelaar: 'Je próéft het ontwortelde.'
Anthoni Fierloos: 'Een grote verrassing, wat is dit prach
tig gecomponeerd. Sommige schrijvers slaan door in
emotie maar Owusu niet, waardoor haar verhaal meer
binnenkomt.'
Erna Staal: 'Een schrijnend boek over een leven dat één
grote fragmentatiebom is, dat is het.'
Klimvrienden Walter en Lenny
klimmen in de Alpen en de Hima
laya in een tijd waarin elke berg al
rerwswwws» is bedwongen. Welke eer valt er nog
sMiiili'ïii! te behalen als in elk bergstation de
commercie van koffieketen Star
bucks is doorgedrongen?
Zuurstofschuld is een roman over
vrijheid en vriendschap, de gevol
gen van radicale keuzes, en over de
werkelijkheid 'daarboven', waar in
de ijle lucht andere wetten gelden
en iedereen is aangewezen op zichzelf.
Erna Staal: 'Ik heb nooit iets begrepen van men
sen die zichzelf zó tarten, maar na dit boek snap ik
hun bezetenheid. Heijmans heeft Zuurstofschuld
mooi gecomponeerd door grote klimmers uit het
verleden door zijn verhaal te weven.'
Anthoni Fierloos: 'Elk verhaal zou zijn eigen
roman kunnen vormen. Daar doorheen volg je het
verhaal van de hoofdpersoon en zijn weg naar
boven.'
Olaf Tigchelaar: 'Eén ding is duidelijk: je kunt
niet een béétje bergbeklimmer zijn. Ik heb respect
gekregen voor hun toewijding.'
Debbie van der Zande: 'Ondanks de vaktermen is
het boek nergens specialistisch. Na honderd pagi
na's sprak ook ik de taal van het bergbeklimmen.'
Op een winterochtend
zien Luca Wolf en
Emma Reich een
18de-eeuws zeilschip
liggen in een bollen
veld. Emma kan haar
nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaat het
luik op het hellende dek binnen. Niemand ziet
haar ooit terug. Luca blijft verbijsterd achter.
Niet veel later zijn er elf mensen verdwenen,
worden Luca en zijn moeder afgesloten van de
wereld vastgehouden in een beveiligde instel
ling en staan de geheime diensten voor een
raadsel.
Anthoni Fierloos: 'Van Erna mag ik de term
'on-Nederlands goed' niet gebruiken, want
Calimero-achtig. Maar geen schrijver op het
gebied van speculatieve fictie en thrillers in
Nederland kan tippen aan Olde Heuvelt. Niet
voor niets noemen ze hem de Nederlandse
Stephen King. In Orakel weet hij meteen een
sfeer neer te zetten die je niet meer loslaat.
Die spanning houdt hij vast tot het einde.'
Erna Staal: 'Dit is niet mijn favoriete genre,
maar als ik toch een thriller moet lezen, dan
eentje van Thomas Olde Heuvelt.'
Debbie van der Zande: 'Lees het bij daglicht.
Ik kreeg er letterlijk een nachtmerrie van.'
Olaf Tigchelaar: 'Olde Heuvelt verweeft
scheepsjournaals van vroeger door zijn ver
haal, in een afwijkende typografie. Dat werkt
goed. Het boek beneemt je driekwart van de
tijd de adem; je voelt de storm door de blad
zijden razen.'
AANRADER
NADIA OWUSU - NASCHOKKEN
AANRADER
TOINE HEIJMANS - ZUURSTOFSCHULD
EI3MAN5
AANRADER
THOMAS OLDE HEUVELT - ORAKEL
THOMAS
olde HEUVELT
MEZZA 45