mmmm 'Over een leven als een fragmentatiebom' 'Nu pas begrijp ik de bezetenheid van klimmers' 'Je voelt de storm door de bladzijden razen' Als Nadia 2 jaar is, laat haar Armeens-Amerikaanse moeder hun gezin in de steek. Nadia blijft achter met haar zusje en hun Ghanese vader, ambtenaar bij de VN. Ze bewonen plekken over de hele wereld. Als haar vader overlijdt, voelt ze zich meer dan ooit ontwor teld. In Naschokken beschrijft Owusu haar zoektocht naar haar identiteit, en laat zien welke impact een trauma kan hebben op je leven. Debbie van der Zande: 'De metaforen zijn prachtig. ''Ik zal je laten zien waar ik woon. Het is op een levende breuklijn. De breuklijn is in mijn lichaam'', schrijft Owusu bijvoorbeeld. Toch vertelt ze met afstand over schok kende voorvallen in haar leven. Het misbruik in een park door een Italiaanse man, het racisme in New York. Daar door komt het extra binnen. Ze gebruikt korte zinnen en springt heen en weer door de tijd. Zo zit je als lezer volle dig in haar hoofd.' Olaf Tigchelaar: 'Je próéft het ontwortelde.' Anthoni Fierloos: 'Een grote verrassing, wat is dit prach tig gecomponeerd. Sommige schrijvers slaan door in emotie maar Owusu niet, waardoor haar verhaal meer binnenkomt.' Erna Staal: 'Een schrijnend boek over een leven dat één grote fragmentatiebom is, dat is het.' Klimvrienden Walter en Lenny klimmen in de Alpen en de Hima laya in een tijd waarin elke berg al rerwswwws» is bedwongen. Welke eer valt er nog sMiiili'ïii! te behalen als in elk bergstation de commercie van koffieketen Star bucks is doorgedrongen? Zuurstofschuld is een roman over vrijheid en vriendschap, de gevol gen van radicale keuzes, en over de werkelijkheid 'daarboven', waar in de ijle lucht andere wetten gelden en iedereen is aangewezen op zichzelf. Erna Staal: 'Ik heb nooit iets begrepen van men sen die zichzelf zó tarten, maar na dit boek snap ik hun bezetenheid. Heijmans heeft Zuurstofschuld mooi gecomponeerd door grote klimmers uit het verleden door zijn verhaal te weven.' Anthoni Fierloos: 'Elk verhaal zou zijn eigen roman kunnen vormen. Daar doorheen volg je het verhaal van de hoofdpersoon en zijn weg naar boven.' Olaf Tigchelaar: 'Eén ding is duidelijk: je kunt niet een béétje bergbeklimmer zijn. Ik heb respect gekregen voor hun toewijding.' Debbie van der Zande: 'Ondanks de vaktermen is het boek nergens specialistisch. Na honderd pagi na's sprak ook ik de taal van het bergbeklimmen.' Op een winterochtend zien Luca Wolf en Emma Reich een 18de-eeuws zeilschip liggen in een bollen veld. Emma kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaat het luik op het hellende dek binnen. Niemand ziet haar ooit terug. Luca blijft verbijsterd achter. Niet veel later zijn er elf mensen verdwenen, worden Luca en zijn moeder afgesloten van de wereld vastgehouden in een beveiligde instel ling en staan de geheime diensten voor een raadsel. Anthoni Fierloos: 'Van Erna mag ik de term 'on-Nederlands goed' niet gebruiken, want Calimero-achtig. Maar geen schrijver op het gebied van speculatieve fictie en thrillers in Nederland kan tippen aan Olde Heuvelt. Niet voor niets noemen ze hem de Nederlandse Stephen King. In Orakel weet hij meteen een sfeer neer te zetten die je niet meer loslaat. Die spanning houdt hij vast tot het einde.' Erna Staal: 'Dit is niet mijn favoriete genre, maar als ik toch een thriller moet lezen, dan eentje van Thomas Olde Heuvelt.' Debbie van der Zande: 'Lees het bij daglicht. Ik kreeg er letterlijk een nachtmerrie van.' Olaf Tigchelaar: 'Olde Heuvelt verweeft scheepsjournaals van vroeger door zijn ver haal, in een afwijkende typografie. Dat werkt goed. Het boek beneemt je driekwart van de tijd de adem; je voelt de storm door de blad zijden razen.' AANRADER NADIA OWUSU - NASCHOKKEN AANRADER TOINE HEIJMANS - ZUURSTOFSCHULD EI3MAN5 AANRADER THOMAS OLDE HEUVELT - ORAKEL THOMAS olde HEUVELT MEZZA 45

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 125