meer contant Dankbaarheid voor ouders is ver te zoeken 21 Waarvan akte 'Pin levert geen gezeik op en is veiliger' Miep (89): ,,Ik kan me niet meer zo goed bewegen. Daarom doe ik bijna alles met pinpas. Die geef ik mee als iemand boodschappen voor mij doet. Als ik zelf naar de winkel ga, betaal ik ook met de pin. Wel heb ik altijd geld in huis en bij me als ik onderweg ben. Kleine bedragen, onder de 5 euro, reken ik contant af. Ik denk dat winkeliers dat prettiger vinden.'' Lennart (48): ,,In december had ik cash nodig voor de eindejaarsfooi voor de krantenbezorger. Voor het eerst in maanden pinde ik 50 euro, te veel natuurlijk. Toen moest ik iets kopen om het kleiner te maken. Wat een gedoe. Ik doe alles digitaal en heb geen portemonnee meer. Thuis heb ik een kleine voorraad los geld over van die 50 euro. Dat is voor het zak geld van mijn 6-jarige zoon.'' Bart (37), winkelier: ,,In de winkel krijg ik geregeld contant geld. Een deel daarvan gebruik ik als ik zelf weer boodschappen doe. Winkeliers reageren dan nooit vervelend. Uiter aard pin ik verder regelmatig.'' Willem (55), marktkoopman en kaasboer: ,,Sinds corona wordt 90 procent van de betalingen gepind. Het hangt ook af van waar we staan. In Den Haag hebben we veel klanten die liever cash betalen. In Amsterdam wordt 99 procent gepind. Ouderen betalen liever met cash. Pin is voor ons makkelijker. Het levert geen gezeik op en het is veili ger. Het afstorten van cash is lastiger geworden door corona. Wat wel een nadeel is: de kosten van pinnen zijn hoog. Wel 200 euro per maand. Flinke kosten voor een klein bedrijf.'' Student Saar (26): ,,Ik betaal alles met mijn pinpas. Sinds corona heb ik eigenlijk nooit meer cash in huis. Daarvoor had ik altijd nog wel ergens wat liggen. Bijvoorbeeld voor een fooi in het café. Als er weer wat meer kan, denk ik dat ik weer wat meer cash zal hebben. Op de markt is con tant geld bijvoorbeeld handig. De meeste kramen hebben wel een pin, maar dat is er maar één terwijl je soms door vier mensen geholpen kan worden. Met cash gaat het sneller.'' ls notaris je geduld verliezen en uitval len naar een cliënt is niet chic. Meestal lukt het me wel om mijn professionele distantie te behouden. Behalve vorige week. Bij mij melden zich een vader en moeder met hun zoon, een enig kind. De jongeman heeft zijn eerste huis gekocht en komt samen met zijn ouders de overdrachtsakte tekenen. Voor corona gebeurde dat meestal in aanwezigheid van de verkopers en soms de makelaar en hypotheekadviseur. Helaas is zo'n volle bak er al een tijdje niet meer bij. Nu tekenen de verkopers een machtiging, waardoor een van mijn medewerkers namens hen kan ondertekenen. Als mensen hun eerste huis kopen, is dat een belangrijk moment in hun leven. Ik probeer er daarom altijd iets feestelijks van te maken. Zijn ouders zijn er alvast voor in de stemming en zitten op hun paasbest gekleed te stra len. Ze zijn zichtbaar trots dat hun zoon zich straks al zo jong hui zenbezitter mag noemen. Zelf hebben ze met hun modale inkomens pas op latere leeftijd een eigen huis kunnen bemachtigen. Door zuinig te leven kunnen ze hem nu belastingvrij een ton van hun spaargeld schenken. Welk kind krijgt zo'n welkom financieel steuntje in de rug? De zoon zit er onderuit gezakt bij, alsof alles hem niet aangaat Je zou dan ook denken: die jongen is de koning te rijk met zo'n steuntje in de rug. Maar waar zijn ouders blijdschap uitstra len, maakt de jongeman een uitgesproken ongeïn teresseerde indruk. On deruitgezakt en af en toe terloops op zijn telefoon kijkend, zit hij erbij of het hem allemaal niet aangaat. Langzaam hoopt de ergernis zich bij mij op: kan die gast misschien een beetje dankbaarheid tonen? Of tenminste voorwenden dat hij blij is? Mijn irri tatie komt tot uitbarsting als ik de schenking te berde breng en hij nog geen sjoege geeft. ,,En daar mag jij best een beetje dankbaarder voor zijn'', zeg ik. Ik heb er meteen spijt van: het klinkt te luid en te boos. Vanuit mijn ooghoeken zie ik zijn ouders ineenkrimpen, maar de jongeman kijkt mij onbe wogen aan. Het boeit hem duidelijk niet wat ik ervan vind. Ik besluit het er bij te laten en beperk me tot het zetten van de handtekeningen. Maar het zit me niet lekker. Ik verwijt mezelf gebrek aan professionaliteit. De volgende ochtend hangt de vader aan de tele foon. Nu zul je het hebben, die man is natuurlijk hartstikke boos, denk ik. Maar nee. De vader biedt zijn excuus aan voor het gedrag van zijn zoon. ,,Ik geloof dat we hem te veel hebben verwend. Hij ziet niet wat wij allemaal voor hem doen. Heel goed dat u er wat van heeft gezegd. Misschien leert hij er wat van.'' Ik hoop van harte. Maar ik betwijfel het. GO WOENSDAG 24 MAART 2021 Joris ten Have (26) uit Zuidlaren heeft een draaiorgel waarmee hij plaatsen in Groningen bezoekt. „Vanwege corona heb ik een pinapparaat aangeschaft. Want steeds vaker kreeg ik te horen: 'Sorry orgel man, maar ik heb geen kleingeld'. Ik heb het pinapparaat, samen met een centenbakje, op een stok van 1,5 meter beves tigd. Klanten kunnen dan kiezen. Zelfs kinderen komen nu naar mij toe met een bankpasje. Op de achter grond gebaart de vader of moeder dan of ze 1 of 2 euro willen geven. Dat be drag toets ik vervolgens in op mijn telefoon en dan kan het kind dat op het apparaatje afrekenen. Sinds ze bij mij kunnen pinnen, verdien ik twee tot drie tientjes per dag extra. Ik ben de jongste orgelman van Nederland en wil dit werk nog lang doen. Daarom wil ik graag vernieuwen.'' Waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk, opgetekend door journalist Johan Nebbeling. A c Vanwege beroepsgeheim zijn geen namen vermeld. Reageren? akte@dpgmedia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 21