NIEUWS 13 Corona belemmert goede doelen opnieuw bij collecteren aan de deur Voor het tweede jaar op rij zien veel goede doelen hun deurcollectes door het coronavirus in het water vallen. Dankzij de trouwe achterban en het succes van digitaal collecteren kunnen de meeste fondsen het wegvallen van de inkomsten opvangen. Hulp bij problemen door corona woensdag 24 maart 2021 Geen 3 miljoen euro, zoals gebruike lijk, maar een schamele 48.000 euro haalde ReumaNederland vorig jaar maart op in de jaarlijkse collecte week, weet directeur Jan-Willem Förch nog goed. ,,De eerste lockdown viel net drie dagen voor de start van onze week." Een voorbereiding van maanden was voor niets geweest; ruim veertigduizend vrijwilligers bleven thuis. ,,Voor een alternatief was het te laat." Dit jaar besloot ReumaNederland op voorhand de collecte, die deze week plaatsvindt, online te doen. ,,We hebben veel vrijwilligers die al wat ouder en daardoor kwetsbaar zijn. Veel van hen vinden het span nend in deze tijd langs de deur te gaan", vertelt Förch. De avondklok maakt fysiek collecteren ook lastiger. Bij zo'n online collecte maken vrij willigers digitale collectebussen aan; vervolgens sturen ze via WhatsApp of sociale media donatieverzoeken aan familie, vrienden, collega's en kennissen. „Mensen kunnen eenma lig anoniem geven, wij ontvangen naam en rekeningnummers niet", vertelt Förch. Hij kijkt met spanning uit naar de opbrengst. ,,Als de col lecte 40 tot 50 procent van de nor male opbrengst oplevert, zijn wij te vreden." De christelijke hulporganisatie ZOA gaat volgende week eveneens alleen digitaal collecteren. Hoewel de lockdown ZOA vorig jaar overviel, wist het fonds met digitaal collecte ren toch nog zo'n 300.000 euro bin nen te halen, een derde van de ge bruikelijke opbrengst. ,,Naar omstan digheden was dat bijzonder goed", zegt woordvoerder Klaasjan Baas. Het missen van collecteopbreng sten hakt erin, zegt Baas. ,,Van het meeste ontvangen geld staat de be stemming vooraf vast. Wij willen echter ook snel kunnen inspringen op rampen en oorlogen, zoals nu in Online geven mensen veel meer dan aan de deur, wel vijf keer zoveel Ethiopië. Dat kan door de collecteop brengsten." Gelukkig vormen de col lectes slechts een bescheiden deel van het totale budget. ,,We hebben geen medewerkers hoeven ontslaan, wel is er een vacaturestop." ReumaNederland zegt de tegenval lers eveneens te kunnen opvangen. ,,De gemiste collecte-inkomsten hebben natuurlijk gevolgen voor de financiering van projecten. We heb ben echter niemand van onze vijftig medewerkers hoeven ontslaan", aldus directeur Förch. Uit een rondgang langs goededoe- lenorganisaties bleek dat die vorig jaar met collecteren ongeveer 10 mil joen euro minder hadden opgehaald dan gebruikelijk. Uitgebreider onder zoek door het Centraal Bureau Fond senwerving (CBF) en de Radboud Universiteit liet zien dat iedere in- stelling als gevolg van de coronacrisis gemiddeld 6 procent minder inkom sten had - in totaal 80 miljoen euro minder. Behalve collectes gingen na melijk ook tal van sponsoracties en evenementen, zoals Alpe d'HuZes, niet door. Dat de fondsen niet omvallen, is te danken aan de trouwe schare vaste donateurs. ,,Zij blijven goede doelen steunen", zegt Margreet Plug, direc teur van Goede Doelen Nederland. De koepelorganisatie ziet een omslag naar digitaal collecteren. ,,Wij voor zien dat er in de toekomst steeds vaker combinaties van aan de deur en online collecteren zijn." Dat digitaal collecteren succesvol kan zijn, heeft Amnesty Internatio nal bewezen. De mensenrechtenor ganisatie haalde vorige week ruim een half miljoen euro op. ,,Hoewel GOEDE DOELEN dat aanzienlijk minder is dan de 1,2 miljoen euro van onze deurcol lecte, zijn we positief verrast", zegt Bart van Kuijk, manager fondsenwer ving van Amnesty International. On line blijken mensen gemiddeld veel meer te geven dan aan de deur. ,,Aan de deur bedraagt de gemiddelde gift 2 euro, digitaal vijf keer zoveel: 10 euro." Wel ligt online de geefdrempel ho ger. ,,Een echte collectebus bevat bij ons circa 95 tot 100 euro, vijftig men sen hebben dan daaraan bijgedra gen", doceert Van Kuijk. ,,In een digi tale bus kom je op hetzelfde bedrag uit, maar dat is gegeven door slechts tien mensen." Online collecteren is voor vrijwilli gers daarnaast uitdagender. ,,Aan de deur sta je er echt namens Amnesty International. Dat is laagdrempelig: je bent anoniem, de groene bus is al voldoende om mensen naar het geld potje te laten lopen. Digitaal ben jij degene die geld vraagt voor Amnesty. Niet iedereen voelt zich daar senang bij." Goede doelen beklemtonen dat de waarde van de deurcollecte verder reikt dan geld. ,,Het gaat erom dat tienduizenden mensen de straten af lopen en vertellen waarvoor we op aarde zijn", vertelt Förch van Reuma Nederland. Manager fondsenwerving Van Kuijk van Amnesty rekent voor dat twintigduizend vrijwilligers ie der gemiddeld langs honderd deuren gaan tijdens de collecteweek. ,,Dat zijn 2 miljoen huishoudens die van Amnesty International horen." Dat is de reden waarom Jantje Beton tussen 7 en 13 maart wél aan de deur collecteerde. ,,Alleen collec teren wij met kinderen, en die lopen veel minder risico op corona", vertelt woordvoerster Ellen Fronik. Ze be klemtoont dat Jantje Beton de regels van het RIVM strikt in acht heeft ge nomen. Het Fonds Gehandicapten Sport en de Hartstichting gaan ko mende maand fysieke deur- en onli- necollectes combineren. Wel doen ze de deurcollecte met minder vrijwilli gers dan normaal. GO Donateur trekt portemonnee voor digitale collectebus David Bremmer Amsterdam Volgens Jan-Willem Förch gaat het bij een collecte ook erom dat wordt verteld wat ReumaNederland doet. FOTO MARCO OKHUIZEN - Bart van Kuijk, Amnesty International Ondanks de verminderde in komsten proberen veel goede doelen hun steentje bij te dra gen aan de samenleving in co- ronatijd. Dat doen ze door samen te werken en door crea tief te zijn. Zo lanceerde Humani- tas online trainingen voor een zame en rouwende mensen. Het Rode Kruis begon een hulplijn en het Ready2Help-netwerk voor kwetsbare Nederlanders in qua rantaine of thuisisolatie. Het Longfonds lanceerde een digi taal platform voor mensen met longklachten na corona.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 13